Minitrix 12224 TEE Ram ombouwen met Sound

Zelfbouw, wie doet het en hoe.

Hube

Re: Minitrix 12224 TEE Ram ombouwen met Sound

Bericht door Hube »

Ik heb besloten om voor de Zimo te gaan.
En wel de MX 660 sounddecoder. De afm zijn 42x9,6x2,5 mm.
Een, aan 1 zijde vlakke, printplaat die op de originele printplaat kan liggen en zelfs kan vervangen.
Deze print heeft alleen soldeervlakken, geen andere aansluitingen.
De leds kunnen direct aan de printplaat aangesloten worden.
Ik zal in mijn eigen draadje verslag doen van deze ombouw.
De decoder is besteld; nu even wachten :Z

groetjes,
Gerard

NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, Mac Mini M2 Pro
pr8 baan

borkhuis

Bericht door borkhuis »

@martindomburg Ik zie dat SB modelbau een aantal jaren geleden een nieuwe motor heeft geïntroduceerd voor de TEE RAm, waar het vliegwiel al standaard op gemonteerd is. Heb je hier ervaring mee?

dwarsligger

Bericht door dwarsligger »

Ik heb geen ervaring met deze motor, maar wel met een tiental andere motoren van hen.

Op de website staat van welk niveau de verbouwing is. Dat klopt wel redelijk. Bij sommigen moet er meer verbouwd worden dan bij anderen. Ik vond het makkelijker dan verwacht.

De handleiding is helaas alleen in het Duits. Ze bieden geen Engelse vertaling aan. Maar met Google Translate kom je ver.

Het volgen van de handleiding is wel belangrijk. Ik lijmde de motor vast voor het terugplaatsen van het frame. Gelukkig was dat redelijk flexibel. Handleiding is goed gedetailleerd, maar ja, echte mannen lezen de handleiding altijd achteraf.

Ik gebruikte de 2 componenten lijm die zij verkopen. Die werkt perfect. En vast is vast. Dat is ook wel een nadeel. De lijm is erg hard en de motor is daarna niet meer los te maken. Onderhoud hebben de motors niet meer nodig, dus daarvoor kan het wel blijven zitten.

Ik heb 1 kleine stoomklok welke na ombouw nog maar 50 rijdt (cf website) maar geen trekkracht overhoudt. Dat is de enige waarbij ik het achteraf niet had moeten doen. Maar ja er past ook helemaal niets in zon lok.

Het loop gedrag van de motoren is echt superieur tov de originele motoren. Langzaam lopen gaat ook heel erg mooi. En ze hebben bij het ijken ook allemaal een mooie curve. Geen stappen met vage afwijkende snelheden.

Al met al ben ik zeer tevreden met hun product.

Ik lees net op de site dat de motor voor de TEE simpel te vervangen is. Er hoeft niet gefreesd te worden, de ene eruit, de andere erin. En dan met 59 euro is er geen buil aan te vallen. De andere motor kan altijd terug. Als er toch gelijmd moet worden kan dat eerst ook tijdelijk met simpele hotglue. Alleen dan geen duurtest anders loopt de lijm onder de lol uit.

zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannesch
Plaats reactie