Ik ga eind maart beginnen met het bestellen van de verschillende onderdelen voor de SIK CDIY (Completely-Do-It-Yourself) bouwpakketten. Als je al eerder bericht van mij hebt gehad zal ik je op korte termijn opnieuw contacteren om eea te bevestigen. Als je nog geen bericht van mij gehad en/of wel belangstelling hebt kun je me een PBtje of een email sturen.
SIK4front by
3Dbuildr, on Flickr
SIK4back by
3Dbuildr, on Flickr
De kenmerken van de CDIY kit zijn:
- De kap wordt 3D geprint in Smoothest Fine Detail Plastic (FXD) van Shapeways.
- De buffers en handgrepen zijn van metaal en worden separaat in- en opgezet.
- De kap wordt met magneetjes op het chassis geklikt. Dus géén klikverbindingen die kunnen breken of schroefverbindingen die kunnen doldraaien.
- Het chassis wordt 3D geprint in messing van Shapeways vanwege het gewicht en lagering van de assen.
- Je kunt zelf kiezen of je één, twee of géén koppelingshaken (á la Arnold Köf) monteert.
- Stroomafname vindt plaats met fosforbrons stroomafnemers op alle vier de wielen.
- De aandrijving gebeurt met een 12 Volt coreless motor die je ofwel analoog ofwel digitaal kunt bedrijven. Er is voldoende ruimte voor een digitale DCC decoder én een energiebuffer in de kap.
- Aandrijving vindt plaats op beide assen, zodat een goede tractie verzekerd is.
De CDIY kit van dit unieke model wordt geleverd inclusief alle benodigde onderdelen: 3D print messing chassis, coreless motor, wormwielen, tandwielen, wielsets, fosforbrons, bedrading, printplaat, magneten, 3D print FXD kap, 0,3 mm messingdraad voor de handrelingen, metalen buffers, beglazing, naar keuze decals voor een geel-grijze uitvoering of decals + messing schildjes voor een groene uitvoering, etc. (Exclusief decoder, energiebuffer, zwaailicht)
Een filmpje van de vernieuwde aandrijving heb ik hier al eens laten zien:
Ik werk bij deze kitjes ook weer samen met Rob Bisschop van Bisschop Modelbouw. Op wens kan deze SIK kit door Bisschop Modelbouw worden gebouwd, geverfd en eventueel worden voorzien van een decoder.
Fred