Ik heb een Minitrix BR54 stoomlocje gekocht, digitaal voorbereid.
Ik heb de loc nog niet in huis maar wil me graag wat inlezen.
Zoals al eerder is voorgekomen kan ik nergens documentatie vinden, iemand een idee?
Wat is een passende decoder (DCC) voor deze loc?
Nog even voor mijn idee,
Ik lees regelmatig dat de connector voor een decoder in een Minitrix nogal "losjes" zit.
In de afbeelding (dank je Ben) zie ik dat er bedrading van een decoder wordt afgeknipt zodat er aansluitpennen overblijven.
(foto hieronder), ook lees ik dat eigenlijk alleen een Rautenhaus SLX 870 decoder netjes past, helaas kan ik die nergens vinden om aan te schaffen.
Zou b.v. een Doehler & Haass DH10C-1 passen (zie de 2e foto).
Ik zou in dit geval kiezen voor de Doehler DH10c vanwege de connector in de loc.
Die heeft meer grip op Doehler decoders dan gewone nem decoders.
Met dank aan Martin Domburg
Digitaal Z21-start sinds 09/2017. Analoog sinds 02/1990. Fleischmann picollo rails.
Ik zag vandaag wel dat op een analoog spoortje het lampje aan de voorzijde niet brand.
Uit het manual haal ik wel het nummer, zie bijgaand plaatje.
Ik kan ze echter niet vinden op Internet.
Iemand een idee waar ik ze kan vinden?
De BR54 rijdt als de bekende trein
Helaas stopt hij af en toe spontaan (deed dat analoog ook al een paar keer), ik verdacht de rails (schoongemaakt maar helpt niet), wielen schoongemaakt maar helpt ook niet.
Andere locs hebben dit probleem niet.
Ik vermoed de stroomafname van de wielen maar ik kan de contactjes nergens vinden...
Iemand een idee waar de stroom wordt afgenomen van de wielen?
.
..
Hoi Willem, heb dit draadje van jou gevolgd. Mooie loc, proficiat! Heb deze loc gehad analoog. Beetje luidruchtig, maar beresterk. Ben bang dat jouw stroomstoring in de digitale stekker zit. Zelf heb ik dit opgelost door de stekker met secondelijm definitief vast te zetten. Wel voorzichtig aan de zijkanten, anders past de decoder er nooit meer in... Of zoals sommige helden, vast solderen.
Succes met je loc. Overigens: dat lampje voor, is dit wel zo? Is deze 2e versie niet uitgerust met LED?
Hans,
Bedankt voor je antwoord maar ik denk niet dat het de stekker is, die zit goed vast.
Het is bij mijn loc echt een lampje (kijk maar een stukje hoger in dit draadje).
Maar mijn vraag was eigenlijk van welke wielen en hoe de stroom wordt afgenomen van de rails.
Er zijn niet veel mogelijkheden; er liggen in de loc fosforbronsstripjes die of bovenop de wielflenzen liggen, of tegen de binnenkant van de drijfwielen aanliggen. Daar kan stof en/of oxidatie tussen zitten. Stof haal je voorzichtig met een speld tussen wielen en stroomsfnemers vandaan.
Oxidatie hef je op met een speldepuntje met ATF er tussendoor te halen.
Pas op dat je de dunne stripjes niet verbuigt.
Als de stroomafnemers bovenop de flenzen liggen en de afnemers als een vorkje om de flens liggen zijn de stroomafnemers doorgesleten.
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Ben,
Bedankt voor je antwoord, ik heb de wielen al schoongemaakt en de achterzijde van de wielen met een speldeprikje ATF aangestipt.
Voor zover ik kon zien liggen de stroomafnemers niet op de wielen maar ik zie ze ook niet aan de achterkant, wel vreemd want de loc rijdt wel gewoon.....
Ik ben nu op zoek naar goede exploded views maar heb ze nog niet gevonden, we zoeken verder
Dit beeld geeft uitsluitsel, ze liggen dus echt tegen de binnenkant van je drijfwielen. Daarnaast neemt waarschijnlijk de tender ook stroom af via 1 zijde van de wielen. (daar waar de wielen ongeisoleerd op de as zitten). Dit wordt dan via het chassis doorgeven.
Joost,
Bedankt voor je berichtje, ik ga vanmiddag verder speuren.
Overigens merkte ik wel dat de NEM schacht toch wel eens de oorzaak kan zijn.
Met de kap eraf heb ik de loc laten rijden en als hij stopt heb ik met een satéprikker op de NEM schacht geduwd, de loc gaat dan weer verder rijden.
Ik vrees dat het toch solderen wordt .
Heb ik helaas de verkeerde versie van de decoder.
Wat het lampje betreft, dat is bij Maerklin/Trix uitverkocht. Je bent dus afhankelijk van een handelaar die het nog op voorraad heeft. Ik heb even gezocht, maar nog niks gevonden, ook niet bij Keutermans.
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Willem,
Dan hoeft het nog niet de nem schacht te zijn. Het kan ook goed zijn dat je, doordat je met een stokje op de schacht drukt, de lok een beetje beweegt en hij daardoor weer contact maakt via de rails.
Mijn ervaring met een BR65 van flm is dat loks met drijfstangen sowieso de neiging hebben om wisselend contact te maken doordat het met de drijfstangen een beetje wringt en daardoor de wielen een beetje van de rails af kunnen komen. De stroom verzorging moet dan vooral van de loopwielen voor en achter komen of, zoals Martin zegt, via de wielen van de tender.
Goed schoonmaken en zorgen dat alle veren goed tegen de wielen en contacten drukken zou dan een verbetering kunnen geven. En ook een lokbuffer inbouwen maakt een wereld van verschil.
Groetjes,
Gerard
NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, Mac Mini M2 Pro pr8 baan
Hoi Willem, helaas dacht ik al dat het toch de beruchte stekker is van Minitrix. Probeer als de lok stopt op de stekker te duwen en als de loc weer rijd, dan weet je het wel. Probeer de stekker eerst voorzichtig aan beide kanten te verlijmen met secondenlijm. Ik had exact hetzelfde met mijn Minitrix 52 Kondenstender. Je moet wel heel goed en precies kunnen solderen en de goede bout hebben voor definitieve montage van de decoder.
Succes!
Nee niet lijmen!!! dat krijg je niet lekker meer ongedaan. Of buig je pinnen iets zodat deze beter contact maken en of doe iets met dubbelzijdig tape ofzo..
of die decoder gewoon solderen.
Knip het zwarte blokje met de veertjes er af. Vertin vervolgens alle 6 de printbaantjes, zorg er voor dat er niet te veel soldeertin op zit. (dus geen klodders). Doe vervolgens je punt van je soldeerpen een klein beetje vertinnen (geen dikke druppel er aan!)
zorg er voor dat de decoder op zn plekje zit (tijdelijk ondersteunen of met stukje tape op zn plek houden) en dat je je handen vrij hebt. Vervolgens soldeer je de eerste pin vast. Dit doe ik door met een kleine schroevendraaier het pinnetje tegen het printbaantje te drukken zodat deze niet verschuift en vervolgens kort je soldeerpen er tegen drukken zodat deze vast gesoldeerd wordt. Verhit je pin niet te lang want ander komt hij los van de decoder en kun je daar mee gaan oefenen. Vervolgens doe je dit voor de overige 5 pinnen idem dito. Let op dat je niet te veel soldeertin gebruikt anders vloeit de tin te veel uit waardoor je de 2 pinnen aan elkaar soldeerd.
Joost,
Ik heb de connector er al afgehad, contactbaantjes schoongemaakt en de connector weer terug gezet. Hij zit vast met 2 plastic pennetje die ik weer vastgezet heb met een pietsje 30sec lijm. Dit mocht ook niet de oplossing te zijn.
Ik knip de connector eraf en ga de decoder erop solderen zoals je voorstelde. Ik heb een temperatuur geregeld soldeerstationnetje en soldeer van een halve mm dus dat gaat me (hopelijk) wel lukken.
Ik meld de voortgang weer.
De connector weer verwijderd en de contactbaantjes schoongemaakt en vertint.
De decoder erop gesoldeerd en hij rijdt prima.
Nog het lampje erin (draadje moet ik nog vervangen, is beschadigd) en alles weer dicht maken.
Voorlopig ben ik een gelukkig mens met dank aan iedereen die me hiermee geholpen heeft.
@Gerard,
Vertel me eens wat meer over een locbuffer als je wil.
Dank je Ben, dat heb ik al gedaan, ik hoopte op wat schema's en inbouwvoorbeelden.
Bij Domburg zie ik geen afbeeldingen
Een vertaling in het Duits of Engels zou misschien ook nog helpen, als ik 1-op-1 vertaal krijg ik alleen hits over buffers aan de voor/achterkant van locs.