Station Ermelo in 1:160
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Station Ermelo in 1:160
Vrienden,
Schellenbach gaat even op pauze, want deze week ben ik begonnen met de modelbaan van onze nieuwe winkel in Ermelo. Het thema is zoals je al kunt raden station Ermelo!
Ermelo_station_2008_001 by Martin Domburg, on Flickr
Het thema zal zich afspelen in de jaren 90/00, in de periode dat ik zelf regelmatig als puber met de trein naar school ging in Amersfoort.
Omdat het gebouw in schaal N nog niet bestond heb ik deze laten maken door Joep Stienen, welke we ook als kit aanbieden aan de liefhebbers
IMG-20201014-WA0012 by Martin Domburg, on Flickr
IMG-20201014-WA0011 by Martin Domburg, on Flickr
IMG-20201014-WA0013 by Martin Domburg, on Flickr
20201019_085723 by Martin Domburg, on Flickr
We zitten nog te denken aan een mooie achterwand, we willen graag de skyline laten fotograveren met een drone en deze als een wallpaper op de achterwand laten plakken. Dit wordt nu onderzocht. Verder kent het station een aantal overwegen en komen er naast rijdende treinen ook bussen en auto's te rijden.
Verder zijn we nog bezig met bovenleidingsmasten en andere Nederlandse prodcuten in schaal N. Aangezien de fabrikanten dit niet hebben zoeken we nu samen met een aantal hobbyisten naar oplossingen.
Hier een linkje naar de situatie volgens Google maps
De gegevens:
Schaal: N
Rails: Peco code 55
Wisselaansturing: Servo
Seinen: Mafen NS
Digitaal systeem treinen: Dinamo / OC32
Digitaal systeem auto's: MCC
Software: iTrain / iCar
Computer: DTS iTrainPC Server met 2x 27"monitor
Omdat de baan in de etalage van een commerciele ruimte staat hebben we een aantal leveranciers een podium geboden:
Het MCC gedeelte word geheel verzorgt door MCC-ModelCarParts
De Scenery word aangebracht door Lars op 't Hoff Scenery
Tot zover de statistieken, nu gaan we starten met de bouw!
De modules zijn door een meubelmaker gemaakt van zeer licht populieren multiplex. Nadeel is wel dat de baan al in de stellingen staat waardoor het wat lastiger is om de spullen te monteren, maar goed ik hou wel van een uitdaging.
Het geheel is een grote ovaal gescheiden door een dubbele tussenwand. Aan de stationszijde (straatzijde) lopen alleen de twee doorgaande sporen, deze verdwijnen links en rechts via een lus naar de achterzijde (winkelzijde). Hier worden de sporen verbonden met een schaduwstation met voor elk spoor 3-4 opstelsporen.
20201019_085731 by Martin Domburg, on Flickr
20201019_090029 by Martin Domburg, on Flickr
Om te beginnen hebben we de modules vandaag voorzien van 2mm kurk. Ik doe dit niet zozeer vanwege het geluid, maar omdat je dan een realistischer hoogteverschil kunt maken t.o.v. de ballastbed en de omgeving. Je kunt naderhand met een mes en een beitel zo het overtollige kurk verwijderen van de baan.
20201019_100354 by Martin Domburg, on Flickr
Met een roller brengen we kurklijm aan op het hout. Vervolgens positioneren we het kurk en snijden we de zijkanten weg
20201019_104257 by Martin Domburg, on Flickr
Vanmiddag maar eens beginnen met de eerste sporen te leggen. een deel van de sporen heeft pro-rail in die periode vervangen voor betonnen slepers, wat best leuk is omdat ik dan de houten en betonnen sleper flexrails kan combineren.
Groetjes Martin
P.s.: voor de mensen op social media, de modelbaan heeft ook een eigen pagina op facebook: Klik hier
Schellenbach gaat even op pauze, want deze week ben ik begonnen met de modelbaan van onze nieuwe winkel in Ermelo. Het thema is zoals je al kunt raden station Ermelo!
Ermelo_station_2008_001 by Martin Domburg, on Flickr
Het thema zal zich afspelen in de jaren 90/00, in de periode dat ik zelf regelmatig als puber met de trein naar school ging in Amersfoort.
Omdat het gebouw in schaal N nog niet bestond heb ik deze laten maken door Joep Stienen, welke we ook als kit aanbieden aan de liefhebbers
IMG-20201014-WA0012 by Martin Domburg, on Flickr
IMG-20201014-WA0011 by Martin Domburg, on Flickr
IMG-20201014-WA0013 by Martin Domburg, on Flickr
20201019_085723 by Martin Domburg, on Flickr
We zitten nog te denken aan een mooie achterwand, we willen graag de skyline laten fotograveren met een drone en deze als een wallpaper op de achterwand laten plakken. Dit wordt nu onderzocht. Verder kent het station een aantal overwegen en komen er naast rijdende treinen ook bussen en auto's te rijden.
Verder zijn we nog bezig met bovenleidingsmasten en andere Nederlandse prodcuten in schaal N. Aangezien de fabrikanten dit niet hebben zoeken we nu samen met een aantal hobbyisten naar oplossingen.
Hier een linkje naar de situatie volgens Google maps
De gegevens:
Schaal: N
Rails: Peco code 55
Wisselaansturing: Servo
Seinen: Mafen NS
Digitaal systeem treinen: Dinamo / OC32
Digitaal systeem auto's: MCC
Software: iTrain / iCar
Computer: DTS iTrainPC Server met 2x 27"monitor
Omdat de baan in de etalage van een commerciele ruimte staat hebben we een aantal leveranciers een podium geboden:
Het MCC gedeelte word geheel verzorgt door MCC-ModelCarParts
De Scenery word aangebracht door Lars op 't Hoff Scenery
Tot zover de statistieken, nu gaan we starten met de bouw!
De modules zijn door een meubelmaker gemaakt van zeer licht populieren multiplex. Nadeel is wel dat de baan al in de stellingen staat waardoor het wat lastiger is om de spullen te monteren, maar goed ik hou wel van een uitdaging.
Het geheel is een grote ovaal gescheiden door een dubbele tussenwand. Aan de stationszijde (straatzijde) lopen alleen de twee doorgaande sporen, deze verdwijnen links en rechts via een lus naar de achterzijde (winkelzijde). Hier worden de sporen verbonden met een schaduwstation met voor elk spoor 3-4 opstelsporen.
20201019_085731 by Martin Domburg, on Flickr
20201019_090029 by Martin Domburg, on Flickr
Om te beginnen hebben we de modules vandaag voorzien van 2mm kurk. Ik doe dit niet zozeer vanwege het geluid, maar omdat je dan een realistischer hoogteverschil kunt maken t.o.v. de ballastbed en de omgeving. Je kunt naderhand met een mes en een beitel zo het overtollige kurk verwijderen van de baan.
20201019_100354 by Martin Domburg, on Flickr
Met een roller brengen we kurklijm aan op het hout. Vervolgens positioneren we het kurk en snijden we de zijkanten weg
20201019_104257 by Martin Domburg, on Flickr
Vanmiddag maar eens beginnen met de eerste sporen te leggen. een deel van de sporen heeft pro-rail in die periode vervangen voor betonnen slepers, wat best leuk is omdat ik dan de houten en betonnen sleper flexrails kan combineren.
Groetjes Martin
P.s.: voor de mensen op social media, de modelbaan heeft ook een eigen pagina op facebook: Klik hier
Re: Station Ermelo in 1:160
Nice, zoiets doet het altijd goed in de regionale media.
Van welk bouwjaar is het station? Ik vind het lastig schatten. De dakconstructie lijkt mij veel recenter dan de gemetselde onderbouw.
Van welk bouwjaar is het station? Ik vind het lastig schatten. De dakconstructie lijkt mij veel recenter dan de gemetselde onderbouw.
De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Station Ermelo in 1:160
Dit station is al jaren van buiten niet meer veranderd. Het gebouw is van eind 19e eeuw en is in de jaren her en der wel wat verbouwd. Maar veelal deuren die verplaatst zijn.
Het dak is eind jaren 70 meen ik ingekort aan de voorzijde. Verder is er alleen onderhoud gepleegd. Alles is verder nog gewoon origineel.
Groetjes
Het dak is eind jaren 70 meen ik ingekort aan de voorzijde. Verder is er alleen onderhoud gepleegd. Alles is verder nog gewoon origineel.
Groetjes
-
- Berichten: 1561
- Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
- Locatie: Sint Pancras
Re: Station Ermelo in 1:160
gaat mooi worden, kerel.
Alleen op de orginele foto staat de kaartautomaten van de NS. Even een gratis scenery tip (#doeeendlief) deze heeft Rietze in hun assortiment.
Alleen op de orginele foto staat de kaartautomaten van de NS. Even een gratis scenery tip (#doeeendlief) deze heeft Rietze in hun assortiment.
Met vriendelijke groet, Mark
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Station Ermelo in 1:160
Klopt, en die ligt al klaarMarksintpancras schreef: ↑19 okt 2020 16:08 gaat mooi worden, kerel.
Alleen op de orginele foto staat de kaartautomaten van de NS. Even een gratis scenery tip (#doeeendlief) deze heeft Rietze in hun assortiment.
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Station Ermelo in 1:160
Vandaag op mijn vrije dag heb ik veel progressie gemaakt. Ik heb de gehele hoofdbaan gelegd en nu rest alleen nog het schaduwstation met in beide richtingen 3 opstelsporen.
Ik heb van het leggen een uitgebreid verslag gemaakt omdat ik best vaak vragen krijg over hoe ik dat nu doe. Ik verwijs dan vaak naar mijn YouTube kanaal waar ik livestreams heb van Stadt Schellenbach. Maar nu typ ik het een keer uit
Allereerst heb ik 2x drie lengtes flex rail aan elkaar bevestigd. Dit is het hoofdtrace aan de voorzijde.
Ik soldeer altijd alle raillassen aan elkaar, dan buigte het flex wat makkelijker en loop ik niet het risico dat de railsen niet meer goed op elkaar aansluiten.
20201019_143011 by Martin Domburg, on Flickr
Een beetje S65 vet op de railschoen en met 0,5 mm soldeertin (ja gewoon loodhoudend) en een digitaal soldeerstation op 450 graden.
Na het solderen zet ik de losse peco bielzen eronder. Na het verweren van de staven zie je er niks meer van.
20201019_143017 by Martin Domburg, on Flickr
Als eerst heb ik het buitenste perronspoor op positie gelegd en met nietjes en een tacker bevestigd. Ik gebruik hiervoor de goedkope gamma tacker en 6 of 8 mm nietjes. Het grote voordeel hiervan is dat de rails op zijn plek blijft, maar naderhand toch gewoon te corrigeren is. Zeker handig met testrijden, je zult altijd zien dat je niet door hebt dat de rails niet uitgelijnd ligt na een tijdje. Na het aanbrengen en uitharden van de ballast kan je de nietjes vrij gemakkelijk weer verwijderen.
Toen het eerste spoor lag heb ik het station tijdelijk geplaatst en het tweede perronspoor uitgelijnd.
20201019_143017 by Martin Domburg, on Flickr
Toen dit vast lag kon ik verder werken de bochten in.
Als je dan vervolgens met telkens twee lengtes aan elkaar werkt kan je vrij gemakkelijk de rails vloeiend leggen en ook door de bochten heen trekken.
Met dit als resultaat:
20201019_160511 by Martin Domburg, on Flickr
20201019_160524 by Martin Domburg, on Flickr
20201019_160505 by Martin Domburg, on Flickr
20201019_160534 by Martin Domburg, on Flickr
Vanavond wil ik het schaduwstation gaan leggen en als het even lukt de aanvullende perrondelen plaatsen.
We gaan lekker op zo'n dagje!
Groetjes
Ik heb van het leggen een uitgebreid verslag gemaakt omdat ik best vaak vragen krijg over hoe ik dat nu doe. Ik verwijs dan vaak naar mijn YouTube kanaal waar ik livestreams heb van Stadt Schellenbach. Maar nu typ ik het een keer uit
Allereerst heb ik 2x drie lengtes flex rail aan elkaar bevestigd. Dit is het hoofdtrace aan de voorzijde.
Ik soldeer altijd alle raillassen aan elkaar, dan buigte het flex wat makkelijker en loop ik niet het risico dat de railsen niet meer goed op elkaar aansluiten.
20201019_143011 by Martin Domburg, on Flickr
Een beetje S65 vet op de railschoen en met 0,5 mm soldeertin (ja gewoon loodhoudend) en een digitaal soldeerstation op 450 graden.
Na het solderen zet ik de losse peco bielzen eronder. Na het verweren van de staven zie je er niks meer van.
20201019_143017 by Martin Domburg, on Flickr
Als eerst heb ik het buitenste perronspoor op positie gelegd en met nietjes en een tacker bevestigd. Ik gebruik hiervoor de goedkope gamma tacker en 6 of 8 mm nietjes. Het grote voordeel hiervan is dat de rails op zijn plek blijft, maar naderhand toch gewoon te corrigeren is. Zeker handig met testrijden, je zult altijd zien dat je niet door hebt dat de rails niet uitgelijnd ligt na een tijdje. Na het aanbrengen en uitharden van de ballast kan je de nietjes vrij gemakkelijk weer verwijderen.
Toen het eerste spoor lag heb ik het station tijdelijk geplaatst en het tweede perronspoor uitgelijnd.
20201019_143017 by Martin Domburg, on Flickr
Toen dit vast lag kon ik verder werken de bochten in.
Als je dan vervolgens met telkens twee lengtes aan elkaar werkt kan je vrij gemakkelijk de rails vloeiend leggen en ook door de bochten heen trekken.
Met dit als resultaat:
20201019_160511 by Martin Domburg, on Flickr
20201019_160524 by Martin Domburg, on Flickr
20201019_160505 by Martin Domburg, on Flickr
20201019_160534 by Martin Domburg, on Flickr
Vanavond wil ik het schaduwstation gaan leggen en als het even lukt de aanvullende perrondelen plaatsen.
We gaan lekker op zo'n dagje!
Groetjes
-
- Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 722
- Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57
Re: Station Ermelo in 1:160
Hallo Martin,
Het ziet er prachtig uit! Als ik kan helpen met een aantal (kant & klare) voertuigen zoals DAFjes, Mercedes-Benzen of een trekker-oplegger combinatie dan kan je me altijd mailen!
Ik volg hoe dan ook dit draadje met veel interesse.
Het ziet er prachtig uit! Als ik kan helpen met een aantal (kant & klare) voertuigen zoals DAFjes, Mercedes-Benzen of een trekker-oplegger combinatie dan kan je me altijd mailen!
Ik volg hoe dan ook dit draadje met veel interesse.
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Station Ermelo in 1:160
Je staat zeker in de lijst!
De rijdende voertuigen worden geleverd door MCC ModelCarParts, die zijn namelijk digitaal. Ik hoop nog ruimte te hebben voor parkeerplekken. Mooie plek voor een dafje
De rijdende voertuigen worden geleverd door MCC ModelCarParts, die zijn namelijk digitaal. Ik hoop nog ruimte te hebben voor parkeerplekken. Mooie plek voor een dafje
-
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 15 dec 2008 14:42
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Station Ermelo in 1:160
He leuk. Station van de plaats waar mijn vrouw vandaan komt. Heb ik aardig wat stapjes liggen.
Groet,
Gerard van der Sel.
Groet,
Gerard van der Sel.
Selectrix (RMX)
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Station Ermelo in 1:160
Valt mee, we hebben pas na 16 uur zon op het raam in de zomer. We zitten heel gunstig
-
- Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 722
- Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57
Re: Station Ermelo in 1:160
Helemaal goed! Ik hoor het wel!martindomburg schreef: ↑19 okt 2020 18:17 Je staat zeker in de lijst!
De rijdende voertuigen worden geleverd door MCC ModelCarParts, die zijn namelijk digitaal. Ik hoop nog ruimte te hebben voor parkeerplekken. Mooie plek voor een dafje
Re: Station Ermelo in 1:160
Fantastisch dit! Ik volg met grote interesse. Succes met de aanleg
Groetjes Geert
DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro
Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje
DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro
Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
-
- Moderator
- Berichten: 4683
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: Station Ermelo in 1:160
Kijk lekker bezig weer!
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
-
- Forum-Beheerder
- Berichten: 2361
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Station Ermelo in 1:160
Waar haal je toch die tijd vandaan voor de hobby?
Ow wacht, je hebt er je beroep van gemaakt
Ik ben al blij als ik een uurtje over heb en 1 blok heb liggen..
Ow wacht, je hebt er je beroep van gemaakt
Ik ben al blij als ik een uurtje over heb en 1 blok heb liggen..
Re: Station Ermelo in 1:160
Gaaf Martin
Leuke insteek zo, en leuke samenwerking met leveranciers zo
Je gaat weer als een speer
Ben heel benieuwd hoe het eindresultaat wordt, je laat zo goed zien dat je echt iets leuks kan maken op beperkte ruimte
We worden weer verwend en leuk om te volgen
Success Martin
Mvg,
Ad
Leuke insteek zo, en leuke samenwerking met leveranciers zo
Je gaat weer als een speer
Ben heel benieuwd hoe het eindresultaat wordt, je laat zo goed zien dat je echt iets leuks kan maken op beperkte ruimte
We worden weer verwend en leuk om te volgen
Success Martin
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Station Ermelo in 1:160
Tnxs mannen!!!
Zelfs de lokale media is er al op gesprongen. Erg gaaf alle reacties. Komen weekend maar een wat draadjes gaan leggen
Zelfs de lokale media is er al op gesprongen. Erg gaaf alle reacties. Komen weekend maar een wat draadjes gaan leggen
Re: Station Ermelo in 1:160
Zal een mooie blikvanger zijn voor in de winkel!
Groet,
Wouter
Every day is a school day.
Wouter
Every day is a school day.
Re: Station Ermelo in 1:160
Heel mooi wanneer er een degelijke showbaan staat in de winkel. Geen stoffig minimaal rondje om de kerk ofzo. Mooi project!
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
-
- Berichten: 1276
- Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
- Locatie: Rotherham (UK)
Re: Station Ermelo in 1:160
Ziet er al geweldig uit zo. Ik zie uit naar het eind resultaat.
Jammer dat het zo’n eind rijen is ander zou ik graag even komen kijken.
Blijf dit dus gewoon hier volgen.
Jammer dat het zo’n eind rijen is ander zou ik graag even komen kijken.
Blijf dit dus gewoon hier volgen.
I like sitting in my hottub with a beer or two…...
-
- Berichten: 1561
- Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
- Locatie: Sint Pancras
Re: Station Ermelo in 1:160
eind rijden??? Gewoon ff helikopter the in Engeland huren, ben je zo op en neer.Raymond (UK) schreef: ↑22 okt 2020 20:21 Ziet er al geweldig uit zo. Ik zie uit naar het eind resultaat.
Jammer dat het zo’n eind rijen is ander zou ik graag even komen kijken.
Blijf dit dus gewoon hier volgen.
Met vriendelijke groet, Mark
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
-
- Berichten: 407
- Lid geworden op: 25 okt 2014 19:52
- Locatie: Lelystad
Re: Station Ermelo in 1:160
Hallo Martin,
Wat een leuk idee om station Ermelo en omgeving na te bouwen!!
Ik ben er als student, pendelend tussen Harderwijk en Utrecht, ook vele jaren langs gereden.
Maar volgens mij ligt de rails rondom het station in een flauwe boog toch?
Maak je ook de spoorwegovergang Stationsstraat- Veldwijk?
Ik ben benieuwd naar het eindresultaat. Succes!
Wat een leuk idee om station Ermelo en omgeving na te bouwen!!
Ik ben er als student, pendelend tussen Harderwijk en Utrecht, ook vele jaren langs gereden.
Maar volgens mij ligt de rails rondom het station in een flauwe boog toch?
Maak je ook de spoorwegovergang Stationsstraat- Veldwijk?
Ik ben benieuwd naar het eindresultaat. Succes!
Groet,
Tim
Nieuwe baan (2024 - nu)
ALSACE 160 viewtopic.php?t=18232
Oude baan (2015 - 2017):
Miniatuur Elzas: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8054
Tim
Nieuwe baan (2024 - nu)
ALSACE 160 viewtopic.php?t=18232
Oude baan (2015 - 2017):
Miniatuur Elzas: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8054
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Station Ermelo in 1:160
Ola vrienden,
Inmiddels zijn we alweer een heel stuk verder. In het hele proces van draadjes trekken is het wat saai om elke week te updaten. Maar ik heb wat verzamelt zodat ik een wat grotere update kan geven
Allereerst wil ik een dankje geven aan de Delftse club, ik heb van hun dit gave bord geschonken gekregen welke (vermoedelijk in de jaren 50/60) op het station heeft gehangen:
20201031_095103 by Martin Domburg, auf Flickr
Erg tof!!!
Maar wat is er nu allemaal gebeurd in de afgelopen weken?
Als eerste heb ik alle blokken bedraad, ik heb voor dit project wat overdreven veel blokken gemaakt. Dit omdat ik wat meer wil spelen met de vele overwegen rondom het station. Beter safe then sorry zeg maar.
20201102_221121 by Martin Domburg, auf Flickr
Allemaal draadjes die ook weggewerkt moeten worden. Dus kruipen we onder de baan met een stapel bindruggen en een tacker…. en dan krijgen we na veel gevloek en getier een aardig bevredigend resultaat.
20201105_165938 by Martin Domburg, auf Flickr
Dan nog het polarisatierelais voor de wissels en natuurlijk de servo’s
20201105_165918 by Martin Domburg, auf Flickr
20201109_223617 by Martin Domburg, auf Flickr
Ik heb ervoor gekozen om hier gebruik te maken van bovengrondse montage, is handig als ik klanten wil laten zien hoe je servo’s monteert en plaatst. Blijft een beetje raar om telkens onder de baan te gaan kijken natuurlijk.
Nu zien we hier natuurlijk al wat veranderen aan de baan. Zo heb ik de achterplaat met elektronica van Dinamo geplaatst.
20201028_213804 by Martin Domburg, auf Flickr
Twee voedingen
1x RM-C
5x TM44 blokkaart
2x OC32/NG accessories besturing
1x UCCI auto besturing
Allemaal netjes in behuizing en een eigengemaakt stickertje erop. Als techneut krijg ik het altijd erg warm als ik elektronica zie
20201028_213730 by Martin Domburg, auf Flickr
Onder de elektronica heb ik een bedradingskoker geplaatst van 40x20 mm waar ik de daden in kan doen naar de modules. Ik heb de goot vastgeschroefd aan de ondervloer i.p.v. de achterwand. Nu kan ik heel makkelijk de achterplaat eruit halen voor onderhoud door alleen de stekkers uit de modules los te koppelen.
20201109_223623 by Martin Domburg, auf Flickr
Ook heb ik het overtollige kurk al gedeeltelijk weggehaald. Nu zal je vast denken, waarom in hemelsnaam. Ik zal het verklaren.
Door de kurk rondom de sporen weg te halen verhoog ik het ballastbed van de rails waardoor het er realistischer uit zal gaan zien. En het legt de rails natuurlijk gemakkelijker op deze manier.
Daarnaast heeft de kurklijm die achterblijft twee belangrijke functies, het sluit het hout af waardoor straks de lijmen niet verdwijnen in het hout. Soort voorstrijk dus.
Ook blijven er altijd stukje achter waardoor het grasland en andere vlakken niet egaal glad zijn. Net als in het echt is de natuur allesbehalve vlak….
Nu rest mij enkel nog de laatste bedrading aan te brengen en dan het geheel aan te sluiten op het systeem. Als de treinen goed rijden ga ik verkanting in de bochten maken en de rails in de ballast leggen.
Maar er zijn nog een aantal andere leuke ontwikkelingen:
Het station is uitgebreid met extra perrondelen:
20201102_221202 by Martin Domburg, auf Flickr
Joep werkt nu aan het deel voor het station wat afloopt naar de overwegen. Ik hoop daar ook snel wat over te horen
Daarnaast werk ik nu samen met een nieuwe ondernemer die de N-Spoor markt wil gaan voorzien van Nederlandse bovenleidingen, AHOB en andere overwegen en diverse artikelen van het Nederlandse spoor. Zijn producten zullen straks ook op deze module ten tonele gesteld worden. Hij is nog niet live met zijn onderneming, maar zodra dit gaat gebeuren zullen we dit natuurlijk groots aankondigen Dat zit wel goed.
De eerste monsters zijn al veel belovend:
2020-11-13_05-32-57 by Martin Domburg, auf Flickr
Nu dat was het wel weer eventjes voor nu. Zodra de boel rijdt of er echt wat boeiend is behalve de zoveelste draadjes foto’s meld ik me uiteraard weer
Inmiddels zijn we alweer een heel stuk verder. In het hele proces van draadjes trekken is het wat saai om elke week te updaten. Maar ik heb wat verzamelt zodat ik een wat grotere update kan geven
Allereerst wil ik een dankje geven aan de Delftse club, ik heb van hun dit gave bord geschonken gekregen welke (vermoedelijk in de jaren 50/60) op het station heeft gehangen:
20201031_095103 by Martin Domburg, auf Flickr
Erg tof!!!
Maar wat is er nu allemaal gebeurd in de afgelopen weken?
Als eerste heb ik alle blokken bedraad, ik heb voor dit project wat overdreven veel blokken gemaakt. Dit omdat ik wat meer wil spelen met de vele overwegen rondom het station. Beter safe then sorry zeg maar.
20201102_221121 by Martin Domburg, auf Flickr
Allemaal draadjes die ook weggewerkt moeten worden. Dus kruipen we onder de baan met een stapel bindruggen en een tacker…. en dan krijgen we na veel gevloek en getier een aardig bevredigend resultaat.
20201105_165938 by Martin Domburg, auf Flickr
Dan nog het polarisatierelais voor de wissels en natuurlijk de servo’s
20201105_165918 by Martin Domburg, auf Flickr
20201109_223617 by Martin Domburg, auf Flickr
Ik heb ervoor gekozen om hier gebruik te maken van bovengrondse montage, is handig als ik klanten wil laten zien hoe je servo’s monteert en plaatst. Blijft een beetje raar om telkens onder de baan te gaan kijken natuurlijk.
Nu zien we hier natuurlijk al wat veranderen aan de baan. Zo heb ik de achterplaat met elektronica van Dinamo geplaatst.
20201028_213804 by Martin Domburg, auf Flickr
Twee voedingen
1x RM-C
5x TM44 blokkaart
2x OC32/NG accessories besturing
1x UCCI auto besturing
Allemaal netjes in behuizing en een eigengemaakt stickertje erop. Als techneut krijg ik het altijd erg warm als ik elektronica zie
20201028_213730 by Martin Domburg, auf Flickr
Onder de elektronica heb ik een bedradingskoker geplaatst van 40x20 mm waar ik de daden in kan doen naar de modules. Ik heb de goot vastgeschroefd aan de ondervloer i.p.v. de achterwand. Nu kan ik heel makkelijk de achterplaat eruit halen voor onderhoud door alleen de stekkers uit de modules los te koppelen.
20201109_223623 by Martin Domburg, auf Flickr
Ook heb ik het overtollige kurk al gedeeltelijk weggehaald. Nu zal je vast denken, waarom in hemelsnaam. Ik zal het verklaren.
Door de kurk rondom de sporen weg te halen verhoog ik het ballastbed van de rails waardoor het er realistischer uit zal gaan zien. En het legt de rails natuurlijk gemakkelijker op deze manier.
Daarnaast heeft de kurklijm die achterblijft twee belangrijke functies, het sluit het hout af waardoor straks de lijmen niet verdwijnen in het hout. Soort voorstrijk dus.
Ook blijven er altijd stukje achter waardoor het grasland en andere vlakken niet egaal glad zijn. Net als in het echt is de natuur allesbehalve vlak….
Nu rest mij enkel nog de laatste bedrading aan te brengen en dan het geheel aan te sluiten op het systeem. Als de treinen goed rijden ga ik verkanting in de bochten maken en de rails in de ballast leggen.
Maar er zijn nog een aantal andere leuke ontwikkelingen:
Het station is uitgebreid met extra perrondelen:
20201102_221202 by Martin Domburg, auf Flickr
Joep werkt nu aan het deel voor het station wat afloopt naar de overwegen. Ik hoop daar ook snel wat over te horen
Daarnaast werk ik nu samen met een nieuwe ondernemer die de N-Spoor markt wil gaan voorzien van Nederlandse bovenleidingen, AHOB en andere overwegen en diverse artikelen van het Nederlandse spoor. Zijn producten zullen straks ook op deze module ten tonele gesteld worden. Hij is nog niet live met zijn onderneming, maar zodra dit gaat gebeuren zullen we dit natuurlijk groots aankondigen Dat zit wel goed.
De eerste monsters zijn al veel belovend:
2020-11-13_05-32-57 by Martin Domburg, auf Flickr
Nu dat was het wel weer eventjes voor nu. Zodra de boel rijdt of er echt wat boeiend is behalve de zoveelste draadjes foto’s meld ik me uiteraard weer