Baanplan nog geen naam

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Maurice

Baanplan nog geen naam

Bericht door Maurice »

Na veel wikken en wegen ben ik uiteindelijk hier op uitgekomen, veelal geïnspireerd door deze website - http://lokalbahn-reminiszenzen.de/seitenindex.htm

Het is een eindstation voor een Nebenbahn, met ruimte voor veel scenery:

Afbeelding

A - stationsgebouw (Reichenbach)
B - perron
C - goederenloods
D - landbouwwarenhuis (oid)
E - kolenhandel
F - baanbedrijf met locloods, kolen, zand en water
G - opstelspoor met laadmal
H - los- en laadperron
I - laadplek voor hout
J - stadje

Het schaduwstation, 10cm lager (percentage tussen 3 en 4 procent):

Afbeelding

Als er ruimte voor betering is hoor ik het graag, ben ook maar een leek :)

DB tijdperk III, "der Nebenbahn"
momenteel: spul bij elkaar verzamelen voor een baantje

Edwink

Re: Baanplan nog geen naam

Bericht door Edwink »

Ik vind(t) het er goed uit zien. BEn zelf nog wat aan het puzzelen, kom er zelf nog niet helemaal uit

hard aan het werk. Zie mijn bericht hier

Michiel

Bericht door Michiel »

Hallo Maurice,

het is woekeren met de ruimte, maar dat is voor iedereen, hoe groot ook de ruitmte ter beschikking. Ik vind dit een leuk plan, maar heb toch een paar observaties:

Ik zou proberen om de opstelsporen, en dan vooral het perronspoor iets langer te maken. Probeer om die eerste binnenkomende wissel nog meer naar links te leggen, eventueel als een gebogen wissel.

Als je modern rijdt, dan kan je een paar wissels uitsparen (vb bij A), want dan kan je makkelijk met treinstellen overweg.

Ik denk dat je geen zin hebt om ook in je schaduwstation steeds te gaan omlopen met je locs. Die wissels op het eind van elk opstelspoor lijken me vrij onpraktisch. Ik zou toch overwegen om een 4-sporige lus te leggen als schaduwstation, dan keert alles vanzelf. Met 2 blokken per schaduwspoor, kan je tot 8 korte treintjes kwijt!

Voor de rest ben ik razend benieuwd naar de verdere uitwerking, en natuurlijk de bouw ervan. Succes!

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
Maurice

Bericht door Maurice »

Hallo Michiel,

Ruimte is inderdaad een probleem, klein flatje met twee slaapkamers waarvan de kleinste als hobbykamer in gebruik is. Daar staat de computer en bouw ik m'n tanks, schilder ik miniatuurtjes en komt dus nu ook nog een treinbaantje. het is even passen en meten :roll:

Ik heb je suggestie voor het zichtbare deel even getekend. Dit is het resultaat:

Afbeelding

Het ziet er zeker strakker uit en levert vooral bij het opstelspoor en werkspoor meer ruimte op. Het perronspoor wordt niet veel langer maar dat maakt niet uit, er passen zo met gemak al 7 Abteilwagens op en dan is er nog ruimte over, en de langste treinen die hier zullen komen te rijden zullen niet veel langer dan dat zijn. Hooguit 5-6 wagens gemiddeld, en dan gemengd personen/goederen.

Wat betreft het schaduwstation, ben ik ook nog niet tevreden over. Een keerlus doe ik niet, het lijkt me realistischer als de locs gewoon heen en weer rijden, dan weer met de neus naar voren, dan weer met het kontje, en misschien versier ik er ergens nog wel een draaischijfje van Hapo Bahn in het station ;)

Ik zou het overigens zeer waarderen als iemand met kennis van zaken even in het plan zou kunnen tekenen welke seinen waar moeten komen :)

Rob Fongers

Bericht door Rob Fongers »

Maurice,

Een keerlus hoeft geen probleem te zijn en maakt m.i. e.a. wel simpeler en betrouwbaarder. Treinen die achteruit vertrekken komen weer achteruit binnen in het station en vertrekken na omlopen dus weer voorruit. Bijna hetzelfde maar een beetje anders.
Bovendien denk ik dat je meer mogelijkheden krijgt als het station in een keerlus ligt. Daar zouden minimaal 4 treinen kunnen staan

Wat ik me wel afvraag hoe je wilt gaan rijden? Automatisch of met de hand? In het laatste geval moet je altijd zicht op je schaduw station houden en is de verrassing nihil. Automatisch omlopen in het schaduwstation vind ik geen goede zet vanwege de controle.

Ander punt van aandacht is het hellingspercentage. Ik vind het nogal fors en daarbij ook nog in acht genomen de beperkte hoogte in je schaduwstation. Misschien toch te overwegen om een helix in te bouwen.

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
Maurice

Bericht door Maurice »

R Fongers schreef:Maurice,

Een keerlus hoeft geen probleem te zijn en maakt m.i. e.a. wel simpeler en betrouwbaarder. Treinen die achteruit vertrekken komen weer achteruit binnen in het station en vertrekken na omlopen dus weer voorruit. Bijna hetzelfde maar een beetje anders.
Bovendien denk ik dat je meer mogelijkheden krijgt als het station in een keerlus ligt. Daar zouden minimaal 4 treinen kunnen staan
Ik zal er eens over nadenken, het schaduwstation is nog helemaal niet zeker, zoals het nu is getekend is pas versie 238 of zo :lol:
R Fongers schreef:Wat ik me wel afvraag hoe je wilt gaan rijden? Automatisch of met de hand? In het laatste geval moet je altijd zicht op je schaduw station houden en is de verrassing nihil. Automatisch omlopen in het schaduwstation vind ik geen goede zet vanwege de controle.
Lekker ouderwets met de hand. Wat betreft het technische gedeelte van het bouwen ben ik echt een beginner dus het hoeft nog niet al te moeilijk met automatisch schakelen en zo.
R Fongers schreef:Ander punt van aandacht is het hellingspercentage. Ik vind het nogal fors en daarbij ook nog in acht genomen de beperkte hoogte in je schaduwstation. Misschien toch te overwegen om een helix in te bouwen.
Goed punt, zal eens kijken of die in de tekening te voegen is.

Dank voor de adviezen.

martindomburg
Elektronica/Commercieel

Bericht door martindomburg »

Hoi maurice,

het plaatsen van seinen is sterk afhankelijk van het gebruik van een spoor. je moet eerst onderscheid maken tussen baanvaksporen, perronsporen en rangeersporen.

Als je dat hebt bepaald kan ik je wel eens een opzetje geven voor het plaatsen van seinen, zo zijn er wel meer opp dit forum die daar op kunnen antwoorden.

Je hebt een perfect baantje om digitaal leuke dingen te kunnen doen. Ik heb zelf gekozen voor Dinamo omdat je daarmee zowel digitaal als analoog kan rijden met de computer.

Rob Fongers

Maurice,

Ik heb een beetje zitten tekenen voor je om een idee te krijgen betreffende de Helix en het schaduwstation met 4 opstelsporen.

Alle rail en wissels zijn getekend met Peco 55 en 80. Peco 55 voor het station de rest is 55

Een blok is 50 x 50 cm
Maurice station.jpg
Maurice station.jpg (36.19 KiB) 3980 keer bekeken
Maurice totaal.jpg
Maurice totaal.jpg (53.05 KiB) 3980 keer bekeken
Maurice3D.jpg
Maurice3D.jpg (59.69 KiB) 3980 keer bekeken

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
Maurice

Bericht door Maurice »

Dat ziet er goed uit. Op die manier een schaduwstation maken is misschien wel handiger dan mijn manier. Ik zat echt te denken aan ondergronds treinen samenstellen en zo, maar dat is misschien toch wel een heel gedoe. Ik heb je plan opgeslagen op de pc, dank daarvoor.

Peco, geen ervaring mee. Wat is het verschil tussen 55 en 80?

Rob Fongers

Maurice,

Kijk hier voor je vragen van de rails http://www.nproject.org/nl/diversen/mod ... jking.html

Als je wintrack hebt kan ik je de database wel sturen.

Grtzz Rob

Plaats reactie