Baanplan nog geen naam
Baanplan nog geen naam
Na veel wikken en wegen ben ik uiteindelijk hier op uitgekomen, veelal geïnspireerd door deze website - http://lokalbahn-reminiszenzen.de/seitenindex.htm
Het is een eindstation voor een Nebenbahn, met ruimte voor veel scenery:
A - stationsgebouw (Reichenbach)
B - perron
C - goederenloods
D - landbouwwarenhuis (oid)
E - kolenhandel
F - baanbedrijf met locloods, kolen, zand en water
G - opstelspoor met laadmal
H - los- en laadperron
I - laadplek voor hout
J - stadje
Het schaduwstation, 10cm lager (percentage tussen 3 en 4 procent):
Als er ruimte voor betering is hoor ik het graag, ben ook maar een leek
Het is een eindstation voor een Nebenbahn, met ruimte voor veel scenery:
A - stationsgebouw (Reichenbach)
B - perron
C - goederenloods
D - landbouwwarenhuis (oid)
E - kolenhandel
F - baanbedrijf met locloods, kolen, zand en water
G - opstelspoor met laadmal
H - los- en laadperron
I - laadplek voor hout
J - stadje
Het schaduwstation, 10cm lager (percentage tussen 3 en 4 procent):
Als er ruimte voor betering is hoor ik het graag, ben ook maar een leek
DB tijdperk III, "der Nebenbahn"
momenteel: spul bij elkaar verzamelen voor een baantje
momenteel: spul bij elkaar verzamelen voor een baantje
Re: Baanplan nog geen naam
Ik vind(t) het er goed uit zien. BEn zelf nog wat aan het puzzelen, kom er zelf nog niet helemaal uit
hard aan het werk. Zie mijn bericht hier
Re: Baanplan nog geen naam
Hallo Maurice,
het is woekeren met de ruimte, maar dat is voor iedereen, hoe groot ook de ruitmte ter beschikking. Ik vind dit een leuk plan, maar heb toch een paar observaties:
Ik zou proberen om de opstelsporen, en dan vooral het perronspoor iets langer te maken. Probeer om die eerste binnenkomende wissel nog meer naar links te leggen, eventueel als een gebogen wissel.
Als je modern rijdt, dan kan je een paar wissels uitsparen (vb bij A), want dan kan je makkelijk met treinstellen overweg.
Ik denk dat je geen zin hebt om ook in je schaduwstation steeds te gaan omlopen met je locs. Die wissels op het eind van elk opstelspoor lijken me vrij onpraktisch. Ik zou toch overwegen om een 4-sporige lus te leggen als schaduwstation, dan keert alles vanzelf. Met 2 blokken per schaduwspoor, kan je tot 8 korte treintjes kwijt!
Voor de rest ben ik razend benieuwd naar de verdere uitwerking, en natuurlijk de bouw ervan. Succes!
het is woekeren met de ruimte, maar dat is voor iedereen, hoe groot ook de ruitmte ter beschikking. Ik vind dit een leuk plan, maar heb toch een paar observaties:
Ik zou proberen om de opstelsporen, en dan vooral het perronspoor iets langer te maken. Probeer om die eerste binnenkomende wissel nog meer naar links te leggen, eventueel als een gebogen wissel.
Als je modern rijdt, dan kan je een paar wissels uitsparen (vb bij A), want dan kan je makkelijk met treinstellen overweg.
Ik denk dat je geen zin hebt om ook in je schaduwstation steeds te gaan omlopen met je locs. Die wissels op het eind van elk opstelspoor lijken me vrij onpraktisch. Ik zou toch overwegen om een 4-sporige lus te leggen als schaduwstation, dan keert alles vanzelf. Met 2 blokken per schaduwspoor, kan je tot 8 korte treintjes kwijt!
Voor de rest ben ik razend benieuwd naar de verdere uitwerking, en natuurlijk de bouw ervan. Succes!
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Baanplan nog geen naam
Hallo Michiel,
Ruimte is inderdaad een probleem, klein flatje met twee slaapkamers waarvan de kleinste als hobbykamer in gebruik is. Daar staat de computer en bouw ik m'n tanks, schilder ik miniatuurtjes en komt dus nu ook nog een treinbaantje. het is even passen en meten
Ik heb je suggestie voor het zichtbare deel even getekend. Dit is het resultaat:
Het ziet er zeker strakker uit en levert vooral bij het opstelspoor en werkspoor meer ruimte op. Het perronspoor wordt niet veel langer maar dat maakt niet uit, er passen zo met gemak al 7 Abteilwagens op en dan is er nog ruimte over, en de langste treinen die hier zullen komen te rijden zullen niet veel langer dan dat zijn. Hooguit 5-6 wagens gemiddeld, en dan gemengd personen/goederen.
Wat betreft het schaduwstation, ben ik ook nog niet tevreden over. Een keerlus doe ik niet, het lijkt me realistischer als de locs gewoon heen en weer rijden, dan weer met de neus naar voren, dan weer met het kontje, en misschien versier ik er ergens nog wel een draaischijfje van Hapo Bahn in het station
Ik zou het overigens zeer waarderen als iemand met kennis van zaken even in het plan zou kunnen tekenen welke seinen waar moeten komen
Ruimte is inderdaad een probleem, klein flatje met twee slaapkamers waarvan de kleinste als hobbykamer in gebruik is. Daar staat de computer en bouw ik m'n tanks, schilder ik miniatuurtjes en komt dus nu ook nog een treinbaantje. het is even passen en meten
Ik heb je suggestie voor het zichtbare deel even getekend. Dit is het resultaat:
Het ziet er zeker strakker uit en levert vooral bij het opstelspoor en werkspoor meer ruimte op. Het perronspoor wordt niet veel langer maar dat maakt niet uit, er passen zo met gemak al 7 Abteilwagens op en dan is er nog ruimte over, en de langste treinen die hier zullen komen te rijden zullen niet veel langer dan dat zijn. Hooguit 5-6 wagens gemiddeld, en dan gemengd personen/goederen.
Wat betreft het schaduwstation, ben ik ook nog niet tevreden over. Een keerlus doe ik niet, het lijkt me realistischer als de locs gewoon heen en weer rijden, dan weer met de neus naar voren, dan weer met het kontje, en misschien versier ik er ergens nog wel een draaischijfje van Hapo Bahn in het station
Ik zou het overigens zeer waarderen als iemand met kennis van zaken even in het plan zou kunnen tekenen welke seinen waar moeten komen
DB tijdperk III, "der Nebenbahn"
momenteel: spul bij elkaar verzamelen voor een baantje
momenteel: spul bij elkaar verzamelen voor een baantje
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Baanplan nog geen naam
Maurice,
Een keerlus hoeft geen probleem te zijn en maakt m.i. e.a. wel simpeler en betrouwbaarder. Treinen die achteruit vertrekken komen weer achteruit binnen in het station en vertrekken na omlopen dus weer voorruit. Bijna hetzelfde maar een beetje anders.
Bovendien denk ik dat je meer mogelijkheden krijgt als het station in een keerlus ligt. Daar zouden minimaal 4 treinen kunnen staan
Wat ik me wel afvraag hoe je wilt gaan rijden? Automatisch of met de hand? In het laatste geval moet je altijd zicht op je schaduw station houden en is de verrassing nihil. Automatisch omlopen in het schaduwstation vind ik geen goede zet vanwege de controle.
Ander punt van aandacht is het hellingspercentage. Ik vind het nogal fors en daarbij ook nog in acht genomen de beperkte hoogte in je schaduwstation. Misschien toch te overwegen om een helix in te bouwen.
Een keerlus hoeft geen probleem te zijn en maakt m.i. e.a. wel simpeler en betrouwbaarder. Treinen die achteruit vertrekken komen weer achteruit binnen in het station en vertrekken na omlopen dus weer voorruit. Bijna hetzelfde maar een beetje anders.
Bovendien denk ik dat je meer mogelijkheden krijgt als het station in een keerlus ligt. Daar zouden minimaal 4 treinen kunnen staan
Wat ik me wel afvraag hoe je wilt gaan rijden? Automatisch of met de hand? In het laatste geval moet je altijd zicht op je schaduw station houden en is de verrassing nihil. Automatisch omlopen in het schaduwstation vind ik geen goede zet vanwege de controle.
Ander punt van aandacht is het hellingspercentage. Ik vind het nogal fors en daarbij ook nog in acht genomen de beperkte hoogte in je schaduwstation. Misschien toch te overwegen om een helix in te bouwen.
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Baanplan nog geen naam
Ik zal er eens over nadenken, het schaduwstation is nog helemaal niet zeker, zoals het nu is getekend is pas versie 238 of zoR Fongers schreef:Maurice,
Een keerlus hoeft geen probleem te zijn en maakt m.i. e.a. wel simpeler en betrouwbaarder. Treinen die achteruit vertrekken komen weer achteruit binnen in het station en vertrekken na omlopen dus weer voorruit. Bijna hetzelfde maar een beetje anders.
Bovendien denk ik dat je meer mogelijkheden krijgt als het station in een keerlus ligt. Daar zouden minimaal 4 treinen kunnen staan
Lekker ouderwets met de hand. Wat betreft het technische gedeelte van het bouwen ben ik echt een beginner dus het hoeft nog niet al te moeilijk met automatisch schakelen en zo.R Fongers schreef:Wat ik me wel afvraag hoe je wilt gaan rijden? Automatisch of met de hand? In het laatste geval moet je altijd zicht op je schaduw station houden en is de verrassing nihil. Automatisch omlopen in het schaduwstation vind ik geen goede zet vanwege de controle.
Goed punt, zal eens kijken of die in de tekening te voegen is.R Fongers schreef:Ander punt van aandacht is het hellingspercentage. Ik vind het nogal fors en daarbij ook nog in acht genomen de beperkte hoogte in je schaduwstation. Misschien toch te overwegen om een helix in te bouwen.
Dank voor de adviezen.
DB tijdperk III, "der Nebenbahn"
momenteel: spul bij elkaar verzamelen voor een baantje
momenteel: spul bij elkaar verzamelen voor een baantje
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Baanplan nog geen naam
Hoi maurice,
het plaatsen van seinen is sterk afhankelijk van het gebruik van een spoor. je moet eerst onderscheid maken tussen baanvaksporen, perronsporen en rangeersporen.
Als je dat hebt bepaald kan ik je wel eens een opzetje geven voor het plaatsen van seinen, zo zijn er wel meer opp dit forum die daar op kunnen antwoorden.
Je hebt een perfect baantje om digitaal leuke dingen te kunnen doen. Ik heb zelf gekozen voor Dinamo omdat je daarmee zowel digitaal als analoog kan rijden met de computer.
het plaatsen van seinen is sterk afhankelijk van het gebruik van een spoor. je moet eerst onderscheid maken tussen baanvaksporen, perronsporen en rangeersporen.
Als je dat hebt bepaald kan ik je wel eens een opzetje geven voor het plaatsen van seinen, zo zijn er wel meer opp dit forum die daar op kunnen antwoorden.
Je hebt een perfect baantje om digitaal leuke dingen te kunnen doen. Ik heb zelf gekozen voor Dinamo omdat je daarmee zowel digitaal als analoog kan rijden met de computer.
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Baanplan nog geen naam
Maurice,
Ik heb een beetje zitten tekenen voor je om een idee te krijgen betreffende de Helix en het schaduwstation met 4 opstelsporen.
Alle rail en wissels zijn getekend met Peco 55 en 80. Peco 55 voor het station de rest is 55
Een blok is 50 x 50 cm
Ik heb een beetje zitten tekenen voor je om een idee te krijgen betreffende de Helix en het schaduwstation met 4 opstelsporen.
Alle rail en wissels zijn getekend met Peco 55 en 80. Peco 55 voor het station de rest is 55
Een blok is 50 x 50 cm
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Baanplan nog geen naam
Dat ziet er goed uit. Op die manier een schaduwstation maken is misschien wel handiger dan mijn manier. Ik zat echt te denken aan ondergronds treinen samenstellen en zo, maar dat is misschien toch wel een heel gedoe. Ik heb je plan opgeslagen op de pc, dank daarvoor.
Peco, geen ervaring mee. Wat is het verschil tussen 55 en 80?
Peco, geen ervaring mee. Wat is het verschil tussen 55 en 80?
DB tijdperk III, "der Nebenbahn"
momenteel: spul bij elkaar verzamelen voor een baantje
momenteel: spul bij elkaar verzamelen voor een baantje
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Baanplan nog geen naam
Maurice,
Kijk hier voor je vragen van de rails http://www.nproject.org/nl/diversen/mod ... jking.html
Als je wintrack hebt kan ik je de database wel sturen.
Kijk hier voor je vragen van de rails http://www.nproject.org/nl/diversen/mod ... jking.html
Als je wintrack hebt kan ik je de database wel sturen.
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek