TOM Lokommander 2 stotterende loc
-
Onderwerp starter - Berichten: 1467
- Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
- Locatie: Rotherham (UK)
TOM Lokommander 2 stotterende loc
Goedemiddag allemaal.
Ik heb een paar weken geleden een TOM LK2 ingebouwd in een BR140 van Fleischmann (FLM7332). Het rijdt op zich best zuiver maar niet op lage snelheid. Hij staat op 28 stappen en op 1, 2, 3 stottert hij. 4 en hoger rijdt netjes.
Is hier wat aan te doen met CV instellingen?
Bij voorbaat dank.
Ik heb een paar weken geleden een TOM LK2 ingebouwd in een BR140 van Fleischmann (FLM7332). Het rijdt op zich best zuiver maar niet op lage snelheid. Hij staat op 28 stappen en op 1, 2, 3 stottert hij. 4 en hoger rijdt netjes.
Is hier wat aan te doen met CV instellingen?
Bij voorbaat dank.
Laatst gewijzigd door Raymond (UK) op 31 dec 2020 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.
I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Re: TOM Lokommander 2 stotterende loc
YouTube meldt dat de video privé is...
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
Onderwerp starter - Berichten: 1467
- Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
- Locatie: Rotherham (UK)
Re: TOM Lokommander 2 stotterende loc
Als het goed is doet ie het nu wel
I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Re: TOM Lokommander 2 stotterende loc
Aloha,
ik ken de decoders niet, heb ze zelf niet, bla bla bla
Bij andere decoders is het dan vaak zo dat de P en de I waardes van de motorregeling te hoog staan.
Geen idee of je dat in deze decoders kunt instellen.
Even in de handleiding kijken dus of je daar iets aan kunt veranderen, waarden uitlezen en opschrijven, daarna waardes verkleinen.
En niet vergeten hier even te melden of het iets verbeterd ....
Guus
ik ken de decoders niet, heb ze zelf niet, bla bla bla
Bij andere decoders is het dan vaak zo dat de P en de I waardes van de motorregeling te hoog staan.
Geen idee of je dat in deze decoders kunt instellen.
Even in de handleiding kijken dus of je daar iets aan kunt veranderen, waarden uitlezen en opschrijven, daarna waardes verkleinen.
En niet vergeten hier even te melden of het iets verbeterd ....
Guus
-
Onderwerp starter - Berichten: 1467
- Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
- Locatie: Rotherham (UK)
Re: TOM Lokommander 2 stotterende loc
Thanks Guus,
Ik heb de gebruiksaanwijzing gedownload en ga het opzoeken. Echt geen idee wat de P en I waardes zijn of waar ze te vinden maar als het lukt dan zal ik zeker vermelden of dit het rijgedrag verbeterd.
Volgende keer gewoon weer D&H denk ik. Inbouwen en rijden
Ik heb de gebruiksaanwijzing gedownload en ga het opzoeken. Echt geen idee wat de P en I waardes zijn of waar ze te vinden maar als het lukt dan zal ik zeker vermelden of dit het rijgedrag verbeterd.
Volgende keer gewoon weer D&H denk ik. Inbouwen en rijden
I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Re: TOM Lokommander 2 stotterende loc
je kan ze instellen volgens de manual
PID-Reglerkoeffizienten (CV61,62,63)
Ik weet alleen niet of deze nog afhankelijk is van de waarde van cv9:
Standaard staat die blijkbaar op 3.
Misschien kun je eerst nog een beetje spelen met cv9, probeer eens de waarde 4 5 of 6, Je kan ook 1 en 2 nog proberen.
Mocht dat geen verbetering geven dan cv9 terug naar waarde 3.
En beetje pielen met cv61, 62 en 63 (resp P. I en D)
Guus
Der Algorithmus, der zu den Motorsteuerung verwendet wird
kann aus CV9 ausgewählt werden. Der Standardwert ist 3. Mit
diesem Wert arbeitet der Decoder bei den meisten
Lokomotivenmodellen optimal und gewährleistet einen
reibungslosen Lauf ohne Sprünge für alle Geschwindigkeitstufen
(dabei wird die Verwendung von 128 Geschwindigkeitsstufen )
empfohlen, um optimale BEMF/Lastkompensationsergebnisse zu
erzielen. Standardwerte (CV9 = 0 bis 8) entsprechen einer Reihe von
internen Steuerungsparametern, die dem Benutzer im Standardmodus
nicht zur Verfügung stehen. Für geringe Trägheit (FaulhaberMotoren, kleine Lokomotiven usw.) werden Werte von 0,1,2
empfohlen. Die Werte 6,7 und 8 können bei Lokomotiven mit hoher
Trägheit (schwere Lokomotiven, große Motoren) verwendet werden.
Für allgemeine Motortypen werden Durchschnittswerte von 3, 4
und 5 verwendet: Durch Auswahl eines Standardsatzes kann der
Benutzer nun auf die PID-Reglerkoeffizienten (CV61,62,63) und
einen neuen Parametersatz zugreifen, die in der zweiten Generation
eingeführt werden: Kompensationskoeffizienten der
Lastkompensation (CV137,138,139,140). In der Praxis können diese
Gewichtungskoeffizienten abhängig von der Geschwindigkeit der
Lokomotive bestimmen, wie stark die Lastkompensation ist. Die
Charakteristik der Lastkompensation wird durch zwei Segmente mit
eine negative Neigung bestimmt, das erste zwischen Vmin (CV2)
und Vmid (CV138), das zweite zwischen Vmid (CV138) und Vmax
(CV5).
PID-Reglerkoeffizienten (CV61,62,63)
Ik weet alleen niet of deze nog afhankelijk is van de waarde van cv9:
Standaard staat die blijkbaar op 3.
Misschien kun je eerst nog een beetje spelen met cv9, probeer eens de waarde 4 5 of 6, Je kan ook 1 en 2 nog proberen.
Mocht dat geen verbetering geven dan cv9 terug naar waarde 3.
En beetje pielen met cv61, 62 en 63 (resp P. I en D)
Guus
Der Algorithmus, der zu den Motorsteuerung verwendet wird
kann aus CV9 ausgewählt werden. Der Standardwert ist 3. Mit
diesem Wert arbeitet der Decoder bei den meisten
Lokomotivenmodellen optimal und gewährleistet einen
reibungslosen Lauf ohne Sprünge für alle Geschwindigkeitstufen
(dabei wird die Verwendung von 128 Geschwindigkeitsstufen )
empfohlen, um optimale BEMF/Lastkompensationsergebnisse zu
erzielen. Standardwerte (CV9 = 0 bis 8) entsprechen einer Reihe von
internen Steuerungsparametern, die dem Benutzer im Standardmodus
nicht zur Verfügung stehen. Für geringe Trägheit (FaulhaberMotoren, kleine Lokomotiven usw.) werden Werte von 0,1,2
empfohlen. Die Werte 6,7 und 8 können bei Lokomotiven mit hoher
Trägheit (schwere Lokomotiven, große Motoren) verwendet werden.
Für allgemeine Motortypen werden Durchschnittswerte von 3, 4
und 5 verwendet: Durch Auswahl eines Standardsatzes kann der
Benutzer nun auf die PID-Reglerkoeffizienten (CV61,62,63) und
einen neuen Parametersatz zugreifen, die in der zweiten Generation
eingeführt werden: Kompensationskoeffizienten der
Lastkompensation (CV137,138,139,140). In der Praxis können diese
Gewichtungskoeffizienten abhängig von der Geschwindigkeit der
Lokomotive bestimmen, wie stark die Lastkompensation ist. Die
Charakteristik der Lastkompensation wird durch zwei Segmente mit
eine negative Neigung bestimmt, das erste zwischen Vmin (CV2)
und Vmid (CV138), das zweite zwischen Vmid (CV138) und Vmax
(CV5).
-
Onderwerp starter - Berichten: 1467
- Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
- Locatie: Rotherham (UK)
Re: TOM Lokommander 2 stotterende loc
Hi Guus,
CV9 maakt geen verschil. 61, 62 wel maar het rijdt nog niet best. Ik zal morgen eens verder rommelen.
Weet je toevallig waar P, I & D voor staan?
CV9 maakt geen verschil. 61, 62 wel maar het rijdt nog niet best. Ik zal morgen eens verder rommelen.
Weet je toevallig waar P, I & D voor staan?
I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Re: TOM Lokommander 2 stotterende loc
“ De differentiërende term werkt minder intuïtief dan de proportionele en integrerende term en wordt daarom minder gebruikt dan de twee voorgaande. Er zijn ook regelalgoritmen waarbij de D-actie niet aan de hand van het foutsignaal maar aan de hand van wijzigingen in de meetwaarde bepaald wordt. Op deze manier reageert de regeling rustiger bij verstellen van de wenswaarde.”
Kijk, zo wordt een en ander glashelder op de hobbyzolder!
-
Onderwerp starter - Berichten: 1467
- Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
- Locatie: Rotherham (UK)
Re: TOM Lokommander 2 stotterende loc
Thank Jeroen,
Ik gaat hier mee verder als de sneeuw weg is morgen. Ben nu verplicht sneeuw poppen maken sneeuwballen gooien en sleeen met de kids....
Ik gaat hier mee verder als de sneeuw weg is morgen. Ben nu verplicht sneeuw poppen maken sneeuwballen gooien en sleeen met de kids....
I like sitting in my hottub with a beer or two…...
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: TOM Lokommander 2 stotterende loc
Hier een leuk jip en janneke verhaal van Hans Slob over Lastregeling. Weliswaar gaat het over een ESU, maar het punt blijft gelijk
https://www.dtsportal.nl/viewtopic.php?f=82&t=4
Re: TOM Lokommander 2 stotterende loc
Martin, en eigenlijk Hans,
Dank! Hier kan ik wel wat mee. Deze archiveer ik. Goeie tip.
J.
Dank! Hier kan ik wel wat mee. Deze archiveer ik. Goeie tip.
J.
-
Onderwerp starter - Berichten: 1467
- Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
- Locatie: Rotherham (UK)
Re: TOM Lokommander 2 stotterende loc
Dank @martindomburg
Duidelijk verhaal. Jip en Janneke taal is goed. Ik ben namelijk een ‘monkey see monkey do’ persoon.
Vorige week nog een D&H decoder van je binnen gekregen dus als alles tegen zit dan gaat de Tom de prullenmand in en een D&H er in. Geen geklooi niks.
Duidelijk verhaal. Jip en Janneke taal is goed. Ik ben namelijk een ‘monkey see monkey do’ persoon.
Vorige week nog een D&H decoder van je binnen gekregen dus als alles tegen zit dan gaat de Tom de prullenmand in en een D&H er in. Geen geklooi niks.
I like sitting in my hottub with a beer or two…...
-
Onderwerp starter - Berichten: 1467
- Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
- Locatie: Rotherham (UK)
Re: TOM Lokommander 2 stotterende loc
Nou, bijna 2 uur later en de lok 400 keer van programmeer spoor naar normaal spoor te zetten gaat het iets beter maar verre van zuiver.
CV9 van 1 tot 9 geprobeerd - geen verschil
CV61 (P) op 255
CV62 (I) op 169
CV63 (D) op 40 (default)
Beter dan dit krijg ik het niet. Fleischmann is best een bekend merk en ik had verwacht dat het best samen zou werken.
Dat ding er achter heeft een D&H DH05C zonder PID veranderingen.
CV9 van 1 tot 9 geprobeerd - geen verschil
CV61 (P) op 255
CV62 (I) op 169
CV63 (D) op 40 (default)
Beter dan dit krijg ik het niet. Fleischmann is best een bekend merk en ik had verwacht dat het best samen zou werken.
Dat ding er achter heeft een D&H DH05C zonder PID veranderingen.
I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Re: TOM Lokommander 2 stotterende loc
Hmm
Lijken mij nog steeds veel te grote waardes
Cv61 en cv62 op 10 oid?
Lijken mij nog steeds veel te grote waardes
Cv61 en cv62 op 10 oid?
-
Onderwerp starter - Berichten: 1467
- Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
- Locatie: Rotherham (UK)
Re: TOM Lokommander 2 stotterende loc
Ik was eerst omlaag gegaan maar dat maakte minder veel uit.
CV61 ben ik van 80 naar 40 gegaan in 20 stappen en CV62 van 120 naar 80.
Ik zal het proberen met 10
CV61 ben ik van 80 naar 40 gegaan in 20 stappen en CV62 van 120 naar 80.
Ik zal het proberen met 10
I like sitting in my hottub with a beer or two…...
-
- Berichten: 1570
- Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
- Locatie: Sint Pancras
Re: TOM Lokommander 2 stotterende loc
@Raymond (UK) zal van weekend even kijken of welke waardes ik heb erin heb bij een Arnold. Heb jij een richting waar je het in moet zoeken.
Met vriendelijke groet, Mark
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
-
Onderwerp starter - Berichten: 1467
- Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
- Locatie: Rotherham (UK)
Re: TOM Lokommander 2 stotterende loc
Thanks @Marksintpancras
Dat zou mooi wezen. Ik wacht af.
Happy new year alvast. Wij lopen hier een uur achter jullie aan.
Dat zou mooi wezen. Ik wacht af.
Happy new year alvast. Wij lopen hier een uur achter jullie aan.
I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Re: TOM Lokommander 2 stotterende loc
Theoretidch geneuzel: te grote versterking (lees te grote p) geeft onstabiele regellus
-
Onderwerp starter - Berichten: 1467
- Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
- Locatie: Rotherham (UK)
Re: TOM Lokommander 2 stotterende loc
Ik ben nog een uurtje aan het tobben geweest en er komt geen verandering in het rijgedrag op stappen 1, 2 en 3.
Ik heb dit even doorgelezen en daar wordt een aantal keer vermeld dat ze niet netjes kruipen.
viewtopic.php?t=14201
Misschien kunnen de Tom decoders dat niet goed?
Ik heb dit even doorgelezen en daar wordt een aantal keer vermeld dat ze niet netjes kruipen.
viewtopic.php?t=14201
Misschien kunnen de Tom decoders dat niet goed?
I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Re: TOM Lokommander 2 stotterende loc
In dat topic gaf ik destijds aan dat er een klein verschil op te merken is tussen de DH en de ToM decoders bij het langzaam kruipen.
Enige tijd geleden heb ik ToM decoders ingebouwd bij een Minitrix NS1100 en een Arnold NS BR186.
Bij de Minitrix was bij mij het (kleine) verschil iets duidelijker, maar met een electronische locbuffer van 300 uF heb ik het één en ander nog wel acceptabel kunnen krijgen. Ik moet wel zeggen dat je het verschil alleen opmerkt bij de laagste twee standen op een Multimaus.
Van stotteren was mij mij overigens geen sprake.
Bij Arnold locomotieven vind ik de ToM exemplarisch beter dan een DH. Deze produceert namelijk minder bijgeluiden bij het kruipen.
Enige tijd geleden heb ik ToM decoders ingebouwd bij een Minitrix NS1100 en een Arnold NS BR186.
Bij de Minitrix was bij mij het (kleine) verschil iets duidelijker, maar met een electronische locbuffer van 300 uF heb ik het één en ander nog wel acceptabel kunnen krijgen. Ik moet wel zeggen dat je het verschil alleen opmerkt bij de laagste twee standen op een Multimaus.
Van stotteren was mij mij overigens geen sprake.
Bij Arnold locomotieven vind ik de ToM exemplarisch beter dan een DH. Deze produceert namelijk minder bijgeluiden bij het kruipen.
-
Onderwerp starter - Berichten: 1467
- Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
- Locatie: Rotherham (UK)
Re: TOM Lokommander 2 stotterende loc
Hoi Pieter,
Bij mij is het ook de laagste twee standen op mijn twin center. Standje drie gaat beter maar nog niet zuiver. Vier en verder rijdt het allemaal netjes.
Dit is een Fleischmann loc. In het laatste filmpje kun je goed het verschil zien in 2 identieke locs. 1 met Tom en de ander met D&H.
Rijdt dat bij jouw net zo of beter?
Bij mij is het ook de laagste twee standen op mijn twin center. Standje drie gaat beter maar nog niet zuiver. Vier en verder rijdt het allemaal netjes.
Dit is een Fleischmann loc. In het laatste filmpje kun je goed het verschil zien in 2 identieke locs. 1 met Tom en de ander met D&H.
Rijdt dat bij jouw net zo of beter?
I like sitting in my hottub with a beer or two…...
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: TOM Lokommander 2 stotterende loc
Pjotr schreef: ↑01 jan 2021 23:09 In dat topic gaf ik destijds aan dat er een klein verschil op te merken is tussen de DH en de ToM decoders bij het langzaam kruipen.
Enige tijd geleden heb ik ToM decoders ingebouwd bij een Minitrix NS1100 en een Arnold NS BR186.
Bij de Minitrix was bij mij het (kleine) verschil iets duidelijker, maar met een electronische locbuffer van 300 uF heb ik het één en ander nog wel acceptabel kunnen krijgen. Ik moet wel zeggen dat je het verschil alleen opmerkt bij de laagste twee standen op een Multimaus.
Van stotteren was mij mij overigens geen sprake.
Bij Arnold locomotieven vind ik de ToM exemplarisch beter dan een DH. Deze produceert namelijk minder bijgeluiden bij het kruipen.
Dat is een goede conclusie. Wel een beetje open deur die ik nu in mag kicken.
Allereerst kan je een D&H die ssd techniek gebruikt niet vergelijken met een ToM als het komt op kruipgedrag. Dat is eenzelfde vergelijking in coupe stilte tussen een Audi en een Polo.
Maar wat verwacht je van ruim 10 euro prijsverschil.... je kunt niet verwachten dat de ToM dezelfde prestaties kan leveren. Al moet ik wel eerlijk zijn, de ToM doet het wel heel erg goed voor zijn geld. Maar het prijsverschil moet ergens zitten.
Daarnaast is elke loc anders. Decoders reageren op elk merk anders, sterker nog het kan nog wel eens per model verschillen. Soms is de ene beter, dan weer de ander. ToM doet het goed in Roco, Arnold en de Piko G1206 modellen.
Ik volg dit draadje, en mijn advies is heel nuchter. Als een loc in de basis niet goed reageert op een decoder. Dan zijn die twee gewoon geen match, en gaan ze dat ook niet worden.
Bewaar de decoder voor een ander model en stop in de bewuste loc een ander type decoder.
-
- Berichten: 1570
- Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
- Locatie: Sint Pancras
Re: TOM Lokommander 2 stotterende loc
kruip niet lekker, zal zeggen even genoeg wat bier erin
Nee, nu serieus. Ik heb even een Tom in een Br218 (Fleischmann) gestopt (plug en play). Ik zie hetzelfde issue.
P= 60, I= 40 en D= 10 en als je CV2 omhoog doet wordt het probleem minder. Echter is je laagste rijsnelheid ook hoger.
Voor mijn baan waar ik niet op kruip en de meeste treinen (lees lange goederentreinen) van schaduwstation naar schaduwstation gaan rijden zijn het gewoon goede decoders voor de meeste loks (prijs/kwaliteits). Wil ik wel een kruipende lok dan zal ik wel even langs een relatiebemiddelaar gaan voor de juiste match
Nee, nu serieus. Ik heb even een Tom in een Br218 (Fleischmann) gestopt (plug en play). Ik zie hetzelfde issue.
P= 60, I= 40 en D= 10 en als je CV2 omhoog doet wordt het probleem minder. Echter is je laagste rijsnelheid ook hoger.
Voor mijn baan waar ik niet op kruip en de meeste treinen (lees lange goederentreinen) van schaduwstation naar schaduwstation gaan rijden zijn het gewoon goede decoders voor de meeste loks (prijs/kwaliteits). Wil ik wel een kruipende lok dan zal ik wel even langs een relatiebemiddelaar gaan voor de juiste match
Met vriendelijke groet, Mark
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12