Ik heb eens in de katalogus van roco gekeken, maar zie niets dat een derglijke functie zou insinueren. Ook het hartstuk blijkt niet geleidend. Als je ze denkend wilt maken, dan zal je de 2 sporen die naar het puntstuk lopen met een sleufje moeten isoleren, en een extra relais gebruiken voor het schakelen van de gestelde sporen.
groeten,
Michiel
... en dan is er nogSaraan: een modelbaanverslag...
Als je de stroomdoorvoer van de "oprij" railstaven naar het puntstuk onderbreekt en deze via de wisseltongen laat lopen heb je zelfdenkende wissels (Fleischmann terminologie). De stand van de wissel bepaalt dan welk spoor stroomvoerend is.
Dat klopt in het ideale geval; de aanliggende wisseltong levert de stroom naar het puntstuk en de betreffende sporen. Maar het is vrij onbetrouwbaar. Het elektrisch kontakt is niet gegarandeerd (stof, verf, trillingen, corrosie, slappe veer...). Beter zou het zijn om het hartstuk nog met een extra relais te bedienen. En een bijkomend probleem is dat bij de minste aanraking van een wielflens tegen de openliggende tong kortsluiting veroorzaakt. Dat zal je proefondervindelijk moeten vaststellen, en zien of de Roco-wissel op dit punt geen problemen opleverd.
groeten,
Michiel
... en dan is er nogSaraan: een modelbaanverslag...