Waar seinen te plaatsen?
Waar seinen te plaatsen?
Beste medespoorders,
ik ben onlangs na gaan denken over het plaatsen van seinen op m'n standaard-Duitse baan en heb een vaag idee waar mogelijk seinen geplaatst zouden kunnen worden, maar daar het in het wilde weg aanschaffen van seinpalen en het vervolgens op willekeurige locaties neerzetten misschien niet de meest verstandige manier van aanpak is, vraag ik jullie om advies waar op de baan seinen nodig zijn.
De baan is analoog met voldoende electrisch geïsoleerde blokken, dus wanneer treinen beïnvloed moeten gaan worden hoeft waarschijnlijk enkel onder de tafel wat veranderd te worden. Op dit moment gaat het er vooral om om op logische plaatsen, in ieder geval de drie of vier belangrijkste, vooralsnog enkel voor de sier, seinen te plaatsen.
Mijn plan van aanpak:
1: Tweevleugelig inrijsein (vormseinen daar de baan een zijlijn in tijdperk 3a is)
2: Eenvleugelig sein? hoofdsein
3: Tweevleugelig? inrijsein
4: Eenvleugelig? hoofdsein
5: Eenvleugelig hoofdsein
6: Eenvleugelig hoofdsein
7: Tweevleugelig?? inrijsein
(8: Tweevleugelig inrijsein)
(9: Eenvleugelig hoofdsein)
(10: Eenvleugelig hoofdsein)
Misschien nog een voorsein op het stuk tussen het schaduwstation en 1.
Zijn er elders nog seinen nodig, zijn sommige seinen qua positie of type verkeerd gekozen en welke seinen zijn het belangrijkst? (ervan uitgaande dat op een klein station een deel van de treinbewegingen met hard roepen vanuit het seinhuisje gestuurd kan worden (seinhuisje bevindt zich bij 3))
Alvast bedankt voor de moeite!
ik ben onlangs na gaan denken over het plaatsen van seinen op m'n standaard-Duitse baan en heb een vaag idee waar mogelijk seinen geplaatst zouden kunnen worden, maar daar het in het wilde weg aanschaffen van seinpalen en het vervolgens op willekeurige locaties neerzetten misschien niet de meest verstandige manier van aanpak is, vraag ik jullie om advies waar op de baan seinen nodig zijn.
De baan is analoog met voldoende electrisch geïsoleerde blokken, dus wanneer treinen beïnvloed moeten gaan worden hoeft waarschijnlijk enkel onder de tafel wat veranderd te worden. Op dit moment gaat het er vooral om om op logische plaatsen, in ieder geval de drie of vier belangrijkste, vooralsnog enkel voor de sier, seinen te plaatsen.
Mijn plan van aanpak:
1: Tweevleugelig inrijsein (vormseinen daar de baan een zijlijn in tijdperk 3a is)
2: Eenvleugelig sein? hoofdsein
3: Tweevleugelig? inrijsein
4: Eenvleugelig? hoofdsein
5: Eenvleugelig hoofdsein
6: Eenvleugelig hoofdsein
7: Tweevleugelig?? inrijsein
(8: Tweevleugelig inrijsein)
(9: Eenvleugelig hoofdsein)
(10: Eenvleugelig hoofdsein)
Misschien nog een voorsein op het stuk tussen het schaduwstation en 1.
Zijn er elders nog seinen nodig, zijn sommige seinen qua positie of type verkeerd gekozen en welke seinen zijn het belangrijkst? (ervan uitgaande dat op een klein station een deel van de treinbewegingen met hard roepen vanuit het seinhuisje gestuurd kan worden (seinhuisje bevindt zich bij 3))
Alvast bedankt voor de moeite!
- Bijlagen
-
- de nummers zijn enkel als referentiepunt bedoeld..
- baanplan, schematisch.JPG (26.27 KiB) 6327 keer bekeken
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
-
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 15 dec 2008 14:42
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Waar seinen te plaatsen?
Als ik je station bekijk en tegen het tijdperk aan hou, dan gebruik je teveel seinen.
In dit tijdperk stonden vaak alleen de hoogst noodzakelijke seinen langs de baan.
Als je vroeg in het tijdperk gaat rijden kun je af met de seinen 1, 3, 4, 6, 7 en 8.
Hiermee is een natuurgetrouw beeld te maken.
Ga je wat later in de periode en tegen periode 4 aan dan heb je drie seinen die anders kunnen. Dit zijn de seinen 2, 5 en 10. Deze beveiligen het uitrijden van een opstelspoor. Hier is een zogenaamd W-sein voldoende. Bij het vertrek van het opstelspoor naar de hoofdbaan komt de trein namelijk langs een normaal sein en krijgt daar zijn toestemming om door te rijden.
Overigens als je echt volgens het duitse stelsel gaat rijden, dan staan sein 1 en 8 tot een meter of 400 (schaal 1:1) voor het wissel. Hierdoor kan een locomotief met een paar wagens het stuk spoor tussen wissel en sein gebruiken om van spoor te wisselen zonder op de vrije baan te komen. Dit wordt met borden geregeld, dus levert geen extra seinen op.
Groeten,
Gerard van der Sel.
In dit tijdperk stonden vaak alleen de hoogst noodzakelijke seinen langs de baan.
Als je vroeg in het tijdperk gaat rijden kun je af met de seinen 1, 3, 4, 6, 7 en 8.
Hiermee is een natuurgetrouw beeld te maken.
Ga je wat later in de periode en tegen periode 4 aan dan heb je drie seinen die anders kunnen. Dit zijn de seinen 2, 5 en 10. Deze beveiligen het uitrijden van een opstelspoor. Hier is een zogenaamd W-sein voldoende. Bij het vertrek van het opstelspoor naar de hoofdbaan komt de trein namelijk langs een normaal sein en krijgt daar zijn toestemming om door te rijden.
Overigens als je echt volgens het duitse stelsel gaat rijden, dan staan sein 1 en 8 tot een meter of 400 (schaal 1:1) voor het wissel. Hierdoor kan een locomotief met een paar wagens het stuk spoor tussen wissel en sein gebruiken om van spoor te wisselen zonder op de vrije baan te komen. Dit wordt met borden geregeld, dus levert geen extra seinen op.
Groeten,
Gerard van der Sel.
Selectrix (RMX)
Re: Waar seinen te plaatsen?
Bedankt voor het duidelijke antwoord!
De keuzes van een- en tweevleugelige seinen is ok zoals voorgesteld? Zijn tweevleugelige ook door eenvleugelige te vervangen? Het station ziet weinig snel doorgaand verkeer, dus dat detail zou mogelijk overbodig zijn. En dus bij de punten 2, 5, 9 en 10 komt in tijdperk 3a helemaal geen signaal? W-seinen zijn van later?
Het verder af zetten van seinen 1 en 8 klinkt erg zinvol, zal kijken of er een stukje spoor weggedremeld kan worden om nog een electrisch blok erbij te krijgen. (onder spanning staand flexrail doorzagen zou problemen kunnen opleveren..)
De keuzes van een- en tweevleugelige seinen is ok zoals voorgesteld? Zijn tweevleugelige ook door eenvleugelige te vervangen? Het station ziet weinig snel doorgaand verkeer, dus dat detail zou mogelijk overbodig zijn. En dus bij de punten 2, 5, 9 en 10 komt in tijdperk 3a helemaal geen signaal? W-seinen zijn van later?
Het verder af zetten van seinen 1 en 8 klinkt erg zinvol, zal kijken of er een stukje spoor weggedremeld kan worden om nog een electrisch blok erbij te krijgen. (onder spanning staand flexrail doorzagen zou problemen kunnen opleveren..)
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: Waar seinen te plaatsen?
Zolang er geen wissel tegen de tongen dient ingereden te worden kan het met een eenarmig sein.
Matheus
Matheus
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Waar seinen te plaatsen?
Hoi Tv-Man,
Ik ben toevallig net klaar met mijn eigen seinplanning, zit dus nog lekker vers.
Duitsland kent de volgende seinstanden
Hoofdstanden
HP0: Stop
HP1: Rijden
HP2: Langzaam
Voorsein:
VR0: Stoppen verwacht
VR1: rijden verwacht
VR2: Langzaam rijden verwacht
Rangeerseinen:
SH0: Verboden te rangeren
SH1: Rangeren toegestaan.
Armseinen zijn er in
Eenarmige seinen: Bloksein met standen HP0 en HP1
Tweearmige seinen: Inrijsein/Uitrijsein HP0. HP1 en HP2
Deze kan ook gekoppeld zijn, dan kan hij of HP0 of HP2 laten zien. Dit gebruik je als er een wissel afbuigend bereden word of bij het inrijden van een station waarbij altijd een beperkte snelheid is vereist.
Voor bij het station:
In de regel worden bij blokken alleen HP0 en HP1 getoond, indien je een wissel afbuigend moet bereiden word HP2 getoond. Heb je dus twee mogelijkheden dan heb je de twee-armige nodig. indien je altijd afbuigend een wissel bereid dan kan je de gekoppelde armsein gebruiken.
Voorseinen gebruik je indien een hoofdsein na een bocht bevind. Als een trein een bloksien niet tijdig kan zien zal hij altijd te laat remmen. Om te zorgen dat de machinist niet word verrast word hij altijd min. een treinlengte van te voren gewaarschuwd voor een komend hoofdsein.
Met lichtseinen geld hetzelfde. Alleen heb je dan wat meer mogelijkheden, kijk anders eens op de site van viessmann. Als je analoog rijd kan je die het beset kopen omdat er twee extra draden aan zitten om een blok te kunnen schakelen.
Ik ben toevallig net klaar met mijn eigen seinplanning, zit dus nog lekker vers.
Duitsland kent de volgende seinstanden
Hoofdstanden
HP0: Stop
HP1: Rijden
HP2: Langzaam
Voorsein:
VR0: Stoppen verwacht
VR1: rijden verwacht
VR2: Langzaam rijden verwacht
Rangeerseinen:
SH0: Verboden te rangeren
SH1: Rangeren toegestaan.
Armseinen zijn er in
Eenarmige seinen: Bloksein met standen HP0 en HP1
Tweearmige seinen: Inrijsein/Uitrijsein HP0. HP1 en HP2
Deze kan ook gekoppeld zijn, dan kan hij of HP0 of HP2 laten zien. Dit gebruik je als er een wissel afbuigend bereden word of bij het inrijden van een station waarbij altijd een beperkte snelheid is vereist.
Voor bij het station:
In de regel worden bij blokken alleen HP0 en HP1 getoond, indien je een wissel afbuigend moet bereiden word HP2 getoond. Heb je dus twee mogelijkheden dan heb je de twee-armige nodig. indien je altijd afbuigend een wissel bereid dan kan je de gekoppelde armsein gebruiken.
Voorseinen gebruik je indien een hoofdsein na een bocht bevind. Als een trein een bloksien niet tijdig kan zien zal hij altijd te laat remmen. Om te zorgen dat de machinist niet word verrast word hij altijd min. een treinlengte van te voren gewaarschuwd voor een komend hoofdsein.
Met lichtseinen geld hetzelfde. Alleen heb je dan wat meer mogelijkheden, kijk anders eens op de site van viessmann. Als je analoog rijd kan je die het beset kopen omdat er twee extra draden aan zitten om een blok te kunnen schakelen.
Re: Waar seinen te plaatsen?
Ok, met deze info zal ik wat gerichter kunnen shoppen denk ik. Bedankt.
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
-
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 15 dec 2008 14:42
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Waar seinen te plaatsen?
Sein 1 en 8 zijn inderdaad twee vleugelig. Je kunt door te zeggen ik zit niet aan een hoofdlijn, maar aan een neven lijn de seinen vervangen door eenvleugelig (ik zou het in jouw geval niet doen)tv_man schreef:De keuzes van een- en tweevleugelige seinen is ok zoals voorgesteld? Zijn tweevleugelige ook door eenvleugelige te vervangen? Het station ziet weinig snel doorgaand verkeer, dus dat detail zou mogelijk overbodig zijn. En dus bij de punten 2, 5, 9 en 10 komt in tijdperk 3a helemaal geen signaal? W-seinen zijn van later?
Hoe zo? Centimeter of 40 terug (hO) en dremel erin. Gaatje boren en draad naar beneden.tv_man schreef:Het verder af zetten van seinen 1 en 8 klinkt erg zinvol, zal kijken of er een stukje spoor weggedremeld kan worden om nog een electrisch blok erbij te krijgen. (onder spanning staand flexrail doorzagen zou problemen kunnen opleveren..)
Wat is het probleem?
Groeten,
Gerard van der Sel
Selectrix (RMX)
Re: Waar seinen te plaatsen?
Ik ben ook erg blij met dit topic. Het duitse seinenstelsel kende ik wel maar helemaal begrepen heb ik het nooit.
Dat is nu allemaal veel duidelijker, en al helemaal met de armseinen want dat is nu veel duidelijker dat heb ik nl nog nooit begrepen.
Thx dus ook van mijn kant.r ook
Dat is nu allemaal veel duidelijker, en al helemaal met de armseinen want dat is nu veel duidelijker dat heb ik nl nog nooit begrepen.
Thx dus ook van mijn kant.r ook
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Waar seinen te plaatsen?
Het was voor mij ook tovenarij. Ben lang aan het zoeken geweest op internet en heb veel info gehaald uit de catalogus van Viessmann
Met name lichtseinen zijn er in diverse verschijningen. Nu heeft N-spoor gelukkig niet de keuze uit alle soorten.
Mocht je ergens niet uitkomen: posten dat baanplan wellicht dat ik je kan helpen
Met name lichtseinen zijn er in diverse verschijningen. Nu heeft N-spoor gelukkig niet de keuze uit alle soorten.
Mocht je ergens niet uitkomen: posten dat baanplan wellicht dat ik je kan helpen
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Waar seinen te plaatsen?
Vijf seinen geplaatst, hopelijk is het plaatje duidelijk.
Het stukje spoor bij 8 is momenteel maar een centimetertje of 10-15 lang, dus er past net een locomotief of een locomotief met een wagen. Totdat ik besluit het spoor te verlengen door er een module bij te bouwen zal het dus enkel voor rangeren gebruikt worden.
Volgens het principe van minimaal doen met seinen zouden 6 en 7 mogelijk ook overbodig zijn. Tenslotte is het stukje spoor richting het schaduwstation het enige waar normaliter sneller dan op rangeersnelheden gereden wordt. Zo zouden enkel 1, 3 en 4 nodig zijn daar die de toegang naar het station cq. de vrije baan regelen.
Of zit ik nu onzin uit te kramen?
Het stukje spoor bij 8 is momenteel maar een centimetertje of 10-15 lang, dus er past net een locomotief of een locomotief met een wagen. Totdat ik besluit het spoor te verlengen door er een module bij te bouwen zal het dus enkel voor rangeren gebruikt worden.
Volgens het principe van minimaal doen met seinen zouden 6 en 7 mogelijk ook overbodig zijn. Tenslotte is het stukje spoor richting het schaduwstation het enige waar normaliter sneller dan op rangeersnelheden gereden wordt. Zo zouden enkel 1, 3 en 4 nodig zijn daar die de toegang naar het station cq. de vrije baan regelen.
Of zit ik nu onzin uit te kramen?
- Bijlagen
-
- baanplan, schematisch 2.JPG (38.82 KiB) 5344 keer bekeken
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: Waar seinen te plaatsen?
Hoi tv_man.
Ik denk dat je iets over het hoofd ziet.
Als je vanaf sein 3 naar links kan moet hier een tweevleugelig gekoppeld sein staan.
Dus HP0-HP2 vertoon.
Je kan immers links naar je schaduwstation.
Voor naar het industrie terein te rijden moet in principe dan voor dit sein een rangeersein staan, omdat de beweging naar het industrie terrein als rangering diend beschouwd te worden.
Voor het sein 7 teld ook hiervoor een rangeersein, zolang je baan niet verder gaat kan je het hoofdsein achterwege laten.
Het spoor met nr.8 moet achter de laatste wissel ook een rangeersein staan voor de terugkerende beweging.
Aan het einde van het spoor komt dan normalieter een halfrond bord op paal te staan met Halt Rangierfahrt.
Hier mag de lok niet voorbij, de lengte moet de loc en wagens omvatten.
Voor terugkeer uit het depot plaats je een W op paal.
Hier moet ergens een seinhuis in de omgeving staan of anders moet de W van twee oranje lichten voorzien zijn, bij doven mag dan worden doorgereden.
De loc dient tot voorbij het r.sein te rijden om terug het station in te rijden.
Normaal dien je dan vier W 's te plaatsen, telkens voor uitrijden van uw rangeersporen.
Zo het is een hele boterham maar zo zou het in realiteit zijn.
Groetjes.
Matheus.
Ik denk dat je iets over het hoofd ziet.
Als je vanaf sein 3 naar links kan moet hier een tweevleugelig gekoppeld sein staan.
Dus HP0-HP2 vertoon.
Je kan immers links naar je schaduwstation.
Voor naar het industrie terein te rijden moet in principe dan voor dit sein een rangeersein staan, omdat de beweging naar het industrie terrein als rangering diend beschouwd te worden.
Voor het sein 7 teld ook hiervoor een rangeersein, zolang je baan niet verder gaat kan je het hoofdsein achterwege laten.
Het spoor met nr.8 moet achter de laatste wissel ook een rangeersein staan voor de terugkerende beweging.
Aan het einde van het spoor komt dan normalieter een halfrond bord op paal te staan met Halt Rangierfahrt.
Hier mag de lok niet voorbij, de lengte moet de loc en wagens omvatten.
Voor terugkeer uit het depot plaats je een W op paal.
Hier moet ergens een seinhuis in de omgeving staan of anders moet de W van twee oranje lichten voorzien zijn, bij doven mag dan worden doorgereden.
De loc dient tot voorbij het r.sein te rijden om terug het station in te rijden.
Normaal dien je dan vier W 's te plaatsen, telkens voor uitrijden van uw rangeersporen.
Zo het is een hele boterham maar zo zou het in realiteit zijn.
Groetjes.
Matheus.
Re: Waar seinen te plaatsen?
Thx martin, ik heb alleen geen baanplan. En voorlopig geen vaste baan ook. Dus dit stukje zal voorlopig nog even op zich laten wachten.martindomburg schreef:Het was voor mij ook tovenarij. Ben lang aan het zoeken geweest op internet en heb veel info gehaald uit de catalogus van Viessmann
Met name lichtseinen zijn er in diverse verschijningen. Nu heeft N-spoor gelukkig niet de keuze uit alle soorten.
Mocht je ergens niet uitkomen: posten dat baanplan wellicht dat ik je kan helpen
Maar bedankt voor je aangeboden hulp.
Re: Waar seinen te plaatsen?
Poging drie, hopend, dat ik de beschrijvingen van Matheus, Martin en Gerard goed heb geinterpreteerd!
Dus dit plan zou conform de seinsystemen in West-Duitsland van tijdperk IIIa moeten kloppen?
De hoofdsein bij 1 moet eentje met seinbeelden Hp0-Hp1-Hp2 zijn of volstaat Hp0-Hp2 ook hier, net als bij 3? Ik zie geen treinen op volle snelheid doorrijden, dus de Hp1 zou hier mogelijk overbodig zijn.
En bij 3, 6, 7 en 8 komen de kleine zwarte kastjes (Sh0-Sh1) neem ik aan?
En de W-seinen bij 2, 5, 9 en 10 - horen die bij dit tijdperk of eerder pas bij laat III en verder, zoals Gerard zei?
Dus dit plan zou conform de seinsystemen in West-Duitsland van tijdperk IIIa moeten kloppen?
De hoofdsein bij 1 moet eentje met seinbeelden Hp0-Hp1-Hp2 zijn of volstaat Hp0-Hp2 ook hier, net als bij 3? Ik zie geen treinen op volle snelheid doorrijden, dus de Hp1 zou hier mogelijk overbodig zijn.
En bij 3, 6, 7 en 8 komen de kleine zwarte kastjes (Sh0-Sh1) neem ik aan?
En de W-seinen bij 2, 5, 9 en 10 - horen die bij dit tijdperk of eerder pas bij laat III en verder, zoals Gerard zei?
- Bijlagen
-
- baanplan, schematisch 3.JPG (32.97 KiB) 5315 keer bekeken
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: Waar seinen te plaatsen?
De W seintjes waren er in periode III reeds, echter zonder de oranje lichten.
Vertrek werd met een gele vlag gegeven vanop een seinhuis of een seingever die ter plaatse ging.
Waarom geel? al die tijd blijft het immers een rangeerbeweging.
Plan is goed.
Matheus.
Vertrek werd met een gele vlag gegeven vanop een seinhuis of een seingever die ter plaatse ging.
Waarom geel? al die tijd blijft het immers een rangeerbeweging.
Plan is goed.
Matheus.
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Waar seinen te plaatsen?
Sein 1 kan inderdaad gekoppeld. Dus alleen hp2 en hp0. De rangeerseinen werden vaak voor meerdere sporen gebruikt. Soort gebiedsbord. De W borden heb ik in n nergens te koop gezien. Ik denk niet dat je die toe kan passen ben ik bang voor.tv_man schreef:Poging drie, hopend, dat ik de beschrijvingen van Matheus, Martin en Gerard goed heb geinterpreteerd!
Dus dit plan zou conform de seinsystemen in West-Duitsland van tijdperk IIIa moeten kloppen?
De hoofdsein bij 1 moet eentje met seinbeelden Hp0-Hp1-Hp2 zijn of volstaat Hp0-Hp2 ook hier, net als bij 3? Ik zie geen treinen op volle snelheid doorrijden, dus de Hp1 zou hier mogelijk overbodig zijn.
En bij 3, 6, 7 en 8 komen de kleine zwarte kastjes (Sh0-Sh1) neem ik aan?
En de W-seinen bij 2, 5, 9 en 10 - horen die bij dit tijdperk of eerder pas bij laat III en verder, zoals Gerard zei?
Als je op het inrijspoor een gekoppeld armsein zet en op het uitrijspoor een tweearmig armsein dan denk ik dat je met een rangeersein aan het eind voldoende hebt.
Groetjes
Re: Waar seinen te plaatsen?
Geweldig onderwerp - op weg naar de perfecte seinopstelling hier!
Hoe zou een rangeersein als gebiedsbord gebruikt moeten worden? Tussen de sporen o.i.d. en van toepassing voor beide? Of zal ik in plaats daarvan een paar preisertjes met gele vlaggen plaatsen?
En de W-borden zijn volgens mij zonder al te veel moeite zelf te knutselen (stukje karton op naaldje ofzo), dus dat zal geen probleem zijn. Maar ze zijn niet mogelijk hier? Of toch wel? Als het onduidelijk is zal ik er misschien wel voor kiezen, want het brengt weer een beetje extra kleur en detail op de baan. (een belangrijke reden om seinen te plaatsen!)
Dus een enkele rangeersein weg? Welke?
En dus 1 als gekoppeld Hp0-Hp2.
Hoe zou een rangeersein als gebiedsbord gebruikt moeten worden? Tussen de sporen o.i.d. en van toepassing voor beide? Of zal ik in plaats daarvan een paar preisertjes met gele vlaggen plaatsen?
En de W-borden zijn volgens mij zonder al te veel moeite zelf te knutselen (stukje karton op naaldje ofzo), dus dat zal geen probleem zijn. Maar ze zijn niet mogelijk hier? Of toch wel? Als het onduidelijk is zal ik er misschien wel voor kiezen, want het brengt weer een beetje extra kleur en detail op de baan. (een belangrijke reden om seinen te plaatsen!)
Dus een enkele rangeersein weg? Welke?
En dus 1 als gekoppeld Hp0-Hp2.
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
-
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
- Locatie: Maartensdijk
Re: Waar seinen te plaatsen?
Weinert levert de W borden in N (art. nr. 6901).martindomburg schreef:tv_man schreef:De W borden heb ik in n nergens te koop gezien. Ik denk niet dat je die toe kan passen ben ik bang voor.
Groet,
Marcel
Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III