Magneetaandrijving voor peco wissels
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
Magneetaandrijving voor peco wissels
Ik gebuik nu flm wissels (heb een partij op kunnen kopen) voor mijn schaduwstation. Ik moet voor het zichtbare station nog de wissels kopen. Dankzij de foto's van shoven ben ik om betreft de rails, die word van peco 80.
Nu ben ik aan het onderzoeken of het rendabel is in mijn ontwerp om de flm wissels te vervangen door peco 80 wissels kort. Ziet er veel mooier uit, nu wil ik ze alleen wel d.m.v. dubbelspoelsmagneet aandrijven. Zelfde principe als de flm, dit omdat mijn decoder plaats geeft voor 64 tweespoels magneetartikelen. Anders kan ik een uitgangsmodule bij kopen.
Nu ehb je de PW10We maar die schijnen enorme herrie te maken als ikzo lees
Ik kan echter op internet alleen info vinden over de drenth aandrijving en andere soorten sevo's. Van mij hoeft dat niet (nog niet) en ik vind de magneetaandrijving voldoende. Heeft iemand productinfo voor me??
groetjes
Nu ben ik aan het onderzoeken of het rendabel is in mijn ontwerp om de flm wissels te vervangen door peco 80 wissels kort. Ziet er veel mooier uit, nu wil ik ze alleen wel d.m.v. dubbelspoelsmagneet aandrijven. Zelfde principe als de flm, dit omdat mijn decoder plaats geeft voor 64 tweespoels magneetartikelen. Anders kan ik een uitgangsmodule bij kopen.
Nu ehb je de PW10We maar die schijnen enorme herrie te maken als ikzo lees
Ik kan echter op internet alleen info vinden over de drenth aandrijving en andere soorten sevo's. Van mij hoeft dat niet (nog niet) en ik vind de magneetaandrijving voldoende. Heeft iemand productinfo voor me??
groetjes
-
Re: Magneetaandrijving voor peco wissels
Persoonlijk vind ik het geluid nogal meevallen. Het is idd wel zo dat je een duidelijke klik hoort bij het overschakelen.
Voltage: 16 Vac (wisselspanning)
Stroomgebruik: 2Amp
Meer productinfo heb ik niet voor je.
Vergeet de montageplaat niet, bv de PL-9.
Groet,
Marcel
Voltage: 16 Vac (wisselspanning)
Stroomgebruik: 2Amp
Meer productinfo heb ik niet voor je.
Vergeet de montageplaat niet, bv de PL-9.
Groet,
Marcel
Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III
Een alternatief voor de Peco aandrijving, is de Seep aandrijving. (zoek maar eens op de naam, je vindt meteen hopen info). Ik vrees alleen dat kwa lawaai ze niet veel beter presteren dan de Peco's, maar ik ken ze niet en heb er geen ervaring mee.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
Kan iemand een geluidssample plaatsen van een PL10w die schakeld t.o.v. een passerende trein?
groetjes
groetjes
Ik heb al vaker op dit forum gezegd: ik vind het lawaai enorm meevallen. Het is gewoon een luide klik. Je kunt het qua geluidsniveau vergelijken met de grote relais die je in schakelpanelen ziet. Bijvoorbeeld deze: http://www.groepenkastbestellen.nl/Webw ... ork=cleafs
Overigens moet je ze wel met een CDU schakelen. Zie andere draadjes.
Overigens moet je ze wel met een CDU schakelen. Zie andere draadjes.
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
-
Heeft een geluidssample zin dan? Het hangt er maar net van af hoe hard je die weer afspeelt en hoe vaak.
Als je een paar keer in een uur de wissel bedient is het naar mijn mening goed te doen, maar wil je elke 10 seconden een wissel omzetten wordt het wat irritant. Voordeel zie ik er trouwens ook in, je hoort namelijk dat de wissel omgelegd wordt.
Vergelijk het geluid met een aardlekschakelaar waarbij je op de testknop drukt
Nadeel: Bij Fleischmann wissels kun je tegen de tongen in rijden zonder dat de wissel juist staat, met de PECO wissels met eigen aandrijving lukt dat niet omdat ze echt niet zomaar door een wagon uit hun positie te krijgen zijn.
Als je een paar keer in een uur de wissel bedient is het naar mijn mening goed te doen, maar wil je elke 10 seconden een wissel omzetten wordt het wat irritant. Voordeel zie ik er trouwens ook in, je hoort namelijk dat de wissel omgelegd wordt.
Vergelijk het geluid met een aardlekschakelaar waarbij je op de testknop drukt
Nadeel: Bij Fleischmann wissels kun je tegen de tongen in rijden zonder dat de wissel juist staat, met de PECO wissels met eigen aandrijving lukt dat niet omdat ze echt niet zomaar door een wagon uit hun positie te krijgen zijn.
Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III
"niet zomaar" is een understatement = ontsporingvantongeren schreef:Nadeel: Bij Fleischmann wissels kun je tegen de tongen in rijden zonder dat de wissel juist staat, met de PECO wissels met eigen aandrijving lukt dat niet omdat ze echt niet zomaar door een wagon uit hun positie te krijgen zijn.
Groeten,
Edwin
Edwin
-
Sample t.o.v. een passerende trein is een geod vergelijk. Als je dat geluis als aangenaam beschouwd en de shakelgeluid van de peco's is niet storend hierop dan zit het goed. ieder heeft hier een eigen interceptie van.
Zit ook te denken aan de conrad aandrijvingen, zijn goedkoop en simpel te monteren. Alleen zijn dat volgens mij geen magneetcontacten
Zit ook te denken aan de conrad aandrijvingen, zijn goedkoop en simpel te monteren. Alleen zijn dat volgens mij geen magneetcontacten
Ik bedien ze hier met servo's. Relatief goedkoop. Ik gebruik de printjes van Karst (€ 13,95 per servo), maar Uhlenbrock heeft inmiddels een alternatief, een servodecoder voor nog geen 4 tientjes waarmee je 4 servo's aanstuurt. Een servo kost plm. €5. Een Flm aandrijving kost je nieuw bijna € 20, en dan zijn je wissels ook nog eens duurder. Dus reken maar uit.
De Peco aandrijvingen heb ik ook geprobeerd en ik vond het een pestherrie. Maar ik schakel dan ook meerdere wissels per minuut. Van de Conrads was ik niet kapot.
Martin, hou er wel rekening mee dat kruiswissels etc niet te krijgen zijn in Peco code 80 (wel in code 55).
De Peco aandrijvingen heb ik ook geprobeerd en ik vond het een pestherrie. Maar ik schakel dan ook meerdere wissels per minuut. Van de Conrads was ik niet kapot.
Martin, hou er wel rekening mee dat kruiswissels etc niet te krijgen zijn in Peco code 80 (wel in code 55).
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
Klopt, heb mijn baanplan herzien en ben ovr op poeco 55, zag ze vandaag bij Hans en was meteen verkocht
Moet even kijken of de servo's werken op Dinamo
Moet even kijken of de servo's werken op Dinamo
Dat zou moeten kunnen met de OC32. Hieronder een uitsnede uit de folder.martindomburg schreef:Moet even kijken of de servo's werken op Dinamo
Ter indicatie van de capaciteit van de OC32 een kleine greep uit de mogelijkheden:
• 2 Duitse uitrijseinen met voorsein + 2 Duitse inrijseinen met voorsein;
• 10 Nederlandse 3-kleuren seinen;
• 8 Nederlandse seinen met cijferbak;
• 16 blokseinen;
• 32 ontkoppelaars;
• 32 servomotoren;
• 16 bidirectionele gelijkstroommotoren;
• ...
• Een willekeurige combinatie van het bovenstaande of een combinatie met hier niet genoemde
zaken kan uiteraard ook, mits het totaal aantal van 32 uitgangen per module maar niet
overschreden wordt.
Gerwin
Spoort NS tijdperk III
Spoort NS tijdperk III
-
Ik lees ook veel over deze servo's: TopLine mini-servo ES-05 JR
Deze kosten 4,99 bij Conrad en schijnen goed te werken. Iemand ervaring met deze servo's??
Deze kosten 4,99 bij Conrad en schijnen goed te werken. Iemand ervaring met deze servo's??
-
shoven schreef:Ik bedien ze hier met servo's. Relatief goedkoop. Ik gebruik de printjes van Karst (€ 13,95 per servo), maar Uhlenbrock heeft inmiddels een alternatief, een servodecoder voor nog geen 4 tientjes waarmee je 4 servo's aanstuurt. Een servo kost plm. €5. Een Flm aandrijving kost je nieuw bijna € 20, en dan zijn je wissels ook nog eens duurder. Dus reken maar uit.
Ik heb voor dinamo geen decoder nodig. dat zit in de OC32 kaart gebouwd, zoek dus enkel de servo's. Kom overal met decoder tegen en volgens mij gaat dat niet werken
Ik kwam deze tegen maar dei zijn niet meer in stock:
http://www.dccsupplies.com/shop/product ... ts_id=1019
Als ik die conrad servo's zou toepassen dan heb ik ook puntstukpolarisatie nodig. |Dat zit er niet bij, ben ik beter uit met de wisselaandrijving van conrad.
Zijn er hier gebruikers van Dinamo die servo's hebben toegepast op peco 55???
Ja, zeer goede ervaringen mee. Wij hebben een duurtest uitgevoerd en zijn er na ongeveer 60.000 keer een wissel om laten stellen maar mee gestopt (er liep een teller mee). Ze zijn redelijk rustig en de beweging is voor een wissel goed. Voor animatie is de servo iets te "onrustig".martindomburg schreef:Ik lees ook veel over deze servo's: TopLine mini-servo ES-05 JR
Die Fulgurex is een "gewone" motor.
De OC-32 kun je volgens mij ook een relais laten bedienen, als dat synchroon kan met de servo heb je, je puntsstuk schakeling ook geregeld.
Gerwin
Spoort NS tijdperk III
Spoort NS tijdperk III
-
Als ik alles bekijk ben ik met de conrad 21999 goedkoper uit. Deze is 6,99 en heeft polarisatieschakeling en eindafschakeling.
Zoek daar dan eerst eens wat testverslagen van, want die variëren van geweldig tot uitermate teleurstellend. En dit is geen servo, maar net zoals de Fulgurex een motor.
P.S. op twee forums dezelfde vraag stellen werkt erg verwarrend. En heb je al eens op het Dinamo gebruikers forum navraag gedaan? Dat lijkt mij de aangewezen plek.
P.S. op twee forums dezelfde vraag stellen werkt erg verwarrend. En heb je al eens op het Dinamo gebruikers forum navraag gedaan? Dat lijkt mij de aangewezen plek.
Gerwin
Spoort NS tijdperk III
Spoort NS tijdperk III
-
Klopt inderdaad dat die stevig verschillen. VOor ik ga besluiten welke ik neem zal ik ook eerst een paar varianten gaan testen, Daar is deze er een van.
Er zijn veel mogelijkheden en eigenlijk ben ik gewoon op zoek naar een aandrijving op gelijkstroom met polarisatieschakeling. Niet te duur en eerlijk gezegd zijn er niet erg gemakkelijk info te vinden. Vaak zijn ze rond de 20 euro in totaal.
De conrads zijn volgens de fabrikant wisselstroom maar ik heb al gelezen dat ze ook werken op gelijkspanning. Dit valt dus te testen.
De kleine servo van conrad van 4,99 is een goed alternatief alleen moet ik iets vinden op de polarisatie zonder meteen hele schakelingen te hoeven bouwen. Zoals de conrad en fulgarex eigenlijk. Alleen dat zijn weer geen servo's.
Ik kan inderdaad ook relais plaatsen naast de aandrijving alleen gaat dat niet paralell in Dinamo. Per motor heb je twee uitgangen nodig, een voor linksom en een voor rechtsom. De spanning is geregeld door de oc32 en dus zal de relais niet aanspreken als er maar 8V word gegeven. Op de OC32 kan ik 16 wissels aansturen met servo en hij kost maar € 55,- dus dat valt wel weer mee.
Op dit moment zal ik de volgende aandrijvingen testen:
- Peco PL10W (€ 4,99)
- Conrad 219998 (€ 6,99)
- Conrad 211987 (€ 15,95)
Er zijn veel mogelijkheden en eigenlijk ben ik gewoon op zoek naar een aandrijving op gelijkstroom met polarisatieschakeling. Niet te duur en eerlijk gezegd zijn er niet erg gemakkelijk info te vinden. Vaak zijn ze rond de 20 euro in totaal.
De conrads zijn volgens de fabrikant wisselstroom maar ik heb al gelezen dat ze ook werken op gelijkspanning. Dit valt dus te testen.
De kleine servo van conrad van 4,99 is een goed alternatief alleen moet ik iets vinden op de polarisatie zonder meteen hele schakelingen te hoeven bouwen. Zoals de conrad en fulgarex eigenlijk. Alleen dat zijn weer geen servo's.
Ik kan inderdaad ook relais plaatsen naast de aandrijving alleen gaat dat niet paralell in Dinamo. Per motor heb je twee uitgangen nodig, een voor linksom en een voor rechtsom. De spanning is geregeld door de oc32 en dus zal de relais niet aanspreken als er maar 8V word gegeven. Op de OC32 kan ik 16 wissels aansturen met servo en hij kost maar € 55,- dus dat valt wel weer mee.
Op dit moment zal ik de volgende aandrijvingen testen:
- Peco PL10W (€ 4,99)
- Conrad 219998 (€ 6,99)
- Conrad 211987 (€ 15,95)
Ik heb helaas geen tijd nu om de handleiding te lezen, maar een ding is zeker een servo is geen motor. Een servo heeft een plus, min en een "stuur signaal". Je kunt daar nooit en te nimmer zonder meer een relais aan vast knopen. Maar Dinamo/Leon van Perlo kennende zal dat ongetwijfeld op te lossen zijn of opgelost worden, want jouw situatie is niet uniek.
Ik heb ook al gezien dat men naast de servo arm gewoon een of twee schakelaars plaatsten om zo het puntstuk van de juiste polariteit te voorzien. Kijk daarvoor eens bij http://www.1zu160.net/scripte/forum/index.php en zoek op servo.
Ik heb ook al gezien dat men naast de servo arm gewoon een of twee schakelaars plaatsten om zo het puntstuk van de juiste polariteit te voorzien. Kijk daarvoor eens bij http://www.1zu160.net/scripte/forum/index.php en zoek op servo.
Gerwin
Spoort NS tijdperk III
Spoort NS tijdperk III
-
Klopt inderdaad, het is geen unieke oplossing. Maar meer zielen, meer tips en dat zorgt wel dat ik bter beslagen ten ijs kom. Uiteraard heb ik de handleidingen al bekeken.
Het is bij mij nog de vraag of ik voor een motor of een servo ga. Een servo is netter maar ik moet er 45 hebben en monteren. De financien en montagetijd is ook bepalend. Als ik leuk bezig ben met een aandrijving vind ik het niet erg als hij sneller is. Zodra het frustrerend word vraag ik me het nut af.
Wat ik ook wil gaan testen is de Uhlenbrock servo, door een microswitch te gebruiken voor de polarisatie heb ik een dc aandrijving voor net aan 7,-
Benieuwd of dat gaat
Het is bij mij nog de vraag of ik voor een motor of een servo ga. Een servo is netter maar ik moet er 45 hebben en monteren. De financien en montagetijd is ook bepalend. Als ik leuk bezig ben met een aandrijving vind ik het niet erg als hij sneller is. Zodra het frustrerend word vraag ik me het nut af.
Wat ik ook wil gaan testen is de Uhlenbrock servo, door een microswitch te gebruiken voor de polarisatie heb ik een dc aandrijving voor net aan 7,-
Benieuwd of dat gaat
Martin,
Welke Uhlenbrock servo bedoel je (artikelnummer)? En van waar uit wil je die dan gaan aanturen?
Welke Uhlenbrock servo bedoel je (artikelnummer)? En van waar uit wil je die dan gaan aanturen?
Gerwin
Spoort NS tijdperk III
Spoort NS tijdperk III
Laat je weten hoe je testen uitdraaien? Vooral, hoe (gemakkelijk) je de servo met de microswitch koppelt. Ik ben namelijk ook geïnteresseerd.martindomburg schreef:...Wat ik ook wil gaan testen is de Uhlenbrock servo, door een microswitch te gebruiken voor de polarisatie...
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
Ze lijken op de uhlenbrock:
TopLine mini-servo ES-05 JR (203500 en 233751)
Als ik deze monteer onder de wissel kan hij de deze aansturen. Als ik bij de wisselstang een microswith weet te positioneren heb ik de hartstukpolarisatie ook gedekt.
TopLine mini-servo ES-05 JR (203500 en 233751)
Als ik deze monteer onder de wissel kan hij de deze aansturen. Als ik bij de wisselstang een microswith weet te positioneren heb ik de hartstukpolarisatie ook gedekt.
Begrijp ik het nu goed dat je de Conrad http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=230500 of de http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=233751 overweegt? Dan moet je even heel goed naar de afmetingen kijken want daar zit nogal een verschil in.
Ik ben geen voorstander van de open schakelaars, maar op http://www.herimo.de/Board/viewtopic.ph ... &view=next kun je alvast een idee op doen. En als schakelaar kun je kijken naar zoiets http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=704738.
Ik ben geen voorstander van de open schakelaars, maar op http://www.herimo.de/Board/viewtopic.ph ... &view=next kun je alvast een idee op doen. En als schakelaar kun je kijken naar zoiets http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=704738.
Gerwin
Spoort NS tijdperk III
Spoort NS tijdperk III
-
Heb je inderdaad gelijk in, zal de eerste gaan gebruiken die is niet zo groot als de 2e.