Bij voorbaat excuses. Er zijn de laatste tijd meerdere seinen vragen langsgekomen, ik kan echter het antwoord op mijn vraag niet vinden. Ik heb dus absoluut de ballen verstand van seinen.
Ik heb wat blokbeveiliging-achtige functies in elkaar geknutseld, zodat ik straks als mijn bergen dicht zijn geen botsingen krijg in onzichtbare gedeeltes. Hiervoor heb ik een stroomonderbreking op sommige zichtbare plekken. Dit werkt al en ik heb voorzien in een extra relaiscontact dat ik kan gebruiken om hier later seinen op aan te kunnen sluiten.
1) Wat voor soort sein moet dit zijn voor TPIII DB? Ik neem aan een enkele arm, omhoog is doorrijden, omlaag is stop?
2) Hoe worden deze aangedreven? Ik wil dus geen lelijk blok onder het sein in het zicht. E.e.a. moet onder de tafel plaatsvinden. Kun je dit met een servo doen, of een solenoid?
Kan iemand mij t.a.v. het bovenstaande in de goede richting wijzen? Aanbevelingen m.b.t. merken/types om te kopen of vermijden? Zijn er kits te koop?
Alvast bedankt
Weer een Seinen vraag
-
Onderwerp starter - Berichten: 1470
- Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
- Locatie: Land van Maas & Waal
Weer een Seinen vraag
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
-
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
- Locatie: Maartensdijk
Re: Weer een Seinen vraag
1) juist, 1 arm is genoeg
2) Viesmann heeft ze met ondergrondse aandrijving
En om dan maar gelijk met de deur in huis te vallen, de nummering op de seinen is als volgt:
Op het traject tussen 2 stations is het de ene richting N1 als vertreksein op spoor 1. Op spoor 2 wordt dat N2 enz. Vervolgens worden de volgende seinen oneven genummerd tot het 1 na laatste sein voor het laatste station. Dus 1, 3, 5 etc. Het laatste sein voor het station krijgt het de letter A. Bij meerdere sporen in dezelfde richting kan dit ook een B t/m E zijn. Het uitrijsein bij dat station krijgt wederom N1. Als de trein retour gaat op het traject wordt het uitrijsein P1 (of P2 als het spoor 2 betreft), gevolgd door de even nummers in omgekeerde volgorde, dus 6, 4, 2 gevolgt door de letter F bij het binnenkomen van het station. Als hier sprake is van meerdere sporen kan hier ook F-K voor worden gebruikt. Vervolgens komt weer de P1 als het uitrijsein.
Groeten,
Marcel
2) Viesmann heeft ze met ondergrondse aandrijving
En om dan maar gelijk met de deur in huis te vallen, de nummering op de seinen is als volgt:
Op het traject tussen 2 stations is het de ene richting N1 als vertreksein op spoor 1. Op spoor 2 wordt dat N2 enz. Vervolgens worden de volgende seinen oneven genummerd tot het 1 na laatste sein voor het laatste station. Dus 1, 3, 5 etc. Het laatste sein voor het station krijgt het de letter A. Bij meerdere sporen in dezelfde richting kan dit ook een B t/m E zijn. Het uitrijsein bij dat station krijgt wederom N1. Als de trein retour gaat op het traject wordt het uitrijsein P1 (of P2 als het spoor 2 betreft), gevolgd door de even nummers in omgekeerde volgorde, dus 6, 4, 2 gevolgt door de letter F bij het binnenkomen van het station. Als hier sprake is van meerdere sporen kan hier ook F-K voor worden gebruikt. Vervolgens komt weer de P1 als het uitrijsein.
Groeten,
Marcel
Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III
Re: Weer een Seinen vraag
Als een van de lieden die vooral heeft lopen vragen over seinen durf ik het volgende te antwoorden:
In tijdperk drie denk ik dat lichtseinen ook al hun intrede doen, afhankelijk van hoe belangrijk het traject is. Hoofdlijnen zullen vast al minstens deels lichtseinen hebben. (Maar tegenwoordig, tp VI kan je ook nog armseinen vinden soms..)
Aandrijvingen zijn volgens mij doorgaans ondervloers te bouwen, in ieder geval de viessmanns hebben geen lelijke blokken bovenvloers. Ik geloof dat fleischmann dat wel heeft, maar ik ben niet helemaal zeker over de stand van zaken.
Zijn of servo's of solenoiden, een servo heeft het voordeel, dat hij iets trager is, wat er realistischer uitziet dan de plotselinge beweging van een solenoide.
Daar ik nog geen seinen heb aangeschaft daadwerkelijk, kan ik je niet adviseren over wat aan te schaffen. Er zijn bouwpakketten, maar die schijnen tamelijk lastig te zijn (een sein is tenslotte erg klein en er zitten bewegende delen in..)
In tijdperk drie denk ik dat lichtseinen ook al hun intrede doen, afhankelijk van hoe belangrijk het traject is. Hoofdlijnen zullen vast al minstens deels lichtseinen hebben. (Maar tegenwoordig, tp VI kan je ook nog armseinen vinden soms..)
Aandrijvingen zijn volgens mij doorgaans ondervloers te bouwen, in ieder geval de viessmanns hebben geen lelijke blokken bovenvloers. Ik geloof dat fleischmann dat wel heeft, maar ik ben niet helemaal zeker over de stand van zaken.
Zijn of servo's of solenoiden, een servo heeft het voordeel, dat hij iets trager is, wat er realistischer uitziet dan de plotselinge beweging van een solenoide.
Daar ik nog geen seinen heb aangeschaft daadwerkelijk, kan ik je niet adviseren over wat aan te schaffen. Er zijn bouwpakketten, maar die schijnen tamelijk lastig te zijn (een sein is tenslotte erg klein en er zitten bewegende delen in..)
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
-
Onderwerp starter - Berichten: 1470
- Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
- Locatie: Land van Maas & Waal
Re: Weer een Seinen vraag
Bedankt voor de snelle antwoorden.
Ik heb even op de Viessmann site gekeken, en het enige model met enkele arm is 4400, deze heeft echter ook licht. Vanaf wanneer is dat gangbaar? Zijn er ook seinen (van andere leveranciers) zonder licht?
Ik heb even op de Viessmann site gekeken, en het enige model met enkele arm is 4400, deze heeft echter ook licht. Vanaf wanneer is dat gangbaar? Zijn er ook seinen (van andere leveranciers) zonder licht?
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
-
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
- Locatie: Maartensdijk
Re: Weer een Seinen vraag
Deze zijn gangbaar voor tijdperk III, DR-gebied, maar denk niet dat iemand dat in de gaten zal hebben als je het in een DB omgeving plaatst
Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III