wat zouden jullie doen
wat zouden jullie doen
hoi allemaal, hier komt (misschien wel weer een domme) vraag van mij . Maar graag wil ik jullie meningen/ervaringen vragen zodat ik dadelijk een betere keus kan gaan maken hoe het daadwerkelijk gaat worden. Ik ben een beginner en ik wil me een baan gaan maken in een ruimte die ongeveer 4 mtr bij 2.5 meter is . Als basis wil ik een tafel gebruiken van 2 meter X 1 meter. deze kan ik dus vergroten door te gaan werken met multiplex platen.
nu komen mijn vragen.
Ik kan de tafel in het midden van de ruimte maken dan an ik gaan tot een afmeting van 3 meter X 1.5 meter. Dan kan ik aan alle kanten op alle plaatsen van de tafel komen .
Ik kan natuurlijk ook de tafel tegen de muur zetten en dan kan ik natuurlijk ook die 3 meter lengte aanhouden maar dan kan ik ook tot ongeveer 2 meter nog de de hoek om , nadeel is dan eventueel dat ik voor de verwarming en het raam uitkom. Wat zouden jullie in mijn geval doen . Nu kan ik nog alle kanten uit aangezien ik volledig aan het begin sta.
Nog een vraag is als ik de tafel tegen de muur ga plaatsen welke diepte houden jullie dan aan ivm het handig kunnen herstellen van dingen ( zoals een ontsporing en zo).
Alvast bedankt voor jullie reacties en het willen meedenken met mij in mijn keuzes. Trouwens hebben jullie nog andere ideen met opstellen van de tafel of zo dan hoor ik die natuurlijk ook graag
grtjs Paul
nu komen mijn vragen.
Ik kan de tafel in het midden van de ruimte maken dan an ik gaan tot een afmeting van 3 meter X 1.5 meter. Dan kan ik aan alle kanten op alle plaatsen van de tafel komen .
Ik kan natuurlijk ook de tafel tegen de muur zetten en dan kan ik natuurlijk ook die 3 meter lengte aanhouden maar dan kan ik ook tot ongeveer 2 meter nog de de hoek om , nadeel is dan eventueel dat ik voor de verwarming en het raam uitkom. Wat zouden jullie in mijn geval doen . Nu kan ik nog alle kanten uit aangezien ik volledig aan het begin sta.
Nog een vraag is als ik de tafel tegen de muur ga plaatsen welke diepte houden jullie dan aan ivm het handig kunnen herstellen van dingen ( zoals een ontsporing en zo).
Alvast bedankt voor jullie reacties en het willen meedenken met mij in mijn keuzes. Trouwens hebben jullie nog andere ideen met opstellen van de tafel of zo dan hoor ik die natuurlijk ook graag
grtjs Paul
Re: wat zouden jullie doen
Ja dat klopt Jeroen , maar ik heb op dit moment alleen een lege kamer met een oude eiken tafel van 2 bij 1( die ik als basis wil gebruiken staan . daarom deze vraag. Nu kan ik nog alle kanten op . Zo heb ik net even geschoven en ik kan zelfs tot 3meter 80 lengte gaan en en eventueel een Lvorm maken met een lengte van 1.70
Een foto/plattegrond van de kamer in kwestie dan? Wij hebben geen idee waar je deur, raam, verwarming of andere obstakels zitten.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Paul, persoonlijk zou ik het idee van de grote tafel laten varen. Dergelijke grote oppervlakten zijn steeds een probleem kwestie van bereikbaarheid (tenzij je er in het midden een gat zou inmaken) en eenmaal volgebouwd geven ze snel een bombastische indruk.
Persoonlijk zou ik in dergelijke ruimte werken met een lange baan (ev. modules) met een max. diepte van 60cm die je doorheen de hele kamer laat lopen (langs de muren, in het midden,... . Voordelen zijn dat uw baan veel groter lijkt aangezien je met het traject mee kan lopen, diepte van 60 cm is perfect bereikbaar en je kan meer realistisch werken omdat je maar een gedeelte van de werkelijkheid bouwt.
Persoonlijk zou ik in dergelijke ruimte werken met een lange baan (ev. modules) met een max. diepte van 60cm die je doorheen de hele kamer laat lopen (langs de muren, in het midden,... . Voordelen zijn dat uw baan veel groter lijkt aangezien je met het traject mee kan lopen, diepte van 60 cm is perfect bereikbaar en je kan meer realistisch werken omdat je maar een gedeelte van de werkelijkheid bouwt.
Belgisch N Spoor - Thuisbaan La Gleize TPIV - Collector reeks 59 NMBS
Grtjs Koen
Grtjs Koen
Hangt natuurlijk helemaal af van wat je wil uitbeelden of hoe je wil werken. Helixen of niet, maar ik denk dat ik een L vorm tegen de muur zetten met een diepte van 60cm.
Zo kan je overal nog prima bij.
Zo kan je overal nog prima bij.
Groet,
Wouter
Every day is a school day.
Wouter
Every day is a school day.
Mooie ruimte, ik zou aan de zolder beginnen en in het midden van de muur tegenover de kast naar voor komen om dan terug naar achter te gaan om aan het raam te stoppen. Hondenbot XL
Laatst gewijzigd door 59erke op 24 jan 2021 13:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Belgisch N Spoor - Thuisbaan La Gleize TPIV - Collector reeks 59 NMBS
Grtjs Koen
Grtjs Koen
Wow, menigeen zou jaloers zijn op zo'n ruimte (ik ook )! Maar in je openingspost schrijf je ook dat je beginner bent. Als beginner zo'n groot project aanpakken is wel een dingetje. Er gaat veel tijd inzitten en je zult veel (technische) hobbels moeten nemen. Zou je niet beter eerst een klein baantje bouwen om wat dingen uit te proberen en te testen?
Verder, het vak linksonder 'zolder', dat moet vrij blijven neem ik aan? Wat wil je gaan uitbeelden? Waar wil je mee gaan rijden, welk tijdperk? Anno nu zijn wagons bijvoorbeeld veel langer dan in tp 1 of 2, daar moet je rekening mee houden in je bochtenwerk. Ruime bochten zien er mooier uit (optisch), zeker als je ook nog verkanting gaat toepassen (zeg maar kombocht). Tevens gaan niet alle locs lekker door bochten van R1. Dat betekent dat je ook in je schaduwsporen (mocht je daar gebruik van willen maken) ook minimaal R2 moet aanhouden. Dat is sowieso wel aan te raden, je weet nooit wat je in de toekomst wilt gaan rijden.
In zo'n ruimte zou ik zelf een soort van T maken. Dus langs de wand blijven en in het midden een poot de kamer in.
Verder, het vak linksonder 'zolder', dat moet vrij blijven neem ik aan? Wat wil je gaan uitbeelden? Waar wil je mee gaan rijden, welk tijdperk? Anno nu zijn wagons bijvoorbeeld veel langer dan in tp 1 of 2, daar moet je rekening mee houden in je bochtenwerk. Ruime bochten zien er mooier uit (optisch), zeker als je ook nog verkanting gaat toepassen (zeg maar kombocht). Tevens gaan niet alle locs lekker door bochten van R1. Dat betekent dat je ook in je schaduwsporen (mocht je daar gebruik van willen maken) ook minimaal R2 moet aanhouden. Dat is sowieso wel aan te raden, je weet nooit wat je in de toekomst wilt gaan rijden.
In zo'n ruimte zou ik zelf een soort van T maken. Dus langs de wand blijven en in het midden een poot de kamer in.
Groeten,
Maarten
Maarten
alvast bedankt voor de meningen die gegeven zijn en ik hoop dat er nog meer zullen gaan volgen . Wat ik wil uitbeelden . Ja op dit moment heb ik een ideetje . Ik wil een toeristische baan maken achterlangs en hoger gelegen lopend door natuurgebieden, onderhouden door hobbyisten die in een oude locloods onderhoud plegen aan 1 of 2 locomotieven met een klein toeristisch stationnetje ( je moet denken in de trant van bv het miljoenenlijntje in zuid limburg. Verder wil ik dan meer naar voren zoiets als een klein stadje met station en een rangeer/industrie gedeelte.
Verder heb ik al contact met iemand van de modelspoorvereniging bij mij in de buurt en als het coronagebeure achter de rug is dan ga ik daar eens kijken om ideen op te doen en ook advies te krijgen. want in mijn idee is dat hoe meer ideen , opmerkingen etc etc hoe beter.
Verder heb ik al contact met iemand van de modelspoorvereniging bij mij in de buurt en als het coronagebeure achter de rug is dan ga ik daar eens kijken om ideen op te doen en ook advies te krijgen. want in mijn idee is dat hoe meer ideen , opmerkingen etc etc hoe beter.