Militaire voorwerpen WO1 in schaal N (1/144 - 1/160)

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Michiel

Militaire voorwerpen WO1 in schaal N (1/144 - 1/160)

Bericht door Michiel »

Gezien mijn toekomstige baan net na WO1 situeert, had ik graag een paar "verloren" militaire voorwerpen willen verwerken in het landschap: een verroestte tank als speelplaats voor kinderen, een vliegtuigstaart in een huisgevel,... Engels, Duits, Frans, ... Het maakt niet uit, ze zijn hier allemaal geweest.

Wie heeft een idee waar ik zulks kan vinden? Een merk, een link,... ik vind bitter weinig van WO1 in schaal N.

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Thrilly

Re: Militaire voorwerpen WO1 in schaal N (1/144 - 1/160)

Bericht door Thrilly »

hoi michiel,

ik ga vanavond wat leger materiaal tekoop zetten, eerlijk gezegd geen idee welk tijdperk het van is al denk ik dat het nog te nieuw voor jou smaak is.

Rory

(n-spoor website met project volgt)

vantongeren

Bericht door vantongeren »

Michiel, wat jij zoekt heb ik onlangs nog gezien. Vliegtuigje in militaire kleuren, Leopold tankwagons, camouflagenetten etc. zijn verkrijgbaar, moest dat namelijk eens voor een vriend van mij opzoeken die op schaal 1:160 een militair kamp wilde bouwen.
Zoals gezegd bestaat het, maar zal even moeten kijken in de catalogussen of ik alles nog een keertje op een rij kan zetten.
Iig waren de tanks van Roco incl. platte wagons waar ze op stonden en de camouflage netten van Busch.
Misschien dat je hiermee al wat op weg geholpen ben, dan zoek ik zoals gezegd nog even in de catalogussen voor art. nrs.

Groet,
Marcel

Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III

Onderwerp starter
Michiel

Bericht door Michiel »

Hallo Marcel,

Roco heeft zich op WO2 gestort, maar heeft geen WO1 spulletjes, dacht ik. Maar ik heb hier geen katalogus, en kan het niet opzoeken. Mocht je toch WO1 materiaal vinden bij Roco (of ander merk), dan ben ik in ieder geval geïnteresseerd.

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

tv_man

Bericht door tv_man »

Vliegtuigjes in 1/144 zijn er zat te vinden.

Wat betreft tanks e.d.: in ongeveer schaal N (1:161) worden tinnen soldaatjes gemaakt, je moet zoeken naar 10mm figuurtjes. Als je "10mm wargaming figures" in je favoriete zoekmachine intikt zou je wat kunnen vinden. http://www.pendraken.co.uk/ heeft het een en ander.

En hoewel het leuk is om tanks en vliegtuigen neer te zetten, denk ik dat ze tamelijk snel opgeruimd zouden kunnen zijn geweest na de oorlog. Een vliegtuig is tenslotte weinig meer dan hout en doek en tanks zouden door hun grote hoeveelheid ijzer mogelijk vlug gerecycled zijn. Maar dit is enkel wat er nu bij mij opkomt, niet gebaseerd op historische bronnen, en uiteindelijk is het doorslaggevend dat het er goed uitziet op de baan!

- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

PaulF.

Bericht door PaulF. »

Michiel,

Misschien heb je hier wat aan voor vliegtuigmodellen:

http://www.diecastairplane.com/store/c/ ... Scale.html

Vriendelijke groet,
Paul Franje.

Onderwerp starter
Michiel

Bericht door Michiel »

Mannen,

bedankt voor die tips! Ik ga die "10mm figuren" eens wat dieper uitspitten. Daar zit muziek in. Het bestaan van vliegtuigjes uit WO1 heb ik ondertussen ook al gevonden. Landvoertuigen nog niet, maar met wat zoekwerk hoop ik die ook tegen te komen.

Begin jaren '20 waren chaotische jaren. Men was toen vooral had bezig om het dagelijkse leven terug georganiseerd te krijgen. Ik ben ervan overtuigd dat er vele hoekjes waren waar achtergebleven legermateriaal lag te roesten of te rotten, of gewoon op een hoop gegooid want wat moet je ermee. Het is niet de bedoeling om van mijn volledige baan een groot post-militaire ruïne te maken, maar hier en daar een hoekje met wat rest en van de oorlog, die nog maar net achter de rug was, lijkt me wel realistisch.

martinb

Bericht door martinb »

Een paar jaar terug was er nog steeds meuk zat te vinden rond de slagvelden van WO1... stukken spoor, brokjes railvoertuigen, kapot geschut, stukken bunkers, loopgraven (vol blad, maar zeker nog herkenbaar en nog steeds levensgevaarlijk....) en natuurlijk bergen prikkeldraadhouders, golfplaat en munitie bij de vleet. De rest mag je erbij bedenken, ja dat ligt er ook nog steeds.... :?

Als dat nu nog steeds er is, moet er rond 1920 ook zeker nog hebben gelegen. In de steden is het snel weer opgeruimd, maar buiten de steden (zeker wat nu bos is).... kom je de rommel zelfs nu nog steeds tegen.

Wel zal alles wat nog bruikbaar was en veilig bereikbaar zijn opgeruimd, wat rond 1920 er nog zal hebben gelegen zal zeker kapot geschoten zijn geweest. Verwacht geen complete tanks, vrachtwagens e.d. meer.

Kijk bijvoorbeeld eens op http://www.wereldoorlog1418.nl/dagtocht ... index.html Daar staat een foto van een monument ( Tranchée de Baïonnettes ) wat is geopend in 1920 op een oud slagveld. Kijk maar eens wat daar (zelfs na het opruimen om het monument te maken....) nog ligt: vlonders, prikkeldraadhouders, loopgraven.

Qua sfeerbeeld.... op http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... nLarge.jpg staat een foto van 1920 uit Esnes. Het is een werkkamp / dorp om o.a. ook huisvesting te bieden aan mensen die geen huis meer hadden.....

Aan de andere kant..... Op http://www.ww1battlefields.co.uk/flanders/east.html staat een foto van rond 1920 van de White House Cemetery. Daar is het slaveld zelf nog kaal, maar wel vlak en opgeruimd. Er staan zelfs bewoonde huizen en koeien.

Dus in de steden en dorpen: opgeruimd. Daarbuiten.... zelfs nu nog steeds te eng om op te ruimen. Waarom denk je dat er zoveel bos is in die regio's? Niet vertrouwd om er ooit nog eens te kunnen bouwen...

Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

Thrilly

Bericht door Thrilly »

Hoi Michiel,

Fotos blijf ik je even schuldig gister niet van gekomen maar heb je hier al eens naar gekeken?

http://www.wehrmachtsmodelle.de/index.htm ik weet eerlijk gezegd niet welk tijdperk wat is (ben niet zo een oorlog kenner maar wie weet.

Rory

(n-spoor website met project volgt)

Onderwerp starter
Michiel

Bericht door Michiel »

@Martin, bedankt voor de extra info. Dat bevestigt mijn vermoeden dat men rond 1920 nog steeds hier en daar oorlogstroep kon vinden. En voor een modelbouwer een dankbaar onderwerp om duiding te geven aan de modelbaan met kleine scenes en hoekjes met restanten van de grote oorlog.

@Roy, ik ben ook geen oorlogkenner, in het tegendeel. Maar de link dat je me gaf, lijkt me vooral gewijd te zijn WO2, 20 jaar na de tijdsuitbeelding van mijn toekomstige baan.

Ron

Bericht door Ron »

Michiel,

je kan ook wat stapels achter gebleven munitie maken (granaten)

gr. Ron.

Ik rommel maar wat aan!
Plaats reactie