een spoordijkje anno 1920

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Jos

Re: een spoordijkje anno 1920

Bericht door Jos »

Dat doet ie netjes :lol:

Groetjes,
Jos

henry

Bericht door henry »

jij hebt mazzel :mrgreen:
je zult het maar zelf moeten doen.

groetjes henry

Onderwerp starter
Michiel

Bericht door Michiel »

Het mannetje heeft goed doorgewerkt! De weg lijkt al klaar! Dat is gemakkelijk! :D

Afbeelding

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Robert_N-Nm
Moderator

Bericht door Robert_N-Nm »

Hoi Michiel,

Dat gewapende gips is wel een goed idee, het maakt mooie hapklare brokken die verwerkbaar blijven op de modelbaan.

Overigens kan ik er niet helemaal uithalen of je al een oplossing voor je tunneltje had gevonden. Zo niet, dan kan je altijd nog denken aan materiaal van de firma finescale-und-mehr. Prima spul, absoluut mooie kwaliteit (heb hier een velletje kinderkopjes liggen). Misschien het experimenteren waard als je de weg al uitkrast in het gips?

Robert

Fan van Alpenbanen in N(m)

Onderwerp starter
Michiel

Bericht door Michiel »

Robert,

het inderdaad de bedoeling om dit tunneltje als een losse eenheid te bouwen, en dan in het landschap te schuiven. Ik heb voor deze techniek geopteerd, omdat er natuurlijk ook veel inwendig werk is (binnenkant van de tunnel), en dit erg lastig werk is als dit op de modelbaan gedaan moet worden.

Bedankt voor de link. Daar zit veel interessant spul tussen. Ik heb ondertussen bakstenen muurplaten ontvangen van Slater. Die zien er ook erg goed, en op schaal uit. Daar wordt een van dees dagen werk van gemaakt. "Stay tuned!" :D

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Matheus

Bericht door Matheus »

Hallo Michiel.

Ik volg het wel hoor!.
Net zoals ik saraan gevolgd heb.
Als je wat wil leren kan je best eens een kijkje bij jou doen.
Heb je globale opzet al compleet gezien op een ander forum en hoop dat je het voor elkaar krijgt.
Groetjes.
Matheus.

Onderwerp starter
Michiel

Bericht door Michiel »

Bedankt voor de complimenten Matheus, dat doet echt plezier. Nu, ik doe maar wat. Ook met dit tunneltje, doe ik maar wat ik denk dat zou moeten lukken. Maar of het wat wordt? Dat is ook voor mij steeds een avontuur. :lol: Maar zelfs als het mislukt, is het boeiend om te weten waarom. :roll: ... en dan doen we het weer opnieuw, maar dan anders... ;)

Trammetje

Bericht door Trammetje »

Michiel dat laatst herken ik mij wel in. Heb laatst dat weggetje van klei, helaas niet gelukt, wel geleerd hoe het niet moet. Daarom ook op een proef stukje. Als ik straks weet hoe het kan moet ik 5 meter weg maken op deze manier.

Juist het proberen en ontdekken vindt ik de uitdaging, mede daarom volg ik ook zeker jouw project. Onze projecten lijken behalve het tijdperk ook erg op elkaar. Eerst zoek in de geschiedenis, dan kijken wat er te koop is, het restant zal uit eigen "fabriek"moeten komen.

Ik zie dat jij al aardig op weg bent, ik blijf het zeker volgen

Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin

evo

Bericht door evo »

Michiel schreef:Het mannetje heeft goed doorgewerkt! De weg lijkt al klaar! Dat is gemakkelijk! :D
Dat ziet er erg goed uit Michiel, hoe heb je het gedaan? Ik begrijp dat je de kasseien gekrast hebt, maar die stoepranden en het niveauverschil?

Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

Onderwerp starter
Michiel

Bericht door Michiel »

Hoi Edwin,

Ik heb eerst een volledig vlakke plaat gips gemaakt, geschuurd tot dat ie overal ongeveer een 3-tal mm dik was. Dan heb ik natuurlijk met potlood de weg uitgezet, en met een scherp mes heb ik over de hele lengte van de straat met een lat de boordstenen ingesneden. Dan met een Xacto mes met kopse snijkant heb ik de straat een beetje bol "uitgegutst", zodanig dat de stoeprand ongeveer 1mm bedraagt.

Dan heb ik een tweede snede met de lat over de hele lengte getrokken, parallel aan de boorstenen. Dat is de goot. De kasseien in de goot worden als eerste ingekrast, want die vormen een lijn in lengterichting van de straat. Daarna heb ik dwarse lijnen over de straat en de stoep ingesneden met een lat, ongeveer 2mm van elkaar, en de kasseien van stoep en straat ingekrast.

evo

Bericht door evo »

Erg slim, moet ik ook een keer gaan proberen.

Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

Saraan

Bericht door Saraan »

Gezien die Slater muurplater nogal floppy zijn, heb ik eerst een ruwbouw van het tunneltje in 3mm-MDF gemaakt. Mogelijk een beetje overkill, en zou plasticard een beter keus zijn geweest, maar MDF had ik nog liggen, plasticard niet. En op de foto is duidelijk te merken dat MDF nogal stoffig is ten opzicht van hout. ;)
Afbeelding

Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

Onderwerp starter
Michiel

Bericht door Michiel »

Vandaag heb ik 2 truukjes ontdekt (velen zullen ze al wel kennen):

Om de breedte te kennen van de muurplaat dat precies de ronde tunnelwand volgt, heb ik een soldeerdraad volledig aangedrukt in de boog en afgeknipt op lengte. De lengte van de rechtgetrokken soldeerdraad is de breedte van de muurplaat.

Als ik de muurplaat in de tunnel duw, neemt de plaat een eliptische vorm aan. Dat is het natuurlijk gedrag van een elastisch voorwerp onder een buigmoment. Om de muurplaat te ontspannen in een circelvormige vorm, heb ik de plaat goed aangedrukt tot in de circelvormige boog, en dan met de haardroger op warmste stand de muurplaat verwarmd. Door opwarming tot ongeveer 100°C (met kokend water gaat het ook, maar werkt minder praktisch) verdwijnen de spanningen in het plastiek, en de boog blijft mooi in circelvorm.

Maar jullie wachten natuurlijk allemaal op een foto. Hier is ie: :D
Afbeelding

Onderwerp starter
Michiel

Bericht door Michiel »

Het tunneltje is af. Tenminste de bouw ervan. Even de lijm goed laten drogen, en dan kan ik beginnen experimenteren met verf... :)
Afbeelding

tv_man

Bericht door tv_man »

Ziet er erg strak uit!

- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Jos

Bericht door Jos »

Netjes hoor Michiel, persoonlijk zou ik de rollaag iets breder hebben gemaakt, het lijkt een beetje een iel boogje zo ;)

Mijn station heeft kleine boogjes, en deze zijn al 1,5 steen breed:

Afbeelding

Groetjes,
Jos

Trammetje

Bericht door Trammetje »

Ziet er fantastisch uit zeg. Zelf vind ik de rollaag wel goed, ziet er mooi fijntjes uit.

Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin

henry

Bericht door henry »

mooi man en nu het spuiten.
weet je de kleur nog? ha ha

groetjes henry

Onderwerp starter
Michiel

Bericht door Michiel »

Jos, je hebt gelijk! Die rollaag is bij het grote voorbeeld van dit tunneltje 4 volle stenen dik, bijna een meter. Ik heb hier liggen knoeien en klungelen om het ook zo te krijgen, maar het werd steeds een zootje. Uiteindelijk heb ik er dan maar een dun bandje van gemaakt. Niet helemaal conform, maar ik vind het er nog vrij goed uitzien.

En nu ik zo een paar dagen heb liggen werken met muurplaten en karton, krijg ik steeds meer respect voor jouw pronkstuk, hoor! 8-) 8-) 8-)

@Henry, gezien het relief en structuur van deze muren, ga ik het met een borstel te lijf. Het moet er rommelig, vuil en natuurlijk uit zien, met alle varianten van bruin en grijs, niet strak gespoten. Mijn airbrush ga ik bovenhalen met het locje dat ik aan het ombouwen ben. ;)

Jos

Bericht door Jos »

Het ziet er zeker top uit hoor Michiel.

Ik kon het natuurlijk niet laten om eens een stukje brede rollaag te proberen. Deze is 5 mm (ongeveer 3,5 steen):
Rollaag-5mm.jpg
Rollaag-5mm.jpg (33.45 KiB) 4052 keer bekeken
Na invoegen zie je niks meer van de inkepingen.

Groetjes,
Jos

Onderwerp starter
Michiel

Bericht door Michiel »

Jos,

jij bent er kennelijk beter bedreven in dan ik. Dit reslutaat is beter dan wat ik heb kunnen maken. Nu, het is nog iets te onregelmatig opdat ik het zou gebruiken, maar zeker niet slecht. Heb je al eens 4 banden van 1 steen geprobeerd? Daarmee kreeg ik nog het beste resultaat (maar dus nog niet voldoende voor publicatie).

Jos

Bericht door Jos »

Michiel,

Het is onregelmatig omdat het maar een vlug probeerseltje was. Normaliter secuurder uitsnijden en plaatsen geeft een veel beter resultaat.
4 banden van 1 steen wordt niet mooi, je ziet dat het 4 delen zijn omdat het verband van de stenen niet klopt.

Groetjes,
Jos

Onderwerp starter
Michiel

Bericht door Michiel »

En nochtans, als je het voorbeeld ziet, hebben ze 5 (inderdaad, ik zat fout) rollagen volle steen boevn elkaar gemetseld. Dit wou ik proberen, maar met de Slater muurplaten met dat Engels verband, ziet het er niet uit! En om nu steen voor steen te gaan uitsnijden... :roll:

Afbeelding

Jos

Bericht door Jos »

Da's inderdaad het nadeel van de Slaters plaat, dat Engels verband. Steentje voor steentje is alleen voor kabouters te doen vrees ik ;)

Groetjes,
Jos

Rob Fongers

Bericht door Rob Fongers »

Maar desondanks vind ik het gewoon gaaf

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Plaats reactie