Hallo allemaal!
Na bijna 2 jaar kijken en lezen op dit forum toch eindelijk maar eens een baanplan posten.
In al de tijd dat ik hier al rondkijk heb ik waarschijnlijk al 349 baanplannen gemaakt, met alle mogelijke ideeën en afmetingen.
Nu is het plan eindelijk op een punt gekomen dat het me wel iets lijkt wat ik zou willen bouwen, maar uiteraard hoop ik op wat feedback. Het is de eerste keer dat ik effectief zelf ietske ga bouwen dus alle hulp is welkom!
Het idee is dat het een klein station is met wat basisvoorzieningen voor het onderhoud van een paar locs en een mogelijkheid om naast passagiers ook wat vracht te behandelen.
Het gaat me in het algemeen meer om het bouwen en detailleren van het geheel, vandaar dat de rijmogelijkheden redelijk beperkt blijven.
Wat treinen betreft heb ik momenteel enkel kleinere treinen, allemaal DRG en K.Bay.Sts.B.
Op het plan is een grijze lijn te zien die het zichbare van het onzichtbare deel scheidt, de zichtbare delen (blauw) zou ik graag met PECO 55 gaan aanleggen, voor de niet zichtbare delen (groen) zou ik de FM Picollo die ik hier thuis heb liggen (gekregen van mijn grootvader) willen gebruiken.
Zoals ik reeds zei, alle feedback is welkom!
Nico
Eerste baanplan - 90x130cm
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: Eerste baanplan - 90x130cm
Hallo Nico,
Als het groene spoor niet zichtbaar is (schaduwstation) waarom zou je het dan zo moeilijk maken met 4 kopsporen. Met name de bovenste 2 hebben weinig toegevoegde waarde in een schaduwstation. Daar moet je het sporen verloop zo eenvoudig mogelijk houden.
Het zichtbare deel vindt ik wel leuk van opzet voor kleinere treinen.
Als het groene spoor niet zichtbaar is (schaduwstation) waarom zou je het dan zo moeilijk maken met 4 kopsporen. Met name de bovenste 2 hebben weinig toegevoegde waarde in een schaduwstation. Daar moet je het sporen verloop zo eenvoudig mogelijk houden.
Het zichtbare deel vindt ik wel leuk van opzet voor kleinere treinen.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Re: Eerste baanplan - 90x130cm
Bedankt voor de feedback Nico!
Klopt inderdaad wel dat het een beetje nutteloze opvulling is maar ik heb de FM rails en wissels toch liggen
Deze namiddag het station eens een paar graden gedraaid en het niet zichtbare een klein beetje aangepast, dan kom ik hier op uit:
Geeft me wat meer ruimte om rond te bouwen maar langs de andere kant lijkt het me nu of er zou wel wat meer rails bij kunnen...
Alle feedback wederom welkom!
Klopt inderdaad wel dat het een beetje nutteloze opvulling is maar ik heb de FM rails en wissels toch liggen
Deze namiddag het station eens een paar graden gedraaid en het niet zichtbare een klein beetje aangepast, dan kom ik hier op uit:
Geeft me wat meer ruimte om rond te bouwen maar langs de andere kant lijkt het me nu of er zou wel wat meer rails bij kunnen...
Alle feedback wederom welkom!
Re: Eerste baanplan - 90x130cm
Hoi Nico,
Ik kan het antwoord niet geven maar is het goed mogelijk de FM Piccolo te laten aansluiten op Peco 55?
Je schrijft dat het je gaat om bouwen en detailleren, dan zou ik er juist niet meer (blauwe) rails bij leggen. Plus dat een baan ook helemaal vol hoeft te liggen met rails hé. Misschien kan je juist met minder wissels af, Bijvoorbeeld de wissels bovenin, rechts van het midden, zou je die kunnen skippen? Hetzelfde voor de 2 aan de linkerrand? Voegen m.i. weinig toe, behalve dat ze je geld en moeite kosten
De "lege" hoek linksonder geeft juist ruimte of wat scenery te gaan doen. Je zou op dit plan eens wat wegen, gebouwen, bosschages etc. kunnen schetsen. Geeft je een idee welke ruimte daarvoor benodigd is.
Ik kan het antwoord niet geven maar is het goed mogelijk de FM Piccolo te laten aansluiten op Peco 55?
Je schrijft dat het je gaat om bouwen en detailleren, dan zou ik er juist niet meer (blauwe) rails bij leggen. Plus dat een baan ook helemaal vol hoeft te liggen met rails hé. Misschien kan je juist met minder wissels af, Bijvoorbeeld de wissels bovenin, rechts van het midden, zou je die kunnen skippen? Hetzelfde voor de 2 aan de linkerrand? Voegen m.i. weinig toe, behalve dat ze je geld en moeite kosten
De "lege" hoek linksonder geeft juist ruimte of wat scenery te gaan doen. Je zou op dit plan eens wat wegen, gebouwen, bosschages etc. kunnen schetsen. Geeft je een idee welke ruimte daarvoor benodigd is.
De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction
Re: Eerste baanplan - 90x130cm
Ik denk dat je voor de verbinding peco 55 aan piccolo de platte raillasjes van peco SL310 kunt gebruiken.
Wel is er uiteraard hoogte verschil in de bovenkant van de rails.
Leuk plan vooral het zichtbare gedeelte ziet er leuk uit.
Wel is er uiteraard hoogte verschil in de bovenkant van de rails.
Leuk plan vooral het zichtbare gedeelte ziet er leuk uit.
Re: Eerste baanplan - 90x130cm
Hugo,
Bedankt voor de input!
Kan je geloven dat ik zelfs niet eens door had dat die 2 wissels bovenaan eigenlijk volledig overbodig waren?
Bert,
Ik heb ergens gelezen dat er inderdaad verschillende oplossingen zijn, oa het gebruik van de PECO railasjes.
Dat zien we wel als het zo ver is, voor elk probleem is er wel een oplossing
Versie 3 van het baanplan, dit keer zonder de overbodige wissels maar met een aanpassing aan de wissels aan de linkerkant van het niet zichtbare deel.
Door de rechtse FM wissels te vervangen door de gebogen FM wissels gebruik ik nu enkel nog maar FM materiaal dat ik al liggen heb, wat weer mooi in de kosten snijdt!
Bedankt voor de input!
Kan je geloven dat ik zelfs niet eens door had dat die 2 wissels bovenaan eigenlijk volledig overbodig waren?
Bert,
Ik heb ergens gelezen dat er inderdaad verschillende oplossingen zijn, oa het gebruik van de PECO railasjes.
Dat zien we wel als het zo ver is, voor elk probleem is er wel een oplossing
Versie 3 van het baanplan, dit keer zonder de overbodige wissels maar met een aanpassing aan de wissels aan de linkerkant van het niet zichtbare deel.
Door de rechtse FM wissels te vervangen door de gebogen FM wissels gebruik ik nu enkel nog maar FM materiaal dat ik al liggen heb, wat weer mooi in de kosten snijdt!
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: Eerste baanplan - 90x130cm
Dat ziet er al een stuk beter uit. Mooiste zou zijn als je de 2 kopsporen ook nog zou verbinden aan de rechter zijde. Dan heb je 4 doorlopende sporen en hoef je niet onnodig te rangeren in het schaduwstation.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Re: Eerste baanplan - 90x130cm
Dat is ook nog niet zo een gek idee Nico!
Even uitgetekend:
Vermijd inderdaad extra rangeerwerk over dat knelpunt en het aantal te kopen wissels blijft hetzelfde (1 extra FM ipv 1 extra PECO).
Hier zou ik inderdaad wel mee verder durven gaan.
Nog een paar dagjes laten bezinken en dan overgaan tot de aankoop van het benodigde spoormateriaal.
Even uitgetekend:
Vermijd inderdaad extra rangeerwerk over dat knelpunt en het aantal te kopen wissels blijft hetzelfde (1 extra FM ipv 1 extra PECO).
Hier zou ik inderdaad wel mee verder durven gaan.
Nog een paar dagjes laten bezinken en dan overgaan tot de aankoop van het benodigde spoormateriaal.