Import na Brexit
Import na Brexit
Hallo allemaal,
Ik wil graag gaan rijden met Peco code 55, maar waar ik ook kijk, de voorraad bij de NL leveranciers is niet geweldig.
Heeft er al iemand ervaring met import uit VK? Boven een bedrag (€150,-) betaal je importheffing, dus prijstechnisch ook niet heel aantrekkelijk meer. De waarde van het pond is wel gezakt, maar als het veel ‘gedoe’ geeft... wat dan te doen?
Wellicht kan onze forumsponsor wat vertellen over de leveringstijden? En zijn de nieuwe Unifrog wissels al te koop?
Groet, Marcel
Ik wil graag gaan rijden met Peco code 55, maar waar ik ook kijk, de voorraad bij de NL leveranciers is niet geweldig.
Heeft er al iemand ervaring met import uit VK? Boven een bedrag (€150,-) betaal je importheffing, dus prijstechnisch ook niet heel aantrekkelijk meer. De waarde van het pond is wel gezakt, maar als het veel ‘gedoe’ geeft... wat dan te doen?
Wellicht kan onze forumsponsor wat vertellen over de leveringstijden? En zijn de nieuwe Unifrog wissels al te koop?
Groet, Marcel
Groet, Marcel
---------------------------------------------------
Digitaal - Loconet - Intellibox - iTrain
---------------------------------------------------
Digitaal - Loconet - Intellibox - iTrain
-
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 07 mei 2020 13:49
- Locatie: Almere
Re: Import na Brexit
Kato rails is momenteel ook problematisch qua leveringen.
Ik doe veel zaken met de UK. Het is van belang of de rails van PECO gemaakt worden in de UK (dan geen invoerrechten) of buiten de UK (dan wel invoerrechten). Wat je sowieso nu moet betalen zijn inklaringskosten van een eurootjes of 20 en BTW. De VAT bij aankopen vanuit de UK hoef je niet te betalen en kan je terug vragen na je bestelling.
Ga er maar vanuit dat PECO rails gemaakt worden buiten de EU single market en je daarom dus invoertarieven moet betalen.
Ik doe veel zaken met de UK. Het is van belang of de rails van PECO gemaakt worden in de UK (dan geen invoerrechten) of buiten de UK (dan wel invoerrechten). Wat je sowieso nu moet betalen zijn inklaringskosten van een eurootjes of 20 en BTW. De VAT bij aankopen vanuit de UK hoef je niet te betalen en kan je terug vragen na je bestelling.
Ga er maar vanuit dat PECO rails gemaakt worden buiten de EU single market en je daarom dus invoertarieven moet betalen.
Train Manager NS Internationaal. We bouwen aan een baan op wielen met twee gezichten. Brits deel West Coast Mainline en Zwitsers deel BLS.
Re: Import na Brexit
Peco wordt gewoon in Engeland gemaakt, de fabriek staat in het plaatsje met de smakelijke naam Beer (Devon).
Door corona was het al lastig verkrijgbaar (de fabriek lag stil tijdens de 1e UK lockdown). Brexit maakt het er uiteraard niet makkelijker op (wat wel?). Daarom heb ik voor 1/1 nog ff snel een partij gescoord in the UK.
Het ligt eraan hoe hoog die importheffing is t.o.v. de verzendkosten, anders zou je je bestelling kunnen splitsen in een paar deelbestellingen van € 149...
Door corona was het al lastig verkrijgbaar (de fabriek lag stil tijdens de 1e UK lockdown). Brexit maakt het er uiteraard niet makkelijker op (wat wel?). Daarom heb ik voor 1/1 nog ff snel een partij gescoord in the UK.
Het ligt eraan hoe hoog die importheffing is t.o.v. de verzendkosten, anders zou je je bestelling kunnen splitsen in een paar deelbestellingen van € 149...
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Import na Brexit
Jammer dat je nu eerst in Quarantaine moet, anders zou ik een ritje naar Beer maken.
Had er ook al over nagedacht om in batches te bestellen, maar dan weer extra verzendkosten
Iemand al ervaring met de Unifrog wissels?
Groet, Marcel
Had er ook al over nagedacht om in batches te bestellen, maar dan weer extra verzendkosten
Iemand al ervaring met de Unifrog wissels?
Groet, Marcel
Groet, Marcel
---------------------------------------------------
Digitaal - Loconet - Intellibox - iTrain
---------------------------------------------------
Digitaal - Loconet - Intellibox - iTrain
Re: Import na Brexit
Ik zou eerst maar eens een kijkje nemen bij de Belastingdienst (Douane) je moet ook invoerrechten en 21% BTW betalen, dit weet ik uit eigen ervaring.
Groet,
Dave
Groet,
Dave
Digitaal Z21-start sinds 09/2017. Analoog sinds 02/1990. Fleischmann picollo rails.
Re: Import na Brexit
Dan zal je nog steeds de producten moeten exporteren vanuit de Uk en importeren in de EU en je zal de btw moeten betalen
die unifrog wissels zijn prima
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: Import na Brexit
Gedaan.
Op de site van de rijksoverheid staat dat je over producten duurder dan €22 BTW moet afdragen en boven de €150 invoerrechten moet betalen (voor speelgoed tussen de 0 en 4,7%). Maar ik zie ook inklaringskosten vermeld staan die je vervoerder bij je in rekening brengt.
![Confused :?](./images/smilies/icon_e_confused.gif)
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
Dus bij een beetje bestelling mag je max. 25,7% extra afdragen, plus iets van 2% inklaringskosten.
Maar kun je dan de Britse VAT terugvragen? De Belastingdienst meldt ons "Hebt u btw of een vergelijkbare belasting betaald in een niet-EU-land? En gebruikt u de goederen of diensten voor uw bedrijfsactiviteiten? Vraag dan bij de buitenlandse belastingdienst of en zo ja, hoe u de btw terug kunt vragen." Joepie.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Import na Brexit
Als je de prijzen ziet van de NL/Duitse winkels voor een pak peco rails a 190,- voor 30 stuks flexrail.
Was ik nog steeds goedkoper uit om het uit Engeland te halen inclusief import btw enz.
Mits je onder de 150,- blijft.
Was ik nog steeds goedkoper uit om het uit Engeland te halen inclusief import btw enz.
Mits je onder de 150,- blijft.
Groet,
Wouter
Every day is a school day.
Wouter
Every day is a school day.
Re: Import na Brexit
Ik heb trouwens bij sommige Britse handelaren gezien dat je spullen kunt bestellen zonder dat de Britse VAT in rekening wordt gebracht. Als dit dus daadwerkelijk gewoon een mogelijkheid is lijkt het me slechts een kwestie van tijd tot Britse handelaren die nog zaken willen doen met de EU dit als optie zullen aanbieden. Ik wacht af. De plaatselijke modelspoorhandelaar heeft aangegeven dat via hem hoe dan ook Peco verkrijgbaar blijft (al hoop ik dat ie niet genoodzaakt is de hoofdprijs ervoor te vragen)
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Import na Brexit
Peco zal gewoon verkrijgbaar blijven in NL, we hebben een importeur in Nederland.
het verhaal volgens hen:
Probleem momenteel is dat de fabriek al maanden zo goed als dicht is. Na de eerste lockdown kregen ze te maken met vele zieken, corona gevallen en heeft de fabriek stil gelegen tot November. De eerste week van december is de productie weer opgestart met een bezetting van een derde van het personeel. Wat er in de afgelopen maanden in de VK met Corona is gebeurd hoef je niet te raden.
Bij Peco is het vaak handwerk heb ik begrepen en de fabriek is niet heel groot. Er word echt mondjesmaat wat uitgeleverd en dat moet verdeeld worden. Hou er maar gewoon rekening mee dat Peco de komende maanden zo goed als niet verkrijgbaar is. En als we dan wat binnen krijgen is het ook zo weer weg.
De gevolgen van Brexit en Covid is vanuit de UK echt goed voelbaar.
Maar een kleine note: Er zijn maar weinig merken die op dit moment goed en snel leveren.... Heel veel fabrieken zijn of dicht of draaien op lage bezetting. Denk ook aan de import van grondstoffen wat extreem lang duurt.
het verhaal volgens hen:
Probleem momenteel is dat de fabriek al maanden zo goed als dicht is. Na de eerste lockdown kregen ze te maken met vele zieken, corona gevallen en heeft de fabriek stil gelegen tot November. De eerste week van december is de productie weer opgestart met een bezetting van een derde van het personeel. Wat er in de afgelopen maanden in de VK met Corona is gebeurd hoef je niet te raden.
Bij Peco is het vaak handwerk heb ik begrepen en de fabriek is niet heel groot. Er word echt mondjesmaat wat uitgeleverd en dat moet verdeeld worden. Hou er maar gewoon rekening mee dat Peco de komende maanden zo goed als niet verkrijgbaar is. En als we dan wat binnen krijgen is het ook zo weer weg.
De gevolgen van Brexit en Covid is vanuit de UK echt goed voelbaar.
Maar een kleine note: Er zijn maar weinig merken die op dit moment goed en snel leveren.... Heel veel fabrieken zijn of dicht of draaien op lage bezetting. Denk ook aan de import van grondstoffen wat extreem lang duurt.
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: Import na Brexit
Het is overal wachten op je spullen. Ik heb zelf een nieuwe Honda motorscooter besteld. Verwachte levering op zijn vroegst juli dit jaar en dat kan zomaar verder uitlopen. Je hoort het ook bij fietsen, auto's enz. Dus niet alleen de UK kampt hiermee maar dit is wereldwijd.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Re: Import na Brexit
Inmiddels heb ik een reactie gekregen van Hattons op mijn vraag over de importtarieven. Hopelijk denkt de Belastingdienst er ook zo over:
======================================
Hi Marco,
Thanks for getting in touch.
As we are VAT registered in the Netherlands, there won't be a change to the way you shop with us. You will place your order, and pay your VAT directly to us. We will then ship your parcel as DDP (delivery duties paid). Once the parcel arrives in the Netherlands, it will be delivered to you with no additional charges.
I hope this helps, but if there is anything else I can help you with, don't hesitate to let me know!
Kind regards,
Jess Kennedy
Customer Experience Lead
======================================
Hi Marco,
Thanks for getting in touch.
As we are VAT registered in the Netherlands, there won't be a change to the way you shop with us. You will place your order, and pay your VAT directly to us. We will then ship your parcel as DDP (delivery duties paid). Once the parcel arrives in the Netherlands, it will be delivered to you with no additional charges.
I hope this helps, but if there is anything else I can help you with, don't hesitate to let me know!
Kind regards,
Jess Kennedy
Customer Experience Lead
Re: Import na Brexit
Dat klinkt goed. Laat je ons weten hoe het afloopt?
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
- Berichten: 1537
- Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
- Locatie: Rotherham (UK)
Re: Import na Brexit
Had deze topic nog niet gelezen maar had het antwoord op een ander draadje gezet.
Importeren van buitenland naar de UK gaat al met de dag beter dus andersom zou dat ook weer 'normaal' moeten gaan binnenkortRaymond (UK) schreef: ↑22 jan 2021 14:41 Hattons heeft ook een Nederlandse (en nog een paar) BTW registratie dus DDP zou in principe geregeld moeten zijn.
I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Re: Import na Brexit
@MarcoAnt De VAT (20%) heb ik "gewoon" direct betaald aan Hattons. Verder heb ik nergens een rekening gezien voor andere kosten. Niet van DHL en ook niet van de douane en ik mag hopen dat het hiermee klaar is.
Nu weet ik dat hoop een uitgestelde teleurstelling is. Ik moet wel opmerken dat ik over de grens van € 150,- ben gegaan dus ik had wel douanerechtern verwacht.
De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction
Re: Import na Brexit
Dank voor je reactie! Hopelijk kom je niet voor vervelende verrassingen te staan, al lees je overal dat douane- en inklaringskosten al bij aflevering betaald moeten worden aan de bezorgdienst.
Inmiddels heb ik ook een bestelling geplaatst bij Hattons voor net iets meer dan €150,-, ben benieuwd hoe het afloopt.....
Inmiddels heb ik ook een bestelling geplaatst bij Hattons voor net iets meer dan €150,-, ben benieuwd hoe het afloopt.....
-
- Moderator
- Berichten: 2166
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: Import na Brexit
Hier is het probleem andersom. Peco kost geen drol extra (want het is de UK) maar hier zijn nu pas weer de eerste noviteiten van het vaste land aangekomen (ongeveer 2 maanden na levering in Duitsland).
Tot op heden heb ik geen last gehad van extra kosten (anders dan verzendkosten omhoog), alleen van een sterk vertraagde levering via UPS (grote bestelling = betaal wat meer maar heb het de volgende dag = 2 weken vertraagd). En heb ook een of twee pakketjes gehad waar de Duitse BTW was afgehaald maar ze niet wisten wat ze er mee moesten - dus ook geen Britse BTW erop.....ik knijp m'n handjes samen, mondje dicht
.
Uiteraard zal dat niet altijd gebeuren maar als ze het vergeten
.
MvG
Robert
Tot op heden heb ik geen last gehad van extra kosten (anders dan verzendkosten omhoog), alleen van een sterk vertraagde levering via UPS (grote bestelling = betaal wat meer maar heb het de volgende dag = 2 weken vertraagd). En heb ook een of twee pakketjes gehad waar de Duitse BTW was afgehaald maar ze niet wisten wat ze er mee moesten - dus ook geen Britse BTW erop.....ik knijp m'n handjes samen, mondje dicht
Uiteraard zal dat niet altijd gebeuren maar als ze het vergeten
MvG
Robert
Fan van Alpenbanen in N(m)
-
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 07 mei 2020 13:49
- Locatie: Almere
Re: Import na Brexit
Het eerste half jaar laten de Britten alles ongecontroleerd binnen komen omdat ze geen mensen hebben. Die zijn namelijk allemaal nodig voor de uitgaande goederen.
Jaja.... Take back control
Jaja.... Take back control
Train Manager NS Internationaal. We bouwen aan een baan op wielen met twee gezichten. Brits deel West Coast Mainline en Zwitsers deel BLS.
Re: Import na Brexit
BTW bij buitenlandse aankopen is een aparte studie. Volgens mij is het principe dat er btw betaald wordt in het land van de consument. Dat kan je dus doen door zelf je aankoop aan te geven of door de website die contact op moet nemen met de Nederlandse Belastingdienst om aangifte te doen van de verkoop. Binnen de EU probeert men dat zo elegant mogelijk te regelen, maar GB wou daar niet meer aan mee doen. Wordt er voor de consument niet gemakkelijker op.
Maar als ik de omvang van de treinenwinkel in Aken of Monaco kijk, denk ik dat er ook wel consumenten zijn die af en toe een voordeeltje halen door BTW vergeten aan te geven. (De treinenwinkel van Monaco kan je bekijken via google maps)
Maar als ik de omvang van de treinenwinkel in Aken of Monaco kijk, denk ik dat er ook wel consumenten zijn die af en toe een voordeeltje halen door BTW vergeten aan te geven. (De treinenwinkel van Monaco kan je bekijken via google maps)
-
- Berichten: 863
- Lid geworden op: 13 aug 2015 15:20
- Locatie: Kalmthout
Re: Import na Brexit
Ik los het op door, zou gauw het mag, zelf mijn materiaal te gaan halen in de UK.
Alleen snap ik niet dat er (voor België ) volgende stomme regel is, €300 mag je meebrengen met de Eurostar en €450 met het vliegtuig.
Begrijpen wie kan.
Alleen snap ik niet dat er (voor België ) volgende stomme regel is, €300 mag je meebrengen met de Eurostar en €450 met het vliegtuig.
Begrijpen wie kan.
Grtz Erik.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.
Re: Import na Brexit
Verzenden van (grote) goederen is een drama, ik probeer al meer dan twee weken een pallet naar een klant in de UK te versturen. Dat deden we altijd met TNT maar sinds het dak van de hub in Duiven is ingestort nemen ze geen enkele cargo zending meer aan (ook niet in Nederland of rest van Europa). Een andere transporteur vinden valt nog niet mee, de meesten rijden niet eens meer op de UK! Daaronder ook grotere namen zoals GLS, DHL en DSV. Anderen zoals DB Schenker en FedEx reageren niet eens op een aanvraag.
Groot succes hoor, die Brexit. En waarom? Eilanders-mentaliteit...
Dus niet alleen import na de Brexit is een dingetje, export net zo goed.
![Muur |:(](./images/smilies/frusty.gif)
![Boinkx2 7(8)7](./images/smilies/bonk3.gif)
Dus niet alleen import na de Brexit is een dingetje, export net zo goed.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
-
- Berichten: 1537
- Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
- Locatie: Rotherham (UK)
Re: Import na Brexit
Wij 'doen' hier eerst en daarna gaan we pas kijken of het daadwerkelijk werkt.
![Muur |:(](./images/smilies/frusty.gif)
I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Re: Import na Brexit
Inmiddels heb ik mijn bestelling binnen. Betaald aan Hattons, zonder extra kosten afgeleverd door de DPD-bezorger. Kan me niet voorstellen dat er voor importkosten e.d. nog een blauwe envelop in de bus zal vallen....
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Import na Brexit
Nee wel van de pakketdienst.
DHL, FedEx en anderen sturen vaak een paar weken later de douane factuur.
DHL, FedEx en anderen sturen vaak een paar weken later de douane factuur.