dag en nacht verlichting

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
stefan789
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 aug 2010 21:27

dag en nacht verlichting

Bericht door stefan789 »

Hallo

Mijn vraag is of het mogelijk is om een realistische overgang van dag naar nacht
te krijgen(zoals bij Railz of Miniatur Wunderland)

Het liefst zou ik met LED werken omdat dat lage voltages zijn, maar kleine
gloeilampjes zijn ook goed.

Hopelijk heeft iemand een oplossing.

Stefan



tv_man
Berichten: 1507
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: dag en nacht verlichting

Bericht door tv_man »

Ik ben niet bekend met hoe ze het bij Railz of Miniatur Wunderland doen, maar wil je dus het daglicht beïnvloeden of de verlichting in huisjes en straatlampen en dergelijke? Je zou een dimmer kunnen gebruiken voor het ene. Huizen en straatverlichting etc. zou je in verschillende stroomkringen kunnen onderbrengen, zodat wanneer het avond wordt niet alle lampen tegelijk aangaan, maar eerst in huizen a, c en f, daarna de straatverlichting en vervolgens huizen b, d en e. Als je dit allemaal wilt automatiseren moet je bij iemand anders aankloppen. Of je leds of gloeilampen gebruikt maakt op zich niet uit, de kwaliteit van het licht is anders. Zelf heb ik voor gebouwen overwegend ledjes, voor de 'zon' gloeilampen.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
stefan789
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 aug 2010 21:27

Re: dag en nacht verlichting

Bericht door stefan789 »

Okee bedankt.

Wat voor een soort led'jes gebruik je, en wat voor een kleur??

Stefan



Guut
Berichten: 47
Lid geworden op: 04 mar 2010 14:00

Re: dag en nacht verlichting

Bericht door Guut »

Zelf gebruik ik tot nog toe alleen maar leds. Alle soorten warm-white leds van smd tot 8mm heb ik gebruikt. Zit soms wel beetje kleurverschil in maar de kleur is redelijk mooi.
Verschil zit vaak in de stralingshoek wat ze schijnen. Sommige zijn tot 180 graden. Andere hebben een vrij smalle beam.

Ik heb ze besteld bij
http://www.leds-buy.nl/advanced_search_ ... =2a&page=2

De smd warm white leds heb ik gebruikt voor verlichting in de wadloper van fleischmann te maken.
Laatst gewijzigd door Guut op 14 aug 2010 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.



tv_man
Berichten: 1507
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: dag en nacht verlichting

Bericht door tv_man »

Wat voor soort? Wel, die dingen die licht geven, zowel grote als kleine. 5mm is aardig voor binnenverlichting van huizen. Gele of oranje zijn goed voor huisjes. Witte zijn snel veel te helder en geven een te koud licht. Vergeet de weerstanden alsjeblieft niet...


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Plaats reactie