R1 bocht gebruiken

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Wieringer78

R1 bocht gebruiken

Bericht door Wieringer78 »

Ik heb veel gelezen dat het gebruiken van R1 bochten wordt afgeraden. voornamelijk omdat deze niet realistisch zijn.
Nu het bouwen van mn baan even op hold staat ben ik bezig met evt aanpassingen van baanplan.
Nu zit ik er over te denken ivm dat ik wel wat R1 bochten heb deze in bergen te gebruiken.
Mijn vraag is nu eigenlijk of dit wel een goed idee is of dat het toch wordt afgeraden?

Matheus

Re: R1 bocht gebruiken

Bericht door Matheus »

Hoi .....

Grote treinstellen kunnen hiermee wat problemen ondervinden.
Wil je deze toch gebruiken, hangt af met wat je wil rijden, plaats deze dan zoveel mogelijk op een plaats die niet zichtbaar is, tunnel of schaduwstation bv.
Optisch is deze bocht inderdaad niet mooi.
Ps. heb ze zelf ook gebruikt hoor!
Mvg.
Matheus.

shoven

Bericht door shoven »

Hier is al veel over geschreven, lees die draadjes nog eens door.
Een aantal locs (bijv. de BR101 van Roco en wat stomers) en rijtuigen komt er niet zonder brokken door (lees: ontspoort). Dus als je dat materieel wilt gebruiken: R1 niet doen! (Ook met R2 hebben sommige locs overigens moeite.) :?

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

EVR

Bericht door EVR »

Er is inderdaad veel geschreven over R1. Ik heb tot nu toe zelf geen problemen ondervonden met Fleischmann R1, misschien kom ik dat later nog wel tegen met andere treinstellen/locs/wagens. De beschreven problemen zouden technisch gezien niet mogen gebeuren aangezien R1 bochten van verschillende fabrikanten tussen 192mm en 194mm straal liggen en er door alle fabrikanten rollend materieel geproduceerd wordt zonder vermelde R1 restrictie.

Handige page over de railgeometrie van de grote fabrikanten:

http://www.spurweite-n.de/Content/Tipps ... Gleise.asp

Met mijn 1e baan had ik er geen problemen hiermee, ik ben plan ze ook te gaan gebruiken in mijn 2e baan waarvoor ik eerst flink aan het testen ga alvorens te installeren.

Grtz Ed

NS, DB, SNCF, NMBS, FS
Fleischmann, Minitrix, Arnold, Kato, Mehano, THS, LS Models, Piko SAI
Full Analog
Flm 6735/6755
Weller W61
Lindström, Bahco & Knipex Tools
Bosch "Invented for life"
DeWalt "Guaranteed Tough"

Hookies

Bericht door Hookies »

Ik heb wel eens een loc gekocht met op de doos de tekst dat een minimale boogstraal van Flm Piccolo toch echt R2 was. Als je de ruimte hebt, dan zou ik geen R1 gebruiken. Overigens gebruik ik zelfs geen R2, maar louter de R3 en R4 van die Piccolo-rails. Maar het ligt er natuurlijk ook aan wat je wilt gaan rijden.

Mvg,
Martin

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

vantongeren

Bericht door vantongeren »

Even daargelaten dat ik helemaal niet (meer) weg ben van Fleischman rails, heb ik veel spijt gehad ooit die R1 te gebruiken. Over het algemeen ging het best zolang het maar niet meteen aangesloten zat op een wissel door bv. een 9136 of 9101 er tussen te plaatsen of gebruikt werd in een klimmende omgeving. Beter is het om de 9120 (R1) en 9125 (R2) gewoon niet te gebruiken en als je een beetje handigheid hebt in het leggen van flexrails zou ik daar voor gaan en mooie ruime (en natuurlijke) bogen te leggen.

Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III

selectrixfreak

Bericht door selectrixfreak »

Ik gebruik op de meeste verdekte plaatsen gewoon R1 en alle treinen rijden er zonder problemen doorheen. Soms kun je gewoon niet om R1 heen vanwege plaatsgebrek.
Dus het valt allemaal wel mee....

Groetjes Bert
Wassenbergbahn dieseltractie in N
--Selectrix2000--

Wim Ros

Bericht door Wim Ros »

Hi,

Mijn ervaring is dat het allemaal wel meevalt, het materiaal rijdt er perfect door. Er is alleen een maar, het moet wel netjes neergelegt zijn,en dus goed op elkaar aansluiten.
Alle stomers en treinstellen gaan er dan perfect door.

Mvg
Wim.

Plaats reactie