dubbele melding bezetmelder

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
JaapVZ

dubbele melding bezetmelder

Bericht door JaapVZ »

Een bezetmelder licht op als de trein in het betreffende baanvak niet aanwezig is.

Afbeelding

MAT54 staat op het bovenste spoor; het baanvak daaronder licht ook op. Het gevolg is dat iTrain dit baanvak als bezet ziet er er geen trein over laat rijden. Het zelfde gebeurt ook als de trein in het meest linkse baanvak rijdt. Als ik de wissels in de buurt van dan baanvak bedien, licht de melder in dat baanvak ook kort op.

Ik weet niet waar ik de oplossing moet zoeken. Ik heb al verbindingen gecontroleerd; draden losgehaald en weer bevestigd; een ander melderadres toegepast. Heeft iemand een idee waar ik de oplossing voor deze storing moet zoeken?

Zolderspoor

Re: dubbele melding bezetmelder

Bericht door Zolderspoor »

Hallo Jaap,
Op mijn analoge baan met Uhlenbrock bezetmelders 43400 heb ik mij ook het apezuur gezocht naar zo'n onterechte bezetmelding. 't Bleek uiteindelijk een doorgedrukte isolatielas te zijn. Heb je na het loshalen van de draden de weerstand over de isolatielasjes gecontroleerd?

Rob

Peter Ruifrok

Bericht door Peter Ruifrok »

Dat zou ook mijn advies zijn. Ergens tussen je rails behorende bij dit onterecht oplichtende blok is er een isolatie niet okay. Ik neem aan dat de wissels geisoleerd (aan 1 zijde) zijn van de blokken en ook niet bij een blok horen?

Windows 11, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC

Onderwerp starter
JaapVZ

Bericht door JaapVZ »

Dank Rob en Peter,
Jullie hebben we aan het denken gezet. De isolaties bleken in orde te zijn. Na loskoppelen van de melder bleek er nog stroom op het baanvak te staan. Na veel zoeken bleek dat baanvak ook nog met de gewone stroomleiding verbonden. Die aansluiting was ik kennelijk vergeten en was onder de ballast nauwelijks zichtbaar. Na los maken van de stroomaansluiting en weer koppelen aan de melder was het probleem opgelost. Stomme fout dus.
Het illustreert hoe je zelfs op een kleine baan makkelijk het overzicht kunt verliezen.
Groet,
Jaap

Peter Ruifrok

Bericht door Peter Ruifrok »

Mooi dat je het gevonden hebt -:)

Windows 11, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC

martindomburg
Elektronica/Commercieel

Bericht door martindomburg »

JaapVZ schreef: 09 mar 2021 16:59
Het illustreert hoe je zelfs op een kleine baan makkelijk het overzicht kunt verliezen.
Groet,
Jaap
Overkomt iedereen, het probleem wat we vaak hebben is dat we te moeilijk denken en vergeten soms gewoon naar de simpele basisregel te gaan. Oplossend denken betekend terug beredeneren en reproduceren. Dan uitfilteren en uitsluiten.

Moeilijke taal voor "zit de stekker er wel in" _o_
En in dit geval, heb je dat zeer netjes uitgevoerd door de draden los te halen en te meten.

Groetjes

Plaats reactie