Patrick's test / oefenbaan

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Patrick-minitrix
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 okt 2009 21:51
Locatie: Zaanstad

Patrick's test / oefenbaan

Bericht door Patrick-minitrix »

Goedenacht mede-modelspoorliefhebbers.
Ook ik ben begonnen aan de mooie hobby van het modelspoor. Ik ben begonnen met een Marklin baan, maar ik merkte dat ik daar gewoon geen ruimte voor heb. Ik heb deze uit eindelijk weggedaan en gelijk weer een nieuwe set voor teruggekocht. Een digitale startset van minitrix met gelijk twee locomotieven. Al gauw volgde meer en meer rails. En moest ik toch maar eens gaan denken aan een baanplan. Iedereen kent het waarschijnlijk wel dat je genoeg plannen in je hoofd hebt om iets te kunnen bedenken, maar het nou net nooit haalbaar is. Ook ik had last van dit probleem. En al gauw werd ik op dit forum erop gewezen om klein te beginnen, om te kunnen experimenteren. Nog eens goed nadenken, en toen kwam er wat op papier. Ik wilde geen test/ oefenbaantje met alleen een rondje; dit omdat ik zelf er ook mee wil rijden , bouwen en mezelf vermaken. Er moesten dus wat wissels inkomen.

Ik heb er voor gekozen om een station te ontwerpen met vier sporen en een opgevouwde hondenbot. Hierdoor krijg je een realistisch sporenbeeld en heb je de mogelijkheid om te wisselen. Natuurlijk wilde ik er ook een schaduwstation bij hebben.

Het is een klein baanoppervlakte van circa 170 cm bij 100 cm. Vanwege deze formaten kan ik er rond omheen lopen. Niveau 0 bestaat uit “schaduwstationnetje”, + 70 uit het stationnetje en + 120 uit het “paradespoortje”.

Onlangs is de onderplaat in elkaar gezet en een deel van de rails gelegd. Foto’s hiervan volgen nog omdat dat nog niet helemaal meewerkt.
Bijlagen
Ontwerp in drie delen
Ontwerp in drie delen
160_80.jpg (67.13 KiB) 2499 keer bekeken



Onderwerp starter
Patrick-minitrix
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 okt 2009 21:51
Locatie: Zaanstad

Re: Patrick's test / oefenbaan

Bericht door Patrick-minitrix »

Ik heb in totaal 4 locs en dat vind ik mooi om te oefenen.
Ik heb een NS loc 1800 + 3 rijtuigen.
1 Stoomlocomotief BR 003, 1 Sneltreinrijtuig 1e klasse Am 202, 1 Sneltreinrijtuig 2e klasse Bm 232, 1 Sneltrein-restauratierijtuig WR-4üm-64, 1 Sneltreinrijtuig 2e klasse met bagagecoupé BDms 273.
1 Diesellocomotief BR 221, 1 Zijlosser, 1 Ketelwagen, 1 Rongenwagen, 1 Koelwagen.
8 dienstwagons van de NS
8 wagons, waarvan ik geen afbeelding heb.


plaatjes komen van de site van minitrix

Mvg Patrick
Bijlagen
Ns 1800
Ns 1800
1800 + ice.jpg (27.98 KiB) 2489 keer bekeken
Sneltrein + Goederentrein
Sneltrein + Goederentrein
Loc's.jpg (44.55 KiB) 2489 keer bekeken
Ns wagons
Ns wagons
Wagons.jpg (48.91 KiB) 2489 keer bekeken
Diesel + twee wagons
Diesel + twee wagons
11476.jpg (61.52 KiB) 2489 keer bekeken



tv_man
Berichten: 1498
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Patrick's test / oefenbaan

Bericht door tv_man »

Ik weet niet of je commentaar wil op je baanplan, maar daar het gebruikelijk is om zoiets te leveren wanneer er een getoond wordt neem ik het risico:

- Je baanplan is nog steeds niet meer dan een rondje met een paar inhaalsporen. Er zal dus weinig te doen zijn buiten het rondjes laten rijden. Prima, maar rangeren kan je op deze baan vergeten.
- Er is het een en ander geschreven over gebogen wissels en hun onbetrouwbaarheid. Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar slanke wissels zijn uit functioneel en esthetisch oogpunt altijd aan te bevelen.
- Je 'schaduwstation' zou langere sporen kunnen gebruiken. Het zou handig zijn wanneer die minstens zo lang zouden zijn als de sporen op het station, zodat je ook langere treinen daar kwijt kan.
- De kronkel op niveau 0 achterin is onnodig, het zou voor ontsporingen kunnen zorgen, dus het liefst vermijden. (waarschijnlijk onzichtbaar als ik je baanplan correct interpreteer)
- Het station op niveau +70 is wat steriel, geen mogelijkheden tot andere bewegingen dan doorrijden en inhalen.
- Maar als je hier al aan begonnen bent en denkt dat het gaat werken, vooral doorgaan. Foto's worden op prijs gesteld wanneer het je lukt ze te posten.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1469
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Patrick's test / oefenbaan

Bericht door evo »

Denk ook even na over hoe je bij het midden kunt, bv igv een ontsporing of tijdens het bouwen.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Plaats reactie