hoogte onderbouw

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
leobeertema

hoogte onderbouw

Bericht door leobeertema »

hallo
ik wil beginnen met de onderbouw,..

wat is een praktische hoogte?

bvd

mvg
Leo

Bjor

Re: hoogte onderbouw

Bericht door Bjor »

Leo,
Dat hangt af van jouw lengte en hoe diep jouw baan gaat worden. Als je een baan tegen de muur bouwt, is een diepte van70 - 80cm doorgaans het maximum.
En wil je de baan zittend of staand overzien en bedienen?

Ben

M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Onderwerp starter
leobeertema

hallo,...bedankt voor je reactie,....zowel zittend als staand,....ik denk dat ik 75 cm aanhoud,....nogmaals bedankt

Bjor

Bericht door Bjor »

Leo,

Misschien nog een punt ter overweging: je gaat over 7 jaar met pensioen. Ik ben 66 en heb een modulebaan, waar ik ook wel eens onder kruip. Dan ben ik blij met de hoogte van 110 cm van mijn baan. Met het stijgen der jaren neemt het vermogen zich onder een baan te vouwen af. Wat ik 10 - 15 jaar geleden fluitend deed, gaat nu met toenemend gesteun en gekreun gepaard. 8-)

En dan het genot om onder een tafel met dubbel focus bril een draadje te solderen of in een kroonsteentje te frotten..................... :mrgreen:

Maar misschien ben je een atleet of slangemens. In dat geval heb ik niks gezegd :mrgreen: :mrgreen:

O ja, en wat ik en anderen je ook adviseren: het is JOUW baan!

Ben

M.v.g. Ben

shoven

Bericht door shoven »

Ik heb pasgeleden dezelfde overweging gehad.
Schaduwstation staat op 60cm hoogte, dan kun je er goed bij. De hoofdbaan zit op een hoogte van 100cm, wel zo prettig voor je rug en je hebt voldoende werkruimte onder de hoofdbaan. Maak hem niet te diep, dan kun je overal bij zonder allerlei toeren uit te moeten halen.

Een overweging is ook hoe je je spullen onder de baan technisch in elkaar zet. Ik verbind mijn draden allemaal met schroefklemmen, dan hoef je niet op zijn kop met slecht licht etc onder je baan te solderen zoals Ben zegt. Complexe zaken als wisselstraten met veel servo's etc eronder probeer ik zoveel mogelijk op een apart bordje te bouwen dat ik vervolgens eenvoudig in de baan kan monteren met minimaal aansluitwerk onder de baan.
Het zijn maar overwegingen.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Bjor

Bericht door Bjor »

En onze H0 collega's hebben het ook niet makkelijk:
https://forum.beneluxspoor.net/index.ph ... 3222202622

M.v.g. Ben

Onderwerp starter
leobeertema

allemaal bedankt voor je reactie,...ik zal er rekening mee houden Ben,....:)) ik zal over 15 jaar wel geen slangenmens meer zijn,.:)

neudalhausenstadbahn

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Bjor schreef: 16 mar 2021 17:30Ik ben 66 en heb een modulebaan, waar ik ook wel eens onder kruip. Dan ben ik blij met de hoogte van 110 cm van mijn baan. Met het stijgen der jaren neemt het vermogen zich onder een baan te vouwen af. Wat ik 10 - 15 jaar geleden fluitend deed, gaat nu met toenemend gesteun en gekreun gepaard. 8-)
Dit klinkt ook voor mij op m'n 38e( en 15 jaar eerder) al heel herkenbaar, gelukkig hoef ik alleen heel af en toe bij Bart onder z'n baan en die zit op 105cm( lekker efficiënt met planken van 210cm).

Ps; de modelbaan zo bouwen dat hij stevig genoeg is om op te zitten werkt ook wel heel prettig. Ook dat scheelt allerlei lastige werkhoudingen zeker in de begin fase.

Groetjes Michiel

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Plaats reactie