Loc vloeiend laten rijden

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Cated

Loc vloeiend laten rijden

Bericht door Cated »

Mijn loc heeft kuren, hij rijdt met schokjes en staat soms ineens stil(zonder stroom)
Alles gereinigd, ook in de loc, maar nog steeds een drama!
Zou het kunnen liggen aan de spanbeedte van de wielen?
Wie heeft een suggestie ?????
groeten Ed

Bjor

Re: Loc vloeiend laten rijden

Bericht door Bjor »

Ed,

Je zegt dat je "alles" hebt gereinigd. Wat heb je schoon gemaakt en waarmee? Heb je ook de rails van vuil en oxidatie ontdaan?
Heb je een analoge of een digitale baan?

Bedoel je met "spanbeedte" de spoorbreedte van de wielen? Waarom denk je dat? Ontspoort de lok ook? Zo ja, waar?

Ben

M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

shoven

Bericht door shoven »

En deed hij het eerst wel goed?

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Cated

Bericht door Cated »

Toen ik de loc kocht reed hij prima
het is een digitale baan
Il heb de wieltjes gedaan met heel fijn schuurpapier en de verbindingen met benzine
en ja , hij ontspoord bij sommige wissels
op snelheid rijdt hij best redelijk, dus koolborstels zijn dan goed ?

HansD

Bericht door HansD »

Ik ben nog een vrij nieuwe N-spoor gebruiker, maar mij valt ook op dat wissels ongelofelijk gevoelig zijn voor ontsporen, hoewel eigenlijk heel alle rails tamelijk gevoelig zijn. Dat was ik van H0 niet gewend. Bij mij was het probleem de stijging en daling. Vanaf een meegebogen wissel ging rechtdoor omlaag en afslaand omhoog. Dat heb ik aangepast zodat de wissel zelf zoveel als mogelijk vlak ligt en pas ruim daarna gedaald en gestegen wordt. Vlak hoeft trouwens niet perse horizontaal te zijn. Dat heeft bij mij erg geholpen. Ook de aansluiting van rails op de wissel is erg gevoelig.

H.gr,
Hans

Michiel

Bericht door Michiel »

Cated schreef: 17 mar 2021 17:38 Mijn loc heeft kuren, hij rijdt met schokjes en staat soms ineens stil(zonder stroom)
Je hebt de loc schoongemaakt, en de rails gepoetst, en nog rijdt ie met kuren, dan:

1) rails ligt vlak? Geen hobbels, geen torsie (te snelle verkanting), geen knikken (overgang naar helling)...?
2) slepen alle contactlipjes nog wel tegen de wielen? Soms zijn ze helemaal op gesleten, soms verbogen. Het is echt van belang dat alle sleepcontacten goed contact maken.

De twee bovenstaande tips zijn de meest voorkomende oorzaken met een degelijk rijgedrag.

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Bjor

Bericht door Bjor »

Schuurpapier zou ik nooit gebruiken, noch bij wielen, noch bij rails. Het maakt krassen waardoor de zaak nog snelle gaat oxideren.
Voor contactproblemen zie o.m.: viewtopic.php?p=238897#p238897

Of de koolborstels "goed" zijn is zo niet te zeggen. Heb je het motortje bekeken? Als de collector zwart en/of vet is, is er mogelijk te overdadig gesmeerd. In dat geval de collector schoonmaken en zo nodig de koolborstels met een soldeerbout verhitten om evt. olie er uit te halen.

Ontsporingen kunnen veel verschillende oorzaken hebben. Welk merk rails en wissels gebruik je?
Zijn de wissels nieuw en onbeschadigd en liggen ze goed vlak?
Welke loc's gebruik je en ontsporen die allemaal op dezelfde plek? (Een filmpje kan misschien helpen.)

Heb je in je baan een aansluitrails uit een startset met daarin een condensator? Digitale locs kunnen daar niet tegen. Bij digitaal bedrijf moet je die condensator altijd verwijderen.

Ben

M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Plaats reactie