Mijn loc heeft kuren, hij rijdt met schokjes en staat soms ineens stil(zonder stroom)
Alles gereinigd, ook in de loc, maar nog steeds een drama!
Zou het kunnen liggen aan de spanbeedte van de wielen?
Wie heeft een suggestie ?????
groeten Ed
Loc vloeiend laten rijden
Re: Loc vloeiend laten rijden
Ed,
Je zegt dat je "alles" hebt gereinigd. Wat heb je schoon gemaakt en waarmee? Heb je ook de rails van vuil en oxidatie ontdaan?
Heb je een analoge of een digitale baan?
Bedoel je met "spanbeedte" de spoorbreedte van de wielen? Waarom denk je dat? Ontspoort de lok ook? Zo ja, waar?
Ben
Je zegt dat je "alles" hebt gereinigd. Wat heb je schoon gemaakt en waarmee? Heb je ook de rails van vuil en oxidatie ontdaan?
Heb je een analoge of een digitale baan?
Bedoel je met "spanbeedte" de spoorbreedte van de wielen? Waarom denk je dat? Ontspoort de lok ook? Zo ja, waar?
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Loc vloeiend laten rijden
En deed hij het eerst wel goed?
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Loc vloeiend laten rijden
Toen ik de loc kocht reed hij prima
het is een digitale baan
Il heb de wieltjes gedaan met heel fijn schuurpapier en de verbindingen met benzine
en ja , hij ontspoord bij sommige wissels
op snelheid rijdt hij best redelijk, dus koolborstels zijn dan goed ?
het is een digitale baan
Il heb de wieltjes gedaan met heel fijn schuurpapier en de verbindingen met benzine
en ja , hij ontspoord bij sommige wissels
op snelheid rijdt hij best redelijk, dus koolborstels zijn dan goed ?
Re: Loc vloeiend laten rijden
Ik ben nog een vrij nieuwe N-spoor gebruiker, maar mij valt ook op dat wissels ongelofelijk gevoelig zijn voor ontsporen, hoewel eigenlijk heel alle rails tamelijk gevoelig zijn. Dat was ik van H0 niet gewend. Bij mij was het probleem de stijging en daling. Vanaf een meegebogen wissel ging rechtdoor omlaag en afslaand omhoog. Dat heb ik aangepast zodat de wissel zelf zoveel als mogelijk vlak ligt en pas ruim daarna gedaald en gestegen wordt. Vlak hoeft trouwens niet perse horizontaal te zijn. Dat heeft bij mij erg geholpen. Ook de aansluiting van rails op de wissel is erg gevoelig.
H.gr,
Hans
Hans
Re: Loc vloeiend laten rijden
Je hebt de loc schoongemaakt, en de rails gepoetst, en nog rijdt ie met kuren, dan:
1) rails ligt vlak? Geen hobbels, geen torsie (te snelle verkanting), geen knikken (overgang naar helling)...?
2) slepen alle contactlipjes nog wel tegen de wielen? Soms zijn ze helemaal op gesleten, soms verbogen. Het is echt van belang dat alle sleepcontacten goed contact maken.
De twee bovenstaande tips zijn de meest voorkomende oorzaken met een degelijk rijgedrag.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Loc vloeiend laten rijden
Schuurpapier zou ik nooit gebruiken, noch bij wielen, noch bij rails. Het maakt krassen waardoor de zaak nog snelle gaat oxideren.
Voor contactproblemen zie o.m.: viewtopic.php?p=238897#p238897
Of de koolborstels "goed" zijn is zo niet te zeggen. Heb je het motortje bekeken? Als de collector zwart en/of vet is, is er mogelijk te overdadig gesmeerd. In dat geval de collector schoonmaken en zo nodig de koolborstels met een soldeerbout verhitten om evt. olie er uit te halen.
Ontsporingen kunnen veel verschillende oorzaken hebben. Welk merk rails en wissels gebruik je?
Zijn de wissels nieuw en onbeschadigd en liggen ze goed vlak?
Welke loc's gebruik je en ontsporen die allemaal op dezelfde plek? (Een filmpje kan misschien helpen.)
Heb je in je baan een aansluitrails uit een startset met daarin een condensator? Digitale locs kunnen daar niet tegen. Bij digitaal bedrijf moet je die condensator altijd verwijderen.
Ben
Voor contactproblemen zie o.m.: viewtopic.php?p=238897#p238897
Of de koolborstels "goed" zijn is zo niet te zeggen. Heb je het motortje bekeken? Als de collector zwart en/of vet is, is er mogelijk te overdadig gesmeerd. In dat geval de collector schoonmaken en zo nodig de koolborstels met een soldeerbout verhitten om evt. olie er uit te halen.
Ontsporingen kunnen veel verschillende oorzaken hebben. Welk merk rails en wissels gebruik je?
Zijn de wissels nieuw en onbeschadigd en liggen ze goed vlak?
Welke loc's gebruik je en ontsporen die allemaal op dezelfde plek? (Een filmpje kan misschien helpen.)
Heb je in je baan een aansluitrails uit een startset met daarin een condensator? Digitale locs kunnen daar niet tegen. Bij digitaal bedrijf moet je die condensator altijd verwijderen.
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162