Hartstukpolarisatie peco wissels

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4945
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Hartstukpolarisatie peco wissels

Bericht door martindomburg »

In navolging van de goede uitleg van Rob omtrent het polariseren van wisselstraten ben ik voor mijn baan bezig met het verzinnen van de juiste diagrammen om de wissels aan te sluiten.

Ik maak gebruik van Dinamo en peco 55 e-wissels. Op de OC32 van Dinamo kan je 32 servo's aansturen. Om de hartstukken te polariseren maak ik gebruik van microswitches die ik tegen de servo aanplaats. De switches zijn als het ware een wisselcontact en als de wissel naar links staat raakt de pal de switch niet. Zodra de servo de pal naar rechts verplaatst zal hij de schakelpal van de switch omzetten en schakelt zo tussen + en -

Voor de engelse wissels en scissors zal een andere aanpak nodig zijn. Omdt je twee servo's gebruikt en vier mogelijkheden creert kan je niet af met 1 microswitch. Daar krijgt elke servo een dubbele switch. In dit geval wil ik de pl-15 gebruiken van peco.

Maar ook dit is niet voldoende omdat er twee mogelijkheden zijn die "illegaal" zijn. Dit houd in dat de contacten gedraaid moeten worden. Hiervoor zal de wissel vooerzien worden van een relais. In odnerstaand diagram heb ik twee relais getekend maar je kan af met een enkel relais voorzien van twee wisselcontacten.

Ik hoop deze methode snel te kunnen gaan testen. Komende weken staan in het teken van mijn nieuwe woning. wellicht dat het ervoor nog lukt maar tot die tijd zie ik elk idee/commentaar graag tegemoed.

p.s.: In Dinamo is elke kruising/engelse wissel gescheiden en aangegeven als aanvullend bloktype. Wat inhoud dat hij geisoleerd is en gevoed zal worden door Itrain als hij gekruisd word van het ene blok naar de andere.


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3450
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Hartstukpolarisatie peco wissels

Bericht door Rob Fongers »

Martin,

de PL 10 is een magneet aandrijving die veel stroom vraagt, ~2A :!: :!: . Dat gaat hem dus niet worden met die OC32 servo aandrijving. Buiten dat heeft de PL 10 geen contact om het hartstuk te schakelen. Daarvoor heb je dus de PL 13 extra voor nodig. De enigste aansluitingen zijn voor de bediening. Deze moeten ook afgeschakeld worden want anders ga je terug in de tijd met rooksignalen

Je zou ook naar een Gaugemaster Seep PM 1 kunnen kijken die kost ca 4,5 BP en daar zit een ingebouwde switch in. Echter deze is net als de PL10 een stroomvreter waar de meeste wissel decoders dus alleen maar in de gloria gaan. De enigste die het schijnt te kunnen is de Lenz LS 150, maar dat is bij mij dus niet gelukt en heb daarom zelf een hulpschakeling gemaakt met 2 relais en externe voeding om de wissels te zetten.

Wat het OC32 gebeuren betreft heb ik daar geen kaas van gegeten. Kunnen ze niet een schakeling maken zodat ook het hartstuk gepolariseerd wordt. De kruising kan op zich kan op dezelfde manier gepoold worden zoals beschreven op mijn site.

Je moet eerst maar eens e.e.a. op een rijtje zetten want tussen de regels haal je heel veel dingen door elkaar. Ik weet alleen wat van de Seeps,(26stuks in bedrijf) met een nadeel dat af en toe de pen eruit valt en het wissel dus niet meer omgaat. De andere is dat ze toch wel veel herrie maken, aanzienlijk meer dan de magneet aandrijving van Flm. Ja voor mij zijn de servo's eigenlijk de beste oplossing.


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

gdw1963
Berichten: 193
Lid geworden op: 17 sep 2008 16:44

Re: Hartstukpolarisatie peco wissels

Bericht door gdw1963 »

Een PL-15 is toch een schakelaar voor eind-afschakeling? Normaal gesproken monteer je die inderdaad op een PL-10.

Maar ik zie niet in waarom je geen twee microswitches kunt gebruiken op een servo.

Update:

Ah, ik denk dat er een denk foutje is gemaakt in de tekening. Daar staat een PL-10 als enkelvoudige schakelaar, dat zou de PL-13 moeten zijn.

Maar waarom die dure PEco schakelaars dan? Ik zou gewoon bij Conrad of zo rondkijken, meer keuze. En de schakelaars van peco kun je niet zo maar op een servo monteren, die monteer je normaal gesproken onder de PL-10.


Gerwin

Spoort NS tijdperk III
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3450
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Hartstukpolarisatie peco wissels

Bericht door Rob Fongers »

Gerwin,

Tuurlijk kan je micro switchen gebruiken op een Servo. Maar heb je al nagedacht wat je allemaal in het werk moet stellen om dat voor elkaar te krijgen. Er zijn geen standaard oplossingen voor daarbovenop moet je ook nog iets gaan verzinnen om de Servo te monteren.
Als je geen fijn mechanica in je vingers hebt en daarnaast ook nog eens het juiste gereedschap ontbreekt wordt dat helemaal niets, uitzonderingen daargelaten. Tel daarbij op dat de uitslag van de servo vanuit de middenstand maar 3 of 4 stapjes zijn.

Pl 15 en PL 13 doen denk ik hetzelfde maar ik weet niet hoe de PL 15 werkt, de PL 13 doet in ieder geval hetzelfde als de PM1


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

gdw1963
Berichten: 193
Lid geworden op: 17 sep 2008 16:44

Re: Hartstukpolarisatie peco wissels

Bericht door gdw1963 »

Het gaat er niet om of ik servo's wil gebruiken maar Martin was daar in zijn openingspost redelijk duidelijk over.
Ik maak gebruik van Dinamo en peco 55 e-wissels. Op de OC32 van Dinamo kan je 32 servo's aansturen. Om de hartstukken te polariseren maak ik gebruik van microswitches die ik tegen de servo aanplaats.
Ik begrijp zelf ook wel dat je "handig" moet zijn om servo en schakelaars goed uit te lijnen. Maar ik ken de vaardigheden van Martin niet, dus ik kan daar niet over oordelen.

Feit is dat het kan, moeilijk of niet. Op http://www.1zu160.net/scripte/forum/for ... 56512#aw32 staat een voorbeeld hoe het zou kunnen. Alleen de door Martin voorgestelde PL-13 en 15 zijn hiervoor niet geschikt.


Gerwin

Spoort NS tijdperk III
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Hartstukpolarisatie peco wissels

Bericht door Michiel »

Martin,

ik snap niet helemaal waarom je je waarheidtabel zo ingewikkeld maakt. Bij een engelse wissel van Peco heb je 2 aandrijvingen, langs elke kant 1. Elke aandrijving zet er alle tongen gelijktijdig ofwel links, ofwel rechts. Met als gevolg:

Je linker puntstuk wordt door de rechter aandrijving geschakeld, en omgekeerd.

Meer is er toch niet? Of zie ik iets over het hoofd?
Laatst gewijzigd door Michiel op 16 aug 2010 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3450
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Hartstukpolarisatie peco wissels

Bericht door Rob Fongers »

Nee helemaal juist


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

vantongeren
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
Locatie: Maartensdijk

Re: Hartstukpolarisatie peco wissels

Bericht door vantongeren »

Ik zelf ga voor een heel andere constructie, namelijk gebruikmakend van een relais. Let wel ik rijd analoog, dus of dit zou werken met digitale besturing kan ik niet over oordelen.
Voor extra boost gebruik ik de PL-35 van PECO.
schakeling.jpg
schakeling.jpg (22.05 KiB) 2936 keer bekeken
De schakelaar bepaald de stand van de wissel door een 12v/dc relais met 2 x om schakelingen aan te sturen via een aparte 12 -14 gelijkspanning-voeding of dmv bruggelijkrichter tussen de wisselspanninguitgang en de bovenstaande schakeling.
De overgebleven polen kunnen dan gebruikt worden voor de ompoling. Met 1 schakelaar wordt dus en de wissel en de polarisatie omgeschakeld. En dan de keuze kwa relais, er zijn verschillende types en kwaliteiten. Een goedkopere relais werkt uiteraard prima, maar persoonlijk kies ik liever voor de varianten die een aparte voet heeft. Hierdoor kan er tijdens een storing gewoonweg makkelijk een relais vervangen worden.

Sorry voor de belabberde tekening, maar ik had even niets beters dan Paint :) Hoop dat het duidelijk genoeg is en anders; vragen staat vrij.

Groet,
Marcel


Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4945
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Hartstukpolarisatie peco wissels

Bericht door martindomburg »

Kijk dit zijn discussies die we moeten hebben :D Top iedereen.

Even voor de duidelijkheid: Ik ga servo's gebruiken!! De handigheid komt wel goed. hou wel van prutsen met electronica. heb er immers mijn beroep van gemaakt.

Ik ga de bovenstaande berichten nog even rustig door lezen en zal even wat verder reageren hierop 8-)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4945
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Hartstukpolarisatie peco wissels

Bericht door martindomburg »

Michiel schreef:Martin,

ik snap niet helemaal waarom je je waarheidtabel zo ingewikkeld maakt. Bij een engelse wissel van Peco heb je 2 aandrijvingen, langs elke kant 1. Elke aandrijving zet er alle tongen gelijktijdig ofwel links, ofwel rechts. Met als gevolg:

Je linker puntstuk wordt door de rechter aandrijving geschakeld, en omgekeerd.

Meer is er toch niet? Of zie ik iets over het hoofd?
daar heb je helemaal gelijk in. Had ik nog niet zo bekeken, hier heb je wat aan.

Dit houd dus in dat de relais komt te vervallen en dat je alleen S1 en S2 met elkaar moet wisselen. Je sluit dus de HST1 aan op servo 2 en andersom.

vereenvoudiging van electra....

Verder heb ik de Peco's als voorbeeld gebruikt omdat ik dat open contacten zijn en daarom hoopte ik het wellicht wat inzichtelijker te maken hoe het werkt.

Ik ga switches proberen van de conrad. Er zijn twee mogelijkheden bij de peco wissel.

1. Je zet het lipje van de switch dichtbij de pal van de servo als hij in een stand staat. 2 mm verplaatsing is genoeg voor de schakelaar om te schakelen en de wissel verplaatst zich ruim.

2. de wisselschuif heeft twee uiteinden. de linkeruiteinde gebruik je voor de pal van de servo, bijvoorbeeld de linker.Als je de rechter uiteinde een rechte staaf naar beneden laat steken schakel je indirect de switch mee. Kost je alleen een bredere sleuf.

Het bevestigen van de servo's en switches had ik gedacht met klittenband. We gebruiken in de racerij sterke klittenband om camera's en transponders te monteren op de kuip. Die zijn zo stevig dat je een schroevendraaier nodig hebt om ze los te wippen. Is ook te bestellen op conrad maar vereist wel een goede lijmverbinding op hout. Maar ze hebben tegenwoordig al kit "zonder spijkers en schroeven".
Laatst gewijzigd door martindomburg op 16 aug 2010 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Hartstukpolarisatie peco wissels

Bericht door Michiel »

Marcel,

Ik vermoed dat je steunt op de werking van eindafschakeling van de spoelen, want in jouw geval staat er permanent spanning op een van beide spoelen. Als het eindafschakelsysteem niet werkt om een of andere rede, staat je spoel in de fik. Ik zou prefereren om een kortstondige maar krachtige puls aan te leggen om de wissel om te leggen, en dan geen spanning meer.

Ten minste, dat is wat ik afleid van jouw schema.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: Hartstukpolarisatie peco wissels

Bericht door henry »

martin ik begrijp je denkwijze niet helemaal, kan aan mij liggen maar als je met dynamo werkt gaat dit verhaal niet op.
je stuurt de wisselstraat met je relais kaart aan via het blok dat hem zal aansturen en berijden.

snap je denkwijze niet helemaal. :?

groetjes henry


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3450
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Hartstukpolarisatie peco wissels

Bericht door Rob Fongers »

Marcel,

Zoals ik het kan zien is het goed. Maar het gaat met name hoe je een kruising er achter aan schakelt. Dat kan in jouw geval ook op dezelfde manier als dat ik het beschreven heb. Echter heb jij geen gelijkrichter nodig omdat jij al gelijkspanning hebt


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4945
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Hartstukpolarisatie peco wissels

Bericht door martindomburg »

Henry:

Je hoeft niet met eenr elais kaart te werken om een wisselstraat aan te sturen. Je kunt ook een uitgang nemen op de TM-H en dit instellen als "aanvullend blok" Het systeem zal hem niet zien als blok maar als een uitgang op de PC16 / TM-H die hij meeschakeld als je erover heen moet. Relais zijn ook een oplossing maar bij grote wisselstraten heb je dan geen detectie. Voor een engelse wissel heb je meteen 2/3 relais nodig om de juiste voeding erop te zetten en ben je duurder uit als met een extra TM-H in mijn geval

Als je op de site kijkt van Leon van Perlo dan kan je lezen over de opvolger van de OM32. De nieuwe OC32 heeft een ingebouwde mogelijkheid om:

• Daglichtseinen, zowel LED als lamp-uitvoeringen. Seinstelsel-onafhankelijk. Het wisselen
tussen de seinbeelden gebeurt naar keuze met of zonder aan -en nagloeifunctie en naar keuze
met of zonder donkerfase tussen de seinbeelden;
• Knipperlichten (al dan niet met aan-en nagloeifunctie);
• Alternerende knipperlichten (al dan niet met aan-en nagloeifunctie), bijvoorbeeld voor
spoorwegovergangen;
• Elektrische ontkoppelaars met automatische tijdafschakeling tegen doorbranden;
• Vlamboogimitatie (slechts 1 LED nodig), bv voor in je locomotief onderhoudswerkplaats;
• Geheugendraad: speciale functies zorgen voor een optimale aansturing van geheugendraad
• Diverse lampjes, LEDs , motoren, etc. Deze kunnen niet alleen worden aan -en uitgeschakeld,
maar ook pulsbreedtegemoduleerd worden, zodat de lichtopbrengst of de draaisnelheid kan
worden geregeld in 16 stappen.
• Besturing van servomotoren, zowel in eenvoudige vorm als dynamisch

Je hebt dus geen aparte relaiskaart nodig of decoder om servo's te bedienen zoals bij de OM32 wel het geval was. het is zelfs mogeljik om ontkoppelaars aan te sturen en geheigendraad te gebruiken voor wissels dus de PM32 is eigenlijk ook overbodig geworden.

Maar dit draadje gaat niet over Dinamo, geeft je wel een beeld van wat er meer mogelijk is met dinamo dan je denkt

Rob:
Ik denk dat jou bericht aan Marcel ook op mijn slaat, alleen hoef ik me geen zorgen te maken over wat ik er achter zet omdat elke kruising in mijn systeem gescheiden is en fungeert als een bloktype.

Je omschrijving net weer even doorgelezen en nogmaals comliment hiervoor.


Gebruikersavatar

vantongeren
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
Locatie: Maartensdijk

Re: Hartstukpolarisatie peco wissels

Bericht door vantongeren »

Michiel schreef:Marcel,

Ik vermoed dat je steunt op de werking van eindafschakeling van de spoelen, want in jouw geval staat er permanent spanning op een van beide spoelen. Als het eindafschakelsysteem niet werkt om een of andere rede, staat je spoel in de fik. Ik zou prefereren om een kortstondige maar krachtige puls aan te leggen om de wissel om te leggen, en dan geen spanning meer.

Ten minste, dat is wat ik afleid van jouw schema.
Michiel,

Afschakeling is niet nodig, zeker niet met de booster die ik gebruik. Die zorgt ervoor dat er slecht kortstondig een stroomstoot wordt gegeven. Spanning heeft er zelfs wel eens een paar dagen achter elkaar opgestaan, maar er is geen spoel in de fik gegaan. (spoelendraden zijn ook veel dikker dan bv het spoeltje die in een Fleischmann wisselaandrijving zit, dus kunnen veel meer verdragen).

Groet,
Marcel


Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Hartstukpolarisatie peco wissels

Bericht door Michiel »

Marcel, nu snap ik wat je met "booster" bedoelde: waarschijnlijk is dat zo'n condensator-ontlader-booster om die stroomstoot te geven. Ik zat al op de digitale toer. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Plaats reactie