SD05A waar de lokbuffer aansluiten
SD05A waar de lokbuffer aansluiten
Ik wil op mijn SD05A een lokbuffer plaatsen, maar zie in de handleiding niets staan (wel bij de SD21 en de SD22) op welke soldeerpads je deze moet aansluiten. Ik gok op de VS aansluiting van de SUSI aansluiting en de GND van de SUSI, maar zeker weten doe ik dat niet.
Heeft iemand hier het verlossende en "rookarme" antwoord op ?
Groeten Cor-Jan
Heeft iemand hier het verlossende en "rookarme" antwoord op ?
Groeten Cor-Jan
z21 Start met 2 x Multimuis
Re: SD05A waar de lokbuffer aansluiten
Is de lokbuffer die je toepast geschikt voor deze kleine dekoder?
Beperkt hij de oplaadstroom enigzins zodat de dioden op de dekoder het overleven?
Beperkt hij de oplaadstroom enigzins zodat de dioden op de dekoder het overleven?
Grt'en en S6
P.Kramer
40 jaar digitale N-spoorder.
Zoeken kan ik als de beste, het vinden lukt me niet zo makkelijk
P.Kramer
40 jaar digitale N-spoorder.
Zoeken kan ik als de beste, het vinden lukt me niet zo makkelijk
je moet standaard je laadstroom beperken, en heb nog nooit meegemaakt dat de diode op de decoder dit niet overleefd.
je voorweerstand moet vooral de laadstroom kunnen weerstaan.
je voorweerstand moet vooral de laadstroom kunnen weerstaan.
Deze kwam ik tegen, dus zo iets (laad circuit deel) wil ik maken met 25v keramische condensator (formaat 1206 ) en 16v zener
als je 25V condensatoren gebruikt kun je die zenerdiode weglaten. Die heeft dan geen enkele nut meer.
De enige taak van die zenerdiode is om 16V condensatoren te beschermen tegen meer als 16V. (ivm railspanning)
Belangrijker is die 100 Ohm weerstand en de hoeveelheid condensatoren. Als je veel condensatoren gebruikt krijg je een hoge laadstroom die door je weerstand loopt. Als deze te weinig vermogen heeft wordt hij heel heet en heb je kans op smeltplekken.
Rara hoe zou ik dat nou weten!
Ik had 12x een 150uF condensator gebruikt in combinatie met een 1206 100 Ohm weerstand en die werd zo heet dat de kap van het rijtuig volledig vervormd en gesmolten is op de plek waar deze weerstand lag.
De enige taak van die zenerdiode is om 16V condensatoren te beschermen tegen meer als 16V. (ivm railspanning)
Belangrijker is die 100 Ohm weerstand en de hoeveelheid condensatoren. Als je veel condensatoren gebruikt krijg je een hoge laadstroom die door je weerstand loopt. Als deze te weinig vermogen heeft wordt hij heel heet en heb je kans op smeltplekken.
Rara hoe zou ik dat nou weten!
Ik had 12x een 150uF condensator gebruikt in combinatie met een 1206 100 Ohm weerstand en die werd zo heet dat de kap van het rijtuig volledig vervormd en gesmolten is op de plek waar deze weerstand lag.
Ik ga gebruik maken van 25v tantalen, dus ik denk dat ik de zener voor de zekerheid er in laat zitten denk ik (weet ik nog niet zeker, extra veiligheid). Tantalen schijn je te moeten "de-raten" met 20 a 30%. anders worden alle locs opeens "rooklocs"
Weet je nog hoe "dik" je weerstand was ?? Ik heb 1w versies in gedachten (van https://nl.aliexpress.com/item/40000773 ... 4c4dGbp94J )
Wel zonde van je kap inderdaad, hoop dat ik het niet ga meemaken. In eerste instantie wil ik starten met 200uf (ivm ruimte) en dan eventueel meer toevoegen bij andere modellen.