[DATABASE] NS/NL 2 assige kolenwagens in N spoor
[DATABASE] NS/NL 2 assige kolenwagens in N spoor
In dit onderdeel behandel ik de korte, 2-assige kolenwagens die bij NS dienst hebben gedaan. We kunnen deze wagens in een aantal groepen verdelen:
GTG:
Dit waren 10 tons wagens. De wagens werden tussen 1864 en 1910 gebouwd. De wagens deden dienst bij de HSM, NCS, NBDS, SS en later bij NS. De Staatsspoorwegen (SS) had de meeste wagens in dienst voordat ze allen over gingen naar de NS. Doordat ze bij verschillende firma's werden gebouwd, konden de maten op diverse vlakken enigszins verschillen van elkaar. Er waren wagens met en zonder remmershuis, met rechte en half ronde kopwanden en met lage en middelhoge zijwanden. De SS serie 24197-24399 deed later bij NS dienst als serie 35286-36896. Een aantal wagens werd later als werkwagen gebruikt. De wagens hadden houten wanden met stalen deuren.
GLY:
De GLY was een korte, 10 ton wagen, voornamelijk in gebruik geweest bij de Staatsspoorwegen. Er werden 625 onberemde en 376 beremde wagens gebouwd door Van der Zypen en Charlier. Na de Tweede Wereldoorlog werd het laadvermogen vergroot naar 17,5 ton.
De onberemde wagens waren gerangschikt in de nummerserie SS: 45301 - 45925 (NS: 44001 - 44624) en de beremde wagens in de serie SS: 44926 - 45300 (NS: 45001 - 45375). De wagens waren opgebouwd uit plaatstaal.
GL:
De GL serie bij NS (41001-43664) was een reeks van kolenwagens die dienst hadden gedaan bij de HSM, NRS, NCS en SS. Er waren beremde en onberemde wagens. De wagens waren bij verschillende maatschappijen gebouwd waardoor ook de maten verschilden. De metalen stelbalken, houten opbouw en deels uit hout en deels uit metaal opgebouwde deuren kenmerkten deze reeks. De onberemde wagens werden bij NS in de 41003 - 42178 ondergebracht en de beremde wagens in de serie 43022 - 43664.
GLG:
De beremde en onberemde GLG reeks was in dienst genomen door de Staatsspoorwegen in de respectievelijke reeksen 42301 - 42915 en 42176 - 42300. Na de overgang naar NS werden ze ondergebracht in respectievelijk de series 47501 - 48115 en 49201 - 49325. Deze houten kolenwagens, met relatief lage wanden, werden tussen 1912 en 1913 gebouwd bij Werkspoor en Herbrand en hadden een laadvermogen van 17,5 ton. Alleen de stelbalken en laaddeuren waren van staal.
GTM:
De GTM was de grootste standaard serie houten kolenwagens die in Nederland werden gebruikt. Het laadvermogen kon tussen de 20 en 21,5 ton bedragen. Het onderstel was van metaal en de opbouw van hout. De wagens konden zijn voorzien van een remmershuis of niet. In dienst van NS werd deze reeks aangeduid als GTMK, GTMW of GTML, afhankelijk van het gebruikte remsysteem. Bij NS waren de wagens te vinden in de reeksen tussen 51001 en 61620.
GTU:
Vlak voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog ging men bij NS over op elektrisch gelaste kolenwagens met een draagvermogen van 20 ton. DE volledig stalen wagens zouden de grootste reeks kolenwagens worden in Nederland ingezet. De wagens werden beremd of onberemd uitgebracht. In dienst kwamen de wagens als GTM met eventueel een aanduiding er achter voor het gebruikte remsysteem, gelijkwaardig aan de houten GTM wagens. Bij aflevering waren de wagens in een blauwgrijze kleur uitgevoerd. Rond 1954 werden de wagens omgenoemd tot GTM, waarbij eveneens een toevoeging kon plaatsvinden op basis van het gebruikte remsysteem. Tussen 1954 en 1960 kregen de wagens hun later roodbruine kleur en werd een groot aantal opgenomen in de toen opgerichte EUROP pool.
Diverse wagens werden later gebruikt voor de fabricage van zandwagens (Maarnse zandbakken).
GTAW:
Een 1000 tal wagens werd na de Tweede Wereldoorlog overgenomen van de Amerikanen. Het waren wagens van het "USA-TC" (United States of America Transportation Corps). Het waren wagens met een houten opbouw.
GTO / E
In 1954 werd door NS een standaard wagen in dienst genomen op basis van een internationale standaard. Dit werden de ORE Type 3 stalen wagens.
Er werden totaal drie series gebouwd:
serie E 221 1954-1955 GTOW
serie E 222 1956-1957 GTOW
serie E 223 1958-1959 GTO
Ze werden in dienst genomen als respectievelijk GTOW 67001-68000, GTOW 68001-69000 en GTO 69001-69600. Alle wagens werden opgenomen in de EUROP pool. De standaard UIC aanduiding E kregen de wagens in 1980. Doordat in de jaren 1970 het kolenvervoer verminderde, werden de wagens voor diverse andere doeleinden ingezet. Bekend zijn de wagen met een oranje S aan de zijkant voor het vervoer van aluminium broodjes van de firma Steinweg. Deze wagens zijn later nog ingezet voor bietenvervoer. Een deel is in 1973 opgeknapt en in dienst gesteld als E-z en in 1982 werden nog eens een aantal wagens versterkt en in dienst gesteld als E code 2250.
GTG:
Dit waren 10 tons wagens. De wagens werden tussen 1864 en 1910 gebouwd. De wagens deden dienst bij de HSM, NCS, NBDS, SS en later bij NS. De Staatsspoorwegen (SS) had de meeste wagens in dienst voordat ze allen over gingen naar de NS. Doordat ze bij verschillende firma's werden gebouwd, konden de maten op diverse vlakken enigszins verschillen van elkaar. Er waren wagens met en zonder remmershuis, met rechte en half ronde kopwanden en met lage en middelhoge zijwanden. De SS serie 24197-24399 deed later bij NS dienst als serie 35286-36896. Een aantal wagens werd later als werkwagen gebruikt. De wagens hadden houten wanden met stalen deuren.
GLY:
De GLY was een korte, 10 ton wagen, voornamelijk in gebruik geweest bij de Staatsspoorwegen. Er werden 625 onberemde en 376 beremde wagens gebouwd door Van der Zypen en Charlier. Na de Tweede Wereldoorlog werd het laadvermogen vergroot naar 17,5 ton.
De onberemde wagens waren gerangschikt in de nummerserie SS: 45301 - 45925 (NS: 44001 - 44624) en de beremde wagens in de serie SS: 44926 - 45300 (NS: 45001 - 45375). De wagens waren opgebouwd uit plaatstaal.
GL:
De GL serie bij NS (41001-43664) was een reeks van kolenwagens die dienst hadden gedaan bij de HSM, NRS, NCS en SS. Er waren beremde en onberemde wagens. De wagens waren bij verschillende maatschappijen gebouwd waardoor ook de maten verschilden. De metalen stelbalken, houten opbouw en deels uit hout en deels uit metaal opgebouwde deuren kenmerkten deze reeks. De onberemde wagens werden bij NS in de 41003 - 42178 ondergebracht en de beremde wagens in de serie 43022 - 43664.
GLG:
De beremde en onberemde GLG reeks was in dienst genomen door de Staatsspoorwegen in de respectievelijke reeksen 42301 - 42915 en 42176 - 42300. Na de overgang naar NS werden ze ondergebracht in respectievelijk de series 47501 - 48115 en 49201 - 49325. Deze houten kolenwagens, met relatief lage wanden, werden tussen 1912 en 1913 gebouwd bij Werkspoor en Herbrand en hadden een laadvermogen van 17,5 ton. Alleen de stelbalken en laaddeuren waren van staal.
GTM:
De GTM was de grootste standaard serie houten kolenwagens die in Nederland werden gebruikt. Het laadvermogen kon tussen de 20 en 21,5 ton bedragen. Het onderstel was van metaal en de opbouw van hout. De wagens konden zijn voorzien van een remmershuis of niet. In dienst van NS werd deze reeks aangeduid als GTMK, GTMW of GTML, afhankelijk van het gebruikte remsysteem. Bij NS waren de wagens te vinden in de reeksen tussen 51001 en 61620.
GTU:
Vlak voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog ging men bij NS over op elektrisch gelaste kolenwagens met een draagvermogen van 20 ton. DE volledig stalen wagens zouden de grootste reeks kolenwagens worden in Nederland ingezet. De wagens werden beremd of onberemd uitgebracht. In dienst kwamen de wagens als GTM met eventueel een aanduiding er achter voor het gebruikte remsysteem, gelijkwaardig aan de houten GTM wagens. Bij aflevering waren de wagens in een blauwgrijze kleur uitgevoerd. Rond 1954 werden de wagens omgenoemd tot GTM, waarbij eveneens een toevoeging kon plaatsvinden op basis van het gebruikte remsysteem. Tussen 1954 en 1960 kregen de wagens hun later roodbruine kleur en werd een groot aantal opgenomen in de toen opgerichte EUROP pool.
Diverse wagens werden later gebruikt voor de fabricage van zandwagens (Maarnse zandbakken).
GTAW:
Een 1000 tal wagens werd na de Tweede Wereldoorlog overgenomen van de Amerikanen. Het waren wagens van het "USA-TC" (United States of America Transportation Corps). Het waren wagens met een houten opbouw.
GTO / E
In 1954 werd door NS een standaard wagen in dienst genomen op basis van een internationale standaard. Dit werden de ORE Type 3 stalen wagens.
Er werden totaal drie series gebouwd:
serie E 221 1954-1955 GTOW
serie E 222 1956-1957 GTOW
serie E 223 1958-1959 GTO
Ze werden in dienst genomen als respectievelijk GTOW 67001-68000, GTOW 68001-69000 en GTO 69001-69600. Alle wagens werden opgenomen in de EUROP pool. De standaard UIC aanduiding E kregen de wagens in 1980. Doordat in de jaren 1970 het kolenvervoer verminderde, werden de wagens voor diverse andere doeleinden ingezet. Bekend zijn de wagen met een oranje S aan de zijkant voor het vervoer van aluminium broodjes van de firma Steinweg. Deze wagens zijn later nog ingezet voor bietenvervoer. Een deel is in 1973 opgeknapt en in dienst gesteld als E-z en in 1982 werden nog eens een aantal wagens versterkt en in dienst gesteld als E code 2250.
Laatst gewijzigd door WilcoV op 19 mei 2021 22:16, 4 keer totaal gewijzigd.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: [DATABASE] NS/NL 2 assige kolenwagens in N spoor
2-assige kolenwagens in N model.
Arnold
0334
Fantasiemodel E op basis van Duitse kolenwagens
Set 2 NS E bruin
42 84 502 9 944-4
42 84 502 8 294-5
0437(1970)
Fantasiemodel
NS GTWK, bruin 85570
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Bisschop Modelbouw
Set GLY
Set 3 GLY kolenwagens
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Fleischmann
821209(2011)
Set kolenwagens zwart
GTM NS 51012,
GTM NS 57604,
GTMK NS 54187
933603
Fleischmann NS GTM zwart, 54184.
Onderdeel startset (933603) waar ook een platte wagon en een vernederlandse lok Anna.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Roco
2310B/25018(1980/1984)
NS E bruin 21 84 501 2 136-8
2317B/25029(1980/1984)
NS E bruin met kolen 21 84 501 2 136-8
Uitgevoerd met oranje S
2325B/25057(1984)
NS GTM zwart 54 125
25029(1989) (uitgave onzeker)
NS E bruin met kolen 21 84 501 2 128-8
25029(1990)
NS E bruin met kolen 21 84 501 2 002-4
met tekst alleen voor Bieten vervoer
25040
NS E bruin 42 84 514 1 002-4
met tekst alleen voor Bieten vervoer
25040
NS E bruin 42 84 514 1 035-5
met tekst alleen voor Bieten vervoer
25057(1985)
NS GTMK zwart 56 231
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
TDS
2201-1
NS GTM grijs 53588
2201-2
NS GTM grijs 54125
2202-1
NS GLY grijs 44160
2202-2
NS GLY grijs 44034
2203-1
NS GLY grijs 45040
2203-2
NS GLY grijs 45065
Arnold
0334
Fantasiemodel E op basis van Duitse kolenwagens
Set 2 NS E bruin
42 84 502 9 944-4
42 84 502 8 294-5
0437(1970)
Fantasiemodel
NS GTWK, bruin 85570
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Bisschop Modelbouw
Set GLY
Set 3 GLY kolenwagens
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Fleischmann
821209(2011)
Set kolenwagens zwart
GTM NS 51012,
GTM NS 57604,
GTMK NS 54187
933603
Fleischmann NS GTM zwart, 54184.
Onderdeel startset (933603) waar ook een platte wagon en een vernederlandse lok Anna.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Roco
2310B/25018(1980/1984)
NS E bruin 21 84 501 2 136-8
2317B/25029(1980/1984)
NS E bruin met kolen 21 84 501 2 136-8
Uitgevoerd met oranje S
2325B/25057(1984)
NS GTM zwart 54 125
25029(1989) (uitgave onzeker)
NS E bruin met kolen 21 84 501 2 128-8
25029(1990)
NS E bruin met kolen 21 84 501 2 002-4
met tekst alleen voor Bieten vervoer
25040
NS E bruin 42 84 514 1 002-4
met tekst alleen voor Bieten vervoer
25040
NS E bruin 42 84 514 1 035-5
met tekst alleen voor Bieten vervoer
25057(1985)
NS GTMK zwart 56 231
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
TDS
2201-1
NS GTM grijs 53588
2201-2
NS GTM grijs 54125
2202-1
NS GLY grijs 44160
2202-2
NS GLY grijs 44034
2203-1
NS GLY grijs 45040
2203-2
NS GLY grijs 45065
Laatst gewijzigd door WilcoV op 14 jan 2023 09:48, 11 keer totaal gewijzigd.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
-
- Berichten: 693
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: [DATABASE] NS/NL 2 assige kolenwagens in N spoor
Leuke aanvulling weer Wilco!
Als aanvulling op je lijst:
Fleischmann NS GTM zwart, met wagon nr 54184.
Dit was onderdeel van een startset (933603) waar ook een platte wagon en een vernederlandse lok Anna deel van uit maken.
Verder als mijn persoonlijke observatie voor de Roco wagons:
25057 staat wel in een aantal online databases, maar ik heb verder geen bewijs kunnen vinden dat dit artikel nr daadwerkelijk is uitgebracht.
Eenzelfde gevoel heb ik bij artikel 25029.
Ik probeer namelijk al 3 jaar de hele verzameling kompleet te krijgen en heb ze nog nooit gezien.
Als aanvulling op je lijst:
Fleischmann NS GTM zwart, met wagon nr 54184.
Dit was onderdeel van een startset (933603) waar ook een platte wagon en een vernederlandse lok Anna deel van uit maken.
Verder als mijn persoonlijke observatie voor de Roco wagons:
25057 staat wel in een aantal online databases, maar ik heb verder geen bewijs kunnen vinden dat dit artikel nr daadwerkelijk is uitgebracht.
Eenzelfde gevoel heb ik bij artikel 25029.
Ik probeer namelijk al 3 jaar de hele verzameling kompleet te krijgen en heb ze nog nooit gezien.
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Re: [DATABASE] NS/NL 2 assige kolenwagens in N spoor
Klopt, dit is een probleem met meer Roco series, ook buitenlandse uitvoeringen. Vooralsnog laat ik ze er gewoon tussen staan. Dan blijft in ieder geval een ieder er naar zoeken. Zal er wel een aantekening bij zetten.Sibbesuisje schreef: ↑20 mei 2021 01:44 Verder als mijn persoonlijke observatie voor de Roco wagons:
25057 staat wel in een aantal online databases, maar ik heb verder geen bewijs kunnen vinden dat dit artikel nr daadwerkelijk is uitgebracht.
Eenzelfde gevoel heb ik bij artikel 25029.
Ik probeer namelijk al 3 jaar de hele verzameling kompleet te krijgen en heb ze nog nooit gezien.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: [DATABASE] NS/NL 2 assige kolenwagens in N spoor
Sibbesuisje schreef:
Succes met de speurtocht gewenst door, groetend,
Volgens spurweite-n.de is die wagen uitgebracht, zelfs met vier verschillende wagennummers.geen bewijs kunnen vinden dat dit artikel nr daadwerkelijk is uitgebracht.
Eenzelfde gevoel heb ik bij artikel 25029.
Succes met de speurtocht gewenst door, groetend,
Valéry (*1948, verzamelaar normaalspoor Europa 1958-1969)
Re: [DATABASE] NS/NL 2 assige kolenwagens in N spoor
Tsja, ik weet hoe die website gevuld wordt en aldaar gepubliceerd is inderdaad geen garantie dat het ook is uitgebracht, slechts dat er gemeld is dat deze is uitgebracht.Valéry schreef: ↑20 mei 2021 12:09 Volgens spurweite-n.de is die wagen uitgebracht, zelfs met vier verschillende wagennummers.
Succes met de speurtocht gewenst door, groetend,
Er zijn in deze uitvoering volgens de boeken bij Roco de volgende nummers uitgebracht:
21 84 501 2 136-8
als 2310B/25018(1980/1984), 2317B/25029(1980/1984) van deze uitvoering zijn foto's bekend duidelijk te zien op Spurweidte N.
21 84 501 2 128-8
als 25029(1989)
21 84 501 2 002-4
als 25029(1990), 25040 foto gezien bij een Catawiki veiling
42 84 514 1 035-5
als 25040
Mooi zou het zijn als iedereen even thuis wil kijken en hier een foto plaatst waarop het nummer met bijbehorende nummer van het doosje goed te zien zijn.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: [DATABASE] NS/NL 2 assige kolenwagens in N spoor
Wilco,
Roco 25029 – daarover ging het in mijn antwoord aan Sibbesuisje – schijnt toch echt wel op veilingen aangeboden te zijn geweest. Bij Hattons wordt die bietenwagen (met kolenlading!) ook vermeld, helaas als “sold out”.
Overigens: wederom chapeau voor je fraaie databases, en
groet van
Roco 25029 – daarover ging het in mijn antwoord aan Sibbesuisje – schijnt toch echt wel op veilingen aangeboden te zijn geweest. Bij Hattons wordt die bietenwagen (met kolenlading!) ook vermeld, helaas als “sold out”.
Overigens: wederom chapeau voor je fraaie databases, en
groet van
Laatst gewijzigd door Valéry op 20 mei 2021 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Valéry (*1948, verzamelaar normaalspoor Europa 1958-1969)
Re: [DATABASE] NS/NL 2 assige kolenwagens in N spoor
Dat klopt maar het gaat niet om 25029 maar om de wagennummers die onder dat nummer zijn uitgebracht.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
-
- Berichten: 693
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: [DATABASE] NS/NL 2 assige kolenwagens in N spoor
Inderdaad Wilco. Ik had misschien wat specifieker moeten zijn.
Specifiek de volgende wagen nummers heb ik nooit kunnen vinden:
21 84 501 2 128-8 (25029)
21 84 501 2 002-4 (25029)
56 261 (25027)
54 125 (25027)
Alle andere nummers zijn zeker uitgebracht.
Sorry voor de verwarring.
Specifiek de volgende wagen nummers heb ik nooit kunnen vinden:
21 84 501 2 128-8 (25029)
21 84 501 2 002-4 (25029)
56 261 (25027)
54 125 (25027)
Alle andere nummers zijn zeker uitgebracht.
Sorry voor de verwarring.
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Re: [DATABASE] NS/NL 2 assige kolenwagens in N spoor
54 125 (2325B/25027)
Deze heb ik zelf
56 261 (25027)
Deze heb ik ook echter dit is GTMK 56231 volgens de wagen.
Deze heb ik zelf
56 261 (25027)
Deze heb ik ook echter dit is GTMK 56231 volgens de wagen.
Laatst gewijzigd door WilcoV op 20 mei 2021 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: [DATABASE] NS/NL 2 assige kolenwagens in N spoor
Dit zou wel eens gewoon een leesfout van een enthousiasteling kunnen zijn en een uitgave van de 21 84 501 2 136-8 onder dat nummer kunnen zijn.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
-
- Berichten: 693
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: [DATABASE] NS/NL 2 assige kolenwagens in N spoor
Gaaf! Dan had ik dus beter moeten zoeken
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Re: [DATABASE] NS/NL 2 assige kolenwagens in N spoor
Mijn toevoegingen:
Arnold 0420 is ook een twijfel geval heeft waarschijnlijk niet bestaan als NS model.
Arnold 0437 is een fantasie model. De GTWK heeft nooit bestaan en het wagennummer valt in de reeks van rongenwagens.
De lage open bakwagen uit Fleischmann startset 933603 heeft wagennummer 51307 wat het een GTM van de oudste serie zou maken.
Roco 25040 42 84 514 1 035-5 is in mijn bezit (sorry geen foto).
Ik vermoed dat Roco 2325B/25057(1984) NS GTM zwart niet wagennummer 54 125 heeft, maar 56 231 (en dus GTMK)
En Roco 25057(1985) NS GTMK zwart 56 231 zou dan 54 125 zijn
Een nuttig overzicht over kolenwagens staat op: http://www.seinarm.nl/Goederen/Kolentransport
Arnold 0420 is ook een twijfel geval heeft waarschijnlijk niet bestaan als NS model.
Arnold 0437 is een fantasie model. De GTWK heeft nooit bestaan en het wagennummer valt in de reeks van rongenwagens.
De lage open bakwagen uit Fleischmann startset 933603 heeft wagennummer 51307 wat het een GTM van de oudste serie zou maken.
Roco 25040 42 84 514 1 035-5 is in mijn bezit (sorry geen foto).
Ik vermoed dat Roco 2325B/25057(1984) NS GTM zwart niet wagennummer 54 125 heeft, maar 56 231 (en dus GTMK)
En Roco 25057(1985) NS GTMK zwart 56 231 zou dan 54 125 zijn
Een nuttig overzicht over kolenwagens staat op: http://www.seinarm.nl/Goederen/Kolentransport
Re: [DATABASE] NS/NL 2 assige kolenwagens in N spoor
Kijk even naar mijn foto's, deze heb ik met de bijbehorende doosjesIk vermoed dat Roco 2325B/25057(1984) NS GTM zwart niet wagennummer 54 125 heeft, maar 56 231 (en dus GTMK)
En Roco 25057(1985) NS GTMK zwart 56 231 zou dan 54 125 zijn
2325B/25057(1984)
NS GTM zwart 54 125
Dit is duidelijk de oudste kijkend naar de opdruk
25057(1985)
NS GTMK zwart 56 231
Deze is iets later uitgebracht.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: [DATABASE] NS/NL 2 assige kolenwagens in N spoor
Wilco en Pleun,
Jullie lijken allebei gelijk te kunnen hebben. Mijn twee donkergrijze 2325B, nog in de rookkleurige doosjes, dragen de opschriften «GTMK» en «56231», zoals door Wilco vermeld onder catalogusnr. 25057 uit 1985 en afgebeeld in spurweite-n.
Het Betriebsnummer 56261 in spur-n-datenbank klopt dan waarschijnlijk niet.
Speurse groeten van
Jullie lijken allebei gelijk te kunnen hebben. Mijn twee donkergrijze 2325B, nog in de rookkleurige doosjes, dragen de opschriften «GTMK» en «56231», zoals door Wilco vermeld onder catalogusnr. 25057 uit 1985 en afgebeeld in spurweite-n.
Het Betriebsnummer 56261 in spur-n-datenbank klopt dan waarschijnlijk niet.
Speurse groeten van
Valéry (*1948, verzamelaar normaalspoor Europa 1958-1969)
-
- Berichten: 693
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: [DATABASE] NS/NL 2 assige kolenwagens in N spoor
Ik had nog even gekeken in mijn verzameling en volgens mij is er nog een aanpassing nodig voor artikels Roco 25040 en 25029.
Van artikel 25040 zijn de wagon nummers correct, maar beide wagon nummers hebben de tekst dat deze alleen voor bieten vervoer zijn.
Deze tekst is niet aanwezig bij 25029, welke de grote S hebben (in ieder geval 21 84 501 2 136-8 welke ook onder dat nummer is uitgebracht). Nog een leuk feitje: er zijn modellen in omloop met een 'misdruk', waar 1 kant van de wagon met de oranje S is bedrukt maar de andere kant geheel bruin is gebleven (ik heb in ieder geval zo'n versie in bezit en dit is duidelijk zo uit de fabriek gekomen)
Van artikel 25040 zijn de wagon nummers correct, maar beide wagon nummers hebben de tekst dat deze alleen voor bieten vervoer zijn.
Deze tekst is niet aanwezig bij 25029, welke de grote S hebben (in ieder geval 21 84 501 2 136-8 welke ook onder dat nummer is uitgebracht). Nog een leuk feitje: er zijn modellen in omloop met een 'misdruk', waar 1 kant van de wagon met de oranje S is bedrukt maar de andere kant geheel bruin is gebleven (ik heb in ieder geval zo'n versie in bezit en dit is duidelijk zo uit de fabriek gekomen)
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Re: [DATABASE] NS/NL 2 assige kolenwagens in N spoor
Top bedankt voor de aanvullingen.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
-
- Berichten: 693
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: [DATABASE] NS/NL 2 assige kolenwagens in N spoor
Ondertussen wat foto’s gemaakt van een aantal van de modellen dus bij deze ter toevoeging:
- Bijlagen
-
- 21 84 501 2 136-8 - geheel bruin
- 19CDAEDB-D7FE-4AA7-8832-FBD5A461A75A.jpeg (119.41 KiB) 2504 keer bekeken
-
- 21 84 501 2 136-8 met grote oranje S
- 0AF399D0-EB5A-44E4-B762-4A18E3C69499.jpeg (123.01 KiB) 2504 keer bekeken
-
- 42 84 514 1 035-5
- 5D10DFA7-02B5-46D1-8880-439F58F2F20C.jpeg (122.01 KiB) 2504 keer bekeken
-
- 42 84 514 1 002-4
- 8856C92D-187B-41E1-93DB-7EBD68BA1B65.jpeg (121.6 KiB) 2504 keer bekeken
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain