Decoder beetje warm bij stilstand
Decoder beetje warm bij stilstand
Hallo,
Ik was van het weekend aan het rijden met 1 trein en de rest stond stil........toen ik een loc van de rails afhaalde (die de hele tijd stil stond) voelde hij een beetje warm aan, is dat normaal?
De loc had ook geen licht aan...
Het is een decoder met sound.
Groet,
Raymond
Ik was van het weekend aan het rijden met 1 trein en de rest stond stil........toen ik een loc van de rails afhaalde (die de hele tijd stil stond) voelde hij een beetje warm aan, is dat normaal?
De loc had ook geen licht aan...
Het is een decoder met sound.
Groet,
Raymond
-
- Berichten: 1570
- Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
- Locatie: Sint Pancras
Re: Decoder beetje warm bij stilstand
Raymond, wat is jouw baan spanning??
Als voorbeeld: jouw baan spanning is 18 volt - decoder verbruikt 12 Volt, dan gaat er 6 volt in warmte op.
Als voorbeeld: jouw baan spanning is 18 volt - decoder verbruikt 12 Volt, dan gaat er 6 volt in warmte op.
Met vriendelijke groet, Mark
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Re: Decoder beetje warm bij stilstand
@ Wim, Ok ......mooi
Geen zorgen te maken dus
@ Mark,
Ik rij met Intellibox II, ik denk dat deze 18 volt geeft?
Groet,
Raymond
Geen zorgen te maken dus
@ Mark,
Ik rij met Intellibox II, ik denk dat deze 18 volt geeft?
Groet,
Raymond
-
- Berichten: 1570
- Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
- Locatie: Sint Pancras
Re: Decoder beetje warm bij stilstand
Raymond, niet alle decoders vinden het niet zo leuk deze hoge baan spanning, let goed op bij de keuze van decoders. Anders heb je kans dat er wel eens eentje defect raakt door baan spanning.
Met vriendelijke groet, Mark
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Re: Decoder beetje warm bij stilstand
Mark,
Ik heb net even gekeken naar de trafo die er aan hangt, deze geeft 13 volt (merk Hema) .....dus geen probleem
Op mijn andere baan (ook Intellibox II) hangt een trafo die 16 volt geeft .... deze is van het merk uhlenbrock .
Groet,
Raymond
Ik heb net even gekeken naar de trafo die er aan hangt, deze geeft 13 volt (merk Hema) .....dus geen probleem
Op mijn andere baan (ook Intellibox II) hangt een trafo die 16 volt geeft .... deze is van het merk uhlenbrock .
Groet,
Raymond
Re: Decoder beetje warm bij stilstand
Ik denk dat die trafo's wisselspanning geven, door gelijkrichting in de IB krijg je een 1,41 (wortel2) keer zo hoge gelijkspanning
Re: Decoder beetje warm bij stilstand
Heb even een foto van het ding genomen...
Geen idee wat dit allemaal inhoud
Maar ik rij op de bergbaan hoogstens met 4 treinen te gelijk....
Groet,
Raymond
Re: Decoder beetje warm bij stilstand
Hoi Raymond,
De baanspanning wordt bij de IB2 volledig bepaald door de trafo. Bij een trafo die volgens de fabrikant 16V afgeeft levert dat na afvlakking 21V op.
Maar die 16 Volt is de spanning bij maximale belasting van de trafo, meestal is dat bij lage belasting 10 a 15 procent meer, dan komt de gelijkspanning al snel op 24 Volt uit. Dat vinden veel, vooral kleine, decoders niet leuk. Gebruik dus liever een trafo die volgens de specificatie 12 of 13 Volt afgeeft, dat is voor spoor N veiliger. Je hebt toch wel een multimeter? Meet eens de uitgangsspanning van de grote 16V trafo als alle treinen stilstaan.
Die Hema trafo wordt zo waarschijnlijk overbelast, 6,5 VA bij 13 Volt betekend maar 6,5/13 = 0,50 Ampere, dat is eigenlijk te weinig voor 4 treinen plus het eigen verbruik van de IB2.
Groeten,
Rob
De baanspanning wordt bij de IB2 volledig bepaald door de trafo. Bij een trafo die volgens de fabrikant 16V afgeeft levert dat na afvlakking 21V op.
Maar die 16 Volt is de spanning bij maximale belasting van de trafo, meestal is dat bij lage belasting 10 a 15 procent meer, dan komt de gelijkspanning al snel op 24 Volt uit. Dat vinden veel, vooral kleine, decoders niet leuk. Gebruik dus liever een trafo die volgens de specificatie 12 of 13 Volt afgeeft, dat is voor spoor N veiliger. Je hebt toch wel een multimeter? Meet eens de uitgangsspanning van de grote 16V trafo als alle treinen stilstaan.
Die Hema trafo wordt zo waarschijnlijk overbelast, 6,5 VA bij 13 Volt betekend maar 6,5/13 = 0,50 Ampere, dat is eigenlijk te weinig voor 4 treinen plus het eigen verbruik van de IB2.
Groeten,
Rob
Re: Decoder beetje warm bij stilstand
Deze trafo kan 0,5A (500mA) leveren, de Intellibox II verbruikt al meer, dus er blijft helemaal niets over voor het laten rijden van treinen of omzetten van wissels.
Zoals de gebruiksaanwijzing het handboek dus aangeeft moet de trafo minimaal 50VA afgeven aan vermogen. En dat is bij 16V ongeveer 3A. Immers 16x3 =48.
Beter is een 15V 60VA trafo te gebruiken, dus de standaard Uhlenbrock trafo.
Die trafo kun je voor het laten branden van een paar lampjes gebruiken, nergens anders voor.
Groetjes.
Re: Decoder beetje warm bij stilstand
Bedankt voor de tips
Dan toch naar zo'n standaard Uhlenbrock trafo opzoek!
Maar vreemd dat ik dan toch met 3 loc's kan rijden als er niks overblijft voor het rijden?
P.s.
Als ik met deze Hema trafo door zou rijden, kan er dan schade aan de Intellibox onstaan?
Groet,
Raymond
Dan toch naar zo'n standaard Uhlenbrock trafo opzoek!
Maar vreemd dat ik dan toch met 3 loc's kan rijden als er niks overblijft voor het rijden?
P.s.
Als ik met deze Hema trafo door zou rijden, kan er dan schade aan de Intellibox onstaan?
Groet,
Raymond
Re: Decoder beetje warm bij stilstand
Probeer eens of de kortsluitbeveiliging werkt door ergens de rails kort te sluiten, de ib moet dan dan afschakelen.
Re: Decoder beetje warm bij stilstand
Guus,
Bij een harde kortsluiting aan de uitgang gaat de IB begrenzen op ruim 3 Ampere.
Dat is veel meer dan de Hema trafo kan leveren, dat is een speelgoedtransformator volgens het speelgoedbesluit. De uitgang moet absoluut kortsluitvast zijn en daarvoor kiezen de fabrikanten een oplossing met een zachte karakteristiek waarbij de uitgangsspanning sterk daalt met de belasting.De kern van de trafo kan trouwens maar ongeveer 11 Watt leveren.
In een fractie van een seconde zijn de afvlakcondensatoren in de IB dan ook leeg, met als gevolg het gedrag wat Wim beschrijft.
Hopelijk schakelt de beveiliging de uitgang van de trafo ook af (en dan helaas vrij snel weer aan).
Groeten, Rob
Bij een harde kortsluiting aan de uitgang gaat de IB begrenzen op ruim 3 Ampere.
Dat is veel meer dan de Hema trafo kan leveren, dat is een speelgoedtransformator volgens het speelgoedbesluit. De uitgang moet absoluut kortsluitvast zijn en daarvoor kiezen de fabrikanten een oplossing met een zachte karakteristiek waarbij de uitgangsspanning sterk daalt met de belasting.De kern van de trafo kan trouwens maar ongeveer 11 Watt leveren.
In een fractie van een seconde zijn de afvlakcondensatoren in de IB dan ook leeg, met als gevolg het gedrag wat Wim beschrijft.
Hopelijk schakelt de beveiliging de uitgang van de trafo ook af (en dan helaas vrij snel weer aan).
Groeten, Rob
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Decoder beetje warm bij stilstand
War @Marksintpancras al schreef, de baanspanning is veel te hoog nu.
Neem een trafo die 12V AC levert voor de IB. Dan heb je ongeveer 15V baanspanning op de rails. Als je de nieuwe voeding neemt van Uhlenbrock kan je de tweede aansluiting 15V AC gebruiken voor schakeldecoders zodat je wissels ook goed werken.
Veel decoders vinden een voltage hoger dan 18V echt niet fijn, en sommigen zelfs 16V maximaal. (LET OP dit zijn DC waardes (gelijkspanning) je trafo geeft AC (wisselspanning). De DC is dan 1,4 factor hoger.
Groetjes
Neem een trafo die 12V AC levert voor de IB. Dan heb je ongeveer 15V baanspanning op de rails. Als je de nieuwe voeding neemt van Uhlenbrock kan je de tweede aansluiting 15V AC gebruiken voor schakeldecoders zodat je wissels ook goed werken.
Veel decoders vinden een voltage hoger dan 18V echt niet fijn, en sommigen zelfs 16V maximaal. (LET OP dit zijn DC waardes (gelijkspanning) je trafo geeft AC (wisselspanning). De DC is dan 1,4 factor hoger.
Groetjes