LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Het vierde perron is in aanleg. De ruimte links van de 2 korte goederenwagens wordt een laag perron, meer een goederenkoer dan voor reizigersgebruik. Dit omdat de oorspronkelijk goederenkoer werd opgeofferd voor de nieuwe perrons van het elektrisch treintje naar Tervuren, links op de foto.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Ik ben bezig geweest met het voorbereiden van de keerlus langs de linker kant van het station. Het keren moet buiten het baanmeubel gebeuren (erfenis van de baan vóór de verhuizing), en heb daarom afneembare segmenten gebouwd. Afneembaar, opdat het alleen plaats neemt wanneer ik rij, en ik rij niet dikwijls.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 14 nov 2017 16:39
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Gaaf Michiel! Ik ben wel jaloers op de ruimte die je tot je beschikking hebt, zelfs al zijn afneembare segmenten vereist en staat het in de woonkamer (mijn vrouw ziet me aankomen )
Ik geniet van dit bouwtopic en wacht alweer gespannen af op de updates die nog gaan komen!
Ik geniet van dit bouwtopic en wacht alweer gespannen af op de updates die nog gaan komen!
Groet,
Peter
Peter
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
De rails van de linker keerlus zijn gelegd. Volgende stap is de elektrische aansluiting, en de keerlussituatie opvangen met een keerlusmodule. Daarna kan ik testrijden, en zien of de bochten niet TE krap zijn voor bepaalde locs of wagons.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
- Berichten: 1312
- Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Dat van die bochten is dan wel weer spannend lijkt mij.
Stoom, Stroom en Chocolade periode II
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=11816
Baan plan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=11767
Fotoboek: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=17&t=11777
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=11816
Baan plan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=11767
Fotoboek: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=17&t=11777
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Mij ook, want ik zit zo'n beetje op de limiet met een straal rond de 200mm en met flex is die straal niet exact, soms wat minder.
Deze ochtend heb ik de segmentovergangen van de schaduwbakken gemaakt. Kan ik nu de bakken los halen, op de rug leggen, en bedraden.
Deze ochtend heb ik de segmentovergangen van de schaduwbakken gemaakt. Kan ik nu de bakken los halen, op de rug leggen, en bedraden.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Het is mijn nooit gelukt om kleinere radi goed te leggen met flex rail, in mijn geval Peco.
De rails gaat schuiven onder de schroeven en nietjes en daardoor gaat de radius door de bocht variëren. Deze wordt kleiner bij de overgang naar het rechte spoor en groter middenin de bocht.
Met als extra ook een “knik” bij de overgang. Ik heb het eraf gesloopt en vervangen door standaard bochten. Bijv. Peco settrack.
Als je het niet ziet dan zou ik dat zeker overwegen.
En eerst testen voordat je het definitief maakt.
Groetjes,
Gerard
De rails gaat schuiven onder de schroeven en nietjes en daardoor gaat de radius door de bocht variëren. Deze wordt kleiner bij de overgang naar het rechte spoor en groter middenin de bocht.
Met als extra ook een “knik” bij de overgang. Ik heb het eraf gesloopt en vervangen door standaard bochten. Bijv. Peco settrack.
Als je het niet ziet dan zou ik dat zeker overwegen.
En eerst testen voordat je het definitief maakt.
Groetjes,
Gerard
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Hoi Michiel,
Waarom gebruik je een overgangsstukje i.p.v. koud op elkaar. Ter bescherming van de spoorstaafeinden of om wat verschuiving op te vangen?
Waarom gebruik je een overgangsstukje i.p.v. koud op elkaar. Ter bescherming van de spoorstaafeinden of om wat verschuiving op te vangen?
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Hallo Gerard, de truuk met de standaard bochtstukjes heb ik al toegepast voor het eerste kleine schaduwstation, waar de bochten nog krapper zijn. Werkt pima. Ik hoop dat met deze flexen de bochten ruim genoeg zijn, maar goed dat je het alternatief aanhaalt. Geen paniek als het nu fout loopt, dus.
Inderdaad, Harry, om wat speling te hebben. Ik zal de modules van de hoofdbaan nooit exact op dezelfde manier, op de millimeter, kunnen assembleren. Een beetje speling zal nodig zijn om de schaduwbakken aan de hoofdbaanmodules kunnen koppelen.
Inderdaad, Harry, om wat speling te hebben. Ik zal de modules van de hoofdbaan nooit exact op dezelfde manier, op de millimeter, kunnen assembleren. Een beetje speling zal nodig zijn om de schaduwbakken aan de hoofdbaanmodules kunnen koppelen.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Ik heb deze namiddag sinds lang de baan weer opgestart. Het was al vele maanden geleden dat de treinen nog hadden gereden. De opstart ging met vele horten en stoten, maar na een uur of twee prutsen en wroeten, begint het weer te beteren.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Ben weer aan het bedraden om de schaduwsegmenten aan te sluiten, en de linker keerlus te kunnen gaan testrijden. De segmenten van de hoofbaan kunnen snel op de kant gezet worden om er makkelijker te kunnen aan werken.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Dat is wel een praktische oplossing waar je in dit stadium veel profijt van hebt.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
De bedrading wordt iets chaotischer dan geanticipeerd en strikt nodig. Maar veel recuperatiespul van vorige banen, en hergebruik van in schuiven liggend prullaria maakt het allemaal wat wilder. Maar in principe zou het nu moeten werken, althans het deel dat nu is aangesloten, en dat is 3/4 van de sporen en wissels op dit segment. De draden worden later wel wat strakker gebundeld. Ik ga dit alvast uittesten en zien of er overal rijspanning staat zonder kortsluiting, en dat het mechanisch ook in orde is zonder ontsporingen. Laat het testrijden beginnen!
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Voor de amateurs is hier weer een kort filmpje met de huidige stand van zaken, en vooral met de twee nieuwe schaduwsegmenten. Treinen rijden nog aarzelend omdat ik de wilde steentjes nog niet heb verwijderd van het eerder gelegde ballast.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Het ziet er bemoedigend uit Michiel. Die ene diagonale bakovergang vind ik best spannend, hopelijk blijft dat in de toekomst ook goed werken.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Ik gebruik vaak een stevige kartonnen mal waar ik de biels tegen aan leg.Kan zelfs met overgangsboog.Kan zowel aan de binnen als de buitenkant en evt. gecombineerd met dubbelspoor.Fixeren met wat prikkers en vastlijmen oid.Hube schreef: ↑28 aug 2021 10:50 Het is mijn nooit gelukt om kleinere radi goed te leggen met flex rail, in mijn geval Peco.
De rails gaat schuiven onder de schroeven en nietjes en daardoor gaat de radius door de bocht variëren. Deze wordt kleiner bij de overgang naar het rechte spoor en groter middenin de bocht.
Met als extra ook een “knik” bij de overgang. Ik heb het eraf gesloopt en vervangen door standaard bochten. Bijv. Peco settrack.
Als je het niet ziet dan zou ik dat zeker overwegen.
En eerst testen voordat je het definitief maakt.
Groetjes,
Gerard
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Michiel, het verdiepte gedeelte van de keerlus, verdwijnt dat op termijn onder de scenery?
De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Inderdaad, boven op de lus komt een deel van de stad met een tramlijn door de straten. Maar dat is voor heel veel later.
Ik was ook een beetje huiverachtig betreffende de diagonale bakovergangen. Op het ogenblik lijkt het prima te gaan. We zien wel na verloop van tijd hoe het houdt.
Ik was ook een beetje huiverachtig betreffende de diagonale bakovergangen. Op het ogenblik lijkt het prima te gaan. We zien wel na verloop van tijd hoe het houdt.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
- Berichten: 695
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Ziet er goed uit! Dit blijft een mooi project om te volgen. Success met het ruimen van de ballast
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Ik heb pas ook zo'n overgang moeten aanleggen. Dat was echt een lastig klusje. Ik weet wel dat het zonder solderen op een printplaat en een dun zaagje het geen doen is.
Maar het ziet er bij jouw allemaal prima en goed doordacht uit. Dus mijn complimenten Michiel.
Maar het ziet er bij jouw allemaal prima en goed doordacht uit. Dus mijn complimenten Michiel.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Joost en Sander, bedankt voor de reacties. De meeste hinderlijke ballaststeentjes zijn ondertussen verwijderd. Het rijdt bijna goed. En zo'n overgang is best wel een avontuur. Ik hoop dat het bijft werken zoals het nu is.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Vandaag heb ik de front- en sluitseinen aangebracht en aangesloten. Serieus gepriegel, en een breekbare handel met de fijne losliggende draadjes. Het opzetten en afnamen van de kap moet heel sekuur gebeuren. Maar het werkt, de lichtjes branden en wisselen met de rijrichting! Hopelijk hoef ik niet al te snel herstelling uitvoeren (aan motor of overbrenging), want dan ben ik gezien. Maar hier zijn de plaatjes...
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Dat ziet er fantastisch uit. Mooi werk en een uniek model.
Ben
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162