Keerlus analoog rangeerterrein
Keerlus analoog rangeerterrein
Is er op dit forum,ook nog een technicus die mij kan helpen? Ik ben op zoek,naar een schema met uitleg om door te rijden op de keerlus zonder eerst te hoeven stoppen. Ik heb op You tube,wel van iemand wat gezien,maar dat was met 2 keerlussen. Alleen voor analoog bedrijf!! 2 rail systeem fleischmann.M vr groet Joop.
Re: Keerlus analoog rangeerterrein
Joop, daar zijn wel oplossingen voor, maar daar zitten wel wat beperkingen en voorwaarden aan.
Het simpelste is digital rijden.
Maar als je ons de situatie laat zij in een compleet sporenplan, en aangeeft wat je precies wil, dan kan ik je wel wat hints geven.
Groetjes.
Het simpelste is digital rijden.
Maar als je ons de situatie laat zij in een compleet sporenplan, en aangeeft wat je precies wil, dan kan ik je wel wat hints geven.
Groetjes.
Re: Keerlus analoog rangeerterrein
Hallo Wim,ik hoop dat dit wat duidelijker is waar het om gaat.Het wissel,dicht bij de draaischijf daar aan vast zit de keerlus.
Re: Keerlus analoog rangeerterrein
Hier kan ik helemaal niets mee, alhoewel, dit ga je analoog niet oplossen, zeker als je de materie niet matig bent.
Spijt me ontzettend maar hier ga ik verder geen tijd aan besteden.
Groetjes.
Spijt me ontzettend maar hier ga ik verder geen tijd aan besteden.
Groetjes.
Re: Keerlus analoog rangeerterrein
Met analoog zonder verdere regel/stuur toeters en bellen, kan het werken door de keerlus in een vaste richting in te rijden.
De rails in de keerlus via een gelijkrichter voeden met de rijspanning.
Een stroomscheiding (beide spoorstaven) op beide keerlus aansluitingen van het wissel.
In de keerlus een detectie dat de trein in de keerlus is en die detectie gebruiken om de rijspanning om te polen.
De trein rijdt de keerlus in en blijft rijden, rijdt de keerlus uit op de omgepoolde rijspanning.
Voetnoot 1: werkt alleen als op dat rijspanning circuit geen andere trein rijdt.
voetnoot 2: zonder verdere kennis van het hele baanplan is bovenstaande erg algemeen.
voetnoot 3: in de meest eenvoudige uitvoering is het met slechts een ompool schakelaar en een gelijkrichter te doen.
voetnoot 4: varierend op dit thema is het ook weer zo te maken dat je wissel meeschakeld en zelfs dat je de rijrichting door de keerlus laat meeschakelen met de inrij stand van het wissel.
Voor een meer speciefiek antwoord voor jouw situatie zijn er meer gegevens nodig.
- wat is het hele baanplan, hoeveel rij secties heb je op je baan en hoe schakel je voor je sectie(s) de rijspanning en rijrichting.
Fenna
De rails in de keerlus via een gelijkrichter voeden met de rijspanning.
Een stroomscheiding (beide spoorstaven) op beide keerlus aansluitingen van het wissel.
In de keerlus een detectie dat de trein in de keerlus is en die detectie gebruiken om de rijspanning om te polen.
De trein rijdt de keerlus in en blijft rijden, rijdt de keerlus uit op de omgepoolde rijspanning.
Voetnoot 1: werkt alleen als op dat rijspanning circuit geen andere trein rijdt.
voetnoot 2: zonder verdere kennis van het hele baanplan is bovenstaande erg algemeen.
voetnoot 3: in de meest eenvoudige uitvoering is het met slechts een ompool schakelaar en een gelijkrichter te doen.
voetnoot 4: varierend op dit thema is het ook weer zo te maken dat je wissel meeschakeld en zelfs dat je de rijrichting door de keerlus laat meeschakelen met de inrij stand van het wissel.
Voor een meer speciefiek antwoord voor jouw situatie zijn er meer gegevens nodig.
- wat is het hele baanplan, hoeveel rij secties heb je op je baan en hoe schakel je voor je sectie(s) de rijspanning en rijrichting.
Fenna
Re: Keerlus analoog rangeerterrein
Hier ga jij dus al de fout in Fenna. Het spoor waar de trein is pool je niet om, als je dat wel doet gaat de trein de andere rijrichting op.fenix schreef: ↑28 aug 2021 21:27 Met analoog zonder verdere regel/stuur toeters en bellen, kan het werken door de keerlus in een vaste richting in te rijden.
De rails in de keerlus via een gelijkrichter voeden met de rijspanning.
Een stroomscheiding (beide spoorstaven) op beide keerlus aansluitingen van het wissel.
In de keerlus een detectie dat de trein in de keerlus is en die detectie gebruiken om de rijspanning om te polen.
De trein rijdt de keerlus in en blijft rijden, rijdt de keerlus uit op de omgepoolde rijspanning.
Je poolt het spoor om waar hij vandaan is gekomen en na het doorrijden van de lus die weer verlaat weer op uitkomt.
Groetjes.
Re: Keerlus analoog rangeerterrein
Hallo Wim,
In je reactie proef ik een beetje dat je de gelijkrichter in de keerlus over het hoofd hebt gelezen.
Ongeacht welke kant je de rijspanning ompoolt, het blijft door de gelijkrichter op de spoorstaven in de keerlus dezelfde. Door het ompolen zorg je alleen ervoor dat bij het uitrijden de gelijkgerichte rijspanning weer overeenkomt met wat er bij het wissel aan rijspanning staat. uiteraard wel ff opletten met je stroomscheiding op beide spoorstaven aan beide keerlus zijdes van de wissel, anders creeer je kortsluiting.
In een geavanceerdere oplossing heb je ook nog weer een ompool dingetje na de gelijkrichter die afhankelijk van de inrijstand van de wissel links of rechtsom laat rijden.
In je reactie proef ik een beetje dat je de gelijkrichter in de keerlus over het hoofd hebt gelezen.
Ongeacht welke kant je de rijspanning ompoolt, het blijft door de gelijkrichter op de spoorstaven in de keerlus dezelfde. Door het ompolen zorg je alleen ervoor dat bij het uitrijden de gelijkgerichte rijspanning weer overeenkomt met wat er bij het wissel aan rijspanning staat. uiteraard wel ff opletten met je stroomscheiding op beide spoorstaven aan beide keerlus zijdes van de wissel, anders creeer je kortsluiting.
In een geavanceerdere oplossing heb je ook nog weer een ompool dingetje na de gelijkrichter die afhankelijk van de inrijstand van de wissel links of rechtsom laat rijden.