bezetmelders en terugmelders

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
cepero
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 apr 2010 21:04

bezetmelders en terugmelders

Bericht door cepero »

Kan iemand me uitleggen wat nou het verschil is tussen terugmelders en bezetmelders.
Blijkbaar is er een verschil, maar mij is het niet echt duidelijk wat de ene nu meer kan dan de andere. Het gaat toch in beide gevallen of dat stuk spoor in 'gebruik' is of niet?

Ik vind trouwens bij Roco ook alleen maar 'Roco 10787 Terugmeldingsmodule' terug en niets anders.

mvg
José


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: bezetmelders en terugmelders

Bericht door Michiel »

Hallo Jose,

in feit is het simpel, de woorden zeggen het zelf:

Een bezetmelder is een systeem om de bezetting van een blok te detecteren. Er zijn verschillende types: per stroomverbruik, met reedrelais, via lichtsluizen of massadetectie. Elk systeem om een bezette sectie te detecteren is een bezetmelder. Meestal bedoelt men hiermee het stukje electronica dat per stroomverbuik bepaalt of er een stroomverbruiker (lov, wagon met licht of weerstand, ...) op het spoor staat.

Een terugmelder is het systeem om informatie terug te sturen naar een centraal systeem. Die informatie kan een bezetmelding zijn, maar ook vele andere signalen dat je graag aan je centraal systeem doorgeeft (wisselstand, knopje op bedieningspaneel,...). Er bestaan verschillende terugmeldsystemen, afhankelijk van het type centrale dat je gebruikt. Een paar gekende systemen zijn S88 en RS, maar er zijn er nog veel meer.

Dus, een bezetmelder detecteert een bezet spoor, een terugmelder stuurt informatie terug naar de centrale. Dikwijls worden beide als 1 geheel aangeboden en vandaar waarschijnlijk de verwarring. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: bezetmelders en terugmelders

Bericht door Rob Fongers »

daar wil ik nog wel wat bij aanvullen om de verwarring niet te groot te maken.

Het zijn beide melders en beide hebben ze dezelfde functie nml het melden van een gebeurtenis. Zoals Michiel al zei kan dat op verschillende manieren.

Een melder heb je nodig om het systeem te voorzien van informatie. Dat kan een lampje zijn maar veelmeer moet je denken aan een computer. Software als Koploper heeft melders nodig om te signaleren waar een trein zich bevindt en of een sectie / blok bezet is door een trein.

Dan kunnen we nog een stukkie verdergaan in de benaming melder. Binnenkomst melder(BKM), stopmelder(SM) Bezetmelder of Terugmelder(BEZ) etc..

Als je een blok hebt zoals onderstaand

-->> ||-BKM-||--BEZ--||-SM-||-->> rijrichting van links naar rechts. Waarbij de BEZ niet direct noodzakelijk is en dus ook weggelaten kan worden maar bij stroomdetectie wel moet worden van een diode schakeling om de spanning in de 3 secties van het blok gelijk te houden want anders werken de andere 2 melders niet direct.

--<< ||-SM-||-------||-BKM-||--<< rijrichting van rechts naar links. Zelfde sectie echter nu wordt de benaming omgedraaid. Dit kweekt verwarring maar is met een beetje goede wil wel te begrijpen. BEZ is nu weg gehaald en de functie van het blok blijkt hetzelfde echter de middelste sectie waar nu geen BEZ meer inzit is nu niet gedetecteerd omdat er geen melder is.

Vanuit de persoonlijke input krijg je dus de verschillende typeringen voor iets wat hetzelfde is. Het signaleren van een gebeurtenis


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
cepero
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 apr 2010 21:04

Re: bezetmelders en terugmelders

Bericht door cepero »

bedankt allebei voor die duidelijke antwoorden.

Om geen nieuw topic te starten, had ik nog een andere vraag.
Ik werk met FLeischmann piccolo sporen en het roco systeem: MultimausPro en MultizentralePro (10830) met Rocomotion software.
Ik ga een 6-tal Roco wisseldecoders gebruiken (roco 10775) en ik vroeg me af of ik niet een booster (10765) of versterker (10764) ga nodig hebben mits ik nu al aan over 100m sporen zit. Het verschil tussen die 2 is me totaal niet duidelijk zo ook weet ik niet wanneer je moet upgraden ivm je stroom. Als ik in de brochures kijk en op de site lees, staat het er maar vaag in en meestal zelfs duits.

Dat blijft hier maar geld kosten :(

groeten José


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: bezetmelders en terugmelders

Bericht door Rob Fongers »

José,

relaties kosten geld :)

Kortom 100 meter spoor met ca 8 tegelijk rijdende treinen gebruikt ongeveer 3A. Maar het is altijd beter om daarvoor een extra stroom verzorging te maken.


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
cepero
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 apr 2010 21:04

Re: bezetmelders en terugmelders

Bericht door cepero »

Kortom 100 meter spoor met ca 8 tegelijk rijdende treinen gebruikt ongeveer 3A. Maar het is altijd beter om daarvoor een extra stroom verzorging te maken.
Hoy Rob, als je dat zo leest klinkt het best als weinig of vergis ik me?
Het is wel zodat die Roco wisseldecoders geen eigen voeding hebben dus alles komt van die basis transfo die bij mijn interface meegeleverd zat. Daar komt dan ook nog eens bij dat er wel enkele terugmelddecoders gaan aangesloten worden.

Weet jij misschien ook wat het verschil is tussen een versterker en een booster?

met vriendelijke groet
José


Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2297
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: bezetmelders en terugmelders

Bericht door martinb »

Mijn tip: probeer het gewoon eerst eens uit en als het niet werkt kun je altijd nog een dure booster kopen.


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: bezetmelders en terugmelders

Bericht door Rob Fongers »

Helemaal mee eens Martin.

Maar José, de sotware of jij zelf bediend maar een wissel tegelijk en over het algemeen vindt je dat dipje niet terug. Als de zaak te zwaar belast is schakelt deze af. Ik kan je verklappen dat ik hier met gemiddeld 8 treinen op 1 TC gereden heb met pieken van 14 of 15. Meer ging gewoon niet omdat er niet genoeg rijstraten vrij waren. Maar dit was duidelijk teveel.


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Spar
Berichten: 142
Lid geworden op: 09 jan 2010 17:29
Locatie: Rotterdam

Re: bezetmelders en terugmelders

Bericht door Spar »

Hallo José,

Als je een Booster wilt aansluiten dan moet je rekening houden met twee zaken, de centrale en de booster moeten totaal van elkaar gescheiden zijn, dus twee trafo's en de rails moet door gezaagd worden, als je wisselspanning trafo's gaat gebruiken dan moet je even naar deze link gaan: http://users.telenet.be/deloof/ , download de Pdf van de loco booster, onder aan de pagina staat hoe je de tweede trafo moet aansluiten.
De dikte van je bedrading is ook afhankelijk van hoelang je rails is, en dan voldoende tussentijds extra aansluitpunten maken.

M.v.g. Spar


Digitrax DCS 200
PM42, BLD163, BD4, SEC8,
HDL Loco-Net
RR&Co V8A3
N-spoor Swiss, SBB
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6102
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: bezetmelders en terugmelders

Bericht door shoven »

cepero schreef: Hoy Rob, als je dat zo leest klinkt het best als weinig of vergis ik me?
Dat valt in de praktijk wel mee hoor. Ik rij met een Multimaus soms met 10 treinen tegelijk zonder problemen. Een loc gebruikt plm 0,5A en de MM levert er 3, dus theoretisch maximum is 6 locs. Maar in de praktijk trekken ze veel minder dan die halve ampère.
Enne... voor je een dure Roco booster koopt: op BNLS staat een artikeltje waarin men laat zien hoe je een 10764 als booster kunt gebruiken (en die kosten errug weinig, i.t.t. de officiële boosters).


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
cepero
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 apr 2010 21:04

Re: bezetmelders en terugmelders

Bericht door cepero »

Ach, ik zal het afwachten en bekijken als alles er staat en werkt. Kan ik inderdaad nog zien wat er eventueel nodig is.

Als ik bezetmelding wil doen via stroomdetectie, moet ik dan beide spoorstaven isoleren met plastiekjes of is één kant voldoende?

groeten,
José



Spar
Berichten: 142
Lid geworden op: 09 jan 2010 17:29
Locatie: Rotterdam

Re: bezetmelders en terugmelders

Bericht door Spar »

Hallo José,

Voor stroomdetectie kan je als volgt te werk gaan, Rail A gezien als de rail waar je digitale spanning over gaat deel je in drie stukken, Het eerste stuk is voor de eerste melding, voor N minimaal 30 cm, voor het tweede deel minimaal de lengte van je langste trein, liever iets meer, voor het derde deel weer 30 cm. Hiermee moet het lukken. Voor Rail B kan je isolatie aan beide zijden zetten voor als je in de toekomst wilt uitbreiden met een booster, maar het hoeft zeker niet.
Probeer zo veel mogelijk met isolatie stukje te werken i.p.v. zagen, als hout gaat werken kan het wel gebeuren dat de rails weer tegen elkaar komt, of als je toch zaagt de ruimte vullen met lijm.

Succes

Spar


Digitrax DCS 200
PM42, BLD163, BD4, SEC8,
HDL Loco-Net
RR&Co V8A3
N-spoor Swiss, SBB

Wim Ros

Re: bezetmelders en terugmelders

Bericht door Wim Ros »

José,

De tegenrails laat je ononderbroken doorlopen, ook bij een boosterscheiding. Meestal wordt de boosterspanning op een stroomdetector aangesloten, dus op een deel van een bezet/terugmelder, of op een gehele cluster van bezet/terugmelders.

Mvg
Wim.


Plaats reactie