een spoordijkje anno 1920
Re: een spoordijkje anno 1920
ziet er leuk uit en mischien zou een zwerver daar wel willen logeren, wat drankflessen erbij en wat lege dozen, mischien nog politie in zo een lange regenjas.
of een kleine vuilnis opslag met paard en wagen.
of de dames van plezier en een serie moordenaar.
een back 2 the future auto in de tunnel.. of achter een reclame bord.
volkstuintjes?
ik kan nog wel ff doorgaan denk ik zo, maar ik houd het hierbij.
of een kleine vuilnis opslag met paard en wagen.
of de dames van plezier en een serie moordenaar.
een back 2 the future auto in de tunnel.. of achter een reclame bord.
volkstuintjes?
ik kan nog wel ff doorgaan denk ik zo, maar ik houd het hierbij.
Groeten Chris
Re: een spoordijkje anno 1920
Michiel,
Een prachtig stukje vakwerk, en idd zoals anderen al hebben gezegd, het belooft nog wat voor de toekomst.
ideetje? nou, wat denk je van een iets te hoog beladen wagen die blijft steken in de tunnel? paarden wat onrustig stijgerend er bij, en een deel van de lading op de keien, en je hebt een leuke scene.
mvg
Freddy
Een prachtig stukje vakwerk, en idd zoals anderen al hebben gezegd, het belooft nog wat voor de toekomst.
ideetje? nou, wat denk je van een iets te hoog beladen wagen die blijft steken in de tunnel? paarden wat onrustig stijgerend er bij, en een deel van de lading op de keien, en je hebt een leuke scene.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: een spoordijkje anno 1920
Ja, ik hoor jullie denken: "wat mot die roltrap daar???" 'k Weet het, soms frutselen die vingers iets in elkaar dat er helemaal anders uit ziet in het hoofd. Maar geen nood! 1920 of niet, zo'n roltrap is toch wel erg praktisch, of niet soms?
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: een spoordijkje anno 1920
Och bekijk het als een toendertijdse rage na de wereldexpo van 18..? in Parijs.
Ieder zijn roltrap was toen het motto.
Matheus.
Ieder zijn roltrap was toen het motto.
Matheus.
-
- Moderator
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: een spoordijkje anno 1920
Daarbij stamt het patent van de roltrap 1899 (en in 1900 in Parijs te zien) dus het is zowaar historisch te verantwoorden, maar dat terzijde. Ik ben benieuwd, komt er nog een leuning naast deze diensttrap of wordt het zo'n betonnen dienstgeval met groen beslag (om lekker op te glibberen in de regen).
Robert
Robert
Fan van Alpenbanen in N(m)
Re: een spoordijkje anno 1920
Even een zijsprongetje met dit autootje. Je vind ze voor een paar euro; die witmetalen autootjes van P&D Marsh en Fleetline. Vooral die oude modelletjes zoals deze Morris uit de jaren 1920 wou ik wel van dichtbij bekijken.
In brute vorm vallen ze eigelijk een beetje tegen. Er is dus toch wel wat werk aan, en dus ben ik eraan begonnen: afbramen, plamuren, uitboren en vijlen van de vensters, vlakschuren en tenslotte schilderen. Zelfs al heb ik dit snel in een avondje geklaard, ziet het er al bij al niet slecht uit.
In brute vorm vallen ze eigelijk een beetje tegen. Er is dus toch wel wat werk aan, en dus ben ik eraan begonnen: afbramen, plamuren, uitboren en vijlen van de vensters, vlakschuren en tenslotte schilderen. Zelfs al heb ik dit snel in een avondje geklaard, ziet het er al bij al niet slecht uit.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: een spoordijkje anno 1920
je bent weer lekker bezig, je wat gaaf, knap gemaakt man
groetjes henry
groetjes henry
volg de bouw op --->>> http://MiniatuurWereldNederland.camstreams.com/ <<<---
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: een spoordijkje anno 1920
Daar kan ik me alleen maar bij aansluiten
Heel Gaaf
Heel Gaaf
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: een spoordijkje anno 1920
Dit ziet er al profesioneel uit.
Ik ben benieuwt hoe het er verder uit gaat zien.
Even een vraag.
Hoe heb je die weg zo mooi verkregen.
Martin de Deugd
Ik ben benieuwt hoe het er verder uit gaat zien.
Even een vraag.
Hoe heb je die weg zo mooi verkregen.
Martin de Deugd
Re: een spoordijkje anno 1920
Martin,
Jammer geneoeg bestaat er niet zo'n potje "kasseibaanverf". Dat zou te gemakkelijk zijn geweest. Nee, er zijn op zich 3 basistechnieken dat ik gebruik bij het schilderen van dergelijke voorwerpen met reliëf:
- Opaque schilderen: wat gewoon betekent dat je het geheel, of delen ervan, een uniforme kleur te geven. Dikwijls is dat de eerste laag, soms een paar lagen, of bijvoorbeeld het schilderen van een paar individuele kasseien in een andere tint.
- Wet-Wash schilderen: wat betekent dat je met een sterk verdunde, waterachtige verf over het voorwerp gaat. De verdunde verf zal zich voornamelijk verzamelen in de holtes en de spleten. Hiermee accentueer je dus de voegen en de groeven.
- Dry-Brush schilderen: wat betekent dat je de verf op je borstel eerst op een stuk karton of papier droog wrijft, tot er maar droge vegen verf van de borstsel afkomen. Hiermee ga je voorzichtig over het oppervlak van het voorwerp. Je zal dan vooral de bovenlaag van de structuur bijkleuren, de kasseien in dit geval.
Met de combinatie van de 3 technieken, een hoop inspiratie, een goed gevoel, veel proberen en corrigeren, en vooral herbeginnen (eerst een idee uitproberen op een kladje), komt het uiteindelijk goed. Er is niet 1 magische formule om tot een resultaat te komen, en denk niet dat het vanzelf gaat met een paar penceelstreken. Nee, je moet er echt voor gaan zitten, een er een paar uurtjes mee bezig zijn. En, doe het bij goed helder (dag)licht!
Jammer geneoeg bestaat er niet zo'n potje "kasseibaanverf". Dat zou te gemakkelijk zijn geweest. Nee, er zijn op zich 3 basistechnieken dat ik gebruik bij het schilderen van dergelijke voorwerpen met reliëf:
- Opaque schilderen: wat gewoon betekent dat je het geheel, of delen ervan, een uniforme kleur te geven. Dikwijls is dat de eerste laag, soms een paar lagen, of bijvoorbeeld het schilderen van een paar individuele kasseien in een andere tint.
- Wet-Wash schilderen: wat betekent dat je met een sterk verdunde, waterachtige verf over het voorwerp gaat. De verdunde verf zal zich voornamelijk verzamelen in de holtes en de spleten. Hiermee accentueer je dus de voegen en de groeven.
- Dry-Brush schilderen: wat betekent dat je de verf op je borstel eerst op een stuk karton of papier droog wrijft, tot er maar droge vegen verf van de borstsel afkomen. Hiermee ga je voorzichtig over het oppervlak van het voorwerp. Je zal dan vooral de bovenlaag van de structuur bijkleuren, de kasseien in dit geval.
Met de combinatie van de 3 technieken, een hoop inspiratie, een goed gevoel, veel proberen en corrigeren, en vooral herbeginnen (eerst een idee uitproberen op een kladje), komt het uiteindelijk goed. Er is niet 1 magische formule om tot een resultaat te komen, en denk niet dat het vanzelf gaat met een paar penceelstreken. Nee, je moet er echt voor gaan zitten, een er een paar uurtjes mee bezig zijn. En, doe het bij goed helder (dag)licht!
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: een spoordijkje anno 1920
Vandaag hoopte ik LED verlichting te proberen voor mijn spoordijkbaantje, om betere fotos te kunnen nemen, en om beter kleurnuances te kunnen inschatten. De eerste LED-spot gaf meteen korstsluiting dat de stoppen eruit vlogen. Omgewisseld voor een nieuw exemplaar, en dat deed het helemaal niet, niet eens een beetje vuurwerk! Dus geld terug gevraagd. Ik wacht wel een paar jaar opdat die LED technologie een beetje betrouwbaar wordt.
Halogeen dan maar. Maar de spots die ik hier heb geprobeerd bleken allemaal vlekkerig licht te geven. Zou het komen doordat die reflector uit kleine facetten bestaat? Ik elk geval geeft het lelijk licht en onbruikbaar voor foto's.
Ik heb er maar weer gloeilampen in gestoken. Volgende keer probeer ik TL. Ik kom er wel uit. Jongens, vooral geen paniek!
Halogeen dan maar. Maar de spots die ik hier heb geprobeerd bleken allemaal vlekkerig licht te geven. Zou het komen doordat die reflector uit kleine facetten bestaat? Ik elk geval geeft het lelijk licht en onbruikbaar voor foto's.
Ik heb er maar weer gloeilampen in gestoken. Volgende keer probeer ik TL. Ik kom er wel uit. Jongens, vooral geen paniek!
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: een spoordijkje anno 1920
Apart hoor michiel,
Wij hebben hier in de huiskamer al meer als een jaar een LED-lamp in gebruik omdat dat lampje elke keer stuk ging en het lampje vaak als snachts aan blijft als er iemand nog thuis moet komen.
Is gewoon een warme kleur (gloeilamp) en doet het perfect. Tis alleen geen goedkoop ding (20 euro ofzo).
(goedkoop is duurkoop vaak met deze lampen)
Wij hebben hier in de huiskamer al meer als een jaar een LED-lamp in gebruik omdat dat lampje elke keer stuk ging en het lampje vaak als snachts aan blijft als er iemand nog thuis moet komen.
Is gewoon een warme kleur (gloeilamp) en doet het perfect. Tis alleen geen goedkoop ding (20 euro ofzo).
(goedkoop is duurkoop vaak met deze lampen)
Re: een spoordijkje anno 1920
Het LED-spotje dat ik tot 2 maal toe vergeefs heb geprobeerd kostte wel 33 euro!
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: een spoordijkje anno 1920
De dijk moet nu maar eens eindelijk een dijk worden! Deze keer met horregaas ipv van kippegaas. Dan hoeven we niet met papier en behangerlijm te stoeien, en kunnen we er straks meteen met gips over. Dus stap 1: dijk met horregaas bekleed...
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: een spoordijkje anno 1920
... en dan een laag gips erover heen...
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
- Moderator
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: een spoordijkje anno 1920
een Spoordijkje in Januari, anno 1920
Robert
Robert
Fan van Alpenbanen in N(m)
Re: een spoordijkje anno 1920
Je hebt gelijk, wit is niet direct toepasselijk. Ik heb het dan maar een aardebruin kleurtje gegeven. Ik zal me nu eerst eens moeten gaan informeren hoe begroeiïng eigenlijk wordt aangebracht. Strooien, rechtopstaand gras, wild gras, struiken, bomen... Dat is allemaal nog een groot vraagteken voor mij. Maar voorlopig heb ik toch al een aarden dijk.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
- Moderator
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: een spoordijkje anno 1920
Hoi Michiel,
Ik zou nog even kijken naar de hoogte van de tunnelranden en de aanliggende grond. Meestal is een muurtje (ook zo'n schuin ding) duidelijk hoger dan de aanliggende grond om te voorkomen dat de hele handel over het muurtje stroomt en er zo feitelijk allemaal rommel het tunneltje instroomt. Tis maar een suggestie (en je kan het nu nog gemakkelijk aanpassen danwel camoufleren als je er nu rekening mee houdt).
Robert
Ik zou nog even kijken naar de hoogte van de tunnelranden en de aanliggende grond. Meestal is een muurtje (ook zo'n schuin ding) duidelijk hoger dan de aanliggende grond om te voorkomen dat de hele handel over het muurtje stroomt en er zo feitelijk allemaal rommel het tunneltje instroomt. Tis maar een suggestie (en je kan het nu nog gemakkelijk aanpassen danwel camoufleren als je er nu rekening mee houdt).
Robert
Fan van Alpenbanen in N(m)
Re: een spoordijkje anno 1920
Robert, je hebt helemaal gelijk betreffende de hoogte van de muren. Maar ik had dit van veel vroeger al moeten doen, voor het schilderen van het tunneltje Nu vrees ik dat correcties het alleen maar erger zouden maken.
Maar, langs de andere kant heb ik mij laten inspireren door een specifiek voorbeeld, te zien op de foto van pagina 4 van dit draadje (ik heb het beeld hier ook maar even geplaatst). Hier merk je dat na 150 jaar overgoeiïng de natuur en de dijk over het muurtje zijn geklommen.
Maar, langs de andere kant heb ik mij laten inspireren door een specifiek voorbeeld, te zien op de foto van pagina 4 van dit draadje (ik heb het beeld hier ook maar even geplaatst). Hier merk je dat na 150 jaar overgoeiïng de natuur en de dijk over het muurtje zijn geklommen.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: een spoordijkje anno 1920
Het is maar pas vanaf de jaren 1930 dat een ballastbed werd gelegd zoals we dat nu kennen, blote bielzen, grove steenslag... Maar in de jaren ´20 was dat nog helemaal anders. Bielzen werden toen nog volledig ondergestopt, en er werd toen een vrij fijn en scherp grind gebruikt. Ter illustraie een foto uit die tijd.
Ik zal dus een beetje moeten gaan experimenteren, want de gebruikelijke materialen en technieken worden nu iets anders. Na wat zoeken heb ik als materiaal leem gevonden. Het wordt gezeefd, gefilterd, gedroogd en dan wordt de droge koek tot stof verbrijzeld. Ik heb dan met een oplossing van boekbinderslijm, water en en druppeltjeafwasmiddel het geheel bestoven. Maar tijdens het bestuiven is het fout gegaan. Te dikke druppels hebben het vlakke, poederige verstoord, en kraters geslagen. Ook blijkt het leempoeder wat in te klinken tijdens het drogen. Het geheel is dus over te doen. Maar hier is alvast een foto van de eerste poging.
Ik zal dus een beetje moeten gaan experimenteren, want de gebruikelijke materialen en technieken worden nu iets anders. Na wat zoeken heb ik als materiaal leem gevonden. Het wordt gezeefd, gefilterd, gedroogd en dan wordt de droge koek tot stof verbrijzeld. Ik heb dan met een oplossing van boekbinderslijm, water en en druppeltjeafwasmiddel het geheel bestoven. Maar tijdens het bestuiven is het fout gegaan. Te dikke druppels hebben het vlakke, poederige verstoord, en kraters geslagen. Ook blijkt het leempoeder wat in te klinken tijdens het drogen. Het geheel is dus over te doen. Maar hier is alvast een foto van de eerste poging.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: een spoordijkje anno 1920
Je kunt ook bison waterkit (word ook voor vloerbedekking te lijmen gebruikt) is een bruine pasta, er overheen smeren en dan je spul erboven op strooien.
Dat vervormd niet en hiermee heb ik tot nu toe bijna alles van strooisel op mijn baan gelijmd en het lijmt ook piepschuim.
Het is een witte pot met blauwe strepen er op (in diverse bouwmarkten te krijgen)
Groeten Chris
-
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
- Locatie: Maartensdijk
Re: een spoordijkje anno 1920
Michiel, het ziet er op zich niet slecht uit hoor. Leuk proefwerkje.
Door vooraf het gruis iets te vernevelen met water en een drupje afwasmiddel kun je de kraters voorkomen. Het is even zoeken naar een goede spuit die echt verneveld en geen druppels vormt. Ik heb er toenertijd een gekregen van een schoonmaakbedrijf en het werkt super om het van te voren iets te bevochtigen. Daarna de gebruikelijke methode en je zult zien dat het veel makkelijker gaat
Groet,
Marcel
Door vooraf het gruis iets te vernevelen met water en een drupje afwasmiddel kun je de kraters voorkomen. Het is even zoeken naar een goede spuit die echt verneveld en geen druppels vormt. Ik heb er toenertijd een gekregen van een schoonmaakbedrijf en het werkt super om het van te voren iets te bevochtigen. Daarna de gebruikelijke methode en je zult zien dat het veel makkelijker gaat
Groet,
Marcel
Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III
Re: een spoordijkje anno 1920
Nagel op de kop, Marcel! De spuit die ik hier heb gebruikt was van een goedkoop ruitensproeimiddel. Ik kreeg er geen echte fijne nevel uit. Ik ben dus op zoek naar een goeie vernevelaar.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: een spoordijkje anno 1920
Michiel,
Ik blijf jouw projecten, groot of klein, Saraan, Oud Brussel-Noord anno 1920 en ook het spoordijkje anno 1920,
uitermate boeiend vinden.
De manier waarop jij alles weergeeft, jouw vorderingen, kleine missertjes, de gevonden oplossingen om het toch weer goed te krijgen.
De zoektocht naar de oude werkelijkheid met prachtige oude foto`s tot resultaat. Het daarna weer zoeken naar de beste manier om details op jouw projecten zo natuurgetrouw mogelijk weer te geven.
Eem dikke pluim hoor, je bent een echte inspiratie voor een mooi stukkie modelspoorbouw in het algemeen
en in het byzonder, in het tonen van wat je met geduld en veel proberen kunt bereiken.
Ik weet haast wel zeker dat jouw "Oud Brussel-Noord anno 1920" een topper gaat worden die museum waardig gaat zijn.
Mvg
Freddy
Ik blijf jouw projecten, groot of klein, Saraan, Oud Brussel-Noord anno 1920 en ook het spoordijkje anno 1920,
uitermate boeiend vinden.
De manier waarop jij alles weergeeft, jouw vorderingen, kleine missertjes, de gevonden oplossingen om het toch weer goed te krijgen.
De zoektocht naar de oude werkelijkheid met prachtige oude foto`s tot resultaat. Het daarna weer zoeken naar de beste manier om details op jouw projecten zo natuurgetrouw mogelijk weer te geven.
Eem dikke pluim hoor, je bent een echte inspiratie voor een mooi stukkie modelspoorbouw in het algemeen
en in het byzonder, in het tonen van wat je met geduld en veel proberen kunt bereiken.
Ik weet haast wel zeker dat jouw "Oud Brussel-Noord anno 1920" een topper gaat worden die museum waardig gaat zijn.
Mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2