BertemmeN
-
Onderwerp starter - Berichten: 1231
- Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
- Locatie: emmen
- Contacteer:
Re: BertemmeN
zoiets gaat het dan worden.
het dal ligt dus 128mm boven het laagste spoorniveau en bestaat uit rotsgebergte met tpv. de huizen een keermuur.
het dalprofiel komt redelijk overeen met de werkelijkheid.(alleen de hoogte ed zijn uiteraard niet op schaal)
het onderste gedeelte tot +250 wordt los gehouden van het bovendeel zodat er wat werking mogelijk is.
groet,
Bert
het dal ligt dus 128mm boven het laagste spoorniveau en bestaat uit rotsgebergte met tpv. de huizen een keermuur.
het dalprofiel komt redelijk overeen met de werkelijkheid.(alleen de hoogte ed zijn uiteraard niet op schaal)
het onderste gedeelte tot +250 wordt los gehouden van het bovendeel zodat er wat werking mogelijk is.
groet,
Bert
- Bijlagen
-
- dal2.png (121.7 KiB) 3593 keer bekeken
-
- dal1-1.png (61.64 KiB) 3593 keer bekeken
Re: BertemmeN
Hallo Bert,
Dat ziet er goed doordacht uit.
Ik ben benieuwd naar het vervolg.
m.vr.gr.
Hans
Dat ziet er goed doordacht uit.
Ik ben benieuwd naar het vervolg.
m.vr.gr.
Hans
XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Re: BertemmeN
Bert, bedankt voor de update. Links van de 4 huizen komt de keermuur en het dal. Van de overgang van de huizen naar het rechtergedeelte kan ik mij nog geen voorstelling maken?
De kavels waar de 4 huizen op staan vind ik maar zuinig, het lijkt mij dat je zelfs op de gemiddelde Nederlandse vinexlocatie meer m2 hebt.
De kavels waar de 4 huizen op staan vind ik maar zuinig, het lijkt mij dat je zelfs op de gemiddelde Nederlandse vinexlocatie meer m2 hebt.
De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction
-
Onderwerp starter - Berichten: 1231
- Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
- Locatie: emmen
- Contacteer:
Re: BertemmeN
hoi Hugo,
Het is ook wel wat ingewikkeld.
De rode en groene gedeeltes zijn 2 totaal van elkaar gescheiden spoorniveaus.
wand 1 is de beeindiging van de scenery van het groene gedeelte.
de scenery in het rode gedeelte heeft dus geen verbinding met de scenery in het groene gedeelte.
Ik heb hiervoor gekozen om een dal te kunnen creeren voor de brug en die tevens als afdekking dient voor de keerlus op het onderste gedeelte met een tussenruimte zodat ik er nog bij kan bij calamiteiten.
wand 2 is de afsluiting tpv het werkblad.
het gebied waar de huizen komen is eigenlijk een uitsnijding in de rotswand zoals in bergdorpjes veel voorkomt dus idd niet ruim bemeten.
de breedte is daar 22 cm dus daar moet ik het mee doen.
groet,
Bert
Het is ook wel wat ingewikkeld.
De rode en groene gedeeltes zijn 2 totaal van elkaar gescheiden spoorniveaus.
wand 1 is de beeindiging van de scenery van het groene gedeelte.
de scenery in het rode gedeelte heeft dus geen verbinding met de scenery in het groene gedeelte.
Ik heb hiervoor gekozen om een dal te kunnen creeren voor de brug en die tevens als afdekking dient voor de keerlus op het onderste gedeelte met een tussenruimte zodat ik er nog bij kan bij calamiteiten.
wand 2 is de afsluiting tpv het werkblad.
het gebied waar de huizen komen is eigenlijk een uitsnijding in de rotswand zoals in bergdorpjes veel voorkomt dus idd niet ruim bemeten.
de breedte is daar 22 cm dus daar moet ik het mee doen.
groet,
Bert
-
Onderwerp starter - Berichten: 1231
- Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
- Locatie: emmen
- Contacteer:
Re: BertemmeN
hallo,
Even een update.
De afgelopen periode niet veel gedaan met de bouw maar eigenlijk alleen maar de bedieningspanelen gemaakt en een paar kleine aanpassingen in het railplan.
Ook heb ik alle secties geisoleerd op beide railstaven en voorzien van DPDT-schakelaars.(dus eigenlijk een z-schakeling zonder gemeenschappelijke min).
Zo wordt elke sectie dus volledig onafhankelijk.
Per sectie kan ik dus kiezen wat de stroomvoorziening wordt zowel analoog als digitaal (al is dat laatste nog toekomstmuziek).
Wat me stoorde was dat er zonder opstelruimte niet zo veel variatie mogelijk was.
Alle sporen vol zetten is ook geen optie.
Dus ik heb nu een fiddleyard (linksonder op de 1e 2 plaatjes) in de planning maar die moet demontabel worden want voor de klapdeuren.
De bovenste laag is te zien op plaatje 3 en zal op ca.1,3m hoogte komen en voornamelijk een paradebaan met blokindeling zal zijn,zodat hierop automatisch gereden kan worden en ik me dus kan concentreren op het rij-en rangeerwerk op de onderste laag.
Ook kan ik hierop wat (langere) treinen laten rijden die op een zijlijn niet thuishoren.
Plaatje 1 is met scenery en plaatje 2 alleen het railplan.
Plaatje 3 is alleen de brug een vastliggend gegeven want die ligt over het dal van de onderste laag de rest wordt te zijner tijd ingevuld.
( zie ook het aanzicht hier eerder geplaatst op dit draadje)
De voor deze hobby werkbare maanden breken weer aan dus we gaan weer lekker aan de slag.
Re: BertemmeN
Bert,
Wat een mooi baan ontwerp.
Een mooi en vooral rustig sporen verloop.
Niet te druk en wel doordacht.
Ik ben benieuwd hoe dit er straks in het "eggie" uit gaat zien.
Wat een mooi baan ontwerp.
Een mooi en vooral rustig sporen verloop.
Niet te druk en wel doordacht.
Ik ben benieuwd hoe dit er straks in het "eggie" uit gaat zien.
Met vriendelijke groeten uit Rotterdam,
Frank.
Frank.
Re: BertemmeN
De bocht van de paradebaan zou ik net niet haaks laten lopen, en rechts net niet parallel met de muur. Dat geeft meteen een boeiender geheel. Zo'n haakse bocht en strak parallel met de muur is behoorlijk saai. Hou ook wat afstand met de muur opdat je er een strookje scenery hebt tussen spoor en achtergrond. Dan wordt het spoor mooier ingekleed. Het is tenslotte een parade-traject niet voor niets.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
Onderwerp starter - Berichten: 1231
- Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
- Locatie: emmen
- Contacteer:
Re: BertemmeN
Bedankt voor de reacties.
@Michiel: Wat betreft de paradebaan heb je gelijk. Zoals het nu getekend is is het saai en zeker niet fraai. Tegen de tijd dat dit bovenste niveau uitgevoerd wordt zal gaan worden zal dit zeker aangepast worden.
Dat gedeelte is eigenlijk slechts getekend ter indicatie en heeft nog geen vast railverloop. Het uiteindelijk moet een mooi stuk paradebaan worden in een bergachtig landschap.
Aangezien het bruggedeelte de enige relatie met het onderste niveau is is dat het vastliggende onderdeel.
@Michiel: Wat betreft de paradebaan heb je gelijk. Zoals het nu getekend is is het saai en zeker niet fraai. Tegen de tijd dat dit bovenste niveau uitgevoerd wordt zal gaan worden zal dit zeker aangepast worden.
Dat gedeelte is eigenlijk slechts getekend ter indicatie en heeft nog geen vast railverloop. Het uiteindelijk moet een mooi stuk paradebaan worden in een bergachtig landschap.
Aangezien het bruggedeelte de enige relatie met het onderste niveau is is dat het vastliggende onderdeel.
Re: BertemmeN
Hallo Bert,
Goed te lezen dat je weer bezig bent! En ik begrijp nu ook waar je idee van de klapbare fiddleyard voor mijn baan vandaan komt
Het station linksonder (bij de fiddleyard), is dat een splitsingsstation? Zo ja, dan zou je bij de 2e tak ook nog een kleine fiddleyard kunnen maken. Of desnoods alleen een enkel (wegklapbaar) spoor waar je een trein kunt laten verdwijnen.
Groet, Wim
Goed te lezen dat je weer bezig bent! En ik begrijp nu ook waar je idee van de klapbare fiddleyard voor mijn baan vandaan komt
Het station linksonder (bij de fiddleyard), is dat een splitsingsstation? Zo ja, dan zou je bij de 2e tak ook nog een kleine fiddleyard kunnen maken. Of desnoods alleen een enkel (wegklapbaar) spoor waar je een trein kunt laten verdwijnen.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
Onderwerp starter - Berichten: 1231
- Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
- Locatie: emmen
- Contacteer:
Re: BertemmeN
Dit is het huidige gebied waar mijn baanplan gesitueerd is.
Het tijdperk van mijn baan is tijdperk III (ca.1975).
Het grijze spoor links is het inmiddels allang opgebroken station Frasdorf.
Het spoor (wat nu een fietsroute is) ging via Achenmuehle naar Hochdorf.
Vanaf Hochdorf gaat het nu nog bestaande spoor naar Landl en sloot daar aan op de hoofdlijn Rosenheim-Salzburg.
Het station Oberprien is fictief en had voor de aanleg van de oprit naar de autobahn een verbinding naar Frasdorf.
Het station heeft ook een aftakking naar Wildenwart en een energiecentrale.
Vanaf Oberprien gaat het via Leitenberg naar Umrathshausen waar de lijn splitst.
Een spoor gaat naar Bernau en sloot daar aan op de eerder genoemde hoofdlijn Rosenheim-Salzburg en een ander spoor sluit aan op de nu nog bestaande enkelsporige lijn Prien-Achau.
Achau is eindstation van deze lijn.
Tpv. de splitsing ligt een industrieterrein en er is ook nog een lijntje naar Hittenkirchen.
-
Onderwerp starter - Berichten: 1231
- Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
- Locatie: emmen
- Contacteer:
Re: BertemmeN
hoi Wim,Wim H schreef: ↑02 sep 2021 21:56 Hallo Bert,
Goed te lezen dat je weer bezig bent! En ik begrijp nu ook waar je idee van de klapbare fiddleyard voor mijn baan vandaan komt
Het station linksonder (bij de fiddleyard), is dat een splitsingsstation? Zo ja, dan zou je bij de 2e tak ook nog een kleine fiddleyard kunnen maken. Of desnoods alleen een enkel (wegklapbaar) spoor waar je een trein kunt laten verdwijnen.
Groet, Wim
Omdat ik de fiddleyard ga maken wordt het station inderdaad een splitsingstation.
Het spoor naar Wildenwart zal goederentreinen voor de energiecentrale worden met reizigersvervoer met toeristen voor Schloss Wildenwart.
Zo wordt het toch nog een beetje aannemelijk.
Het spoor wat naar Frasdorf gaat laat ik eindigen voor een dichtgemetselde viaductingang oid.
Ik ga daar ervan uit dat het spoor daar is opgebroken voor de aanleg van de snelweg en ook eigenlijk onrendabel was.
Een fiddleyard kan daar niet ivm. de wand naar de andere kamer.
En dat is werk-en logeerkamer dus daar mag ik van mijn vrouw verder niet aankomen
Re: BertemmeN
Jullie nieuwe vakantie huisje
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Re: BertemmeN
Hoi Bert,
Leuk te lezen wat het (deels fictieve) achtergrondverhaal van je baan is! Dat verduidelijkt direct weer heel veel dingen in je baanplan.
Een vroeger splitsingsstation waarvan 1 van de lijnen is opgeheven, is een leuk gegeven en geeft veel mogelijkheden.
En nu ik je baanplan beter bekijk, zie ik een paar klapdeuren en een muur. De andere fiddleyard (de lijn naar Frasdorf) zou dan inderdaad in een andere kamer komen. Dat wil nog wel eens een belemmering zijn voor de andere huisgenoten. De regering hier keek ook direct erg boos toen ik de (welliswaar niet serieuze) suggestie opperde om de modelbaan dan maar naar de woonkamer te verhuizen...
Gelukkig viel de optie van de hal wel in goede aarde
Groet, Wim
PS: Schloss Wildenwart is wel een leuk optrekje! Het zal ook geen probleem hebben met fiddleyards die in de verkeerde ruimte uitkomen...
Ik ga nog maar eens even doorsparen...
Leuk te lezen wat het (deels fictieve) achtergrondverhaal van je baan is! Dat verduidelijkt direct weer heel veel dingen in je baanplan.
Een vroeger splitsingsstation waarvan 1 van de lijnen is opgeheven, is een leuk gegeven en geeft veel mogelijkheden.
En nu ik je baanplan beter bekijk, zie ik een paar klapdeuren en een muur. De andere fiddleyard (de lijn naar Frasdorf) zou dan inderdaad in een andere kamer komen. Dat wil nog wel eens een belemmering zijn voor de andere huisgenoten. De regering hier keek ook direct erg boos toen ik de (welliswaar niet serieuze) suggestie opperde om de modelbaan dan maar naar de woonkamer te verhuizen...
Gelukkig viel de optie van de hal wel in goede aarde
Groet, Wim
PS: Schloss Wildenwart is wel een leuk optrekje! Het zal ook geen probleem hebben met fiddleyards die in de verkeerde ruimte uitkomen...
Ik ga nog maar eens even doorsparen...
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
Onderwerp starter - Berichten: 1231
- Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
- Locatie: emmen
- Contacteer:
Re: BertemmeN
In afwachting van het bestelde railmateriaal maar vast het gedeelte gemaakt waar de fiddleyard komt.
Het is iets ruimer dan eerder getekend zodat ik meer scenery kwijt kan.
De fiddleyard komt aan de binnenzijde voor de klapdeuren en wordt uitneembaar en zal eindigen waar nu de gele ordner staat.
En dit is gezien vanaf de werk/logeerkamer.
Zoals te zien is daar geen mogelijkheid voor een fiddleyard.
Ik mocht er nog wel een spoorgerelateerd bordje ophangen
Nu eerst maar verder met het bedieningspaneel van het kopstation : schakelaartjes monteren, draadjes solderen, etc.
Het paneel wat op de foto te zien wordt vervangen.
Niet het leukste deel van de hobby en ook niet fotogeniek.
Dus het zal even duren voor de volgende update.
-
Onderwerp starter - Berichten: 1231
- Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
- Locatie: emmen
- Contacteer:
Re: BertemmeN
Inmiddels ook de railaansluiting naar de toekomstige fiddleyard gemaakt.
In afwachting van het railmateriaal voor de fiddleyard eerst maar eens het bedieningspaneel van dit gedeelte afmaken.
In afwachting van het railmateriaal voor de fiddleyard eerst maar eens het bedieningspaneel van dit gedeelte afmaken.
-
Onderwerp starter - Berichten: 1231
- Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
- Locatie: emmen
- Contacteer:
Re: BertemmeN
En de uitneembare plaat voor de fiddleyard.
De uiteindelijke vorm en breedte (evt. smaller al naar gelang het aantal sporen) wordt misschien nog aangepast.
Maar dat komt wel als ik weet hoe ik uitkom met de rails.
Misschien maak ik hem ook qua sporen wel draaibaar (dus dan kan ik wat nu tegen de wand is draaien naar de uitrijkant),maar dat zie ik nog wel.
Er komt ook nog een klein schakeltableau op.
Plaat is nu 25cm breed.
Ik heb wel rekening gehouden dat er kurk op komt. (heb niet zo veel ervaring met rechtstreeks op de plaat lijmen van de rails).
-
Onderwerp starter - Berichten: 1231
- Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
- Locatie: emmen
- Contacteer:
Re: BertemmeN
Afgelopen periode bezig geweest met de 3 bedieningspanelen en de bedrading onder de baan.
Vooral dat laatste is toch wel een lichamelijke belasting.
De bedieningspanelen kon ik gelukkig op de werktafel maken.
Alles is aangesloten en heeft de tests goed doorstaan.
De baan wordt bestuurd door 1 trafo die de hele baan bestrijkt en voor elk station een aparte trafo voor rangeerwerk e.d.
E.e.a. volgens het z-schakelingsprincipe zodat elke zone op een trafo naar keuze kan worden geschakeld.
Er zouden dus 3 treinen tegelijk kunnen rijden maar ik denk dat 2 nog net te behappen is.
Het testrijden kan beginnen!
Vooral dat laatste is toch wel een lichamelijke belasting.
De bedieningspanelen kon ik gelukkig op de werktafel maken.
Alles is aangesloten en heeft de tests goed doorstaan.
De baan wordt bestuurd door 1 trafo die de hele baan bestrijkt en voor elk station een aparte trafo voor rangeerwerk e.d.
E.e.a. volgens het z-schakelingsprincipe zodat elke zone op een trafo naar keuze kan worden geschakeld.
Er zouden dus 3 treinen tegelijk kunnen rijden maar ik denk dat 2 nog net te behappen is.
Het testrijden kan beginnen!
Re: BertemmeN
Mooie paneeltjes Bert!
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
-
- Berichten: 1129
- Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
- Locatie: A'dam
Re: BertemmeN
Mooi gedaan!
Groet, Erik
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan
Re: BertemmeN
Dat ziet er goed uit.
Juist afgelopen weekend ook nagedacht over iets als een regelbord/bedieningspaneel voor mijn modules. Dus interessant om te zien hoe anderen dit aanpakken!
Juist afgelopen weekend ook nagedacht over iets als een regelbord/bedieningspaneel voor mijn modules. Dus interessant om te zien hoe anderen dit aanpakken!
-
Onderwerp starter - Berichten: 1231
- Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
- Locatie: emmen
- Contacteer:
Re: BertemmeN
Ik heb van hout een frame gemaakt met een bodem van triplex.
Het paneel voor de schakelaars is ook van triplex.
De bedrukking heb ik gemaakt met een Cad-programma en afgedrukt op fotopapier.
Omdat ik de verschillende regelbare zones in kleur wilde hebben leek me dat het beste.
Daarna afgedekt met boeklon en het geheel geschroefd op het frame.
De verbinding met de baanbedrading heb ik met deelbare kroonstenen gemaakt.
De bovenplaat zou je ook wit kunnen schilderen en daarna het railplan er op maken bijv. met een zwarte viltstift.
Ik heb gekozen voor een paneel voor elk station omdat ik er dan dichtbij kan staan of zitten met het rangeren, aan -en loskoppelen e.d. , maar dat is afhankelijk van het concept van de baan.
Als je voornamelijk rijdt en niet veel rangeert kun je waarschijnlijk met 1 paneel toe.
Als je met modules werkt zou ik per module een paneel maken en dan de modules met stekkertjes met elkaar verbinden.
Elke module is dan schakeltechnisch een zelfstandige unit.