Bedankt voor jullie reaktie!
Ik heb er al vrij lang tegen aan lopen hikken, want weinig zin om Altwied op te offeren / in de ijskast te zetten.
Maar nu ik wat meer bezig ben met Kurtscheid, begint dat nu ook te leven (in mijn hoofd dan he).
Hoi Harry, is dat een hint om toch voor het 1e plan te gaan? Ik twijfel zelf nog steeds.
Klopt. Ik wilde niet 1 lange weg langs de achtergrond, met alleen maar huizen op een rij. Om het te onderbreken, wil ik een paar zijstraatjes en eventueel een pleintje. Alleen is de overgang naar de achtergrond dan lastig bij een haaks op de achtergrond eindigende weg. Om het directe zicht te beperken, heb ik er in mijn schets 2 bomen voor geplaatst. Iets schuiner weg laten lopen, gaat ook nog helpen. Misschien een boom direct naast de apotheek, tegen de achtergrond aan die dan over de weg heen hangt. Eventueel kan er ook nog een spiegeltje op straat niveau bij.
Het is voorlopig een schetsje en ik moet kijken hoeveel ruimte ik in praktijk heb. Of eigenlijk hoe weinig ruimte...
Inderdaad. Ik had eigenlijk nabij Kurtscheid een Basaltgroeve gedacht, waardoor ik op mijn Altwied-baan regelmatig Schotterzuege over de zijlijn zou kunnen laten rijden. Een BR50-Kab met 8 of 10 wagens leeg omhoog en dan beladen terug.
Maar goed, nu ik Kurtscheid zelf ga bouwen, moet ik die aansluiting dan ook hebben. Om geen volledige groeve met belading te moeten bouwen (heb ik ook geen ruimte voor), heb ik bedacht dat de werkelijke groeve iets verder van het station ligt. Er loopt dus een kleine spooraansluiting vanuit het station tussen de bebouwing van Kurtscheid naar de groeve die (fiktief) een paar honderd meter verderop ligt. Een beetje zoals vroeger de aansluiting van Akzo Nobel in Hengelo was.
Het industiespoortje verdwijnt tussen de bomen en gaat dan door de achtergrondcoulisse. Om de trein dan te kunnen opstellen heb ik het spoor doorgetrokken richting fiddleyard. Dan kan ik eventueel de wagens ook nog beladen (met de hand).
Ook hier is nog niet zeker of ik het ook werkelijk zo ga doen. De fiddleyard komt namelijk boven het kastje in de hal (te zien op de foto) en moet dus afneembaar zijn. Een extra aansluiting aan de achterkant maakt het dan weer lastiger om te bouwen. Maar misschien kan ik er een apart spoor maken los van de fiddle yard. Een TrainSafe koker oid.
Een alternatief is om aan te nemen dat de basaltgroeve een aansluiting op de vrije baan heeft, net voor Kurtscheid. Die is op de modelbaan dan niet zichtbaar want hij ligt dan links van de tunnel. Om de aansluiting dan te bereiken moeten de treinen kop maken in Kurtscheid. Je krijgt dan wel een soort heen en weer rijden van treinen: tunnel uit, station in, kopmaken, station uit, tunnel in. En dan nog een keer met de beladen trein.
Het leek me leuker om het dan via een aansluitspoor te simuleren. Maar we zien wel hoe het uiteindelijk uit pakt op de nieuwe plek in de hal.
Groet, Wim