![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Succes met het inpassen van de nieuwe plannen.
Groet, Wim
Ik zal het schaduwstation even wat groter afbeelden voor de duidelijkheid Erik.erik-n-fan schreef: ↑17 okt 2021 12:46 Mooie ruimte zeg!
Het schaduwstation rechts onder zie ik alleen een grote ovaal. Rij je met alleen treinstellen? Hoe komen die dan (rechts rijdend?) het groene spoor in richting schaduwstation, een van gele kopsporen en dan rood weer terug?
De onderbouw blijft bij beide oplossingen het zelfde. Dus ik kan voorlopig vooruit met het opbouwen van de baan. Van schaduwstation tot en met Centraal Station kan gebouwd worden. Het zelfde geldt voor het complete blauwe dalspoor. Als dat allemaal zover klaar is kan ik ook beter beoordelen hoe ik de hoge snelheidslijn het beste kan uitvoeren. Met mijn bouwtempo zijn we dan zeker al een jaar verder
Hoi Nico,Nico Essers schreef: ↑18 okt 2021 00:03Ik zal het schaduwstation even wat groter afbeelden voor de duidelijkheid Erik.erik-n-fan schreef: ↑17 okt 2021 12:46 Mooie ruimte zeg!
Het schaduwstation rechts onder zie ik alleen een grote ovaal. Rij je met alleen treinstellen? Hoe komen die dan (rechts rijdend?) het groene spoor in richting schaduwstation, een van gele kopsporen en dan rood weer terug?
Via punt A komen de treinen altijd het schaduwstation ingereden. De keuze vanaf dat punt is spoor 1,2,3 of 4.
Spoor 4 is geschikt voor treinen die radius 230 mm kunnen rijden.
Spoor 3 is geschikt voor treinen die radius 265 mm kunnen rijden.
Via spoor 3 en 4 zijn de kopsporen bereikbaar waar de treinen vooruit naar binnen rijden. Dit geld voor alle type treinen.
Voor treinstellen maakt dit niet uit, maar voor getrokken treinen heeft dit het gevolg dat deze bij vertrek even als duwtrein ingezet worden totdat ze weer volledig op spoor 3 of 4 staan. Vandaar uit kunnen ze uiteindelijk weer als trektrein via punt B het schaduwstation verlaten.
Spoor 2 heeft een radius van 300 mm en kan door alle treinen bereden worden. Tevens is dit spoor als ovaal uitgevoerd om gemakkelijk testrondjes en snelheidsmetingen uit te voeren. Spoor 2 is ook geschikt als opstelspoor voor lange ICE's.
(Deze 300 mm geldt voor al het spoor buiten het schaduwstation als minimum radius)
Spoor 1 heeft een radius van 335 mm en is geschikt als opstelspoor voor lange ICE's.
Spoor 1 en 2 werken op het principe van first in = first out.
Daarbij zal spoor 1 of 2 naar alle waarschijnlijkheid altijd vrij zijn tijdens bedrijf en kan dus indien gewenst als doorgangsspoor gebruikt worden.
Ik heb hier heel lang over nagedacht en vooral ook gekeken naar wat er met iTrain mogelijk is in combinatie met de kopsporen. Doel was om deze 1,5 m2 oppervlakte zo goed mogelijk te gebruiken inclusief test ovaal, snelheidsmeting, programmeer spoor en daarnaast voldoende opstel mogelijkheden. Ik ben tevreden met dit resultaat.