Hoi,
Even een vraag van mijn zijde. Ik heb hier een klein moduulbakje staan van de firma N-tram (http://www.n-tram.de/_deu/produkte/minimodule.html) dat gebruikt gaat worden als lichtkap. Zelf wil ik graag een beetje natuurlijk overkomend licht maar door de afmeting (38cm lengte, 15cm diepte en 6cm hoogte) is dat misschien een beetje een uitdaging. Ik zag dat ze bij ikea wel het e.e.a aan verlichting hadden met Leds (zoals 'Dioder') die zou passen maar das allemaal met koude witte leds hetgeen voor een vroege ochtend prima is, maar niet bepaald voor een laat zomerse namiddag.
Zou de combinatie van Leds en halogeenspots werken? Ik weet het niet. Misschien nog iemand een brijant idee? Suggesties? etc. etc.
Robert
Verlichting van een moduulbakje?
-
Onderwerp starter - Moderator
-
Re: Verlichting van een moduulbakje?
Bij de club gebruiken we gewone spaarlampen (iets van 6 Watt per stuk) dat spreid mooi het licht en is niet te vel. Als het je dan nog wat te tl-achtig vind kun je altijd nog voor om en om een cremekleur spaarlamp kiezen. Halogeen geeft veel warmte, dus zou ik persoonlijk niet voor kiezen.
Groet,
Marcel
Groet,
Marcel
Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III
-
Hoi Marcel,
Dank voor de reactie, halogeen twijfelde ik al aan. Ik ga eens kijken wat er aan kleine spaarlampen te scoren valt. Het belangrijkste is dat ik mooi warm licht krijg, het moet niet al te blauw zijn van kleur al hoewel de lucht ijler (en dus het licht anders) op grotere hoogte (zeg 1000 meter. Ik ga weer puzzlen.
Robert
Dank voor de reactie, halogeen twijfelde ik al aan. Ik ga eens kijken wat er aan kleine spaarlampen te scoren valt. Het belangrijkste is dat ik mooi warm licht krijg, het moet niet al te blauw zijn van kleur al hoewel de lucht ijler (en dus het licht anders) op grotere hoogte (zeg 1000 meter. Ik ga weer puzzlen.
Robert
Fan van Alpenbanen in N(m)
-
- Kleinserie/Commercieel
Hoi Robert,
Ga je nog naar lochem 18 of 19 september?
Daar staat mijn minidiodrama met 2 ledstrips van digirails misschien ook een idee voor jouw?
Het zijn de nieuwe ledstrips van 28 cm lang in de kleur warm wit.
Ze verlichten een oppervlak van 50 bij 40 cm en ze nemen een ruimte in van 5 bij 2 cm en dan de totaale lengte van 1 strip.
Ik had graag een foto hier geplaatst maar dat mag niet van de commissie
.
Ik hoop dat je er wat aan heb.
Groetjes Rob![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Ga je nog naar lochem 18 of 19 september?
Daar staat mijn minidiodrama met 2 ledstrips van digirails misschien ook een idee voor jouw?
Het zijn de nieuwe ledstrips van 28 cm lang in de kleur warm wit.
Ze verlichten een oppervlak van 50 bij 40 cm en ze nemen een ruimte in van 5 bij 2 cm en dan de totaale lengte van 1 strip.
Ik had graag een foto hier geplaatst maar dat mag niet van de commissie
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Ik hoop dat je er wat aan heb.
Groetjes Rob
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Bouwt modeltreinen van de NS
-
Hoi Rob,
Bedankt voor de tip. Ga ik me eens in verdiepen. Ik had ook al wat in de conrad catalogus zien staan aan ledstrips (met verschillende "witte" leds). Plaats anders maar wat foto's van je dio nadat deze in Lochem te zien is geweest. Ik had graag willen komen (ik zou eerst zelfs demo-en) maar ik moet binnen een uur in Utrecht kunnen zijn ivm brekebenen-dienst (heel letterlijk). Voor mij geldt dat ik ga genieten van de foto's.
Robert
Bedankt voor de tip. Ga ik me eens in verdiepen. Ik had ook al wat in de conrad catalogus zien staan aan ledstrips (met verschillende "witte" leds). Plaats anders maar wat foto's van je dio nadat deze in Lochem te zien is geweest. Ik had graag willen komen (ik zou eerst zelfs demo-en) maar ik moet binnen een uur in Utrecht kunnen zijn ivm brekebenen-dienst (heel letterlijk). Voor mij geldt dat ik ga genieten van de foto's.
Robert
-
Ik heb inmiddels mooie verlichting gevonden bij de Ikea in de vorm van "INREDA" vitrinekast-verlichting. Deze hebben in principe de juiste maat voor het moduulbakje (35cm op een lengte van 38cm) en het zijn warmwitte LEDs. Klein beetje rommelen met wat gereedschapsklemmen en wat hout en het zit prima. De lichtopbrengst is in principe ook prima, alleen het straalt wat minder ver uit dus leek het mij verstandig om er twee te gebruiken. Het moduultje wordt inmiddels al voor schemerlamp uitgescholden (nu is het licht tamelijk gelig door al het kale hout).
Robert
Robert