Probleem met mijn Br-50
-
Onderwerp starter - Berichten: 59
- Lid geworden op: 11 jan 2010 18:07
- Locatie: SWIFTERBANT - FLEVOLAND
Probleem met mijn Br-50
Bijgaand een foto van mijn eerste grote sleeptender liefde, de Br-50 van Fleischmann.
Dit type werd destijds, ruim 38 jaar geleden door Fleischmann op de markt gebracht onder het nummer 7175.
Met slechts zakgeld als inkomsten moest ik voor het nieuwe lokje 82 gulden aftikken. Niet gering.
Nu is de liefde in een crisis aanbeland. De Br-50 hapert. de vrijdraaiende wielen onder de ketel draaien niet mee met het voortbewegen van de lok. De Br-50 heeft een motor in de tender. De tender duwt de lok dus voorwaarts. het probleem is aanwezig in beide richtingen.
Wanneer ik de wielen handmatig voortbeweeg dan is er geen merkbare weerstand. Alles lijkt in orde.
Ik heb alles schoongemaakt, beetje olie toegevoegd op de draaiende delen en assen en zelfs de bodemplaat losgeschroefd maar niets helpt.
Wie weet wat het probleem kan zijn?
Dit type werd destijds, ruim 38 jaar geleden door Fleischmann op de markt gebracht onder het nummer 7175.
Met slechts zakgeld als inkomsten moest ik voor het nieuwe lokje 82 gulden aftikken. Niet gering.
Nu is de liefde in een crisis aanbeland. De Br-50 hapert. de vrijdraaiende wielen onder de ketel draaien niet mee met het voortbewegen van de lok. De Br-50 heeft een motor in de tender. De tender duwt de lok dus voorwaarts. het probleem is aanwezig in beide richtingen.
Wanneer ik de wielen handmatig voortbeweeg dan is er geen merkbare weerstand. Alles lijkt in orde.
Ik heb alles schoongemaakt, beetje olie toegevoegd op de draaiende delen en assen en zelfs de bodemplaat losgeschroefd maar niets helpt.
Wie weet wat het probleem kan zijn?
N-spoor, LENZ systeem, Koploper, Epoche 1, 2, 3.
-
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
- Locatie: Maartensdijk
Re: Probleem met mijn Br-50
Hoi, zijn de wielen die niet meedraaien afgevlakt aan de onderkant? Zoals ik het lees zou dat namelijk wel eens de oorzaak kunnen zijn van het niet ronddraaien.
Groet,
Marcel
Groet,
Marcel
Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III
Re: Probleem met mijn Br-50
Misschien moet je de schroef tussen de bodemplaat en de ketel, ietjes losser draaien.
Had het zelfde euvel bij een br38 en het was hiermee opgelost.
gr. Ron.
Had het zelfde euvel bij een br38 en het was hiermee opgelost.
gr. Ron.
Ik rommel maar wat aan!
-
- Berichten: 754
- Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
- Locatie: vlakbij Gouda
Re: Probleem met mijn Br-50
Hoi Rob,
Dit probleem heb ik ook nog al eens met Fleischmann stoomloks. Wat ik meestal doe is het drijfwerk inspecteren op stof en haartjes, maar wat nog belangrijker is zijn
de wiel assen. Daar draait zich alles omheen en dat voelt niet als weerstand maar de lok rijd zoals jij beschrijft met een "slowmotion" drijfwerk. Erg irritant.
Hopelijk heb ik je hier mee geholpen...
Groetjes,
Hans.
Dit probleem heb ik ook nog al eens met Fleischmann stoomloks. Wat ik meestal doe is het drijfwerk inspecteren op stof en haartjes, maar wat nog belangrijker is zijn
de wiel assen. Daar draait zich alles omheen en dat voelt niet als weerstand maar de lok rijd zoals jij beschrijft met een "slowmotion" drijfwerk. Erg irritant.
![Embarrassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Hopelijk heb ik je hier mee geholpen...
![Idea :idea:](./images/smilies/icon_idea.gif)
Groetjes,
Hans.
Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/Z21-Wifi
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Re: Probleem met mijn Br-50
Hi,
Even schoonmaken en oude olie restanten verwijderen doet wonderen, dit is overigens een bekend en veel voorkomend euvel.
Mvg
Wim.
Even schoonmaken en oude olie restanten verwijderen doet wonderen, dit is overigens een bekend en veel voorkomend euvel.
Mvg
Wim.
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Probleem met mijn Br-50
Klopt i.d.d. ik heb het nu ook bij mijn 7175. Even goed schoonmaken helpt.
Heb trouwens mijn BR38 nog steeds niet goed opgelost gekregen
Blijft vervelend
Heb trouwens mijn BR38 nog steeds niet goed opgelost gekregen
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
Re: Probleem met mijn Br-50
Hallo Martin ,
Wat die br 38 betreft, heb vanmiddag iemand gesproken die die loc gewoon een hele middag voluit laten draaien.
Dus de loc op een stuk rails met analoge voeding en alleen de tender iets hoger zetten zodat de wielen los zijn en dan draaien maar.
Mvg Jan
Wat die br 38 betreft, heb vanmiddag iemand gesproken die die loc gewoon een hele middag voluit laten draaien.
Dus de loc op een stuk rails met analoge voeding en alleen de tender iets hoger zetten zodat de wielen los zijn en dan draaien maar.
Mvg Jan
Re: Probleem met mijn Br-50
??? maar dan draaien de loc wielen toch niet en ik dacht dat je die wou "soepel" rijden .boemel schreef: Dus de loc op een stuk rails met analoge voeding en alleen de tender iets hoger zetten zodat de wielen los zijn en dan draaien maar.
Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
-
Onderwerp starter - Berichten: 59
- Lid geworden op: 11 jan 2010 18:07
- Locatie: SWIFTERBANT - FLEVOLAND
Re: Probleem met mijn Br-50
Ron z'n tip om de schroeven wat losser te draaien gaf een kleine verbetering.
Schoonmaken heb ik een aantal malen gedaan. Er zijn geen haartjes of olie restanten te vinden.
Rob
Schoonmaken heb ik een aantal malen gedaan. Er zijn geen haartjes of olie restanten te vinden.
Rob
N-spoor, LENZ systeem, Koploper, Epoche 1, 2, 3.
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Probleem met mijn Br-50
Hoi Jan,boemel schreef:Hallo Martin ,
Wat die br 38 betreft, heb vanmiddag iemand gesproken die die loc gewoon een hele middag voluit laten draaien.
Dus de loc op een stuk rails met analoge voeding en alleen de tender iets hoger zetten zodat de wielen los zijn en dan draaien maar.
Mvg Jan
Welke invloed heeft dit op het drijfwerk??
Re: Probleem met mijn Br-50
Ik heb hetzelfde probleem met de 01 van Minitrix,aandrijfwerk is helemaal schoon,voor het rijden beweeg ik de vrijdraaiende wielen van de loc met m'n vingers heen en weer,klein drupje olie op de draaipunten van de drijfstangen.
De eerste twee rondjes gaat het goed en dan beginnen de wielen weer te haperen,heb ook van alles geprobeerd maar niets helpt.
De eerste twee rondjes gaat het goed en dan beginnen de wielen weer te haperen,heb ook van alles geprobeerd maar niets helpt.
Mvg Marcel
Hier is mijn baan te volgen:http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1082 , http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=7894
Hier is mijn baan te volgen:http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1082 , http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=7894
Re: Probleem met mijn Br-50
Het probleem blijft steeds rond weerstand en wrijving draaien. Langs de ene kant de weerstand van wielen en drijfwerk om te willen draaien. en langs de andere kant de de rails die via de wrijvingsweerstand de wielen aan het draaien willen brengen.
Dus, verhoog de wrijvingsweerstand tussen rails en wielen. Geen drastische middelen, maar gewoon rails ontvetten, alsook het loopvlak van de wielen. Nooit beginnen schuren of zo!
En, verlaag de weerstand van het drijfwerk en rolweerstand van de wielen. Dat betekend alle stof, haartjes, en ander spul dat zich rond de scharnieren en aspotten verzamelt los pulken. Dan even checken of er geen knelpunten zijn met het voorzichtig met de hand draaien van de drijfwielen. Soms, bij het onzorgvuldig monteren, of na een botsing of val, kan het drijfwerk lichtjes verbogen zijn. Kwestie van de oorzaak te vinden, soms met een vergrootglas op loep. Het volledige drijfwerk ontvetten (met wasbenzine en een penseeltje), alsook de wielassen en lagers. Dan enkel de draaiende delen met een lichte olie (naaimachineolie of zo) heel sober smeren.
Als dit allemaal niet helpt, kan je overwegen om de locomotief een beetje te verzwaren met extra lood in de ketel. Check ook, indien van toepassing, of de veertjes om de loopwielen op de rails te houden niet te sterk staan. En anders, een paar van de drijfwielen in te smeren met "Bullfrog Snot".
Dus, verhoog de wrijvingsweerstand tussen rails en wielen. Geen drastische middelen, maar gewoon rails ontvetten, alsook het loopvlak van de wielen. Nooit beginnen schuren of zo!
En, verlaag de weerstand van het drijfwerk en rolweerstand van de wielen. Dat betekend alle stof, haartjes, en ander spul dat zich rond de scharnieren en aspotten verzamelt los pulken. Dan even checken of er geen knelpunten zijn met het voorzichtig met de hand draaien van de drijfwielen. Soms, bij het onzorgvuldig monteren, of na een botsing of val, kan het drijfwerk lichtjes verbogen zijn. Kwestie van de oorzaak te vinden, soms met een vergrootglas op loep. Het volledige drijfwerk ontvetten (met wasbenzine en een penseeltje), alsook de wielassen en lagers. Dan enkel de draaiende delen met een lichte olie (naaimachineolie of zo) heel sober smeren.
Als dit allemaal niet helpt, kan je overwegen om de locomotief een beetje te verzwaren met extra lood in de ketel. Check ook, indien van toepassing, of de veertjes om de loopwielen op de rails te houden niet te sterk staan. En anders, een paar van de drijfwielen in te smeren met "Bullfrog Snot".
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)