wat doe ik fout CQ zie ik over hoofd.
wat doe ik fout CQ zie ik over hoofd.
Hoi mede modelspoorvrienden,
Ik weet even niet hoe verder en ik hoop dat jullie me tips kunnen geven wat ik fout doe cq over het hoofd zie .
Ik ben begonnen met mijn rails vast te lijmen op mijn ondergrond . tegelijkertijd heb ik de gaten geboord en de stroomkabeltjes aan de rails gesoldeerd en die door deze gaatjes gedaan om later een ringleiding aan te leggen 'Verder heb ik op 2 wissels geisoleerde railasjes geplaats om zo een trein apart op dit stukje te kunnen laten rijden. Nu heb ik een stroompunt al eens aangesloten op een trafo om te kijken of de trein soepel over de rails loopt . Helaas krijg ik geen stroom op de rails . Ik heb verschillende aansluitingen apart geprobeerd met verschillende trafo's . Doe ik iets fout , vergeet ik iets ik weet het even niet. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen en iedere suggestie is welkom .
Ik weet even niet hoe verder en ik hoop dat jullie me tips kunnen geven wat ik fout doe cq over het hoofd zie .
Ik ben begonnen met mijn rails vast te lijmen op mijn ondergrond . tegelijkertijd heb ik de gaten geboord en de stroomkabeltjes aan de rails gesoldeerd en die door deze gaatjes gedaan om later een ringleiding aan te leggen 'Verder heb ik op 2 wissels geisoleerde railasjes geplaats om zo een trein apart op dit stukje te kunnen laten rijden. Nu heb ik een stroompunt al eens aangesloten op een trafo om te kijken of de trein soepel over de rails loopt . Helaas krijg ik geen stroom op de rails . Ik heb verschillende aansluitingen apart geprobeerd met verschillende trafo's . Doe ik iets fout , vergeet ik iets ik weet het even niet. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen en iedere suggestie is welkom .
Re: wat doe ik fout CQ zie ik over hoofd.
Hi,
Zou het kunnen dat je ergens een kortsluiting hebt ingebouwd met je sporenplan? iets meer gegevens over je sporenplan zou wel handig zijn om daar iets meer over te zeggen.
Een voorbeeld van een ingebouwde kortsluiting is een keerlus zonder isolatie rail lasjes
groetjes, Fenna
Zou het kunnen dat je ergens een kortsluiting hebt ingebouwd met je sporenplan? iets meer gegevens over je sporenplan zou wel handig zijn om daar iets meer over te zeggen.
Een voorbeeld van een ingebouwde kortsluiting is een keerlus zonder isolatie rail lasjes
groetjes, Fenna
Re: wat doe ik fout CQ zie ik over hoofd.
Dank je wel voor het meedenkenfenix schreef: ↑05 dec 2021 20:14 Hi,
Zou het kunnen dat je ergens een kortsluiting hebt ingebouwd met je sporenplan? iets meer gegevens over je sporenplan zou wel handig zijn om daar iets meer over te zeggen.
Een voorbeeld van een ingebouwde kortsluiting is een keerlus zonder isolatie rail lasjes
groetjes, Fenna
Ik heb geen keerlus , het is een gewoon rondje met een wissel net voor het station en net na het station zodat ik eventueel een extra trein daar kan parkeren en dan verder met een tweede trein kan .Ik heb op dit stukje een apart stroompunt op een trafo. Op de grote ronde wil ik 5 stroompunten . Ik heb nu een stroompunt aangesloten om te proberen en dit werkt nog niet
Re: wat doe ik fout CQ zie ik over hoofd.
Als ik vragen mag,
wat is de reden dat je op je grote rondje 5 stroompunten wilt? Ik begrijp een beetje dat daar maar 1 trein tegelijk rijdt.
Heeft elk stroompunt een aparte trafo, of komt alles van dezelfde trafo af?
wat is de reden dat je op je grote rondje 5 stroompunten wilt? Ik begrijp een beetje dat daar maar 1 trein tegelijk rijdt.
Heeft elk stroompunt een aparte trafo, of komt alles van dezelfde trafo af?
Re: wat doe ik fout CQ zie ik over hoofd.
alles zit op een trafo , alleen dat stukje na de wissel zit op een tweede trafo. De reden is dat ik denk(dacht )dat ik zo overal op de baan evenveel stroom op mijn rails heb staan . Ik hoop niet dat ik nu dom bezig ben door dit te denken
Re: wat doe ik fout CQ zie ik over hoofd.
Op een lang stuk rails is altijd wel een beetje verlies aan spanning doordat de spoorstaaf een bepaalde (lage) weerstand heeft. Als vuistregel: hoe dunner het draadje of staaf, hoe groter de weerstand. Bij een baantje van een paar meter is dat spanningsverlies in principe verwaarloosbaar klein en zou je uit moeten kunnen met een enkele stroom aansluiting.
Heb je voor het aansluiten per spoorstaaf een aparte draadkleur gebruikt? Persoonlijk heb ik voor mijn modelspoor gedoe een hele reeks kleuren en aan de kleur van de draad kan ik dan al zien waarvoor die draad is. Bijvoorbeeld mijn linker spoorstaaf heeft altijd een groen draadje en de rechter heeft altijd een bruin draadje. Het is voor mij een manier om geen draadjes door de war te gooien
Wat nog wel roet in het eten kan gooien is als rail lassen niet goed op de spoorstaaf aansluiten en er geen stroom wordt doorgegeven. Dat kan een reden zijn om op verschillende plaatsen rijspanning op de baan te zetten.
Al je ergens bij een van je stroompunten draadjes andersom hebt zitten ten opzichte van andere stroompunten, heb je ook een kortsluiting gemaakt.
Dat zou ik nu als eerste gaan controleren. Als je een multimeter hebt, kun je ook meten of er inderdaad spanning op de rails staat. Als je een multimeter hebt die kan piepen als er tussen 2 meetpunten een directe electrische verbinding is, kun je die functie ook gebruiken om te kijken of je een kortsluiting hebt gemaakt. (geen trafo aansluiten en de meet pennen van de multimeter elk op een spoorstaaf zetten)
Heb je voor het aansluiten per spoorstaaf een aparte draadkleur gebruikt? Persoonlijk heb ik voor mijn modelspoor gedoe een hele reeks kleuren en aan de kleur van de draad kan ik dan al zien waarvoor die draad is. Bijvoorbeeld mijn linker spoorstaaf heeft altijd een groen draadje en de rechter heeft altijd een bruin draadje. Het is voor mij een manier om geen draadjes door de war te gooien
Wat nog wel roet in het eten kan gooien is als rail lassen niet goed op de spoorstaaf aansluiten en er geen stroom wordt doorgegeven. Dat kan een reden zijn om op verschillende plaatsen rijspanning op de baan te zetten.
Al je ergens bij een van je stroompunten draadjes andersom hebt zitten ten opzichte van andere stroompunten, heb je ook een kortsluiting gemaakt.
Dat zou ik nu als eerste gaan controleren. Als je een multimeter hebt, kun je ook meten of er inderdaad spanning op de rails staat. Als je een multimeter hebt die kan piepen als er tussen 2 meetpunten een directe electrische verbinding is, kun je die functie ook gebruiken om te kijken of je een kortsluiting hebt gemaakt. (geen trafo aansluiten en de meet pennen van de multimeter elk op een spoorstaaf zetten)
Re: wat doe ik fout CQ zie ik over hoofd.
Ik gebruik geel voor de rechter rails en zwart voor de linker .Tot nu heb ik pas een stroompunt aangesloten , heb even een multimeter erop gezet net en ik zie nu dat ik maar 3 volt overhoud op de aansluitrails . Kan het ook zijn dat de draadjes die ik gebruik te dun zijn (0,14 mm) .
Re: wat doe ik fout CQ zie ik over hoofd.
Prima dat je verschillende kleurtjes gebruikt en die 0,14mm2 draadjes gebruik ik zonder moeilijkheden.
Je houdt 3 volt over schrijf je. Wat meet je direct op de trafo als je geen spoorstaven aansluit?
Je houdt 3 volt over schrijf je. Wat meet je direct op de trafo als je geen spoorstaven aansluit?
Re: wat doe ik fout CQ zie ik over hoofd.
Je trafo doet het
Volgende stap is 1 spoorstaaf aansluiten en de spanning meten tussen die ene spoorstaaf en de andere aansluiting op de trafo.
Hetzelfde ook doen voor de andere spoorstaaf.
Volgende stap is 1 spoorstaaf aansluiten en de spanning meten tussen die ene spoorstaaf en de andere aansluiting op de trafo.
Hetzelfde ook doen voor de andere spoorstaaf.
Re: wat doe ik fout CQ zie ik over hoofd.
dank je wel voor al je tips , dan ga ik dat straaks ook proberen , ik hou je op de hoogte
grtjs Paul
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: wat doe ik fout CQ zie ik over hoofd.
Vaak zijn de raillasjes de oorzaak van slechte stroomdoorvoer. Een vaak toegepaste oplossing is om ieder railstuk apart te voeden of de raillasjes te solderen. Zelf heb ik gekozen voor de eerste en sindsdien geen problemen meer gehad.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Re: wat doe ik fout CQ zie ik over hoofd.
Allemaal bedankt voor het meedenken . Ik heb het probleem gevonden . Op het werk kreeg ik ineens een ingeving . Ik dacht dat ik alle draadjes los had hangen van de stroompunten . Net even geschekt en wat blijkt ,: Ik ben er een vergeten te controleren en de uiteinden van deze draadjes kwamen aan elkaar en maakten dus kortsluiting ( Fenix je had het vanaf het begin bij het goede uiteinde ) . Pffff wat een opluchting kan nu woensdag weer verder . Nogmaals bedankt voor het meedenken
grtjs Paul
grtjs Paul