Blok detectie in helix (flexibele rails)

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Maribomba

Blok detectie in helix (flexibele rails)

Bericht door Maribomba »

Hallo mede liefhebbers,

Ik heb een vraagje die ik maar niet ge-googled krijg.
Namelijk het volgende ik wil een helix (enkelspoor) maken op mijn baantje van 3 volledige rondes.
Echter zou ik graag een blok detectie willen invoeren per ronde om te weten waar mijn treinen uithangen (geen zicht hierop) tijdens het rijden. Nu is het zo dat ik na het leggen van de rails en het verlijmen hiervan niet weet als deze dus gebogen liggen het slim is om hier in een onderbreking te maken (met een Dremel) gaat de rails dan toch iets uit elkaar springen (waardoor ontsporing tot gevolg)? Dit dus om de rails te isoleren van elkaar voor mijn blok detectie? Ik wil ook geen plastic isolator gebruiken omdat ik de rail segmenten echt goed aan elkaar wil solderen dus die optie heb ik niet.

De rails zal zijn een Peco FlexTrack Code 55.
Iemand hier ervaring mee?

Bij voorbaat dank.

[Patrick]
Contacteer:

Re: Blok detectie in helix (flexibele rails)

Bericht door [Patrick] »

Tijdens het bouwen aan mijn baan heb ik gemerkt dat, waar 2 flex rails aan elkaar gesoldeerd zijn, in een bocht niet goed blijven zitten. Het wil uit elkaar en naar buiten "springen". Minimale radius is bij mij 30 cm. Gaf mij veel storingen. Iemand gaf mij de tip om de rails te laten verspringen (paar cm), dan aan elkaar te koppelen met raillasjes en dan te solderen. Dat blijft in een bocht beter zitten.

Ik heb nu elke blokscheiding, ook in mijn helix, op een recht stukje gemaakt. Werkt perfect. Ik heb sws overal een klein recht stukje rails voordat ik een wissel heb of van bocht verander.

Goed goan!
Patrick

Modelbaan Löwenstein v2.0 | YouTube | Tijdperk III | Peco 55 | Dinamo TM44 (9x), OC32 (7x), DTC (1x) | iTrain 5.x Plus | Fleischmann, Minitrix
Egal wie gut du fährst, Züge fahren Güter
Lid van MC de Spoorstaaf

Michiel

Bericht door Michiel »

Peco code 55 heeft het voordeel dat de rails IN de dwarsliggermat ligt. Het typsche afbreken van de railschoentjes onder spanning van de rails zal dus niet snel gebreuren. Maar zonder voorzorg krijg je toch een stevige knik wanneer je de ene spoorstaaf doorslijpt.

Ik heb dit opgelost door een dikke houtlijmlaag aan te brengen over ongeveer 3 cm lengte. De lijmlaag mag echt de dikte hebben van de dwarliggers. Goed een dag laten uitharden, en dan kan je zonder probleem een spoorstaaf (enkelzijdig) doorslijpen.

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Wim Ros
Elektronica/Commercieel

Bericht door Wim Ros »

Geen enkel probleem als je één spoorstaaf doorslijpt. Voor de zekerheid eerst de bedding vast lijmen. Nog nooit problemen gehad met onderbrekingen in gebogen flexrails, baan ligt er vol mee.

Mvg
Wim.

shoven

Bericht door shoven »

Een andere optie is de rails te solderen op een stukje print. Werkt perfect.

Afbeelding

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Maribomba

Bericht door Maribomba »

Wat een snelle en goede reacties daar kan ik wat mee, super bedankt daarvoor.
De les die ik hieruit trek is dat ik dus 1 tot 3 bochten ga maken en daar de technieken in ga realiseren, beter om zo te testen dan op de "productie baan" :D
Super dank geeft me goede inspiratie om in een koffer van 70x50 cm 10 meter N baan in te gaan leggen 8)7

Hube

Bericht door Hube »

NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

Onderwerp starter
Maribomba

Bericht door Maribomba »

Oh super ja die zijn ook mooi wellicht slim om zelf eens te maken

Plaats reactie