Sind mijn jeugd (50 jaar geleden) heb ik altijd geweten dat ALS ik een baan zou maken, dat het dan een moderne Nederlandse baan zou worden, zonder personen vervoer maar met een groot rangeerterrein. Ik wilde graag iets in de buurt maken, zodat ik er naartoe kan fietsen om te zien hoe bepaalde details er uit zien, dus ik begin met Google Maps en onderzocht het westelijk havengebied. Toen zag ik dit:

Ik wist meteen dat dat was wat ik wilde bouwen. Lekker veel wissels op een klein stukje grond. Ik begreep wel dat ik het nooit op schaal zou kunnen maken, maar het ging mij meer om het idee, dus ik bedacht dat ik alle wissels wilde hebben en dan de rechte stukken ertussen gewoon zou weglaten. Dat gaat tot gevolg hebben dat de meeste sporen maar 1 of 2 wagens kunnen hebben, maar dat is dan maar een beperking waar ik mee moet leren leven tot ik een huis heb met een treinkamer van 15 meter lang.
Het thema staat nu dus vast, dus ik kon beginnen met de volgende stap: de keuze van het spoor. Ik vond Peco heel erg mooi, maar ik werd een beetje bang van de techniek er achter. Ik heb vele filmpjes bekeken met een uitleg over hoe simpel het aansluiten van een Peco wissel is, maar de meest simpele uitleg was toch een kwartier. Bovendien wilde ik ook graag eerst wat rails op de eettafel neer kunnen leggen om te wennen aan de digitale systemen, en dat leek me met Peco wat lastig. Ik kwam toen uit op Fleismann profi, en inmiddels heb ik een bestelling uitstaan voor 8 wissels, alle soorten lengtes rechte rails en wat bochtjes. Ik wil ook kunnen zien waar ik aan begin, ik denk dat het goed is om eerst wat te spelen op de eettafel voordat ik gaten in planken ga boren. Nu ik wist welke rails ik wilde hebben, kon ik met Railmodeller Pro gaan tekenen, en toen kreeg ik dit (eerste versie, hier moet nog wel het een en ander aan gebeuren). Ik heb de baan ondersteboven getekend, ik denk dat dat een mooier beeld geeft.

Ik kwam meteen terecht in een uitdaging, in het emplacement is er namelijk een kruiswissel waarvan de twee wissels engelse wissels zijn. Een combinatie die ik niet makkelijk kan nabouwen zonder de afstand tussen de sporen te vergroten. Zodat ik mijn eerste set rails binnen heb zal ik daar een nieuwe post aan wijden, want daarbij ga ik hulp nodig hebben.
Nu het materieel. En hierin was het internet weer heel vriendelijk. Ik vond een mooie site, Railgoed.net, en die site is goed voor uren leesgenot als je houdt van goederenvervoer op het spoor. Ook daar staat een schematisch overzicht van het rangeerterrein dat ik ga bouwen. Het klopt niet helemaal met de werkelijkheid maar het geeft goed aan waarnaartoe er gerangeerd wordt.

Veel spannender nog dan het diagram hierboven zijn alle foto's en verhalen die er op Railgoed net staan. Daardoor heb ik nu voorbeelden van locs en wagens die er de afgelopen tijd hebben gestaan.

Nu maar gaan zoeken naar een NS 2200 loc in N schaal