Probleem met mijn Br-50

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
robstuart
Berichten: 59
Lid geworden op: 11 jan 2010 18:07
Locatie: SWIFTERBANT - FLEVOLAND

Probleem met mijn Br-50

Bericht door robstuart »

Bijgaand een foto van mijn eerste grote sleeptender liefde, de Br-50 van Fleischmann.
Dit type werd destijds, ruim 38 jaar geleden door Fleischmann op de markt gebracht onder het nummer 7175.
Met slechts zakgeld als inkomsten moest ik voor het nieuwe lokje 82 gulden aftikken. Niet gering.

Nu is de liefde in een crisis aanbeland. De Br-50 hapert. de vrijdraaiende wielen onder de ketel draaien niet mee met het voortbewegen van de lok. De Br-50 heeft een motor in de tender. De tender duwt de lok dus voorwaarts. het probleem is aanwezig in beide richtingen.

Wanneer ik de wielen handmatig voortbeweeg dan is er geen merkbare weerstand. Alles lijkt in orde.
Ik heb alles schoongemaakt, beetje olie toegevoegd op de draaiende delen en assen en zelfs de bodemplaat losgeschroefd maar niets helpt.

Wie weet wat het probleem kan zijn?
7175~2.jpg
7175~2.jpg (105.64 KiB) 2507 keer bekeken


N-spoor, LENZ systeem, Koploper, Epoche 1, 2, 3.
Gebruikersavatar

vantongeren
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
Locatie: Maartensdijk

Re: Probleem met mijn Br-50

Bericht door vantongeren »

Hoi, zijn de wielen die niet meedraaien afgevlakt aan de onderkant? Zoals ik het lees zou dat namelijk wel eens de oorzaak kunnen zijn van het niet ronddraaien.

Groet,
Marcel


Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3038
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Probleem met mijn Br-50

Bericht door Ron »

Misschien moet je de schroef tussen de bodemplaat en de ketel, ietjes losser draaien.
Had het zelfde euvel bij een br38 en het was hiermee opgelost.
gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

epocheales denken
Berichten: 754
Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
Locatie: vlakbij Gouda

Re: Probleem met mijn Br-50

Bericht door epocheales denken »

Hoi Rob,

Dit probleem heb ik ook nog al eens met Fleischmann stoomloks. Wat ik meestal doe is het drijfwerk inspecteren op stof en haartjes, maar wat nog belangrijker is zijn
de wiel assen. Daar draait zich alles omheen en dat voelt niet als weerstand maar de lok rijd zoals jij beschrijft met een "slowmotion" drijfwerk. Erg irritant. :oops:
Hopelijk heb ik je hier mee geholpen... :idea:

Groetjes,

Hans.


Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/Z21-Wifi
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881

Wim Ros

Re: Probleem met mijn Br-50

Bericht door Wim Ros »

Hi,

Even schoonmaken en oude olie restanten verwijderen doet wonderen, dit is overigens een bekend en veel voorkomend euvel.

Mvg
Wim.


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4945
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Probleem met mijn Br-50

Bericht door martindomburg »

Klopt i.d.d. ik heb het nu ook bij mijn 7175. Even goed schoonmaken helpt.

Heb trouwens mijn BR38 nog steeds niet goed opgelost gekregen :evil: Blijft vervelend



boemel
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 apr 2010 12:48
Locatie: hoogeveen

Re: Probleem met mijn Br-50

Bericht door boemel »

Hallo Martin ,

Wat die br 38 betreft, heb vanmiddag iemand gesproken die die loc gewoon een hele middag voluit laten draaien.
Dus de loc op een stuk rails met analoge voeding en alleen de tender iets hoger zetten zodat de wielen los zijn en dan draaien maar.

Mvg Jan



dentheo
Berichten: 787
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: Probleem met mijn Br-50

Bericht door dentheo »

boemel schreef: Dus de loc op een stuk rails met analoge voeding en alleen de tender iets hoger zetten zodat de wielen los zijn en dan draaien maar.
??? maar dan draaien de loc wielen toch niet en ik dacht dat je die wou "soepel" rijden .



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

Onderwerp starter
robstuart
Berichten: 59
Lid geworden op: 11 jan 2010 18:07
Locatie: SWIFTERBANT - FLEVOLAND

Re: Probleem met mijn Br-50

Bericht door robstuart »

Ron z'n tip om de schroeven wat losser te draaien gaf een kleine verbetering.
Schoonmaken heb ik een aantal malen gedaan. Er zijn geen haartjes of olie restanten te vinden.

Rob


N-spoor, LENZ systeem, Koploper, Epoche 1, 2, 3.
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4945
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Probleem met mijn Br-50

Bericht door martindomburg »

boemel schreef:Hallo Martin ,

Wat die br 38 betreft, heb vanmiddag iemand gesproken die die loc gewoon een hele middag voluit laten draaien.
Dus de loc op een stuk rails met analoge voeding en alleen de tender iets hoger zetten zodat de wielen los zijn en dan draaien maar.

Mvg Jan
Hoi Jan,

Welke invloed heeft dit op het drijfwerk??


Gebruikersavatar

Marcel
Berichten: 993
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: Probleem met mijn Br-50

Bericht door Marcel »

Ik heb hetzelfde probleem met de 01 van Minitrix,aandrijfwerk is helemaal schoon,voor het rijden beweeg ik de vrijdraaiende wielen van de loc met m'n vingers heen en weer,klein drupje olie op de draaipunten van de drijfstangen.
De eerste twee rondjes gaat het goed en dan beginnen de wielen weer te haperen,heb ook van alles geprobeerd maar niets helpt.


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Probleem met mijn Br-50

Bericht door Michiel »

Het probleem blijft steeds rond weerstand en wrijving draaien. Langs de ene kant de weerstand van wielen en drijfwerk om te willen draaien. en langs de andere kant de de rails die via de wrijvingsweerstand de wielen aan het draaien willen brengen.

Dus, verhoog de wrijvingsweerstand tussen rails en wielen. Geen drastische middelen, maar gewoon rails ontvetten, alsook het loopvlak van de wielen. Nooit beginnen schuren of zo!

En, verlaag de weerstand van het drijfwerk en rolweerstand van de wielen. Dat betekend alle stof, haartjes, en ander spul dat zich rond de scharnieren en aspotten verzamelt los pulken. Dan even checken of er geen knelpunten zijn met het voorzichtig met de hand draaien van de drijfwielen. Soms, bij het onzorgvuldig monteren, of na een botsing of val, kan het drijfwerk lichtjes verbogen zijn. Kwestie van de oorzaak te vinden, soms met een vergrootglas op loep. Het volledige drijfwerk ontvetten (met wasbenzine en een penseeltje), alsook de wielassen en lagers. Dan enkel de draaiende delen met een lichte olie (naaimachineolie of zo) heel sober smeren.

Als dit allemaal niet helpt, kan je overwegen om de locomotief een beetje te verzwaren met extra lood in de ketel. Check ook, indien van toepassing, of de veertjes om de loopwielen op de rails te houden niet te sterk staan. En anders, een paar van de drijfwielen in te smeren met "Bullfrog Snot".


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Plaats reactie