Loc rijd slecht vooruit

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Raymond (UK)

Loc rijd slecht vooruit

Bericht door Raymond (UK) »

Ik heb een loc die wat kuren heeft. Bij het vooruit rijden stopt hij elke zoveel seconden voor een halve seconde en dan gaat ie weer door. Achteruit gaat prima.

Dit is een Fleischmann 7237 en er zit een Fleischmann decoder in. Ik heb bij CV8 8 ingevult maar alle waarden blijven hetzelfde dus het resetten gaat niet goed.

Is er een andere manier om de decoder te resetten of is er een andere CV die ik moet aanpassen?

Bij voorbaat dank. _o_

I like sitting in my hottub with a beer or two…...

FidOo

Re: Loc rijd slecht vooruit

Bericht door FidOo »

Raymond, ik denk dat een decoder reset niks gaat uithalen.

Als ik eerlijk ben, vermoed ik dat de oplossing gaat zijn: Motor /stroomafname een schoonmaakbeurtje geven, fatsoenlijke decoder er in zetten.

Deze loks zijn eigenlijk super robuust en probleemloos. Zit geen rare elektronica in ofzo.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

BenQ

Bericht door BenQ »

Er staat een zelfde vraag ongeveer 5 maanden geleden:
viewtopic.php?p=246338

Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Onderwerp starter
Raymond (UK)

Dank Joost. Ik weet niet wanneer ik deze voor het laatst schoonmaak beurt heb gegeven. Ik zal van het weekend eens kijken.

Ben, deze loc heb ik tweedehands gekocht een paar jaar geleden en heeft altijd perfect gereden. Ik heb hier nog 4 218's waar ik een D&H 05 decoder in heb zitten dus als na het schoonmaken hij nog niet rijdt dan maar een D&H er in plakken.

FidOo

Bericht door FidOo »

Doe er gewoon een dh10c in. Ruimte zat en dan heb je een iets robustere decoder.

M.v.g. Joost van Dijk

Onderwerp starter
Raymond (UK)

Joost, ik heb even gekeken en achterop het doosje staat FLM decoder maar nu ik CV8 uitlees krijg ik de waarde 99 en CV7 is 96 dus een Lenz Silver mini als ik dat goed begrijp.

Nu het rare is is dat ik ook een BR151 heb die hetzelfde probleem heeft met een identieke decoder. Ik heb ook een ICE 1 met dezelfde decoder. Die zal ik vanavond eens proberen. Kan de centrale dit veroorzaken?

D&H decoders zijn hier slecht te verkrijgen en sinds Brexit zijn de PTT kosten hoger dan dat de decoder self kost.

Wim Ros
Elektronica/Commercieel

Bericht door Wim Ros »

Raymond (UK) schreef: 27 jan 2022 19:40 D&H decoders zijn hier slecht te verkrijgen en sinds Brexit zijn de PTT kosten hoger dan dat de decoder self kost.
Daar is toch wel een mouw aan te passen met een beetje goede wil. Hoeft denk ik niet meer dan 2 euro te kosten.

Groetjes.

Onderwerp starter
Raymond (UK)

Nou, dit is raar.

Ik heb drie locs met een Lenz Silver mini en alle drie hebben ze hetzelfde probleem. Vooruit gaat per videos maar achteruit gaat prima. 8)7

Ik heb 20 locs rond rijden met D&H, 1 met een TCS decoder en 1 met een FLM decoder allemaal zonder problemen. Alleen deze 3 met een Lenz decoder gaan niet goed.

Ik gebruik een FLM Twin Center.

Laatst gewijzigd door Raymond (UK) op 27 jan 2022 23:19, 2 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp starter
Raymond (UK)

Wim Ros schreef: 27 jan 2022 23:06
Raymond (UK) schreef: 27 jan 2022 19:40 D&H decoders zijn hier slecht te verkrijgen en sinds Brexit zijn de PTT kosten hoger dan dat de decoder self kost.
Daar is toch wel een mouw aan te passen met een beetje goede wil. Hoeft denk ik niet meer dan 2 euro te kosten.

Groetjes.
Dat zou je denken Wim maar de import tax/kosten zijn belachelijk nu. Ik moet nog wat spul bij je bestellen en dat naar mijn moeder in NL sturen zodat ze dat dan mee kan brengen van de zomert

Wim Ros
Elektronica/Commercieel

Bericht door Wim Ros »

Die decoders kunnen als neutrale gewone brief.

Groetjes.

FidOo

Bericht door FidOo »

Zal ik je wat geks vertellen, ik heb dus een minitrix BR52 waar ook een Lenz mini in zat. die dus ditzelfde gedrag vertoonde. Maar ook regelmatig dan stil bleef staan omdat die geen spanning had. Ik heb dus altijd de stroomafname de schuld gegeven.
Van ellende was ik in staat dat ding weg te doen (BR52 was mijn jeugd droom-lok). Uiteindelijk besloten om er een geluidsdecoder in te stoppen (D&H) en een Zimo Staco1 (mega buffer) waardoor dit opgelost was en de lok nu dus 45CM doorrijdt op volle snelheid met geluid en licht aan terwijl de spanning weg valt.

Lenz gaat dus bij mij ook onder dezelfde label als uhlenbrock. Werkt het niet, er uit en inwisselen voor een fatsoenlijke decoder. (Zimo of D&H)

M.v.g. Joost van Dijk

Onderwerp starter
Raymond (UK)

Wim Ros schreef: 28 jan 2022 01:25 Die decoders kunnen als neutrale gewone brief.

Groetjes.
Top, thanks Wim.

Onderwerp starter
Raymond (UK)

Dat is raar ja Joost.

Die ICE valt alleen stil als ie op maximale snelheid rijdt.

De 151 rijd prima totdat je over 14 gaat (28 stappen) en bij de 218 gaat het ook mis bij 14. Achteruit gaat het prima op alle snelheden. Die 151 zit nog wel even goed. Die rijd nooit harder dan 8 hooguit 10.

Begrijp ik dat de D&H05 decoders niet meer verkrijgbaar zijn? Die zitten namelijk in bijna al mijn locs

FidOo

Bericht door FidOo »

Alle decoders zijn ruk te verkrijgen op t moment. Iets met chips en bier (helaas die Mexicaanse zomerse versie)

D&H heeft prijsverhogingen aangekondigd waardoor de DH05 en DH10C nu even duur zijn. Alleen de DH05 kan maar 0,5 ampere aan, de DH10 tegenwoordig zelfs 1,5 ampere. (Die laatste was altijd goedkoper en dus eigenlijk de betere optie)

M.v.g. Joost van Dijk

Hube

Bericht door Hube »

Je zou eens een decoder van Train-O-matic kunnen proberen.
Zelf heb ik daar goede ervaringen mee.
Ze zijn goedkoper en ook in de UK verkrijgbaar bij de Tramfabriek.
https://tramfabriek.nl/decoders.html

Groetjes,
Gerard

NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, Mac Mini M2 Pro
pr8 baan

BenQ

Bericht door BenQ »

Of bij Dompie. ;)

Met vriendelijke groet,
Ben

Onderwerp starter
Raymond (UK)

FidOo schreef: 28 jan 2022 10:52 Alle decoders zijn ruk te verkrijgen op t moment. Iets met chips en bier (helaas die Mexicaanse zomerse versie)

D&H heeft prijsverhogingen aangekondigd waardoor de DH05 en DH10C nu even duur zijn. Alleen de DH05 kan maar 0,5 ampere aan, de DH10 tegenwoordig zelfs 1,5 ampere. (Die laatste was altijd goedkoper en dus eigenlijk de betere optie)

Joost, die DH10, is die het zelfde formaat als de DH05? Ik moet namelijk een nieuwe decoder onderin één van m'n 141's zetten. Daar is heel weinig ruimte onder dat plastic ding.

Afbeelding

Afbeelding

Hube schreef: 28 jan 2022 11:55 Je zou eens een decoder van Train-O-matic kunnen proberen.
Zelf heb ik daar goede ervaringen mee.
Ze zijn goedkoper en ook in de UK verkrijgbaar bij de Tramfabriek.
https://tramfabriek.nl/decoders.html

Groetjes,
Gerard
Hi Gerard,

Ik had al eens een TOM decoder bij Sven gekocht. Lekker goedkoop en geen import taxes enz. Die dingen zijn wel vrij dik moet ik zeggen. Ik heb er 1 in een FLM 7333 (BR110) en zelfs dáár zit ie best krap. Verder een ok decoder maar ze kruipen wel een beetje schokkerig.

BenQ schreef: 28 jan 2022 15:36Of bij Dompie. ;)
Daar bestelde ik voorheen maar de verzendkosten naar Engeland zijn nu €29.95 en dan import er bovenop.....

BenQ

Bericht door BenQ »

Raymond,
Als ik alle problemen lees die Engelsen en mensen die in Engeland wonen/werken hebben dan begrijp ik niet dat ze nog niet terug willen naar de EU.

Met vriendelijke groet,
Ben

piksov

Bericht door piksov »

DH10 is ietsje groter (breder) dan een DH05

Guus

Onderwerp starter
Raymond (UK)

Het hele Brexit gebeuren was een fiasco vanaf het begin Ben. De regering hier kan je ook vergelijken met een kleuterzaal.

Prijzen van echt alles en nog wat zijn omhoog geschoten en blijven omhoog gaan op het moment. Ik ging bijna klagen over de benzine prijzen hier maar ik zag net de benzine prijzen in NL.... :shock:

FidOo

Bericht door FidOo »

Zoals gezegd de dh10c is wat breder. Maar ik kan die in vrijwel alle loks gewoon inbouwen zonder problemen. Zo ook jou 141 of 151 of eigenlijk zo goed als alle loks die ik ken. De nieuwe dh10c 2e gen. Is ook nog eens wat kleiner geworden als de eerste generatie. Die was ook nog wat langer als een dh05c.

M.v.g. Joost van Dijk

Onderwerp starter
Raymond (UK)

Dank Guus, Joost.

Die 141 was bij verre de lastigste om een decoder in te zetten vond ik. De 111 en 212 ook. De 103, 151 en 218 waren het makkelijkst. Daar kan je zo een baksteen in kwijt..

Ik zal zo'n DH10 bestellen en als die niet in mijn 141 past kan die gewoon in de 218 die niet best rijdt nu.

Volgens mijn andere helft schijnen we eind zomer in NL te zijn dus ik zal vast een lijstje maken om inkopen te doen... :geek:

Plaats reactie