Ik heb onlangs een PIKO V200 (40502) aangeschaft met daarbij een DH18a decoder. Het inbouwen van de decoder is simpel en appeltje eitje, maar de rijeigenschappen krijg ik niet echt goed ingeregeld.
Wat die rijeigenschappen betreft is er met name bij lage snelheid (decoderstappen 3-7 van 27) een erg 'hikkerig' gedrag van de loc. Vooral bij stap 4 is dit zichtbaar en hoorbaar.
Op zoek naar vergelijkbare problemen kwam ik het volgende draadje tegen: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 8a#p216239. Hierin wordt met name gewezen op de aanwezigheid van een condensator over de motoraansluitingen. Op de printplaat van mijn loc zit voor zover ik kan zien echter geen condensator die ik zou kunnen verwijderen.
Ik neem aan dat die condensator al verwijderd is met de verwijderde brugstekker waar m.i. wel een condensator op zit.
In het hierboven aangehaalde draadje wordt door Martin het volgende opgemerkt:
De vraag is of dit ook voor een D&H decoder in een PIKO loc geldt? Waarschijnlijk niet gezien de volgende reactie bij de buren:"Echter is D&H en HobbyTrain niet altijd een goede combinatie"
Met Piko is Doehler meestal wel de mooiste combinatie.
Naast het probleem van het hikken bij lage snelheid vind ik ook de maximale snelheid nogal laag (net aan 100kmh), ook al staat CV5 op de maximale waarde (127). Wat is hier nog aan te doen.
Met welke CV's zou ik kunnen proberen de rijeigenschappen te verbeteren. Hierbij is vooral het hikken bij lage snelheid belangrijk. Afremmen met een sleep wagons is echt heel storend.
Suggesties voor oplossingen zijn meer dan welkom.
Met groet,
Ben