Voor ik van start ga met het beschrijven van de demontage van de draaischijf, kijken we eerst nog even goed hoe de draaischijf er van boven en van onderen uit ziet. Van boven zien we de draaibrug, blindplaten, oprijsegmenten, van onderen de grondplaat met bevestigingsgaten en ook de aansluitdraad voor de stroomvoorziening van de draaibrug:
Ik ben begonnen met het verwijderen van de twee aansluitdraden. Ik heb ze zo kort mogelijk weggeknipt, maar lossolderen kan natuurlijk ook.
De draaischijf ligt toch al met de onderzijde/grondplaat naar boven, dus direct ook maar de as verwijderd. Dat gaat door het verwijderen van de borgring. Goed opletten, want de borgring schiet er snel (en ongecontroleerd) weg. Een schroevendraaier om de ring los te wrikken werkt goed. Ik heb de borgring daarbij onder controle gehouden met een puntpincet, want het spul is erg klein:
Dan houden we daarna de gedemonteerde onderdelen over:
Hoe nu verder? Daarvoor halen we een blindsegmenten een oprijsegment van de grondplaat. Deze zitten geklikt. Voorzichtig losklikken! Bij met name oudere draaischijven en segmenten is de kunststof verhard en kan makkelijk knappen.
Aan de onderzijde vallen wat zaken op.
- De rood omcirkelde nokjes: bedoeld voor het mechanisch uitlijnen/centreren van de brug op het segment.
- De vrijliggende railstaven aan de binnenzijde (smalle deel) van het oprijsegment (rechts).
De draaibrug heeft aan beide uiteinden:
- Koperen sleepcontacten voor het overbrengen van de baanspanning van de segmenten naar de brug of omgekeerd (afhankelijk van het gebruik).
- Kunststof geleider met een verhoging voor de (mechanische) positionering/uitlijning die op de hierboven genoemde nokjes past. Op de foto ligt de nok zichtbaar, maar die wijst (in bedrijfstoestand) naar de onderzijde van het segment toe.
Omdat zowel de mechanische uitlijning als de sleepcontacten bij het automatiseren van de draaibrug voor veel weerstand gaan zorgen, heb ik deze met een scherpe zijkniptang verwijderd (foto links).
De brug ziet er dan als volgt uit:
Het gat in het midden van de brug kan vervolgens met sleutelvijltjes op maat gemaakt worden voor de shaft van de stappenmotor, zoals die hieronder zichtbaar is. Daarnaast is dit ook een goed moment om de koperen slepers en contactvlakken te reinigen met bv een glasvezelpen.