Gelukkig had ik qua bouw nog geen spectaculaire dingen gedaan. (wel veel geleerd etc)
Dus tijd voor een beter ontwerp
Hieronder heb ik 2 voorbeeldjes
![Afbeelding](https://i.postimg.cc/SsTg02vh/20220724-145503.jpg)
![Afbeelding](https://i.postimg.cc/wTs0PB5C/20220724-144424.jpg)
Kruiswissels zijn in tegenstelling tot engelse wissels zeer betrouwbaar omdat het eigenlijk 4 gewone wissels met een gewone kruising in het midden zijn.Jannesvdijk schreef: ↑12 aug 2022 13:16 Bedankt voor jouw optie bert.
Maar ik ga denk ik toch voor de optie van Gerard.
Kruiswissels is niet echt mijn ding idd qua betrouwbaarheid.
De benaming van het type wissel kan idd nog wel eens voor verwarring zorgen (ook bij de modelspoorwinkels trouwens)FidOo schreef: ↑12 aug 2022 14:06 Hmm in het nederlands Engelse wissel, in het Duits Doppelte Kreuzungs Weiche, wat dan weer vertaald dus een dubbele kruis wissel zou zijn.
Bovenstaande wisselcombinatie wordt in het duits een Hosenträger genoemd.
Overigens heb ik 2 Engelse wissels (DKW) in mijn hoofspoor liggen en heb er vrij weinig problemen mee. Alleen mijn REE / RR dubbele trailer wagons ontsporen er zeer regelmatig op. (al doen die dat op veel meer plekken).
EN mijn minitrix BR52 wil zijn voorloopas er nog wel eens naast laten lopen. Andere stomers zoals mijn 01, 03 en 62 hebben hier geen last van.
Ook gaat al het overige Materiaal er prima over heen.
Achteraf gezien had ik nog wat preciezer kunnen zijn bij de aanleg waardoor ik denk helemaal geen gedoe zou hebben.