Pr8baan, Est - Bko via Ah; DE1 met geluid
Re: Pr8baan
Verplaatst bericht:
Ik heb een aantal NS 3-lichtseinen van Mafen op mijn baan geplaatst.
Het is een heel mooi element maar deze seinen zijn ook heel kwetsbaar.
Mijn baan is niet zo groot dus de seinen staan vrij dicht bij de rand met het risico dat ik ze, in een onbewaakt ogenblik, omver duw.
1 Sein heb ik al gemold door over de baan heen te buigen en zo het sein om te stoten.
Om dit op te lossen plak ik nu een magneet onder het sein en plaats het sein zo op een magneet die op de baan gelijmd zit.
Als ik ze nu omstoot dan breken ze niet meteen af....., hoop ik.
groetjes,
Gerard
Ik heb een aantal NS 3-lichtseinen van Mafen op mijn baan geplaatst.
Het is een heel mooi element maar deze seinen zijn ook heel kwetsbaar.
Mijn baan is niet zo groot dus de seinen staan vrij dicht bij de rand met het risico dat ik ze, in een onbewaakt ogenblik, omver duw.
1 Sein heb ik al gemold door over de baan heen te buigen en zo het sein om te stoten.
Om dit op te lossen plak ik nu een magneet onder het sein en plaats het sein zo op een magneet die op de baan gelijmd zit.
Als ik ze nu omstoot dan breken ze niet meteen af....., hoop ik.
groetjes,
Gerard
Re: Pr8baan
Mooie seinen en een veilige oplossing met die magneten. Dat scheelt een hoop seinen
Overigens ook een leuk stammetje ketelwagens.
Overigens ook een leuk stammetje ketelwagens.
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Pr8baan, Peco kruiswissel aanpassen
Hoi allen,
Het laken heeft een paar maanden over mijn baan gelegen. Maar vanwege een tijdelijke mindere mobiliteit door een zere knie heb ik de zaak maar weer eens open gegooid om toch wat om handen te hebben.
En ik moet zeggen " het valt niet tegen"; Ik heb een leuk baantje, vind ik zelf. Door er met een frisse blik naar te kijken vallen de foutjes in de details minder op maar komt het overzicht meer naar voren.
Er is echter een dingetje waar een aantal van mijn treinen moeite mee hebben. Dat is een dubbele spoorslinger doordat ik, bij het binnen lopen van mijn kopstation, een kruiswissel direct achter een normaal wissel heb liggen. Met name treinstellen hebben hier nogal eens moeite mee en juiste die zou ik het kopstation willen laten binnenlopen om "kop te maken".
De 1e foto laat dat zien: links van het kruiswissel liggen de kopsporen en vanaf rechtsonder komen de stellen aanrijden. Dus over het afbuigende spoor van het wissel. al-met-al een 3-dubbele storingsbron.
wat ik zou kunnen doen is het kruiswissel aanpassen door het wissel rechtsonder, van het kruiswissel, te vervangen door een Engels wissel.
zie plaatje:
Daarvoor moet ik gaan zagen in het kruiswissel en het Engelse wissel. Voordat ik dat ga doen wil ik graag advies, ervaring, tips and tricks, don'ts, etc van jullie ontvangen. Het is een vrij grote ingreep.
Op deze foto laat ik de zaagsnede zien waar ik het kruiswissel, volgens mij, zou moeten doorzagen. Dit zijn al de punten waar er een scheiding in 1 van de spoorstaven van het kruiswissel zitten.
En dan het Engels wissel zo bewerken dat deze hier op aan sluit.
groetjes,
Gerard
Het laken heeft een paar maanden over mijn baan gelegen. Maar vanwege een tijdelijke mindere mobiliteit door een zere knie heb ik de zaak maar weer eens open gegooid om toch wat om handen te hebben.
En ik moet zeggen " het valt niet tegen"; Ik heb een leuk baantje, vind ik zelf. Door er met een frisse blik naar te kijken vallen de foutjes in de details minder op maar komt het overzicht meer naar voren.
Er is echter een dingetje waar een aantal van mijn treinen moeite mee hebben. Dat is een dubbele spoorslinger doordat ik, bij het binnen lopen van mijn kopstation, een kruiswissel direct achter een normaal wissel heb liggen. Met name treinstellen hebben hier nogal eens moeite mee en juiste die zou ik het kopstation willen laten binnenlopen om "kop te maken".
De 1e foto laat dat zien: links van het kruiswissel liggen de kopsporen en vanaf rechtsonder komen de stellen aanrijden. Dus over het afbuigende spoor van het wissel. al-met-al een 3-dubbele storingsbron.
wat ik zou kunnen doen is het kruiswissel aanpassen door het wissel rechtsonder, van het kruiswissel, te vervangen door een Engels wissel.
zie plaatje:
Daarvoor moet ik gaan zagen in het kruiswissel en het Engelse wissel. Voordat ik dat ga doen wil ik graag advies, ervaring, tips and tricks, don'ts, etc van jullie ontvangen. Het is een vrij grote ingreep.
Op deze foto laat ik de zaagsnede zien waar ik het kruiswissel, volgens mij, zou moeten doorzagen. Dit zijn al de punten waar er een scheiding in 1 van de spoorstaven van het kruiswissel zitten.
En dan het Engels wissel zo bewerken dat deze hier op aan sluit.
groetjes,
Gerard
-
- Berichten: 1128
- Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
- Locatie: A'dam
Re: Pr8baan
Toffe vraag, ik ben benieuwd naar de meningen en evt ervaringen hier. Want de wisselconstructie zoals je nu wil maken is ook in Nederland genoeg te vinden in 1:1.
Zelf denk ik dat je het beste meer van de engelswissel kan afzagen. En dus het puntstuk op het wisselkruis beter kan laten zitten en daartegenaan de Engelsman. Ook benieuwd hoe je uitkomt met de wisselaandrijvingen.
Zelf denk ik dat je het beste meer van de engelswissel kan afzagen. En dus het puntstuk op het wisselkruis beter kan laten zitten en daartegenaan de Engelsman. Ook benieuwd hoe je uitkomt met de wisselaandrijvingen.
Groet, Erik
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan
Re: Pr8baan, Kruiswissel combineren met een Engels wissel
Je gebruikt nu in je beschrijving en foto's een Enkele Engelsman je kan beter een Dubbele Engelsman gebruiken,
heb je veel meer mogelijkheden om op meerdere stationssporen te komen of eruit.
Mvg.Marco
heb je veel meer mogelijkheden om op meerdere stationssporen te komen of eruit.
Mvg.Marco
Met Vriendelijke Groeten,
Marco
Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
Marco
Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
-
- Berichten: 248
- Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
- Locatie: Amsterdam
Re: Pr8baan, Kruiswissel combineren met een Engels wissel
Cool!
Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.
Re: Pr8baan, Kruiswissel combineren met een Engels wissel
Gerard,
Paul_DMV heeft ook al eens zo'n verbouwing gedaan, maar dan voor drie sporen. Misschien heb je iets aan zijn aanpak:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=4987
Kijk vanaf laatste deel pag. 1.
Paul_DMV heeft ook al eens zo'n verbouwing gedaan, maar dan voor drie sporen. Misschien heb je iets aan zijn aanpak:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=4987
Kijk vanaf laatste deel pag. 1.
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Pr8baan, Kruiswissel combineren met een Engels wissel
Marco, je hebt gelijk. Ik heb echter nog een "single slip" liggen, Die wil ik eerst toepassen. Ben ook benieuwd hoe iTrain er mee omgaat.
Erik, Het puntstuk van het Engelse wissel bestaat uit 2, elektrisch van elkaar gescheiden delen. Ik denk dat ik dit nodig heb om de juiste polarisatie voor de diverse routes over deze wissel combinatie te krijgen. Daarom hou ik liever het puntstuk van het Engelse wissel.erik-n-fan schreef: ↑15 jul 2022 16:25 Toffe vraag, ik ben benieuwd naar de meningen en evt ervaringen hier. Want de wisselconstructie zoals je nu wil maken is ook in Nederland genoeg te vinden in 1:1.
Zelf denk ik dat je het beste meer van de engelswissel kan afzagen. En dus het puntstuk op het wisselkruis beter kan laten zitten en daartegenaan de Engelsman. Ook benieuwd hoe je uitkomt met de wisselaandrijvingen.
Ben, Daar kan ik wat mee !! Zo te zien zaagt Paul meer van het kruiswissel af dan dat ik van plan ben. Ik ga dat nog even goed bestuderen.Bjor schreef: ↑15 jul 2022 22:00 Gerard,
Paul_DMV heeft ook al eens zo'n verbouwing gedaan, maar dan voor drie sporen. Misschien heb je iets aan zijn aanpak:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=4987
Kijk vanaf laatste deel pag. 1.
Bij deze de zaagsnedes ingetekend in de Peco plan-sheets:
groetjes,
Gerard
Re: Pr8baan, Kruiswissel combineren met een Engels wissel
zo zou het moeten werken.
Ik zal relatief veel van het kruiswissel weghalen omdat de spoorstaven hiervan al vanaf het midden de boog van het wissel volgen.
Naar het Engels wissel toe moeten de spoorstaven recht blijven; groetjes,
Gerard
Ik zal relatief veel van het kruiswissel weghalen omdat de spoorstaven hiervan al vanaf het midden de boog van het wissel volgen.
Naar het Engels wissel toe moeten de spoorstaven recht blijven; groetjes,
Gerard
-
- Berichten: 1128
- Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
- Locatie: A'dam
Re: Pr8baan, Kruiswissel combineren met een Engels wissel
Top! Dit is inderdaad wat ik ongeveer bedoelde. Leuk om te zien dat je het zo concreet aan het uitwerken bent. Ik denk dat de hartstuk polarisatie niet ingewikkeld hoeft te zijn zo. Ik blijf het volgen.
Groet, Erik
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan
Re: Pr8baan, Kruiswissel combineren met een Engels wissel
Het Engelse wissel is in het kruiswissel geplaatst.
Daar was wel het nodige zaag en sloop werk voor nodig. Er moet nog het enige rondom het spoor hersteld worden.
Met proberen en fouten maken is de polariteit van de puntstukken voor de diverse richtingen weer goed gemaakt en de instellingen in iTrain zijn ook weer goed. De treinen rijden prima over de combinatie heen. De diverse zaagsnedes, die toch al zo’n 1 mm kunnen zijn, heb ik opgevuld met een stukje kunststof.
Nog finetuning en de rails weatheren en we zijn helemaal tevreden.
Groetjes,
Gerard
Daar was wel het nodige zaag en sloop werk voor nodig. Er moet nog het enige rondom het spoor hersteld worden.
Met proberen en fouten maken is de polariteit van de puntstukken voor de diverse richtingen weer goed gemaakt en de instellingen in iTrain zijn ook weer goed. De treinen rijden prima over de combinatie heen. De diverse zaagsnedes, die toch al zo’n 1 mm kunnen zijn, heb ik opgevuld met een stukje kunststof.
Nog finetuning en de rails weatheren en we zijn helemaal tevreden.
Groetjes,
Gerard
-
- Berichten: 1128
- Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
- Locatie: A'dam
Re: Pr8baan, Kruiswissel combineren met een Engels wissel
Tof! Goed gedaan man.
Groet, Erik
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan
Re: Pr8baan, Kruiswissel combineren met een Engels wissel
Mooi werk Gerard, veel plezier ermee.
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
-
- Berichten: 814
- Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
- Locatie: Zwolle
Re: Pr8baan, Kruiswissel combineren met een Engels wissel
Servus,
Ik heb in mijn HO-tijd ooit eens in de jaren 70 een "dubbele kruiswissel" gemaakt met metalen Märklin-rails, maar dit bouwsel is het non plus ultra in spoor N. Mijn reusachtige complimenten!
Rob
Ik heb in mijn HO-tijd ooit eens in de jaren 70 een "dubbele kruiswissel" gemaakt met metalen Märklin-rails, maar dit bouwsel is het non plus ultra in spoor N. Mijn reusachtige complimenten!
Rob
-
- Berichten: 248
- Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
- Locatie: Amsterdam
Re: Pr8baan, Kruiswissel combineren met een Engels wissel
Prachtig!
Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.
-
- Moderator
- Berichten: 4684
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: Pr8baan, Kruiswissel combineren met een Engels wissel
Gewoonweg geweldig gedaan!
Ik krijg niet eens een moduleovergang degelijk voor elkaar... En dan leggen mensen ogenschijnlijk eenvoudig dit soort combinaties neer. Diep respect hoor!
Groetjes
Hoontje
Ik krijg niet eens een moduleovergang degelijk voor elkaar... En dan leggen mensen ogenschijnlijk eenvoudig dit soort combinaties neer. Diep respect hoor!
Groetjes
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: Pr8baan, Kruiswissel combineren met een Engels wissel
Dit is een geweldige prestatie mag ik wel zeggen. Mooi gedaan Gerard.
Groet Pierre.
-
- Berichten: 542
- Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10
Re: Pr8baan, Kruiswissel combineren met een Engels wissel
Ziet er heel mooi uit.
Jammer dat je er niet aan af ziet hoe lastig dit is.
Dat tevens ook weer een compliment
Jammer dat je er niet aan af ziet hoe lastig dit is.
Dat tevens ook weer een compliment
Re: Pr8baan, Kruiswissel combineren met een Engels wissel
Mooi stukkie vakwerk en prachtig om te zien. Een aanwinst voor je baan!
Groet,
Rico (momfer)
Centrale: DCC-Ex | Arduino Mega + Motor shield
Besturing: EXRAIL | Traintastic | RocRail | Engine Driver | DecoderPro
Rails: Minitrix / Fleischmann Piccolo
En hier vind je de bouw van mijn kerstbaan en Starten met EXRAIL
Rico (momfer)
Centrale: DCC-Ex | Arduino Mega + Motor shield
Besturing: EXRAIL | Traintastic | RocRail | Engine Driver | DecoderPro
Rails: Minitrix / Fleischmann Piccolo
En hier vind je de bouw van mijn kerstbaan en Starten met EXRAIL
Re: Pr8baan, Kruiswissel combineren met een Engels wissel
Gerard, heb je goed gedaan, ziet er inderdaad mooi uit.
Met Vriendelijke Groeten,
Marco
Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
Marco
Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
Re: Pr8baan, Kruiswissel combineren met een Engels wissel
Bedankt voor de positieve reacties.
Het is niet zo moeilijk als het lijkt. Er is een beetje lef voor nodig om te gaan zagen in het kruiswissel en het Engelse wissel van Peco.
Ik had een voorbeeld:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=4987
Nu een video van de nieuwe situatie rondom Elst:
groetjes Gerard
Het is niet zo moeilijk als het lijkt. Er is een beetje lef voor nodig om te gaan zagen in het kruiswissel en het Engelse wissel van Peco.
Ik had een voorbeeld:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=4987
Nu een video van de nieuwe situatie rondom Elst:
groetjes Gerard
Re: Pr8baan, Kruiswissel combineren met een Engels wissel
Gerard, heerlijk rustig zitten te kijken, naar de trein bewegingen bij station Elst.
Fantastisch rijden zij hun rondjes, heel rustig en net echt.
Fantastisch rijden zij hun rondjes, heel rustig en net echt.
Met Vriendelijke Groeten,
Marco
Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
Marco
Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
Re: Pr8baan, Kruiswissel combineren met een Engels wissel
Erg mooi gelukt en de treinen rijden er bijzonder mooi overheen. Petje af!
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
-
- Berichten: 1128
- Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
- Locatie: A'dam
Re: Pr8baan, Kruiswissel combineren met een Engels wissel
Mooooi!
Groet, Erik
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan
Pr8baan, Blauwe Engel
Het is herfst en het weer laat het toe om een sluimerend project op te pakken.
Enige tijd geleden heb ik van een gewaardeerd forumlid een onderstel verkregen voor een DE1.
Dit onderstel is bedoeld voor Minitrix draaistellen van bijv. een 1100, een 218 of soortgelijke loks
Ik heb al een rode DE1 rondrijden die gebaseerd is op een ET 85 treinstel van Roco als donor.
Eerst was ik van plan om dit onderstel te vervangen door de nieuwe met de Minitrix draaistellen en een micro motor.
Maar dat vind ik toch jammer en nu wil er een DE1 "blauwe Engel" van maken. De uitvoering met de beige vleugels, deze past beter in mijn tijdperk; eind 60-er jaren, dan de bloedneus.
Eerst maar eens het onderstel rijdend maken. Om dat het geheel uit kunststof is, is de stroom verzorging via het frame niet mogelijk. Daarvoor heb ik 2 contacteren tussen de metalen draaistellen en de frame gelijmd en daar een draad aan gesoldeerd. Het andere contact gaat op de bekende Minitrix manier dmv sleepcontacten op de wielen via een sleepcontact maar een pertinax plaatje op het frame. Om de stroom afname te verbeteren wordt het frame verzwaard met een stuk soldeertin.
Vervolgens heb ik er een Keuhn n25 decoder op gesoldeerd om eerst maar eens te testen of het geheel een beetje wil lopen;
Niet dus;
De motor verbinding op het frame is niet stijf genoeg om de worm op het wormwiel te houden.
Daarom het ik een lager van een Minitrix lokje uit de rommeldoos om de as gestoken en daarover een een brug gelijmd die moet voorkomen dat de motor met as naar boven wipt en de worm over het wormwiel springt.
Na een paar pogingen werkt dit. Het onderstel loopt nu af-en-toe in een bocht nog uit de baan maar ik heb er genoeg vertrouwen in om verder te gaan met dit project. In de definitieve versie zal ik ook meteen een lokbuffer inbouwen omdat, ondanks het gewicht, de stroom afname ook nog wel eens hapert.
wordt vervolgd,
met vriendelijke groeten,
Gerard
Enige tijd geleden heb ik van een gewaardeerd forumlid een onderstel verkregen voor een DE1.
Dit onderstel is bedoeld voor Minitrix draaistellen van bijv. een 1100, een 218 of soortgelijke loks
Ik heb al een rode DE1 rondrijden die gebaseerd is op een ET 85 treinstel van Roco als donor.
Eerst was ik van plan om dit onderstel te vervangen door de nieuwe met de Minitrix draaistellen en een micro motor.
Maar dat vind ik toch jammer en nu wil er een DE1 "blauwe Engel" van maken. De uitvoering met de beige vleugels, deze past beter in mijn tijdperk; eind 60-er jaren, dan de bloedneus.
Eerst maar eens het onderstel rijdend maken. Om dat het geheel uit kunststof is, is de stroom verzorging via het frame niet mogelijk. Daarvoor heb ik 2 contacteren tussen de metalen draaistellen en de frame gelijmd en daar een draad aan gesoldeerd. Het andere contact gaat op de bekende Minitrix manier dmv sleepcontacten op de wielen via een sleepcontact maar een pertinax plaatje op het frame. Om de stroom afname te verbeteren wordt het frame verzwaard met een stuk soldeertin.
Vervolgens heb ik er een Keuhn n25 decoder op gesoldeerd om eerst maar eens te testen of het geheel een beetje wil lopen;
Niet dus;
De motor verbinding op het frame is niet stijf genoeg om de worm op het wormwiel te houden.
Daarom het ik een lager van een Minitrix lokje uit de rommeldoos om de as gestoken en daarover een een brug gelijmd die moet voorkomen dat de motor met as naar boven wipt en de worm over het wormwiel springt.
Na een paar pogingen werkt dit. Het onderstel loopt nu af-en-toe in een bocht nog uit de baan maar ik heb er genoeg vertrouwen in om verder te gaan met dit project. In de definitieve versie zal ik ook meteen een lokbuffer inbouwen omdat, ondanks het gewicht, de stroom afname ook nog wel eens hapert.
wordt vervolgd,
met vriendelijke groeten,
Gerard