Nieuw baanplan
-
Onderwerp starter - Berichten: 132
- Lid geworden op: 27 jul 2020 23:48
- Locatie: Zwolle
Nieuw baanplan
Ik was niet echt tevreden met mijn huidig ontwerp.
Gelukkig had ik qua bouw nog geen spectaculaire dingen gedaan. (wel veel geleerd etc)
Dus tijd voor een beter ontwerp
Hieronder heb ik 2 voorbeeldjes
Gelukkig had ik qua bouw nog geen spectaculaire dingen gedaan. (wel veel geleerd etc)
Dus tijd voor een beter ontwerp
Hieronder heb ik 2 voorbeeldjes
-
Onderwerp starter - Berichten: 132
- Lid geworden op: 27 jul 2020 23:48
- Locatie: Zwolle
Re: Nieuw baanplan
Links een helix die naar het schaduwstation gaat.
Het blauwe gedeelte een stuk paradespoor, die +/- 5 a 7 cm lager komt te liggen dan het station gedeelte.
Het stuk paradespoor die links onder naar beneden loopt komt tijdelijk uit in een keerlus.
In de toekomst komt daar nog een bord van 120x60 tegenaan.
Zodat er een U vorm ontstaat.
Het blauwe gedeelte een stuk paradespoor, die +/- 5 a 7 cm lager komt te liggen dan het station gedeelte.
Het stuk paradespoor die links onder naar beneden loopt komt tijdelijk uit in een keerlus.
In de toekomst komt daar nog een bord van 120x60 tegenaan.
Zodat er een U vorm ontstaat.
-
Onderwerp starter - Berichten: 132
- Lid geworden op: 27 jul 2020 23:48
- Locatie: Zwolle
-
- Berichten: 542
- Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10
Re: Nieuw baanplan
Ik vind het een interessant plan. Wel veel ( kruis) wissels bij het station. Prima als je het leuk vind om te rangeren maar als je genoegen kan nemen met een passeerspoor dan zou ik dit simpeler maken. Ik weet niet welke rails je gaat gebruiken maar ik vind Minitrx en Roco kruiswissels minder vloeiend ( beetje hobbelig) lopen.
Zelf vind ik het altijd wat jammer als alle sporen langs het perron lopen, zeker van een wat groter station.
Allemaal heel persoonlijk natuurlijk.
Zelf vind ik het altijd wat jammer als alle sporen langs het perron lopen, zeker van een wat groter station.
Allemaal heel persoonlijk natuurlijk.
-
Onderwerp starter - Berichten: 132
- Lid geworden op: 27 jul 2020 23:48
- Locatie: Zwolle
Re: Nieuw baanplan
Ik gebruik peco 55.
@BartenThomas
"Wel veel ( kruis) wissels bij het station. Prima als je het leuk vind om te rangeren maar als je genoegen kan nemen met een passeerspoor dan zou ik dit simpeler maken."
Hoe zou jij dat oplossen dan?
Sta graag open voor andere ideeën
@BartenThomas
"Wel veel ( kruis) wissels bij het station. Prima als je het leuk vind om te rangeren maar als je genoegen kan nemen met een passeerspoor dan zou ik dit simpeler maken."
Hoe zou jij dat oplossen dan?
Sta graag open voor andere ideeën
-
- Berichten: 542
- Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10
Re: Nieuw baanplan
Als ik het zo even snel bekijk kun je nu vanaf elk spoor op elk perron komen. Als je er mee kan leven dat dit niet zo is dan kun je er een aantal schrappen.
Ook zou je tussen de perrons 3 sporen kunnen leggen. De middelste is dan een doorgaand spoor.
Ook zou je tussen de perrons 3 sporen kunnen leggen. De middelste is dan een doorgaand spoor.
-
- Berichten: 814
- Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
- Locatie: Zwolle
Re: Nieuw baanplan
Servus,
Je hebt wel een heel vol station ontworpen maar mist het belangrijkste: ruimte voor perrons. In je basis-idee zitten niet voor niets flinke slingers om perronruimte te krijgen. Heb je al eens bedacht waar het stationsgebouw moet komen? Welke feitelijke perronlengte wil je realiseren?
't Klinkt allemaal wat negatief maar planning is de belangrijkste fase van het ontwerpen. De vraag is meer dan alleen maar rails neerplempen. Veel meer: Wat wil ik waar uitbeelden?
Succes er mee,
Rob
Je hebt wel een heel vol station ontworpen maar mist het belangrijkste: ruimte voor perrons. In je basis-idee zitten niet voor niets flinke slingers om perronruimte te krijgen. Heb je al eens bedacht waar het stationsgebouw moet komen? Welke feitelijke perronlengte wil je realiseren?
't Klinkt allemaal wat negatief maar planning is de belangrijkste fase van het ontwerpen. De vraag is meer dan alleen maar rails neerplempen. Veel meer: Wat wil ik waar uitbeelden?
Succes er mee,
Rob
-
Onderwerp starter - Berichten: 132
- Lid geworden op: 27 jul 2020 23:48
- Locatie: Zwolle
Re: Nieuw baanplan
Wintrack tekenen is niet mijn sterkste kant @Zolderspoor.
In principe moet je het gewoon zien zoals het origineel.
Maar ipv dat hij rond gaat, komt er links een helix naar beneden richting een schaduwstation.
En rechts een keerlus/lus richting paradespoor
In principe moet je het gewoon zien zoals het origineel.
Maar ipv dat hij rond gaat, komt er links een helix naar beneden richting een schaduwstation.
En rechts een keerlus/lus richting paradespoor
Re: Nieuw baanplan
Ik zou de linker groene boog meer naar links verschuiven ongeveer tpv het kopspoortje.
Je komt dan minder (want lager) in de problemen met het plaatsen van het stationsgebouw.
Dat gedeelte tpv het station is daar dus al niveau blauw.
Je komt dan minder (want lager) in de problemen met het plaatsen van het stationsgebouw.
Dat gedeelte tpv het station is daar dus al niveau blauw.
Re: Nieuw baanplan
De opmerking gold voor je onderste plaatje.
Met de groene boog bedoelde ik uiteraard de grote lus rechts van het midden en niet de helix.
Wat is de diameter van de helix?
Het onderste perron zou je ook kunnen weglaten omdat ook het ook een verzamelspoor voor de goederenwagens is vanaf het rangeergedeelte.
Met de groene boog bedoelde ik uiteraard de grote lus rechts van het midden en niet de helix.
Wat is de diameter van de helix?
Het onderste perron zou je ook kunnen weglaten omdat ook het ook een verzamelspoor voor de goederenwagens is vanaf het rangeergedeelte.
-
Onderwerp starter - Berichten: 132
- Lid geworden op: 27 jul 2020 23:48
- Locatie: Zwolle
Re: Nieuw baanplan
Helix word 120x60 ongeveer het zelfde idee wat Martin Domburg in zijn layout gebruikt
Helix laat ik zakken tot ~40 a 50cm, zodat ik de gehele lengte van 270cm kan gebruiken als schaduwstation en er toch nog goed bij kan
Helix laat ik zakken tot ~40 a 50cm, zodat ik de gehele lengte van 270cm kan gebruiken als schaduwstation en er toch nog goed bij kan
-
Onderwerp starter - Berichten: 132
- Lid geworden op: 27 jul 2020 23:48
- Locatie: Zwolle
Re: Nieuw baanplan
Tevens zat ik vandaag te bedenken om wellicht de helix in het linker gedeelte te plaatsen van de L vorm.
En op die manier het station meer in een lichte draai het lange gedeelte op te laten draaien
En op die manier het station meer in een lichte draai het lange gedeelte op te laten draaien
-
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 15 dec 2008 14:42
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Nieuw baanplan
Jannes,
Een alternatief station met wat minder engelsmannen:
Van boven naar beneden spoor 1 t/m 5. Langs spoor 1 je hoofdgebouw en tussen spoor 3 en 4 een eilandperron.
Vanaf beide zijden heb je twee perronsporen tot je beschikking (niet gelijktijdig). Vanaf links naar spoor 1 en spoor 3 en vanaf rechts spoor 3 en 4.
Deze laatste twee zijn het langst.
Tenslotte zijn spoor 2 en 5 voor doorgaande ICE/TGV treinen dan wel goederentreinen.
Groet,
Gerard van der Sel.
Een alternatief station met wat minder engelsmannen:
Van boven naar beneden spoor 1 t/m 5. Langs spoor 1 je hoofdgebouw en tussen spoor 3 en 4 een eilandperron.
Vanaf beide zijden heb je twee perronsporen tot je beschikking (niet gelijktijdig). Vanaf links naar spoor 1 en spoor 3 en vanaf rechts spoor 3 en 4.
Deze laatste twee zijn het langst.
Tenslotte zijn spoor 2 en 5 voor doorgaande ICE/TGV treinen dan wel goederentreinen.
Groet,
Gerard van der Sel.
Selectrix (RMX)
-
Onderwerp starter - Berichten: 132
- Lid geworden op: 27 jul 2020 23:48
- Locatie: Zwolle
Re: Nieuw baanplan
Als de bovenste lijn van rechts naar links gaat
En onderste van links naar rechts
Hoe kom je dan van de onderste lijn naar spoor 1 zoals jij bedoelt?
Of zie ik iets over het hoofd?
En onderste van links naar rechts
Hoe kom je dan van de onderste lijn naar spoor 1 zoals jij bedoelt?
Of zie ik iets over het hoofd?
-
Onderwerp starter - Berichten: 132
- Lid geworden op: 27 jul 2020 23:48
- Locatie: Zwolle
-
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 15 dec 2008 14:42
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Nieuw baanplan
Jannes,
Niet. In dit plan heb je vanuit iedere richting 3 sporen om naartoe te rijden. Het middelste spoor is gemeenschappelijk.
Groet,
Gerard van der Sel.
Niet. In dit plan heb je vanuit iedere richting 3 sporen om naartoe te rijden. Het middelste spoor is gemeenschappelijk.
Groet,
Gerard van der Sel.
Selectrix (RMX)
Re: Nieuw baanplan
Ik denk dat je van links gezien. Spoor 3,4 en 5 kunt gebruiken en van rechts dus 1,2 en 3.
3 is dus een gedeeld spoor die in 2 richtingen te bereiken is.
1 nadeel is dat die Engelsman in het onderste spoor en de daarbij behorende industrie/opstel sporen vanaf rechts nu niet te bereiken is.
Je zou dan rechts nog een Engelsman kunnen toepassen. Maar als je naar links vertrekt kun je nooit meer op het rechter spoor komen.
Dus dat gaat niet werken zo.
3 is dus een gedeeld spoor die in 2 richtingen te bereiken is.
1 nadeel is dat die Engelsman in het onderste spoor en de daarbij behorende industrie/opstel sporen vanaf rechts nu niet te bereiken is.
Je zou dan rechts nog een Engelsman kunnen toepassen. Maar als je naar links vertrekt kun je nooit meer op het rechter spoor komen.
Dus dat gaat niet werken zo.
-
Onderwerp starter - Berichten: 132
- Lid geworden op: 27 jul 2020 23:48
- Locatie: Zwolle
Re: Nieuw baanplan
Duidelijk zo.
Is idd wel een beter sporenplan met minder engelsmannen.
Ik ga er is over nadenken.
Thx
Is idd wel een beter sporenplan met minder engelsmannen.
Ik ga er is over nadenken.
Thx
-
- Berichten: 542
- Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10
Re: Nieuw baanplan
De onbereikbaarheid van sommige sporen kun je grotendeels oplossen door de linker spoorwissel van binnen naar buitenbaan meer naar links en de rechter meer naar rechts te verplaatsen.
Dus linkerzijde eerst spoorwisseling en dan pas de overige wissels.
Rechts idem dito.
Kruiswissels (= 4 wissels met kruising) aan beide zijden zou het helemaal oplossen denk ik.
Engelse wissels geven nog weleens problemen.
Mijn voorstel:
Dus linkerzijde eerst spoorwisseling en dan pas de overige wissels.
Rechts idem dito.
Kruiswissels (= 4 wissels met kruising) aan beide zijden zou het helemaal oplossen denk ik.
Engelse wissels geven nog weleens problemen.
Mijn voorstel:
-
Onderwerp starter - Berichten: 132
- Lid geworden op: 27 jul 2020 23:48
- Locatie: Zwolle
Re: Nieuw baanplan
Bedankt voor jouw optie bert.
Maar ik ga denk ik toch voor de optie van Gerard.
Kruiswissels is niet echt mijn ding idd qua betrouwbaarheid.
Maar ik ga denk ik toch voor de optie van Gerard.
Kruiswissels is niet echt mijn ding idd qua betrouwbaarheid.
Re: Nieuw baanplan
Kruiswissels zijn in tegenstelling tot engelse wissels zeer betrouwbaar omdat het eigenlijk 4 gewone wissels met een gewone kruising in het midden zijn.Jannesvdijk schreef: ↑12 aug 2022 13:16 Bedankt voor jouw optie bert.
Maar ik ga denk ik toch voor de optie van Gerard.
Kruiswissels is niet echt mijn ding idd qua betrouwbaarheid.
Bovendien zijn ze doordat ze gekoppeld zijn compact en vervangen dus andere ingewikkelde wisselcombinaties zoals aan beide zijden van het station in jouw voorbeeld.
Kruiswissels (in het duits Hosentraeger) zijn dus principieel anders dan engelse wissels die wel problemen kunnen geven, ofschoon dat ook verschilt per merk.
Er worden dus kennelijk wat wisseltypes met elkaar verward.
Vooorbeeld van Peco:
Deze zijn zeer betrouwbaar en bedoelde ik bij positie a.
Laatst gewijzigd door bpieters op 12 aug 2022 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Nieuw baanplan
Hmm in het nederlands Engelse wissel, in het Duits Doppelte Kreuzungs Weiche, wat dan weer vertaald dus een dubbele kruis wissel zou zijn.
Bovenstaande wisselcombinatie wordt in het duits een Hosenträger genoemd.
Overigens heb ik 2 Engelse wissels (DKW) in mijn hoofspoor liggen en heb er vrij weinig problemen mee. Alleen mijn REE / RR dubbele trailer wagons ontsporen er zeer regelmatig op. (al doen die dat op veel meer plekken).
EN mijn minitrix BR52 wil zijn voorloopas er nog wel eens naast laten lopen. Andere stomers zoals mijn 01, 03 en 62 hebben hier geen last van.
Ook gaat al het overige Materiaal er prima over heen.
Achteraf gezien had ik nog wat preciezer kunnen zijn bij de aanleg waardoor ik denk helemaal geen gedoe zou hebben.
Bovenstaande wisselcombinatie wordt in het duits een Hosenträger genoemd.
Overigens heb ik 2 Engelse wissels (DKW) in mijn hoofspoor liggen en heb er vrij weinig problemen mee. Alleen mijn REE / RR dubbele trailer wagons ontsporen er zeer regelmatig op. (al doen die dat op veel meer plekken).
EN mijn minitrix BR52 wil zijn voorloopas er nog wel eens naast laten lopen. Andere stomers zoals mijn 01, 03 en 62 hebben hier geen last van.
Ook gaat al het overige Materiaal er prima over heen.
Achteraf gezien had ik nog wat preciezer kunnen zijn bij de aanleg waardoor ik denk helemaal geen gedoe zou hebben.
Re: Nieuw baanplan
De benaming van het type wissel kan idd nog wel eens voor verwarring zorgen (ook bij de modelspoorwinkels trouwens)FidOo schreef: ↑12 aug 2022 14:06 Hmm in het nederlands Engelse wissel, in het Duits Doppelte Kreuzungs Weiche, wat dan weer vertaald dus een dubbele kruis wissel zou zijn.
Bovenstaande wisselcombinatie wordt in het duits een Hosenträger genoemd.
Overigens heb ik 2 Engelse wissels (DKW) in mijn hoofspoor liggen en heb er vrij weinig problemen mee. Alleen mijn REE / RR dubbele trailer wagons ontsporen er zeer regelmatig op. (al doen die dat op veel meer plekken).
EN mijn minitrix BR52 wil zijn voorloopas er nog wel eens naast laten lopen. Andere stomers zoals mijn 01, 03 en 62 hebben hier geen last van.
Ook gaat al het overige Materiaal er prima over heen.
Achteraf gezien had ik nog wat preciezer kunnen zijn bij de aanleg waardoor ik denk helemaal geen gedoe zou hebben.
Di is wat ik een engels wissel noemde (in het engels double-slip):
Re: Nieuw baanplan
Double slip kan ook worden vertaald naar dubbel kruis. Dus ik vind de Nederlandse benaming maar krom. Maar goed terug naar 't plan.
Ben benieuwd wat de eigenaar te zeggen heeft over 't commentaar
Ben benieuwd wat de eigenaar te zeggen heeft over 't commentaar