Het is even stil geweest met spuitwerk, komt omdat ik verhuisd ben, en wat verbouwing dingen, maar de spuitcabine staat weer opgesteld en heb mijzelf ook op een Infinity CR+ 2in1 airbrush getrakteerd, had hiervoor een Badger Anthem 155, ook prima ding, maar een grote bovenlader gaat me toch iets makkelijker af met schoonmaken dan potjes onderop, die ook nog wel eens eronder uit donderen als je niet oplet.
De CR+ is echt een aanrader, spuit heel makkelijk en ook de instelbare begrenzer is fijn werken. Hij maakt zeer makkelijk schoon, even doorspuiten met thinner of cleader, naald eruit, langs een doekje halen en klaar om weer in het doosje te gaan.
Inmiddels ben ik begonnen met de HLE 11.8 van Pieter Bruinsma
@Pjotr . De kap is nog niet af hiermee, er komen nog vervolg stappen, zoals het zwart maken van de raamranden, de bufferbalk nog grijs spuiten, de details op het dak nog, de handgrepen nog maken, de ramen nog maken, dan nog flink weatheren etc etc. Het lijkt dus al heel wat, maar nog totaal niet het eindresultaat.
Ik begin altijd met de kap aan de binnen kant in zwarte primer te zetten zodat later niet de randjes gaan doorschijnen en het materiaal ook van binnen beschermd is tegen UV licht.
Daarna heb ik de kap in kunstof primer gezet met de airbrush. Met dus spuitbus ga je al snel te dik, zeker met al die rooster details. Hiervoor heb ik Elita life colors white primer gebruikt. Dit heb ik 4x gedaan op sommige plekken met tussendoor schuren omdat er toch nog wel wat diagronale print randjes in het model zaten.
Na schuren en primen, heb ik de kap geel gespoten met RAL 1003 van Elita life colors. Echt NS geel is misschien net even anders, maar geloof me, Minitrix en Fleischmann houden zich daar ook niet aan, en spuiten ook Ral 1003 er op. Als je de phildie NS geel erop spuit is dat veel te kanarie geel als je het naast een Fleischmann 1600 zet of minitrix ICR. Ral 1003 is dan eigenlijk mooier. Hiervoor deed ik nog wel eens Phildie NS geel met 2:1 NS nieuw geel mengen, maar dat is altijd een beetje gekloot als je net wat verf te kort komt bij het spuiten.
Daarna heb ik de kap afgeplakt om met Weinrot Ral 3005 van Elita te spuiten. Ook hier heb ik vroeger phildie benelux rood gebruikt, maar die kleur vind ik lastig, te transparant, als je te weinig lagen spuit wordt het te helder rood en voor je de kleur goed dekkend hebt dat de kleur ook goed uitkomt ben je al heel wat lagen verder. De Elita RAL3005 bevalt me veel beter, die dekt mooi en is met 3 lagen netjes op kleur.
De afgeplakte strepen op de voorkant heb ik met de snijplotter gemaakt uit vinyl folie, echter omdat de lijn over de hoekige rand gaat, sloot de vinyl niet mooi af, waardoor de overgangen vaag werden. Hier heb ik met verdunde verf en een kolinsky premium marter penseel gesmokkeld om de lijntjes weer strak te maken, net als de overgangen ter plaatse van de handgrepen. Ik probeer zoveel mogelijk uitschieters in de hoekjes van de airbrush te voorkomen, door met de plotter afplak uit te snijden, maar soms overkomt ook mij het. Dan is bijwerken met een hele fijne penseel een uitkomst, soms kan je ook met een heel klein stukje schuurpapier 1000 nog wat weg poetsen.
Na het rood heb ik het rood rond de ramen en rond de roosters afgeplakt met vinyl. Dit doe ik omdat je dan om vlak om het relief heen kan plakken, als je over het rooster of de raamrandjes gaat plakken heb je grote kans dat de afplak tape niet goed aansluit of zelfs los komt omdat het hoger ligt dan waar je wilt afplakken, daarom snijd ik die delen uit zodat het mooi vlak ligt, daarna tape ik er overheen met normale tape om de gaten weer dicht te maken. Hierdoor kan je toch het 0,5mm dunne randje boven de roosters en cabine ramen mooi strak krijgen.
Het zilver heb ik gespoten met Phildie zilver, die ik al eens had gekocht voor de NMBS Traxx. Geen ideale verf want de metallic korrels zijn groot waardoor je de trekker van de airbrush flink open moet halen omdat er anders niets door de nozzle komt. Hier moet ik nog eens een Elita potje voor bestellen.
De Elita verven zijn net als phildie ook cellulose verven op thinner basis die snel drogen, echter kun je deze ook met penseel aanbrengen, wat met phildie bijna niet gaat, dan krijg je een soort kauwgom. De elita verf is dus perfect, met een goede afzuiging en een fijne airbrush heb ik geen last van stank of iets en is mijn spuitmasker eigenlijk overbodig. De elita verf is in vele RAL kleuren te koop, dat is ook erg prettig.
https://elita-shop.de/modellbaufarben-lifecolours Ik heb ook Vallejo en MIG voor scenery, maar Acryl verf is toch wat te kwetsbaarder voor treinen die je toch veel oppakt en mee rijdt. Zo'n cellulose hars lak is toch wel een heel stuk sterker.
Hierna dus verder met NS grijs rond de bufferbalk en de verdere details.