Baan 365x90 'Crayenest'
Re: Baan 365x90 'Crayenest'
Met de komst van de herfstdepressie was het weer eens tijd verder te bouwen. De uitbreiding van de bovenstad is aan de beurt. De uitbreiding heb ik zo gemaakt dat ik het kan optillen en kan verplaatsen. Ik moet de rails die onder de stad loopt kunnen bereiken om schoon te maken.
Een stevig stuk multiplex en een paar brokken schuim is de basis.
Bekleden met de muur.
Met huizen en de stadskerk en de eerste graslaag begint het vorm te krijgen. Ik heb er weer plezier in.
Groet,
Jaap
Een stevig stuk multiplex en een paar brokken schuim is de basis.
Bekleden met de muur.
Met huizen en de stadskerk en de eerste graslaag begint het vorm te krijgen. Ik heb er weer plezier in.
Groet,
Jaap
Re: Baan 365x90 'Crayenest'
Hoi Jaap , mooi gemaakt heb je dat maar kijk wel naar de een na laatste foto bij de kerk naar de rails ,
ik denk dat je daar een probleem krijgt die verspringt iets ten opzichte van het ander gedeelte van de rails .
mvg Sjaak
ik denk dat je daar een probleem krijgt die verspringt iets ten opzichte van het ander gedeelte van de rails .
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Re: Baan 365x90 'Crayenest'
Dag Sjaak, Jij bent oplettend! De foto kijkt precies in de schuine zaagsnede die ik heb gemaakt in de rails om een extra blok te maken. Het lijkt inderdaad of de rails verspringt. Ik moest bij de rails goed zoeken om de snede terug te vinden.
Groet,
Jaap
Groet,
Jaap
Re: Baan 365x90 'Crayenest'
Ik ben begonnen met de inrichting van het "platteland" naast de bovenstad. Onder de stad komen bedrijven. Met het laadplatform ben ik nog niet echt tevreden. De laadplatforms liggen nog los en moet ik nog bijwerken; de hoogte klopt nog niet.
Op het uiteinde van de treintafel komt een boerderij en een kwekerij. met een eerste laag gras ziet het er al een beter uit.
Op het uiteinde van de treintafel komt een boerderij en een kwekerij. met een eerste laag gras ziet het er al een beter uit.
-
- Berichten: 3208
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: Baan 365x90 'Crayenest'
Hallo Jaap,
Lekker Nederlands boerderijtje met wat glastuinbouw.
Zal wel wat energie gaan slurpen en het gas is duur......
mvrgr Bob
Lekker Nederlands boerderijtje met wat glastuinbouw.
Zal wel wat energie gaan slurpen en het gas is duur......
mvrgr Bob
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Re: Baan 365x90 'Crayenest'
De boerderij en de kwekerij zijn weer wat meer aangekleed. Ik kijk er zelf met plezier naar. Wat maakt groen en struiken toch een verschil.
Achter de kwekerij moet nog een station komen om het hoekje op te vullen. Ik zoek nog een geschikt station zoals rond Aalsmeer werd gebouwd.
Nu nog de onverklaarbare kortsluiting oplossen als de loc traag over het wissel gaat. Gaat hij er snel over heen geen probleem. Hoe kan dit?
Achter de kwekerij moet nog een station komen om het hoekje op te vullen. Ik zoek nog een geschikt station zoals rond Aalsmeer werd gebouwd.
Nu nog de onverklaarbare kortsluiting oplossen als de loc traag over het wissel gaat. Gaat hij er snel over heen geen probleem. Hoe kan dit?
Re: Baan 365x90 'Crayenest' Storingen
De afgelopen tijd een paar storingen gehad die me veel tijd kostten om de oorzaak te vinden en op te lossen.
Het begon met een storing bij automatisch rijden in iTrain. Treinen verloren hun route en ik kreeg de melding 'trein in onverwacht blok'. Na lang zoeken bleek dat 2 blokken een onterechte verbinding hadden. De oorzaak bleek een kraampje dat was blijven zitten op de plek waar ik de rails had doorgeslepen. Bij schoonmaken van de rails had ik kennelijk het stukje metaal verschoven waardoor er een verbinding ontstond. Met het blote oog was het niet te zien.
Een paar dagen later was er weer zo'n storing nadat ik de blokmelder van een stukje rails het weggehaald en op een ander stuk had aangesloten. Er ontstond een verbinding tussen blokken die zelfs niet met elkaar in verbinding stonden. Draadje losgehaald en weer aangesloten . De storing is weg, maar ik kan niet verklaren wat de oorzaak was.
Nog een storing. Deze keer op een drieweg wissel in een rangeerblok. Bij langzaam rijden met een train over het wissel ontstond kostsluiting. Snel er over heen rijden gaf geen kortsluiting. Gekeken, gezocht, maar ik kon de oorzaak niet ontdekken. Een rigoureuze oplossing: drieweg wissel er uit en een tweeweg wissel er in en opnieuw opbouwen. Het voordeel is dat ik nu meer rangeerlengte heb.
Ik heb weer veel tijd in moeilijke houding onder de tafel doorgebracht. Had ik de tafel maar opklapbaar gemaakt.
Rangeerblok afgebroken.
Nu met gebogen tweeweg wissel
Het begon met een storing bij automatisch rijden in iTrain. Treinen verloren hun route en ik kreeg de melding 'trein in onverwacht blok'. Na lang zoeken bleek dat 2 blokken een onterechte verbinding hadden. De oorzaak bleek een kraampje dat was blijven zitten op de plek waar ik de rails had doorgeslepen. Bij schoonmaken van de rails had ik kennelijk het stukje metaal verschoven waardoor er een verbinding ontstond. Met het blote oog was het niet te zien.
Een paar dagen later was er weer zo'n storing nadat ik de blokmelder van een stukje rails het weggehaald en op een ander stuk had aangesloten. Er ontstond een verbinding tussen blokken die zelfs niet met elkaar in verbinding stonden. Draadje losgehaald en weer aangesloten . De storing is weg, maar ik kan niet verklaren wat de oorzaak was.
Nog een storing. Deze keer op een drieweg wissel in een rangeerblok. Bij langzaam rijden met een train over het wissel ontstond kostsluiting. Snel er over heen rijden gaf geen kortsluiting. Gekeken, gezocht, maar ik kon de oorzaak niet ontdekken. Een rigoureuze oplossing: drieweg wissel er uit en een tweeweg wissel er in en opnieuw opbouwen. Het voordeel is dat ik nu meer rangeerlengte heb.
Ik heb weer veel tijd in moeilijke houding onder de tafel doorgebracht. Had ik de tafel maar opklapbaar gemaakt.
Rangeerblok afgebroken.
Nu met gebogen tweeweg wissel
'Crayenest' Dilemma: opnieuw beginnen?
Na een lange onderbreking kwam ik tot de conclusie dat ik geen grote bouwwerkzaamheden meer in het vooruitzicht heb. En dat vond ik juist zo leuk om te bedenken en te doen. Ik kan met deze baan verder gaan en gaten opvullen en vooral veel details aanbrengen. Toen kwam het idee om overnieuw te beginnen. Met deze baan kan ik niet zoveel treinen tegelijk laten rijden en bovendien heb ik weinig verdwijnpunten.
Als beginner wilde ik niet een schaduwstation maken met een niveau er boven; dat was me te moeilijk. Maar nu lijkt het me wel aantrekkelijk. Bij opnieuw beginnen zou ik bijvoorbeeld de baan opklapbaar maken om niet in moeilijke houdingen onder de tafel draadjes aan te sluiten. Maar helemaal afbreken staat me toch ook wel tegen.
Kortom: een dilemma
De baan in iTrain
Een idee voor een schaduw station met helix. De tafel is 365 lang; om een flinke hooge te bereiken is een helix vrijwel onvermijdelijk:
Kortom: ik heb nog veel te overdenken. Maar ideeën van forummers kunnen me helpen.
Als beginner wilde ik niet een schaduwstation maken met een niveau er boven; dat was me te moeilijk. Maar nu lijkt het me wel aantrekkelijk. Bij opnieuw beginnen zou ik bijvoorbeeld de baan opklapbaar maken om niet in moeilijke houdingen onder de tafel draadjes aan te sluiten. Maar helemaal afbreken staat me toch ook wel tegen.
Kortom: een dilemma
De baan in iTrain
Een idee voor een schaduw station met helix. De tafel is 365 lang; om een flinke hooge te bereiken is een helix vrijwel onvermijdelijk:
Kortom: ik heb nog veel te overdenken. Maar ideeën van forummers kunnen me helpen.
Re: Baan 365x90 'Crayenest'
Dag Jaap,
Inderdaad een dilemma. Ik heb net je hele draadje doorgelezen en wou juist posten dat ik het een leuke baan vindt. Het zou zonde zijn (naar mijn idee) om 'm helemaal af te breken, maar ik denk dat je b.v. de stad weer opnieuw kunt gebruiken. Uiteindelijk moet je zelf een keuze maken: je moet doen wat je leuk vindt en voor jou goed voelt. Het is tenslotte hobby.
Het schaduwstation wat je nu getekend hebt, is niet optimaal. De opstelsporen verschillen teveel in lengte. Je kint dit verhelpen door aan de rechterkant de boog terug bij het onderste spoor te beginnen. Je krijgt dan een diamantvorm en alle sporen hebben dezelfde lengte (zie afbeelding die ik even snel in Paint heb gemaakt).
Inderdaad een dilemma. Ik heb net je hele draadje doorgelezen en wou juist posten dat ik het een leuke baan vindt. Het zou zonde zijn (naar mijn idee) om 'm helemaal af te breken, maar ik denk dat je b.v. de stad weer opnieuw kunt gebruiken. Uiteindelijk moet je zelf een keuze maken: je moet doen wat je leuk vindt en voor jou goed voelt. Het is tenslotte hobby.
Het schaduwstation wat je nu getekend hebt, is niet optimaal. De opstelsporen verschillen teveel in lengte. Je kint dit verhelpen door aan de rechterkant de boog terug bij het onderste spoor te beginnen. Je krijgt dan een diamantvorm en alle sporen hebben dezelfde lengte (zie afbeelding die ik even snel in Paint heb gemaakt).
- Bijlagen
-
- Naamloos.png (3.32 KiB) 1430 keer bekeken
Re: Baan 365x90 'Crayenest'
Dag Wim,
Dank voor het compliment voor mijn baan. Jouw voorstel voor het schaduwstation is perfect en eigenlijk voor de hand liggend, maar je moet er maar opkomen. Ik heb het aangepast.
Ik weet nog niet of ik inderdaad opnieuw ga beginnen. Ik realiseer me dat een helix ook ruimte wegneemt op het zichtbare deel. Maar nadeken over een andere indeling is al leuk.
Voorlopig ga ik maar door met de huidige baan.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=p5e2kmdEKKs[/youtube]
Dank voor het compliment voor mijn baan. Jouw voorstel voor het schaduwstation is perfect en eigenlijk voor de hand liggend, maar je moet er maar opkomen. Ik heb het aangepast.
Ik weet nog niet of ik inderdaad opnieuw ga beginnen. Ik realiseer me dat een helix ook ruimte wegneemt op het zichtbare deel. Maar nadeken over een andere indeling is al leuk.
Voorlopig ga ik maar door met de huidige baan.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=p5e2kmdEKKs[/youtube]
Re: Baan 365x90 'Crayenest'
Jaap ligt er toch aan waar je de railspiraal eindigt op je 0 niveau. Gelijk aan de voorkant of achterkant afhankelijk welke kant je op draait met spiraal. Schaduw station voorzijde?
Henk
Henk
-
- Forum-Beheerder
- Berichten: 2363
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Baan 365x90 'Crayenest'
Als je nog meer opstel sporen wens, zou je de zwarte ingetekend lijnen kunnen toepassen, wil je ze langer, dan de zwarte lijnen doortrekken naar de rode.
Re: Baan 365x90 'Crayenest'
Als je baan tegen de wand staat, probeer dan de opstelsporen aan de voorzijde te leggen en niet achterin. Een geode bereikbaarheid van de opstelsporen en de wissels is erg belangrijk wil de baan ook op langere duur voldoening (en geen frustratie) geven. Je kan de tip van Wouter volgen of de railspiraal en het ontwerp spiegelen zodat de opstelsporen aan de voorkant komen.
Groets, Erwin
Groets, Erwin
Nordende: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13441
Nordheim: viewtopic.php?f=14&t=15102
Nordheim: viewtopic.php?f=14&t=15102
-
- Forum-Beheerder
- Berichten: 2363
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Baan 365x90 'Crayenest'
Zeker waar dat een goede bereikbaarheid ten alle tijden handig is!! Ook genoeg tussenruimte is handig mocht er iets gebeuren waardoor je tussen de lagen aan het werk moet..
Re: Baan 365x90 'Crayenest'
Dank allen voor het meedenken. dat helpt.
Mijn baan staat op wielen en daar heb ik al veel profijt van gehad, zowel om ontspoorde treinen weer op de rails te zetten als met werken aan de scenery.
Omdat het op wielen staat kan ik het schaduwstation ook aan de achterzijde plaatsen. Ik weet nog niet of ik de helix aan de voorzijde of achterzijde op het bovenblad wil laten uitkomen.
Mijn idee is op de huidige tafel het schaduwstation aan te leggen en een nieuw blad er boven te plaatsen met een tussenruimte van 25 cm. Mijn tafel is nu 84 cm hoog Plus 25 cm en 2cm hout en isolatie komt de hoogte op 111 cm; het zichtbare deel is dan ongeveer op ooghoogte als ik op mijn kruk zit.
In het onderblad moeten gaten komen zodat ik makkelijk bij het schaduwspoor kan komen maar ook makkelijk aan de onderzijde van het bovenblad werken kan om de grote hoeveelheid draden te verwerken. De plaatjes zeggen meer.
Benieuwd wat jullie er van vinden
Mijn baan staat op wielen en daar heb ik al veel profijt van gehad, zowel om ontspoorde treinen weer op de rails te zetten als met werken aan de scenery.
Omdat het op wielen staat kan ik het schaduwstation ook aan de achterzijde plaatsen. Ik weet nog niet of ik de helix aan de voorzijde of achterzijde op het bovenblad wil laten uitkomen.
Mijn idee is op de huidige tafel het schaduwstation aan te leggen en een nieuw blad er boven te plaatsen met een tussenruimte van 25 cm. Mijn tafel is nu 84 cm hoog Plus 25 cm en 2cm hout en isolatie komt de hoogte op 111 cm; het zichtbare deel is dan ongeveer op ooghoogte als ik op mijn kruk zit.
In het onderblad moeten gaten komen zodat ik makkelijk bij het schaduwspoor kan komen maar ook makkelijk aan de onderzijde van het bovenblad werken kan om de grote hoeveelheid draden te verwerken. De plaatjes zeggen meer.
Benieuwd wat jullie er van vinden
-
- Forum-Beheerder
- Berichten: 2363
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Baan 365x90 'Crayenest'
Weinig aan toe te voegen gezien de tekening en uitleg is het helder. Ik zou zeggen, lekker gaan bouwen!
Re: Baan 'Crayenest' nieuw
Voor dat ik ga afbreken wil ik toch eerste bekijken of ik van het zichtbare deel iets moois maken kan. Ik merk dat een helix beperkingen oplegt in het zichtbare deel.
Een eerste idee zie je in deze tekening. de groene en blauwe lijn zijn stijgend en dalend. Tevreden ben ik nog niet. Ik zoek onder meer nog verdwijnpunten. Suggesties altijd welkom.
groeten Jaap
Een eerste idee zie je in deze tekening. de groene en blauwe lijn zijn stijgend en dalend. Tevreden ben ik nog niet. Ik zoek onder meer nog verdwijnpunten. Suggesties altijd welkom.
groeten Jaap