Baanplan idee 172X80
-
Onderwerp starter - Berichten: 6
- Lid geworden op: 30 nov 2022 09:58
Baanplan idee 172X80
Onderstaand baanplan heb ik met wat inspiratie van online plannen in elkaar geknutseld. De afmeting is 172x80cm en er zit geen hoogteverschil in. Dat komt wel bij een tweede baan
Wat ik zou willen;
- DCC
- Een industrieel thema, goederen
- Rangeren
- Techniek gaat voor realisme
- Aansturing met z21 start in den beginne en vrij snel over naar DCC-EX
- Wisselaansturing met servos
In de toekomst zaken automatiseren. Maar het kan goed zijn dat ik dit met een nieuw baanplan ga doen. Maar wat experimenteren kan natuurlijk altijd
Mijn vragen;
- Feedback is welkom, waar ga ik de mist in?
- Wat kan ik met kleine wijzigingen doen om de baan interessanter te maken?
- Eenmaal door de keerlus is het niet meer mogelijk om weer om te keren. Dat zou dus ontkoppelen en aankoppelen worden. Lijkt me niet erg, want dat hoort bij rangeren? Maar ik hoor graag of dit anders zou 'moeten'. Zitten mijn opstelsporen dan niet de verkeerde kant op?
Kleinste radius:
R207, het afbuigende spoor naar de binnenring rechts onder in de hoek
R213, links onder in de hoek
Wat ik zou willen;
- DCC
- Een industrieel thema, goederen
- Rangeren
- Techniek gaat voor realisme
- Aansturing met z21 start in den beginne en vrij snel over naar DCC-EX
- Wisselaansturing met servos
In de toekomst zaken automatiseren. Maar het kan goed zijn dat ik dit met een nieuw baanplan ga doen. Maar wat experimenteren kan natuurlijk altijd
Mijn vragen;
- Feedback is welkom, waar ga ik de mist in?
- Wat kan ik met kleine wijzigingen doen om de baan interessanter te maken?
- Eenmaal door de keerlus is het niet meer mogelijk om weer om te keren. Dat zou dus ontkoppelen en aankoppelen worden. Lijkt me niet erg, want dat hoort bij rangeren? Maar ik hoor graag of dit anders zou 'moeten'. Zitten mijn opstelsporen dan niet de verkeerde kant op?
Kleinste radius:
R207, het afbuigende spoor naar de binnenring rechts onder in de hoek
R213, links onder in de hoek
Re: Baanplan idee 172X80
Het kan zijn dat ik niet goed kijk maar ik mis dan een omloop spoor om na de keerlus weer de andere kan uit te gaan.
Zo’n omloop spoor zou je mooi kunnen opnemen in jouw station. Ik neem aan dat de sporen aan de voorzijde een station zijn.
Lijkt me een plan om met meerdere treinstellen te rijden en maar 1 of 2 getrokken treinen.
Groetjes Gerard
Zo’n omloop spoor zou je mooi kunnen opnemen in jouw station. Ik neem aan dat de sporen aan de voorzijde een station zijn.
Lijkt me een plan om met meerdere treinstellen te rijden en maar 1 of 2 getrokken treinen.
Groetjes Gerard
-
Onderwerp starter - Berichten: 6
- Lid geworden op: 30 nov 2022 09:58
Re: Baanplan idee 172X80
Boven en onderin een omloopspoor toegevoegd.
Bovenin 50cm lengte
Onderin is de kortste lengte 66cm tussen de wissels.
Bovenin 50cm lengte
Onderin is de kortste lengte 66cm tussen de wissels.
Re: Baanplan idee 172X80
Ik geloof dat het probleem dat Gerard benoemde (als ik het goed heb begrepen) nog steeds is dat hoe je het ook wendt of keert de treinen ondanks de twee keerlussen altijd uiteindelijk tegen de klok in komen te rijden en ik denk dat het idee achter de keerlussen is om steeds met getrokken treinen met de loc vooraan in beide richtingen te kunnen rijden zonder rangeerbewegingen.
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
-
Onderwerp starter - Berichten: 6
- Lid geworden op: 30 nov 2022 09:58
Re: Baanplan idee 172X80
Ik heb maar 1 keerlus natuurlijk want er is maar 1 oversteek. Ruimte voor twee keerlussen zie ik ook zo snel niet maar het is dan ook pas mijn eerste plan
Dus als er tips zijn hoor ik die graag.
Dus als er tips zijn hoor ik die graag.
-
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 04 nov 2022 15:28
Re: Baanplan idee 172X80
Door deze layout kun je maar op 1 manier met een getrokken trein met de klok mee rijden. Zodra de trein het wissel bovenin, rechts van het midden neemt en op het binnenterrein terecht komt zal deze vanaf dat moment alleen nog maar tegen de klok in kunnen rijden. Hierdoor zal die trein altijd vooruit bij de opstelsporen terechtkomen. Je kunt de omloopsporen natuurlijk wel gebruiken om de loc aan de andere kant te krijgen en dan weer met de klok mee te rijden.
Als dat is wat je wilt dan is dat natuurlijk prima.
Als dat is wat je wilt dan is dat natuurlijk prima.
Laatst gewijzigd door MJMaverick op 01 dec 2022 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Marnix - Beginner
Fleischmann N Piccolo met bedding
z21 wit
iTrain 5 Standard
RailModeller Pro
Mac OS
Fleischmann N Piccolo met bedding
z21 wit
iTrain 5 Standard
RailModeller Pro
Mac OS
-
Onderwerp starter - Berichten: 6
- Lid geworden op: 30 nov 2022 09:58
Re: Baanplan idee 172X80
Dat was inderdaad een vraag in de eerste post, de opstelsporen zitten dus verkeerd om. Dank!
Re: Baanplan idee 172X80
Omdat naar mijn mening de keerlus niet veel toevoegd zou je dat diagonale spoortje weg kunnen laten zodat er enkel een ovaal overblijft.
De lengte voor een keerlusmodule is ook kort.
Wel zou ik dan de spooraansluiting van linksonder ook rechtsonder te maken zodat je met 2 treinen in tegenovergestelde richting kunt rijden.
Van richting veranderen kan dan door kopmaken in het rangeergedeelte.
(Met die ene keerlus moet dat sowieso al)
De lengte voor een keerlusmodule is ook kort.
Wel zou ik dan de spooraansluiting van linksonder ook rechtsonder te maken zodat je met 2 treinen in tegenovergestelde richting kunt rijden.
Van richting veranderen kan dan door kopmaken in het rangeergedeelte.
(Met die ene keerlus moet dat sowieso al)
-
Onderwerp starter - Berichten: 6
- Lid geworden op: 30 nov 2022 09:58
Re: Baanplan idee 172X80
Alle kronkels en de diagonaal uit het middendeel verwijderd. Het word nu wel meer en meer een dubbele ovaal. Misschien is dat ook niet erg
In het middendeel nog drie opstelsporen gemaakt of misschien een kopstation. De drie wissels hiervoor heb ik toch nog liggen.
In het middendeel nog drie opstelsporen gemaakt of misschien een kopstation. De drie wissels hiervoor heb ik toch nog liggen.
Re: Baanplan idee 172X80
Misschien nog even hier
https://www.1zu160.net/workshop/anlagenplanung10.php
Of hier
https://www.1zu160.net/workshop/anlagenplanung9.php
kijken voor wat aanvullende inspiratie.
Door over de lengte een middenscheiding aan te brengen ontstaat er ook iets van een doel voor het rangeren -> wagons van A naar B (v.v.) brengen.
https://www.1zu160.net/workshop/anlagenplanung10.php
Of hier
https://www.1zu160.net/workshop/anlagenplanung9.php
kijken voor wat aanvullende inspiratie.
Door over de lengte een middenscheiding aan te brengen ontstaat er ook iets van een doel voor het rangeren -> wagons van A naar B (v.v.) brengen.
Nordende: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13441
Nordheim: viewtopic.php?f=14&t=15102
Nordheim: viewtopic.php?f=14&t=15102
Re: Baanplan idee 172X80
Zo'n middencheiding is idd wel een idee voor je ontwerp.
Dan verdwijnt meteen het beeld van een dubbele ovaal.
Het eerste voorbeeld van die links van 1zu160 is meer een puzzleopzet en het tweede zou kunnen maar dan met iets minder rails.
En je moet er rondom bij kunnen.
Je kunt met die scheiding aan de achterzijde een klein schaduwstation maken van bijv. 4 sporen.
Dan heb je meer afwisseling.
Dan verdwijnt meteen het beeld van een dubbele ovaal.
Het eerste voorbeeld van die links van 1zu160 is meer een puzzleopzet en het tweede zou kunnen maar dan met iets minder rails.
En je moet er rondom bij kunnen.
Je kunt met die scheiding aan de achterzijde een klein schaduwstation maken van bijv. 4 sporen.
Dan heb je meer afwisseling.
-
Onderwerp starter - Berichten: 6
- Lid geworden op: 30 nov 2022 09:58
Re: Baanplan idee 172X80
Die twee ideeën hierboven in ieder geval opslagen. De tweedeling is nog een goed idee. Ik ga daar eens mee spelen in het ontwerpje.