Ter nagedachtenis van Het rondje om de kerk.
Ter nagedachtenis van Het rondje om de kerk.
Zoals men nu wel weet had ik meegedaan aan de Diorama wedstrijd.
En ik wou bij deze nog even een paar detail foto's laten zien... (voordat hij de container in ging)
En ik wou bij deze nog even een paar detail foto's laten zien... (voordat hij de container in ging)
Re: Ter nagedachtenis van Het rondje om de kerk.
Heb je rondje om de kerk nog ?
Heb er wel belang bij
Heb er wel belang bij
Nee sorry... hij zit in de ondergrondse container.
Het kerkje en de figuurtje heb ik nog wel, maar die ga ik hergebruiken op eigen baan.
Het kerkje en de figuurtje heb ik nog wel, maar die ga ik hergebruiken op eigen baan.
Heb je hem echt weggeknikkert?????? Ohhhh erg jammer!! Vondt het ding net zo aaibaar. Snik... Zat goed in elkaar, leuke scene met de poppetjes en lampjes e.d. en nu is tie weg.... droef....
Hij was echt leuk om naar te kijken jammer dat hij zo moest eindigen ...
RegioDB Tp V - Dinamo - Koploper - Peco code 55
Raymon,
Als reactie op het bericht van trammetje.
Ik had zelf de kerk heel erg verouderd, hij glimt nu heel erg. de dennenbomen wat meer kleurschakeringen gegeven, de rails en de ballast een roestige kleur gegeven en het bankje van de oude mevrouw aangepakt. zij zit nu op een plastic ding.
Verder had een achtergrond ook wat meer effect gegeven.
Hier moet ik eigenlijk thuis ook eens aan beginnen
Verder vind ik het idee, een rondje om de kerk, erg leuk.
gr. Ron.
Als reactie op het bericht van trammetje.
Ik had zelf de kerk heel erg verouderd, hij glimt nu heel erg. de dennenbomen wat meer kleurschakeringen gegeven, de rails en de ballast een roestige kleur gegeven en het bankje van de oude mevrouw aangepakt. zij zit nu op een plastic ding.
Verder had een achtergrond ook wat meer effect gegeven.
Hier moet ik eigenlijk thuis ook eens aan beginnen
Verder vind ik het idee, een rondje om de kerk, erg leuk.
gr. Ron.
Laatst gewijzigd door Ron op 23 sep 2010 01:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik rommel maar wat aan!
Ron, bedankt voor je reactie.
Verweren had ik inderdaad moet doen... maar ik ben hier onbekend mee, ik was bang het kerkje dan te verprutsen. Ik ga het verweren nu zeker eens proberen.
Het bankje is inderdaad niet de mooiste, maar die zat er bij en ik kon niks anders bedenken. Ik heb 1 ding zelf gemaakt en dat zijn de andreaskruizen.
Verweren had ik inderdaad moet doen... maar ik ben hier onbekend mee, ik was bang het kerkje dan te verprutsen. Ik ga het verweren nu zeker eens proberen.
Het bankje is inderdaad niet de mooiste, maar die zat er bij en ik kon niks anders bedenken. Ik heb 1 ding zelf gemaakt en dat zijn de andreaskruizen.
Raymon,
Ik had dit draadje even gemist.
Ik vind het thema van je diorama heel origineel. Ook de aankleiding is erg leuk gedaan. Als ik kijk naar bv. het pad wat er loop met de groen er tussen ziet dat er erg goed uit, kan ik nog wat van leren (ben ook maar een herintreder). Het bos ziet er erg mooi uit, alleeen een beetje kleur variatie in de bomen had het inderdaad wat fraaier gemaakt.
Je had misschien ook iets meer met hoogte verschillen kunnen werken, maar dat is niets strikt noodzakelijk.
Als ik je nog een laatste advies mag geven GA DOOR MET DEZE HOBBY, JE BENT ABSOLUUT GOED BEZIG. Neem adviesen van mede modelspoorders over, of niet als je dat niet wil. Beleef de hobby zoals jij dat wilt.
Ik had dit draadje even gemist.
Ik vind het thema van je diorama heel origineel. Ook de aankleiding is erg leuk gedaan. Als ik kijk naar bv. het pad wat er loop met de groen er tussen ziet dat er erg goed uit, kan ik nog wat van leren (ben ook maar een herintreder). Het bos ziet er erg mooi uit, alleeen een beetje kleur variatie in de bomen had het inderdaad wat fraaier gemaakt.
Je had misschien ook iets meer met hoogte verschillen kunnen werken, maar dat is niets strikt noodzakelijk.
Als ik je nog een laatste advies mag geven GA DOOR MET DEZE HOBBY, JE BENT ABSOLUUT GOED BEZIG. Neem adviesen van mede modelspoorders over, of niet als je dat niet wil. Beleef de hobby zoals jij dat wilt.
De grootste stappen met weinig inzet en groot resultaat die ik zo 123 zie:
Achterwandje met een foto (klik) of geverfde wolkjes (U vorm wellicht nog fraaier?????)
Vervuilen met wasbenzine en wat verf (klik) van het kerkje.
Boompjes wat verschillende kleuren groen spuiten of kwasten
Vezin iets unieks wat een ander niet heeft. De jaknikker was deze keer een super voorbeeld van normale unieke scenery.
Dan heb je met (denk ik) weinig spullen al een heel ander gezicht op een baantje. Het belangrijkste heb je al in de vingers; een solide basis die lekker hufterproof is.
Laatste tip: kijk vooral eens op carendt, carendt, carendt, carendt en natuurlijk op carendt. Mega veel ideen om een modelbaantje net die prikkel meer te geven denk ik. Of een extremer idee ipv een pizza layout je ligt is een ander vraagstuk. Persoonlijk heb ik liever een andere layout, maar dat is heeeeeeeel persoonlijk.
Allerallerallerallerlaaste tip: bouw lekker wat je zelf leuk vindt en bouw nooit voor publiek. Dan heb je er meer lol aan en is het resultaat ook vanzelf beter. Vindt het publiek het dan toch minder? Lekker belangrijk, want jij hebt gemaakt wat jij mooi vindt.
Achterwandje met een foto (klik) of geverfde wolkjes (U vorm wellicht nog fraaier?????)
Vervuilen met wasbenzine en wat verf (klik) van het kerkje.
Boompjes wat verschillende kleuren groen spuiten of kwasten
Vezin iets unieks wat een ander niet heeft. De jaknikker was deze keer een super voorbeeld van normale unieke scenery.
Dan heb je met (denk ik) weinig spullen al een heel ander gezicht op een baantje. Het belangrijkste heb je al in de vingers; een solide basis die lekker hufterproof is.
Laatste tip: kijk vooral eens op carendt, carendt, carendt, carendt en natuurlijk op carendt. Mega veel ideen om een modelbaantje net die prikkel meer te geven denk ik. Of een extremer idee ipv een pizza layout je ligt is een ander vraagstuk. Persoonlijk heb ik liever een andere layout, maar dat is heeeeeeeel persoonlijk.
Allerallerallerallerlaaste tip: bouw lekker wat je zelf leuk vindt en bouw nooit voor publiek. Dan heb je er meer lol aan en is het resultaat ook vanzelf beter. Vindt het publiek het dan toch minder? Lekker belangrijk, want jij hebt gemaakt wat jij mooi vindt.
Ik vind eigenlijk de afwerking lang niet slecht: begrassing, bebossing... Het kan altijd beter, maar mij lijkt op dit vlak het diorama toch niet slecht afgewerkt.
Maar Ik mis eigenlijk een beetje de spanning, het onverwachtte, de verrassing. Er zijn wel leuke hoekjes, met kleine scenes die je aandacht even trekken, maar over het geheel beschouwd komt de diorama als "evident" over.
Nu, je kan de spanning ook deels subjectief aanwakkeren zonder veel aan je baantje te veranderen.. Verander de voor-de-hand liggende titel in: "Waar is de pastoor?". Dan krijgt het rondjes-rijden rond de kerk plots een andere dimensie. Verstop dan ergens een pastoor op een ludieke wijze, met een paar aanwijzingen en misleidingen, en de kijker krijgt plots meer interactie en affiniteit met het diorama.
Ik weet het, Raymon, je hebt het al gezegd: het is een dioramawedstrijd, en dan zou er louter daarop moeten beoordeeld worden. Maar het ongedwongen en ludieke aspect van deze "wedstrijd" maakt dat sfeer en indruk ook een bijdrage hebben in de beoordeling van de baantjes. Verkeerd vind ik dat ook weer niet.
Maar Ik mis eigenlijk een beetje de spanning, het onverwachtte, de verrassing. Er zijn wel leuke hoekjes, met kleine scenes die je aandacht even trekken, maar over het geheel beschouwd komt de diorama als "evident" over.
Nu, je kan de spanning ook deels subjectief aanwakkeren zonder veel aan je baantje te veranderen.. Verander de voor-de-hand liggende titel in: "Waar is de pastoor?". Dan krijgt het rondjes-rijden rond de kerk plots een andere dimensie. Verstop dan ergens een pastoor op een ludieke wijze, met een paar aanwijzingen en misleidingen, en de kijker krijgt plots meer interactie en affiniteit met het diorama.
Ik weet het, Raymon, je hebt het al gezegd: het is een dioramawedstrijd, en dan zou er louter daarop moeten beoordeeld worden. Maar het ongedwongen en ludieke aspect van deze "wedstrijd" maakt dat sfeer en indruk ook een bijdrage hebben in de beoordeling van de baantjes. Verkeerd vind ik dat ook weer niet.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Raymon,Raymon schreef:Ron, bedankt voor je reactie.
Ja die andreaskruisen zien er goed uit.
vwb het verweren van gebouwen.
Koop eens een goedkoop model. Ga hier alvorens het in elkaar plakken over de grote delen, muren en daken, met in terpetine verdunde matte verf overheen . Wit of zwart of grijs.oid.
Even laten intrekken en dan wegpoetsen. Het resultaat is dat je de stenen gevoegd hebt en de dakpannen verouderd zijn.
Tevens is door de terpetine de plastic look van het model verdwenen.
Je kan ook gebruik maken van verweringspoeders. gewoon in veschillende kleuren de boel erop smeren. Pas wel op met zwart.
Ik gebruik dit vaak voor een al gebouwd model.
Het is eigenlijk een kwestie van het gewoon eens doen. Niet bang wezen dat je iets verpest, want alles is te herstellen met een kleurtje. Het gebouw moet tenslotte verouderd worden.
gr. Ron.
Ik rommel maar wat aan!
Dankje Michel,Michiel schreef:Ik vind eigenlijk de afwerking lang niet slecht: begrassing, bebossing... Het kan altijd beter, maar mij lijkt op dit vlak het diorama toch niet slecht afgewerkt.
Nu, je kan de spanning ook deels subjectief aanwakkeren zonder veel aan je baantje te veranderen.. Verander de voor-de-hand liggende titel in: "Waar is de pastoor?". Dan krijgt het rondjes-rijden rond de kerk plots een andere dimensie. Verstop dan ergens een pastoor op een ludieke wijze, met een paar aanwijzingen en misleiden.
Wat de titel betreft, dit was jaren geleden een term die het NS personeel gebruikte hier in Nederland. Dit omdat zij altijd het zelfde traject moesten rijden. Dit noemde ze het rondje om de kerk. Ik weet dat het niet echt actueel meer is maar ik vond de titel/thema wel grappig.
Er is trouwens nog een hoekje waar een omgewaaide boom andere bomen aan de kant heeft gedrukt. Als het goed is heb ik daar nog wel een foto van. Ik zal even kijken.
Gelukkig had ik nog veel foto's gemaakt voordat hij weg ging. (laatste foto rechts ligt de omgewaaide boom)
Hier nog een paar mooie:
P.S.
Ik zal al jullie punten in acht nemen voor de volgende keer.
Hier nog een paar mooie:
P.S.
Ik zal al jullie punten in acht nemen voor de volgende keer.
nog twee dan.
Laatst gewijzigd door Raymon op 22 sep 2010 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat zijn berichten, niks stoppen gewoon doorgaan met deze mooie hobbyRaymon schreef: Ik zal al jullie punten in acht nemen voor de volgende keer.
-
hallo raymon
ik vind het ook een erg mooi diorama
alles is zeer netjes aangelegd bebossing en paadjes echt niets op aan te merken, maar alleen mis ik misschien net iets meer huisjes of aankleding of iets wat extra aandacht trekt
wat meestal de aandacht trekt is iets wat beweegd of verlichting en zelf kijk ik ook naar van die hele kleine details
maar al met al je hebt zeker goed je best gedaan en dat is zeker te zien!!
groeten richard
ik vind het ook een erg mooi diorama
alles is zeer netjes aangelegd bebossing en paadjes echt niets op aan te merken, maar alleen mis ik misschien net iets meer huisjes of aankleding of iets wat extra aandacht trekt
wat meestal de aandacht trekt is iets wat beweegd of verlichting en zelf kijk ik ook naar van die hele kleine details
maar al met al je hebt zeker goed je best gedaan en dat is zeker te zien!!
groeten richard
http://www.delftsemodelbouwvereniging.nlgevestigd op de Kleveringweg 19, unit 4B in Delft
Hallo Richard,
Bedankt voor je compliment.
Een huisje extra was mogelijk geweest, maar dat had ik niet gedaan omdat het anders geen rondje om de kerk meer zou zijn. (Maar meer een rondje om het dorp zeg maar)
Bedankt voor je compliment.
Een huisje extra was mogelijk geweest, maar dat had ik niet gedaan omdat het anders geen rondje om de kerk meer zou zijn. (Maar meer een rondje om het dorp zeg maar)
-
- Moderator
Uhh ja, maar je doel is in deze wel het tonen van het diorama aan het publiek. Inderdaad kies je eigen thema('s) en probeer daaraan invulling te geven, jij bent de bouwer, jij moet er lol in hebben maar... Door gebruik te maken van dingen als een achtergrond en verlichting (in de vorm van een frieslijst bijvoorbeeld) zorg je ervoor dat je diorama zichtbaar wordt in een ietwat donkerdere omgeving zoals de kerk in Lochem. Zo heb je al meteen de aandacht getrokken want het licht valt geheid op.martinb schreef:Allerallerallerallerlaaste tip: bouw lekker wat je zelf leuk vindt en bouw nooit voor publiek. Dan heb je er meer lol aan en is het resultaat ook vanzelf beter.
In de adviezen van de rest mbt het landschap kan ik beamen, en zorg ervoor dat preisertjes een doel lijken te hebben. Dus iemand die de was ophangt moet was hebben om op te hangen. Iemand die foto's maakt moet iets te fotograferen hebben (tenminste iets wat ook duidelijk is voor het publiek) en ga zo maar door. En simpelheid is troef, less is more. Kleine details kleden het geheel af.
Overigens denk ik dat je prima werk hebt geleverd tot nog toe, naar mijn idee heb je de basis al wel te pakken dus je kan dit mooi verder uitbereiden bij een volgende poging in het nieuwe jaar. En inderdaad je kan het komende beursseizoen ook prima gebruiken ter inspiratie en eventuele speuren naar details.
Robert
Fan van Alpenbanen in N(m)
Hoi Raymon,
Jouw rondje om de kerk is wel wat vergelijkbaar met mijn Arendhof.
Voor mijn gevoel waren onze dirorama's, vergeleken met de top 3, misschien wat te "clean", te netjes. Een rondje is misschien minder aantrekkelijk voor het publiek dan een zgn. heen en weertje. Verlichting schijnt ook veel te doen.
Ook voor mij was het een eerste probeersel en ik heb er veel van geleerd (eerst solderen, dan pas de rails roestig maken is bijvoorbeeld handiger dan andersom )
Blijf denken aan het plezier dat je hebt gehad bij het maken en blijf vooral vooruit kijken. Ik zie het als een uitdaging om mezelf te verbeteren en ik hoop dat dat volgend jaar in mijn diorama te zien is. Het zou leuk zijn als er dan ook weer eentje van jou staat !
Groetjes,
Petra
Jouw rondje om de kerk is wel wat vergelijkbaar met mijn Arendhof.
Voor mijn gevoel waren onze dirorama's, vergeleken met de top 3, misschien wat te "clean", te netjes. Een rondje is misschien minder aantrekkelijk voor het publiek dan een zgn. heen en weertje. Verlichting schijnt ook veel te doen.
Ook voor mij was het een eerste probeersel en ik heb er veel van geleerd (eerst solderen, dan pas de rails roestig maken is bijvoorbeeld handiger dan andersom )
Blijf denken aan het plezier dat je hebt gehad bij het maken en blijf vooral vooruit kijken. Ik zie het als een uitdaging om mezelf te verbeteren en ik hoop dat dat volgend jaar in mijn diorama te zien is. Het zou leuk zijn als er dan ook weer eentje van jou staat !
Groetjes,
Petra
Ik vond de naam erg leuk bedacht van dit diorama. Verder prima dioramaatje, toch? Lekker belangrijk dat je laatste bent geworden. Dat wil nl. totaal niet zeggen dat het niet mooi is/was.
Vwb de kerk, die is zoals al is gezegd veel te plastic-look. Verf 'm gewoon eens over in die kleuren (of andere kleuren, dat maakt natuurlijk geen reet uit) met Model-Color verf. Die is lekker dof. Probeer eens, en je zult zien wat voor een verschil dat maakt.
Vwb de kerk, die is zoals al is gezegd veel te plastic-look. Verf 'm gewoon eens over in die kleuren (of andere kleuren, dat maakt natuurlijk geen reet uit) met Model-Color verf. Die is lekker dof. Probeer eens, en je zult zien wat voor een verschil dat maakt.