secties in keerlus?
secties in keerlus?
Moet ik een keerlus ook voorzien van 3 secties zoals al mijn andere 'blokken'? Nu ik isolaties aanbreng in men baan wil ik weten of ik ook mijn keerlus idem zo moet behandelen. (Het is niet echt een lus zelf, maar gewoon een stuk recht baanvak waar de polen moeten kunnen omschakelen.)
Of moet ik voor de keerlus enkel de 'middelste sectie' gebruiken en de rem/stop secties afzonderlijk houden?
groeten, Cepero
Of moet ik voor de keerlus enkel de 'middelste sectie' gebruiken en de rem/stop secties afzonderlijk houden?
groeten, Cepero
Re: secties in keerlus?
Er hoeft niets, en het kan allemaal, maar het gemakkelijkst is om binnen het keerlussegment 1 blok te plaatsen met al zijn secties, ongeacht het aantal secties. Teminste, dat was mijn ervaring maar het is natuurlijk wel even opletten welke digitale voedinglijnen je door de bezetmelders laat lopen (oplossing: deze ná de keerlus-ompoler). Ter informatie, ik gebruikte Lenz LB101 bezetmelders, LR100 RS terugmelders en kortsluitloze keerlusmodules van Müt. Mogelijk dat met het gebruik van andere normen (S88, Loconet...) het anders opgelost moet worden.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: secties in keerlus?
Als je gebruik maakt van een Ultieme of XTreme keerlus schakeling, dan heb je daar de mogelijkhied om 3 bezetmeldpunten op aan te sluiten.
De melders voor de delen A,B de melder voor het lange deel C en de melder voor D,E, dat is helemaal hetzelfde als een blok met 3 melders.
De Ultieme of xTreme keerlusschakeling is dus helemaal ingericht voor het gebruik en het maken van een blok.
Mvg
Wim
De melders voor de delen A,B de melder voor het lange deel C en de melder voor D,E, dat is helemaal hetzelfde als een blok met 3 melders.
De Ultieme of xTreme keerlusschakeling is dus helemaal ingericht voor het gebruik en het maken van een blok.
Mvg
Wim
Re: secties in keerlus?
Wim,
Kun je eens uitleggen hoe jouw xTreme keerlusschakeling precies werkt? Ik bedoel niet op componenten niveau maar gewoon hoe de verschillende secties detecteren en schakelen. Bij de Ultieme keerlus begreep ik het redelijk, maar bij deze heb ik wat meer moeite.
Kun je eens uitleggen hoe jouw xTreme keerlusschakeling precies werkt? Ik bedoel niet op componenten niveau maar gewoon hoe de verschillende secties detecteren en schakelen. Bij de Ultieme keerlus begreep ik het redelijk, maar bij deze heb ik wat meer moeite.
Gerwin
Spoort NS tijdperk III
Spoort NS tijdperk III
Re: secties in keerlus?
Hetzelfde als de Ultieme Keerlus, op basis van stroomdetectie, en het schakelen van de polariteit waar de trein naar toe rijd.
Mvg
Wim.
Mvg
Wim.
Re: secties in keerlus?
ik ga er ff een nieuwe vraag tussengooien: is een stop en remsectie van 111mm (fleischmann picollo) in een schaduwstation best te doen of is dat toch véél te weinig? Om genoeg plaats te houden in het middelsectie had ik dat zo klein mogelijk gehouden, mits realisme hier toch niet echt hoeft en alles toch uit het 'zicht' ligt.
In het geval dat dit totaal gegrond af te raden is, zal ik mij de moeite nemen om alles terug af te breken (was al geplakt)
met vriendelijke groet
Cepero
In het geval dat dit totaal gegrond af te raden is, zal ik mij de moeite nemen om alles terug af te breken (was al geplakt)
met vriendelijke groet
Cepero
Re: secties in keerlus?
Een aanmeldsectie van 111mm is geen probleem (enkel richting), maar de stopsectie zou ik toch 20 tot 30cm lang maken. Een korte stopsectie werkt prima als alles goed is afgeregeld en ingesteld. Maar regelmatig zal je doorschieters hebben, en die zijn bijzonder vervelend als ze regelmatig voorkomen. Een doorgeschoten trein bezet het volgende blok, waardoor ze zichzelf blokkeert, of erger, schiet door tot op een verkeerd gepolariseerd puntstuk en sluit de hele baan kort. En dan telkens onder de baan moeten kruipen om de trein weer netjes in haar blok te zetten, is ook niet tof.
Dus, gebruik als stopsectie een niet te kort stuk rails, en je zal er geen spijt van hebben.
O ja, als je een korte aanmeldsectie gebruikt, gebruik dan ook de zo genaame diodeschakeling, want anders heb je de kans dat treinen ongedetecteerd je blok binnen rijden.
Dus, gebruik als stopsectie een niet te kort stuk rails, en je zal er geen spijt van hebben.
O ja, als je een korte aanmeldsectie gebruikt, gebruik dan ook de zo genaame diodeschakeling, want anders heb je de kans dat treinen ongedetecteerd je blok binnen rijden.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: secties in keerlus?
Cepero, een stopsectie van 111mm is prima, en doorschieters komen hier niet voor. De treinen stoppen altijd op de mm nauwkeurig.
Mvg
Wim.
Mvg
Wim.
Re: secties in keerlus?
...behalve tijdens het leerprocess van het remmen in Koploper, of als de decoder nog een te grote inertie heeft ingesteld, of ... Kortom, een modelbaan is geen statisch object, en geen perfecte simulatie van hoe het zou moeten werken. Ik ben het er mee eens dat in "normale" operatie je je geen doorschieters zal hebben. Als niet echt in plaatsnood zit, zou ik de marge toch iets ruimer nemen dan 111mm. Maar dat is louter mijn ervaring en voorkeur.Wim Ros schreef:Cepero, een stopsectie van 111mm is prima, en doorschieters komen hier niet voor. De treinen stoppen altijd op de mm nauwkeurig.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: secties in keerlus?
Een korte stopsectie zoals in stations waar hier tot 5 melders in een blok liggen waarvan de laatste dus maar 111mm is geen enkel probleem. Het doorschieten kan je voorkomen door het vinkje in koploper onmiddellijk stoppen in stopsectie aan te zetten.Michiel schreef:...behalve tijdens het leerprocess van het remmen in Koploper, of als de decoder nog een te grote inertie heeft ingesteld, of ... Kortom, een modelbaan is geen statisch object, en geen perfecte simulatie van hoe het zou moeten werken. Ik ben het er mee eens dat in "normale" operatie je je geen doorschieters zal hebben. Als niet echt in plaatsnood zit, zou ik de marge toch iets ruimer nemen dan 111mm. Maar dat is louter mijn ervaring en voorkeur.Wim Ros schreef:Cepero, een stopsectie van 111mm is prima, en doorschieters komen hier niet voor. De treinen stoppen altijd op de mm nauwkeurig.
Daarna heb je dus hetzelfde beeld na het leren remmen en stop de trein op het eerste wiel
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: secties in keerlus?
nog iets ivm keerlussen. Mijn tweede 'keerlus' is eigenlijk niet echt een lus, maar een stuk baan tussen 2 andere. Het is echter wel een 8tal meters lang. Is het beter om die op te delen in meerdere blokken (eventueel een 3tal) waarvan 1 als 'keerlus' of de volle 8m als 1 blok houden en dus volledig als keerlus beschouwen?
mvg José
mvg José
Re: secties in keerlus?
Ik zou dat in meerdere delen opdelen en de keerlussectie zolang maken dat daar de langste stroomafnemende trein ruim in past.
Mvg
Wim.
Mvg
Wim.
Re: secties in keerlus?
nu begrijp ik wel het princiep van hoe de keerlus zoal werkt, en dat eventueel meerdere secties mogelijk zijn, maar toch weet ik niet goed hoe ik die 'blok' moet isoleren.
De keerlusmodule zelf heb ik nog niet gekocht.
Ik heb langs beide kanten van de keerlus, isolaties aangebracht op BEIDE sporen, dus 4 in totaal. Er zullen 3 secties komen aan één kant (1 stopsectie, 1 lang ongedetecteerd deel, 1 remsectie : dus 2 melders in toaal)
Gaat er niets foutlopen met die bezetmelding als de polen omgeschakeld worden?
Want op die stroomdetectieprint komen al die melders samen aan, ook met andere baandelen.
Ik weet niet of ik mij duidelijk verwoord, maar ik weet niet goed op welke manier ik die keerlus van 'stroom' moet voorzien in die secties zonder de boel kort te sluiten of wat dan ook.
Alvast bedankt voor de antwoorden,
Groeten, José
De keerlusmodule zelf heb ik nog niet gekocht.
Ik heb langs beide kanten van de keerlus, isolaties aangebracht op BEIDE sporen, dus 4 in totaal. Er zullen 3 secties komen aan één kant (1 stopsectie, 1 lang ongedetecteerd deel, 1 remsectie : dus 2 melders in toaal)
Gaat er niets foutlopen met die bezetmelding als de polen omgeschakeld worden?
Want op die stroomdetectieprint komen al die melders samen aan, ook met andere baandelen.
Ik weet niet of ik mij duidelijk verwoord, maar ik weet niet goed op welke manier ik die keerlus van 'stroom' moet voorzien in die secties zonder de boel kort te sluiten of wat dan ook.
Alvast bedankt voor de antwoorden,
Groeten, José
Re: secties in keerlus?
En welke keerlus module wil je dan gaan gebruiken, is wel belangrijk te weten.
Mvg
Wim.
Mvg
Wim.
Re: secties in keerlus?
wel Wim, mits ik met rocomotion software werk, roco wisseldecoders heb, een multizentrale pro en multimausepro bezit, zullen het ook maar de roco terugmeldmodules worden. Kwestie van het dan toch allemaal vlot te laten verlopen en allemaal goed compatibel met elkaar te houden.
Nu ga ik binnekort nog wel die SD16 (enkele) bij jou moeten bestellen zoals je me al eens hebt aangeraden (beperkingen omwille door merk Roco). Tenzij je natuurlijk nog iets beters hebt als die.
Wat de keerlus betreft mag het gerust iets anders zijn dan fleischmann. Ik heb nu niet bepaald aandelen bij hen Het moet enkel compatibel zijn, degelijk kwaliteit en goede prijs hebben,
meer vraag ik niet
groeten
José
edit: Ik heb die Xtreme keerlus eens nader bekeken. Dat lijkt me idd het ideale voor deze situatie. Maar is die sectie A en E eigenlijk echt nodig (op tekening) en wat is hun functie dan eigenlijk?
Om alle loks te kunnen veranderen van richting zijn minimum 2 keerlussen nodig zeker? zijn er slimme truken in baanplannen waarmee het ook met één lus kan? meerdere keerlussen (2) op één module is onmogelijk?
Nu ga ik binnekort nog wel die SD16 (enkele) bij jou moeten bestellen zoals je me al eens hebt aangeraden (beperkingen omwille door merk Roco). Tenzij je natuurlijk nog iets beters hebt als die.
Wat de keerlus betreft mag het gerust iets anders zijn dan fleischmann. Ik heb nu niet bepaald aandelen bij hen Het moet enkel compatibel zijn, degelijk kwaliteit en goede prijs hebben,
meer vraag ik niet
groeten
José
edit: Ik heb die Xtreme keerlus eens nader bekeken. Dat lijkt me idd het ideale voor deze situatie. Maar is die sectie A en E eigenlijk echt nodig (op tekening) en wat is hun functie dan eigenlijk?
Om alle loks te kunnen veranderen van richting zijn minimum 2 keerlussen nodig zeker? zijn er slimme truken in baanplannen waarmee het ook met één lus kan? meerdere keerlussen (2) op één module is onmogelijk?
Re: secties in keerlus?
Wat denk je zelf? Als ze niet echt nodig zouden zijn, waarvoor denk je dat ze er dan toch inzitten?cepero schreef:
edit: Ik heb die Xtreme keerlus eens nader bekeken. Dat lijkt me idd het ideale voor deze situatie. Maar is die sectie A en E eigenlijk echt nodig (op tekening) en wat is hun functie dan eigenlijk?
De functie van de secties A en E is om er voor te zorgen dat de sectie waar hij naartoe rijdt in de juiste polariteit gezet wordt. Dus dat de trein zonder dat hij een kortsluiting veroorzaakt zijn weg ongehinderd kan vervolgen.
NEE, is hier het korte en lange antwoord op.cepero schreef: Om alle loks te kunnen veranderen van richting zijn minimum 2 keerlussen nodig zeker? zijn er slimme truken in baanplannen waarmee het ook met één lus kan?
Mvg
Wim.
Re: secties in keerlus?
José, dat hangt er vanaf hoe je baanplan er verder uitziet. Dat zou het uitgangspunt moeten zijn, daarna kun je bezien of en hoeveel keerlussen je nodig hebt.cepero schreef:Om alle loks te kunnen veranderen van richting zijn minimum 2 keerlussen nodig zeker? zijn er slimme truken in baanplannen waarmee het ook met één lus kan?
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan